ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

جاهای دیدنی ارومیه ؛ فراتر از دریاچه های جذاب

ارومیه به‌عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایران‌زمین، به‌دلیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خاصی که دارد، یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگران داخلی و خارجی است. اگرچه ارومیه به دریاچه‌اش معروف است اما دیدنی‌های این شهر فقط به این دریاچه‌ محدود نمی‌شود و مناطق دیدنی و تاریخی زیادی دارد که قدمت برخی از آن ها مربوط به 3000 سال قبل است. فرهنگ زیبا و خاص مردم و مکان‌های دیدنی ارومیه باعث شده که هر گردشگری بعد از سفر به این شهر، خاطره ای خوش و ماندگار داشته باشد. ما در این مقاله قصد داریم معروف‌ترین جاهای دیدنی ارومیه را به شما معرفی می‌کنیم تا در سفر به این شهر پرجاذبه تجربه‌ای به یادماندنی داشته باشید.

بهترین زمان سفر به ارومیه

به‌دلیل سردسیر بودن شهر ارومیه سفر به این شهر در تمام ماه‌های سال توصیه نمی‌شود؛ بهترین زمان سفر به ارومیه به‌لحاظ شرایط جوی، از اوایل تیر ماه تا اوایل شهریور است. برای سفر به ارومیه در فصل بهار نیز ماه خرداد را توصیه می‌کنیم؛ چرا که این شهر در ماه خرداد هوای معتدل و دل‌پذیر‌تری دارد. در فصل پاییز نیز، نیمه اول مهرماه هوای مناسب تری را در ارومیه تجربه خواهید کرد. در ادامه مقاله قصد داریم معروف‌ترین جاهای دیدنی ارومیه را به شما معرفی کنیم.

آبشار سوله دوکل

آبشار سوله‌دکل

یکی از جاهای دیدنی ارومیه ، آبشار سوله دوکل است که شهرت آن به‌خاطر داشتن منظره‌ای بکر و آبشار بی‌نظیر در دامنه‌های کوه دالانپر است. این آبشار در نوار مرزی ایران و ترکیه و عراق قرار دارد؛ اگرچه این آبشار متعلق به ایران است، اما رشته کوه دالانپور متعلق به هر سه کشور ایران، عراق و ترکیه است. برای رفتن به این آبشار باید به روستای زیرج بروید که در جنوب غربی ارومیه قرار دارد.

آدرس آبشار سوله دوکل: استان آذربایجان غربی، 60 کیلومتری ارومیه، منطقه مرگور، دامنه کوه دالامپر

پیست اسکی خوشاکو ارومیه

پیست اسکی خوشاکو

پیست اسکی خوشاکو ارومیه به‌دلیل داشتن طبیعتی بی‌نظیر و پیست اسکی، همه ساله در فصل زمستان پر از گردشگران ایرانی و حتی خارجی است و همیشه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ارومیه مورد توجه است. این پیست تنها پیست اسکی استان آذربایجان غربی است که در 30 کیلومتری شهر ارومیه قرار گرفته است و به عنوان یکی از کانون های ورزش زمستانی در ایران شناخته می شود. برای رفتن به این پیست باید در ارومیه به بخش سیلوانه و روستای زیبای خوشاکو بروید.

آدرس پیست اسکی خوشاکو: استان آذربایجان غربی،۳۰ کیلومتری غرب ارومیه، منطقه راژان، روستای خوشاکو

بازار تاریخی ارومیه

بازار تاریخی ارومیه

بازار تاریخی ارومیه یکی از جذابترین و پرطرفدارترین جاهای دیدنی ارومیه است. قدمت این بازار به دوره صفویه بازمی‌گردد. معماری فاخر و ارزشمند این بازار قدیمی موجب شده  که مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری قرار گیرد. این بازار تقریبا 1000 حجره دارد که به‌دلیل داشتن تنوع بالا؛ از گردش در این بازار خسته نخواهید شد. اگر به ارومیه رفتید، حتما به این بازار سر بزنید و زیبایی‌های آن را از نزدیک ببینید. این بازار در جنوب شرقی ارومیه واقع شده است.

آدرس بازار تاریخی ارومیه: استان آذربایجان غربی، شهر ارومیه، مابین خیابان امام و بعثت

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه

وقتی نام ارومیه را به زبان می‌آوریم برای خیلی‌ها دریاچه زیبای آن تداعی می‌شود. این دریاچه به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی در آسیای غربی است. در کنار بارش برف، باران و چشمه‌های درون دریاچه آب ۶۰ رودخانه نظیر زرینه‌رود نیز اب این دریاچه را تامین می‌کنند. دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه شور ایران، برای مدت زیادی است که با کم آبی مواجه است و این موضوع، مشکلات زیست محیطی زیادی را به‌وجود آورده است، این دریاچه یکی از جاهای دیدنی ارومیه است که بین آذربایجان غربی و شرقی قرار گرفته است. اگر به ارومیه رفتید، حتما از این سرمایه ارزشمند ایران دیدن کنید.

آدرس دریاچه ارومیه: مرز استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو در کنار دریاچه ارومیه قرار گرفته است. این دریاچه بعد از اتفاقاتی که برای دریاچه ارومیه افتاد، بیشتر مورد استقبال گردشگران قرار گرفت. بهترین فصل برای رفتن به این دریاچه، تابستان است چون آب‌وهوای معتدل و خنکی دارد ولی در فصل زمستان به‌خاطر سردی هوا و مشکلاتی که به‌دلیل برودت هوا پیش می آید، توصیه می‌کنیم به این دریاچه نروید. برای رفتن به این دریاچه باید به غرب شهر ارومیه بروید و 45 کیلومتر از آن دور شوید.

آدرس دریاچه مارمیشو: استان آذربایجان غربی، ارومیه، ۴۵ کیلومتری غرب ارومیه

موزه ارومیه

موزه ارومیه

تاریخ شهر کهن ارومیه را در موزه آن ببینید. این موزه یکی از بهترین موزه‌های ایران است که از سال 1346 شروع به کار کرده است. در کنار کتاب‌های خطی بسیار ارزشمندی که در این موزه وجود دارد، 30 هزار قطعه تاریخی و باستانی به چشم می‌خورد که به‌عنوان دومین گنجینه بزرگ ایران شناخته می شود. در موزه ارومیه آثاری از دوران‌های مختلف تاریخ کشورمان، به‌خصوص اشیای مربوط به دوران‌های ماقبل تاریخ نگهداری می‌شود. لباس‌های محلی، زری‌دوزی، مخمل‌های قلاب‌دوزی و کارهای ظریف مینیاتوری ازجمله دیگر مواردی است که در این موزه نگهداری می‌شود.

آدرس موزه ارومیه: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان بهشتی، قبل از خیابان نشاط

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تبریز

دره‌ قاسملو ارومیه

دره قاسملو

اگر علاقه‌مندید هنگام سفر به ارومیه یک روز را در دل طبیعت بگذرانید و از چشم اندازهای بی‌نظیر طبیعی بهره‌مند شوید، به دره قاسملو بروید. یکی از جاهای دیدنی ارومیه و یکی از تفریح گاه‌های مهم این شهر همین دره است که به‌خاطر داشتن چشمه‌ها، باغ‌ها و دره‌ها معروف است. بهترین فصل برای بازدید و اتراق در این دره، بهار و تابستان است چون از خوش آب و هواترین مناطق شمال غربی ایران است. اگر می‌خواهید به این دره سفر کنید، باید حد فاصل ارومیه و اشنویه را طی کنید.

ادرس دره قاسملو ارومیه: استان آذربایجان غربی، ارومیه، ۳۵ کیلومتری جنوب‌ غربی ارومیه، محور جاده ارومیه‑اشنویه

پارک جنگلی شیخ تپه

پارک جنگلی شیخ تپه

یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی ارومیه پارک جنگلی شیخ تپه است که به‌دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، مشرف به شهر است و در کنار تپه باستانی شیخ تپه قرار گرفته است. قدمت تپه باستانی شیخ به دوره مادها باز می‌گردد. البته ساخت‌وسازهای زیادی در این منطقه صورت گرفته است که از زیبایی و بکر بودن منطقه کاسته است. شهربازی، رستوران، فست فود و کافه ازجمله امکانات رفاهی و تفریحی این پارک جنگلی است.

آدرس پارک جنگلی شیخ تپه: استان آذربایجان غربی، ارومیه، بلوار نبوت، خیابان شیخ تپه

چشمه آب معدنی کوه زنبیل

چشمه آب معدنی کوه زنبیل

یکی از جاهای دیدنی ارومیه که در نزدیکی دریاچه ارومیه قرار گرفته است، چشمه آب معدنی کوه زنبیل است. این چشمه یک حوضچه زیبای دایره‌ای با عمق 25 سانتی متر دارد. دور این حوضچه با سنگ پوشیده شده است و یک جاذبه دیدنی در این منطقه به شمار می رود. برای رفتن به این چشمه آب معدنی، اول باید به دهستان نازلو چای بروید و از آنجا به کوه زنبیل بروید.

آدرس چشمه آب معدنی کوه زنبیل: استان آذربایجان غربی، ارومیه، پل دریاچه ارومیه

بنای سه گنبد

مقبره سه گنبد

بنای سه گنبد در جنوب شرقی شهر ارومیه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ارومیه است. این بنا که در گذشته در فاصله یک كیلومتری از دیوار حصار دفاعی ارومیه قرار گرفته بود، اکنون در قسمت پرتردد و شلوغ شهر به چشم می‌خورد. درون این بنا یک مقبره قرار گرفته که داخل آن با سه کتیبه منقوش به خط کوفی پوشیده شده است. براساس نوشته‌های روی کتیبه، این بنا توسط یکی از پادشاهان سلجوقی در سال ۵۸۰ هجری قمری در جنوب شرقی ساخته شده است و معماری آن شباهت بی‌نظیری به مقبره‌های همان دوره یعنی زمان سلجوقیان و شهر مراغه دارد. اگرچه برخی از مورخان هم عقیده دارند که این بنا به‌جای آتشکده‌ای از دوره ساسانی احداث شده؛ ولی هیچ‌گونه سند معتبری برای صحت این ادعا به دست نیامده است. این بنا  آذر ماه سال ۱۳۱۴ به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس بنای سه گنبد: استان آذربایجان غربی، شهر ارومیه، خیابان جانبازان (استاد برزگر)

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه به‌عنوان یکی ازجاهای دیدنی ارومیه، از یادگاری‌های مربوط به دوره ایلخانان و قرن 7 تا 8 هجری است. قدیمی‌ترین قسمت این مسجد شبستان گنبد دار آن است. یکی از زیبایی‌های این مسجد، داشتن کتیبه‌های کوفی و گچ‌بری‌های محرابی است. نقوش هندسی زیبا، کتیبه‌ای به خط کوفی، طاق‌نماها و تاج نشان از معماری فاخر این بنای ارزشمند دارد. این مسجد به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد در خیابان امام و در کنار بازار ارومیه قرار گرفته است. این بنا در آذرماه ۱۳۱۴،  به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اقامت در ارومیه با هومسا

پس از گشت‌وگذارهای فراوان در طول روز، بازدید از اماکن تاریخی و طبیعی ارومیه زیبا قطعا نیاز دارید که شب را در یک اقامتگاه مناسب استراحت کنید. انتخاب اقامتگاهی مناسب در کیفیت سفر شما تاثیر خواهد داشت و به شما کمک می‌کند در طول روز با انرزی بیشتری به گشت‌وگذار بپردازید. اگرچه  شاید روند انتخاب و اجاره ویلا و سوئیت کمی دشوار باشد و پیداکردن اقامتگاهی منطبق بر سلیقه شما زمان‌بر باشد؛ اما در این مسیر تنها نیستید و تیم هومسا در کنار شما خواهد بود تا با کمک به شما این روند را آسان سازد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت هومسا، در قسمت جست‌جو شهر ارومیه را وارد کنید و اقامتگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

کلام آخر

ارومیه این شهر زیبا و کهن پر است از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی. این موضوع باعث شده هر ساله تعداد زیادی از گردشگران این شهر را در سر لیست مقاصد سفر خود قرار دهند. وجود جاذبه‌های طبیعی مانند دریاچه ارومیه تا بناهای تاریخی همچون بنای سه گنبد باعث شده  این شهر برای بسیاری از گردشگران جذاب باشد. ما در این مقاله از هومسا تلاش داشتیم معروف‌ترین جاهای دیدنی ارومیه را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید از آن‌ها بازدید کنید؛ اگر از سفر به ارومیه خاطراتی دارید با ما و همراهان هومسا در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی ارومیه کدامند؟

پیست اسکی خوشاکو، بازار تاریخی ارومیه، دریاچه ارومیه، دریاچه مارمیشو، موزه ارومیه، دره‌ قاسملو، پارک جنگلی شیخ تپه، کوه زنبیل، بنای سه گنبد، مسجد جامع شهر ارومیه و…

‫7 دیدگاه ها

  1. من خیلی راجع به دریاچه ارومیه و موزه اش شنیدم کسی از دوستان هست تجربه داشته باشه؟

    1. ارومیه قلب آذربایجان 💙❤💚
      یاشاسین آذربایجان ❤
      یاشاسین ارومیه ❤

      URMİA ❤AZERBAYCAN

  2. ♥️ ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان ، دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر تبریز، شهر شهیدان باکری ها و امینی ها و ملا حسنی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، میلاد عبادی پور و حضرت پور، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ♥️
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ♥️

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ♥️
    یاشاسین ارومیه ❤

    ♥️ ارومیه قلب ابدی آذربایجان ❤

    1. ارومیه قلب آذربایجان خاک ابدی ترکان 💓
      یاشاسین آذربایجان
      یاشاسین ارومیه

    2. سنندج قلب آذربایجان
      یاشاسین سینان داش یاشاسین آذربایجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا