اخبار

ورود خودروهای آفرود به جنگل ابر ممنوع است

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان شاهرود گفت: ورود خودروهای آفرود و تورهای فاقد مجوز رسمی به مناطق گردشگری کویری و جنگلی به ویژه جنگل هیرکانی ابر ممنوع است و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

به‌گزارش هومسا، مرتضی نظری، سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان شاهرود امروز یکشنبه ۳۰ مردادماه جاری با اعلام این مهم، گفت: بر اساس هماهنگی صورت گرفته بین نهادهای متولی این موضوع مهم، مصوب شده است.

از ورود خودروهای آفرود و تورهای فاقد مجوز رسمی به جنگل ابر جلوگیری می‌شود

وی با اشاره به مشکلاتی که خودروهای آفرود و تورهای غیرمجاز در این منطقه به وجود آورده است، گفت: برای جلوگیری از صدمات بیشتر به محیط‌‌زیست این ناحیه و جلوگیری از معضلات اجتماعی به وجود آمده، از ورود خودروهای آفرود و تورهای فاقد مجوز رسمی به جنگل ابر جلوگیری می‌شود.
نظری همچنین بیان کرد: جنگل هیرکانی ابر در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است و ضوابط حفاظتی خاص خود را دارد. هرگونه آسیب به این اثر طبیعی از جمله از آتش زدن گیاهان، قطع درختان، بوته کنی، از بین بردن پوشش گیاهی و ورود دام سنگین و … تخلف محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.
سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان شاهرود با بیان اینکه ورود خودروها به مسیرهای فرعی مصداق از بین بردن پوشش گیاهی است و تخلف محسوب می‌شود، گفت: ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی مسئولیت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را به عنوان متولی مدیریت جنگل‌ها و مراتع دو چندان کرده است و محدودیت‌های حفاظتی بیشتری برای جنگل هیرکانی ابر باید در نظر گرفته شود.

وی سامان‌دهی ورود خودروهای آفرود دارای مجوز و تعیین مسیرهای از پیش تعیین ‌شده برای جلوگیری از آسیب به جنگل ابر را از جمله فعالیت‌های انجام شده برای حفاظت هر چه بیشتر از جنگل جهانی ابر عنوان کرد.

جنگل ابر کجاست؟

جنگل ابر

جنگل ابر یکی از زیباترین و در عین حال با ارزش‌ترین جنگل‌های ایران به شمار می‌رود. سراسر این جنگل پر شده از چشمه‌های متعدد، آبشارها و کوه‌های پوشیده از درختان کهنسال و سر به فلک کشیده. اما این جنگل شهرت خود را وام‌دار پدیده‌ای است که ما آن را به “اقیانوس ابر” می‌شناسیم. تصور کنید ابرهایی که همیشه از بالای سرمان عبور می‌کنند، در جنگل ابر درست در کنار ما هستند و گاهی چنان است که گویی تمام جنگل و موجوداتی که در آن حضور دارند را در آغوش کشیده‌اند. در جنگل ابر مرز آسمان و زمین باریک و باریک‌تر می‌شود.

جنگل ابر در نزدیکی شاهرود، از شهرستان‌های استان سمنان واقع شده است. اگر با خودروی شخصی قصد سفر دارید، کافیست وارد استان سمنان شده و سپس از طریق شاهرود یا بسطام به سمت آزادشهر بروید و با گذر از روستای قلعه نو خرقان، وارد جاده جنگل ابر شده  و بعد از رسیدن به ابتدای جنگل خودروی خود را در جای مناسبی پارک کرده و بقیه راه را پیاده طی کنید.

البته در شهرستان شاهرود، تاکسی و اتوبوس‌هایی هستند که شما را از میدان امام شاهرود سوار کرده و به روستای ابر در ابتدای جنگل ابر خواهند برد. این تاکسی‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر آماده خدمات رسانی هستند.

انتهای خبر

یک دیدگاه

  1. حال و هوای به جنگل ابری شاهرود آدمو یاد فضای کوهستاین فیلبند میندازه کسیکه فیلنبد رفته باشه صد در صد تجربه میکنه جنگل ابر رو خیلی جالبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا