ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

جاهای دیدنی گلستان ؛ جذاب و پرطرفدار برای گشت و گذار

گلستان یکی از استان های نوپاست که در سال 1376 از استان مازندران جدا شد و به صورت یک استان مستقل شروع به کار کرد اما چیزی که مسلم است، پیشینه تاریخی و مکان های دیدنی آن است که هر ساله تعداد گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند.

استان گلستان به دلیل این که قبلا قسمتی از استان مازندران بوده است و به دلیل همجواری با کشور ترکمنستان و استان های خراسان و سمنان، فرهنگ ها و قوم های زیادی دارد که به تنوع و زیبایی هر چه بیشتر این استان کمک کرده است.

گلستان یکی از خوشمزه ترین استان های ایرانی است که حتی می توان غذاهای محلی گلستان را هم به عنوان جاذبه توریستی در نظر گرفت. غذاهای خوشمزه ای مانند گوجه آش، بولمه، هلی آش، ماش پلو، بورک، چکدرمه تنها برخی از غذاهای خوشمزه این شهر است.

جاهای دیدنی گلستان و همچنین جاذبه های طبیعی و تاریخی گلستان کم نیستند و در این مقاله سعی می کنیم جذاب ترین و پر مخاطب ترین آن ها را معرفی کنیم.

1. گنبد قابوس

گنبد کاووس یا گنبد قابوس بلندترین برج آجری جهان است. این برج که تماما از جنس آجر است، بالای یک تپه خاکی قرار گرفته است که حدود ۱۵ متر از زمین فاصله دارد. ارتفاع این گنبد هم حدود ۷۲ متر است. به اعتقاد برخی محققان گنبد قابوس در گذشته یعنی در زمان حکومت ساسانی نوعی آتشگاه محسوب می‌شده که موبدان در آن جا مسئولیت نگهداری آتش را بر عهده داشتند. این گنبد آجری در شهر گنبد کابوس واقع شده است.

گنبد کابوس

2. آبشار کبودوال

یکی از جاهای دیدنی گلستان ، آبشار کبودوال است که در جنوب شهر علی آباد کتول قرار گرفته است که اطراف آن درختان انبوه و سر به فلک کشیده قرار گرفته است. آب این آبشار زلال و شفاف است و قابل شرب هم هست. این آبشار تمام خزه است و اگر به پیاده روی علاقه مند هستید، مسیر بسیار زیبایی برای پیاده روی دارد. مسیر پیاده روی آبشار کبودوال چندین آبشار بزرگ و کوچک دارد که دین آن ها خالی از لطف نیست.

آبشار کبودوال

3. ناهارخوران

جنگل ناهارخوران یکی از مناطق جذاب استان گلستان است. طبیعت گردان حتما اسم این منطقه را شنیده اند. جنگل ناهارخوران قدمتی طولانی دارد و گفته شده است که قدمت آن به دوره ژوراسیک بر می گردد. جنگل ناهارخوران در گذشته فاصله زیادی از شهر گرگان داشت و با گذشت زمان به تدریج این شهر گسترش پیدا کرد و فاصله آن تا شهر محدود شد. در حال حاضر فقط یک خیابان (که یکی از خیابان های اصلی شهر است)، بین شهر و این جنگل فاصله است.

جنگل ناهارخوران

4. جنگل النگدره

جنگل النگدره در جنوب غربی شهر گرگان قرار گرفته است. این جنگل در مسیر جاده ناهارخوران است. النگدره جایی است که میتوان در هر فصلی از سال به آن جا رفت و جنگل های زیبا دید. اما در تابستان ممکن است هوای بسیار گرم و در زمستان و شاید بهار، شاهد آب و هوای بارانی باشید.

جنگل النگدره

5. آبشار رنگو

آبشاری زیبا که تا آن را نبینید، با استفاده از متن و عکس، متوجه زیبایی و رویایی بودن آن نمی شوید. این آبشار بسیار مورد توجه طبیعت دوستان است چون امکانات تفریحی مدرنی در آن قرار ندارد و با چند ساعت پیاده روی میتوان زیبایی های بیشتری در آن کشف کرد. ابن آبشار در 15 کیلومتری جنوب گرگان قرار گرفته است.

آبشار رنگو

6. دهکده جهان نما

دهکده جهان نما یک دهکده‏ ییلاقی در جنوب شهرستان کردکوی استان گلستان که زیبایی آن در فصل بهار بی نظیر است. این منطقه  منحصر به  فرد میان رشته کوه های البرز قرار گرفته است که بر فراز ارتفاع آن می‌توان دشت گرگان و دریا را مشاهده کرد. چشم ‌اندازهای زیبا و در عین حال ناشناخته این روستا در تمام فصل‌های سال پذیرای گردشگران زیادی است. این منطقه توریستی، به دلیل داشتن چشم اندازهای زیبا و مشرف به نقاط جلگه‌ای از جمله کردکوی، گرگان، خلیج گرگان، بندر ترکمن و… یکی از مناطق جالب و منحصر به فرد کشور است. این جنگل از منابع ارزشمند و غنی اکوتوریستی (طبیعت گردی یا گردشگری) استان گلستان به شمار می‌آید.

دهکده جهان نما

7. آبشارهای شیرآباد گلستان

روستای شیرآباد یکی از هزاران روستای زیبای استان گلستان است که به خاطر داشتن طبیعت بسیار بکر و زیبایش شهرت دارد. یکی از جاذبه‌های دیدنی که در اطراف این روستا قرار دارد، مجموعه آبشارهای شیرآباد است. این مجموعه آبشار از ۱۲ آبشار بزرگ و کوچک تشکیل شده است. بهترین فصل برای رفتن به این روستا و دیدن آبشارهای جذابش، فصل بهار است. هر چقدر که به سمت تابستان برود، گرمای هوا و میزان شرجی بودن آن بیشتر می شود.

8. ترکمن صحرا

یک منطقه بکر و رویایی که با داشتن طبیعتی زیبا و درختچه های انبوه، به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده است. اینجا سرزمین اسب های اصیل است و مردمانش همه از اسب استفاده می کنند. از جاذبه های توریستی ترکمن صحرا میتوان به مقبره خالد نبی و گورستان مرموز آن اشاره کرد که قدمت آن به هزار سال پیش بر می گردد.

ترکمن صحرا

در سفر به گلستان کجا اقامت کنیم؟

برای این که در طبیعت اقامت کنید و دور از زندگی شهری باشید، پیشنهاد می کنیم از اقامتگاه بوم گردی استان گلستان استفاده کنید. استان گلستان اقامتگاه بوم گردی های زیادی دارد که می توانید با اقامت در آن ها، سفری به یاد ماندنی داشته باشید. برای رزرو اقامتگاه به لینک زیر مراجعه کنید و در صورت داشتن هرگونه سوال، با پشتیبانی هومسا تماس حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا