ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

جاهای دیدنی خوزستان و تمدن 9 هزار ساله آن

استان خوزستان به‌دلیل داشتن مکان‌های دیدنی منحصربه‌فرد، هر ساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود می‌کشاند. این استان تمدن ۹ هزار ساله دارد و طبیعت فوق‌العاده آن، باعث می‌شود که پس از سفر به این منطقه خاطره‌ای به‌یادماندنی در ذهن‌تان باقی خواهد ماند. خوزستان استانی است که نامش یادآور آفتاب گرم، درختان بلند نخل، آثار جنگ روی در خانه‌ها و دیوارهای شهر و طبیعت بکر و دیدنی با مردمی خونگرم است. معروف ترین شهر های خوزستان اهواز، خرمشهر و آبادان هستند.

بهترین زمان سفر به استان خوزستان

اگر می‌خواهید به این استان سفر کنید، فصل بهار و پاییز را انتخاب کنید چون هوای بیشتر شهرهای آن خنک و مطبوع است و با راه رفتن در هوایی دل‌پذیر می‌توانیداز جاذبه های خوزستان دیدن کنید. با هومسا همراه باشید تا به‌معرفی مهم‌ترین و معروف‌ترین جاهای‌های دیدنی این شهر بپردازیم و دور تا دور خوزستان را بگردیم.

زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل

برای شروع سفر از در استان خوزستان به‌سراغ یک اثر 3200 ساله در شهر شوش می رویم. زیگورات چغازنبیل یکی از مکان‌های دیدنی خوزستان است که نمادی از هنر و معماری ایلامی به‌شمار می رود. این بنا در سال ۱۹۳۳ توسط هیات گیرشمن بین سال های ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۲ به‌طور کامل از زیر خاک بیرون آمد. زیگورات ها همیشه بناهای قابل احترام و مهمی بوده‌اند و در ساخت آن‌ها از بهترین مواد و مصالح به کار رفته است که البته سالم‌ترین و مهمترین آن‌ها، زیگورات چغازنبیل است.

این بنا ۱٫۵ متر طول و عرض و ۵۲ متر ارتفاع داشته است که یک بنای مربع شکل است. این بنا توسط شاه ایلام به نام اونتاش ناپیراش در قرن سیزده قبل از میلاد برای نگهبان شهر شوش ساخته شده است. این بنا از آجر ساخته شده است و روی آجرهای آن نوشته های زیادی دیده می شود که به خط ایلامی است. این بنا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آدرس چغازنبیل: استان خوزستان، ۴۵ کیلومتری جنوب شهر شوش

سازه‌های آبی شوشتر

سازه‌های‌آبی شوشتر

مقصد بعدی ما شوشتر و سازه‌های آبی شوشتر است. یکی از مکان‌های دیدنی در خوزستان که در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است. این جاذبه توریستی مجموعه‌ای از سیستم آبیاری پیچیده هستند که قدمتشان به دوران داریوش بزرگ یعنی سده ۵ قبل از میلاد باز می‌گردد. مردم در زمان‌های گذشته با استفاده از یک طراحی هوشمندانه، مجموعه‌ای آبی ایجاد کردند که شامل پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ ها و تونل‌های بزرگ بود که مسیر آب را مشخص می کرد و این کار باعث می‌شد تا نهایت بهره‌وری از آب را ببرند. در حال حاضر شاید فقط قسمتی از این ساختار پیچیده باقی مانده باشد اما همچنان منظره‌ای حیرت انگیز دارد. از این محوطه به‌عنوان بزرگترین مجموعه صنعتی دنیا پیش از انقلاب صنعتی و یکی از شاهکارهای مهندسی سازه در دنیا یاد می شود.

کاخ آپادانا در شوش

کاخ آپادانا

کاخ آپادانا شوش با معماری شگرفی که دارد از جاهای دیدنی خوزستان و یکی از بااهمیت‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. این بنا که در دوران هخامنشیان و به‌دستور داریوش بزرگ بنا شده است بخشی از هویت تاریخی این مرزوبوم را روایت می‌کند. دیوارها و ستون‌های سنگی این بنا بر جذابیت آن افزوده است اگرچه بخشی  از بقایای آن در موزه‌های خارج از ایران نگهداری می‌شود. این کاخ، کاخ زمستانی پادشاهان هخامنشی بوده که واحد‌های مختلفی از جمله تالار بار عام، حرم‌سرا، دروازه و کاخ پذیرایی و سه حیاط مرکزی در آن واقع شده بود.

پل سیاه اهواز

پل سیاه اهواز

پل سیاه با طول ۱۰۵۰ متر و عرض ۶ متر همزمان با احداث راه‌ آهن سراسری ایران در سال ۱۳۰۸بر  روی رودخانه کارون ساخته شده است. این پل به‌دلیل اینکه بدنه و پایه‌های سیاه دارد به پل سیاه شهرت یافته است. این پل خط آهن بندر امام خمینی، در جنوب استان خوزستان و در ساحل خلیج فارس را به راه‌آهن سراسری خرمشهر ـ تهران ـ شمال متصل کند. پل سیاه همچنین همچنین در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پل سفید اهواز

پل سفید اهواز

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی خوزستان ، پل معلق یا پل سفید اهواز است که به‌عنوان نماد شهر اهواز شهرت دارد. اهواز شهر پل ‌ها است، از پل سیاه ( قدیمی ‌ترین پل اهواز ) گرفته تا پل کابلی ؛ اما اگر نام اهواز را در گوگل جست‌وجو کنید، تصویر یک پل با دو هلال فلزی خواهید دید که همان پل سفید است. پل سفید روی رودخانه کارون بنا شده است و یکی از ۸ پلی است که با آن می توان از رود کارون عبور کرد. این پل چهارمین پل معلق دنیا است.

آدرس پل سفید اهواز: استان خوزستان، اهواز، حدفاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی آبادان

قلعه سلاسل شوشتر

قلعه سلاسل شوشتر

قلعه سلاسل شوشتر به‌عنوان یادگاری از تاریخ دیرینه ایران‌زمین در وسعتی به حدود ۵.۳ هکتار، در دوران شکوه خود بخش‌های متنوعی نظیر نانوایی، اصطبل، حمام، سربازخانه، اسلحه‌خانه (قورخانه) و آشپزخانه را در خود جای داده و یادگاری از زمان هخامنشیان محسوب می‌شود. هرچند امروزه آثار زیادی از عظمت قلعه باقی نیست. در حال حاضر ویرانی‌هایی که در قلعه به چشم می‌خورد مربوط به دوره قاجاریه است. این قلعه چندین بار بازسازی شده است. یک بار به دست فتحعلی‌خان پسر واخشتوخان، در قرن ۱۱ هجری و بار دیگر در سال ۱۲۳۷ به دست محمدعلی میرزا دولتشاهی تعمیر شده است. برخی نام سلاسل را به شخصی به نام ابی‌سلاسل مربوط می‌دانند که در قرن چهارم زندگی می‌کرد و مامور تعمیر قلعه بود.

آدرس قلعه سلاسل شوشتر: خوزستان، شوشتر، ساحل رود کارون، نزدیک پل آزادگان و مسجد مستوفی

آبشار شوی دزفول

آبشار شوی

مقصد بعدی ما یکی از جاهای دیدنی دزفول است. پس از رسیدن به دزفول و گردش در این شهر یکی از جاذبه‌های توریستی بکر را برای معرفی انتخاب می‌کنیم که آبشار شوی نام دارد. آبشار شوی دزفول با ۸۵ متر ارتفاع و ۷۰ متر عرض، یکی از جاذبه‌های دیدنی و زیبای خوزستان است. این آبشار به دلیل نزدیکی به استان لرستان، به‌عنوان مرز دو استان لرستان و خوزستان به‌حساب می‌آید. این آبشار در دامنه کوه قرار گرفته است و خروجی آن یک غار قرار دارد، شاید همین مسیر سخت دسترسی به آن، باعث شده است که به‌عنوان یک جاذبه گردشگری بکر محسوب شود. این آبشار سی و پنجمین اثر ملی ایران و اولین اثر ملی ثبت شده در استان خوزستان است. فصل بهار خصوصا فروردین، بهترین زمان برای رفتن به این آبشار است.

آدرس آبشار شوی: استان خوزستان، ۱۰۰ کیلومتری دزفول، دهستان شوی

آرامگاه دانیال نبی

آرامگاه دانیال نبی

این آرامگاه مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در تاریخ ۲۴ شهریور به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است؛ پس از سیل ویرانگری که در شوش صورت گرفت؛ بنای آرامگاه نیز تخریب شد؛ اما در سال ۱۲۴۹ خورشیدی به دستور روحانی شیعه جعفر شوشتری و به دست حاج ملاحسین معمار، این بنا مورد ساخت‌وساز قرار گرفت. این بنا با معماری جذاب و تحسین‌برانگیزی که دارد، به‌عنوان یک بنای تاریخی و معنوی هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

دانیال نبی از پیامبران بنی‌اسرائیل و هم‌دوران کورش بزرگ و داریوش هخامنشی بوده‌است. بنا به روایت‌ها او یکی از اشراف‌زادگان یهودی اورشلیم بود که در جوانی به‌دست شاه بابل نبوکدنصر دوم به بردگی گرفته و به بابل آورده شد.

آدرس آرامگاه دانیال نبی: استان خوزستان، شوش، خیابان امام خمینی

شیرهای سنگی

شیرهای سنگی

برای دیدن شیرهای سنگی خوزستان باید به شهر ایذه سفر کنیم. شیرهای سنگی ایذه یکی از معروف ترین شیر سنگی های ایران است. در زبان بختیاری به این شیر ها، بردشیر گفته می شود که نماد رشادت، شجاعت، فروتنی و مردانگی هستند. شیرهای سنگی نمادی از قوم بختیاری هستند که در گذشته آن ها را روی قبر افراد شجاع و دلیر قرار می دادند.

آدرس شیرهای سنگی خوزستان: خوزستان، ایذه، حافظ جنوبی، جهانگیر محمودی، خیابان ظهور

قلعه شوش

قلعه شوش

قلعه شوش یا قلعه فرانسوی‌ها، این یادگار دوران قاجار مقصد گردشگری بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ و معماری است. این قلعه در راستای حفاری‌های باستان‌شناسان در سایت تاریخی شوش ساخته شده است و به‌نوعی یادگاری از آن دوره محسوب می‌شود. آجرهای کتیبه مانند با خط میخی در میان دیوارهای این قلعه بر جذابیت باستانی آن می‌افزاید و از تاریخ دیرینه این منطقه می‌گوید.این

قلعه توسط ژاک دمورگان فرانسوی برای سکونت باستان‌شناسان فرانسوی در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی در شوش بر روی تپه‌ای تاریخی بناشده‌ است. از مهم‌ترین آثار بدست آمده از این تپه‌ها، می‌توان به مجسمهٔ معروف ملکه ناپیر اسوستون، لیوان مشهور سفالی شوش به رنگ نخودی و نقش بزکوهی و قانون حمورابی اشاره کرد.

آدرس قلعه شوش: استان خوزستان، شهر شوش، بلوار امام خمینی

مسجد رنگونی‌ها در آبادان

مسجد رنگونی‌ها

پس از گشت‌وگذارهایی که در شهرهای مختلف خوزستان داشتیم، به آبادان می رسیم. شهر برزیلیته، شهر عینک ریبن، شهر لهجه بندری، شهر اقتصاد نفتی ایران.

با چرخیدن در شهر آبادان به مسجدی زیبا و خوش رنگ و البته چند رنگ می‌رسیم که یکی از نماد‌های دوستی میان ادیان مختلف است، یعنی مسجد رنگونی آبادان. مسجد رنگونی برگرفته از معماری هندی و با تلاش رانگونی ‌های اهل برمه در آبادان ساخته شده است. پس از این که در آبادان نفت پیدا شد، افراد زیادی از شهرها و کشورهای مختلف به آبادان آمده اند که تعداد زیادی از آن ها مهاجران هندی و پاکستانی (که امروز با نام میانمار نام می شناسیم) بودند و مسجد رنگونی‌ها را ساختند.

آدرس مسجد رنگونی‌ها: آبادان، خیابان امام خمینی، رو‌به‌روی انبار دارویی پالایشگاه

سوالات متداول

جاهای دیدنی خوزستان کدامند؟

زیگورات چغازنبیل، سازه های آبی شوشتر، پل سفید اهواز، آبشار شوی دزفول، شیرهای سنگی، مسجد رنگونی ها و…

اقامت در خوزستان با هومسا

اگر به شیراز خوزستان کردید و مایل هستید که از جاهای دیدنی خوزستان دیدن کنید می‌توانید با روند اجاره ویلا و سوئیت را درسایت هومسا دنبال کنید. تیم هومسا در این مسیر درکنار شما خواهد بود و بهترین اقامتگاه‌ها را به شما پیشنهاد خواهد کرد. پس با وارد شدن به سایت هومسا اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید تا تجربه‌ای دل‌نشین را برای خود رقم بزنید.

کلام آخر

برای بازدید از جاهای دیدنی خوزستان باید اطلاعات کافی را درخصوص جاذبه‌های گردشگری خوزستان داشته باشید؛ از کاخ آپادانا شوش تا زیگورات چغازنبیل همه و همه شناسنامه‌ای از تاریخ و هویت ایران‌زمین است که بازدید از آن‌ها تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای ما به‌دنبال خواهد اشت. ما در الین مقاله تلاش داشتیم بخشی از این جاذبه‌های گردشگری را به شما معرفی کنیم. پس قبل از سفر به خوزستان، جاذبه‌هایش را بشناسید و هر کدام را که دوست داشتید در برنامه‌ی سفر خود بگنجانید.

یک دیدگاه

  1. پل سفید رو سال ها پیش رفتم و چقدر توریست اونجا دیدم واقعا چشم گیر بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا