ایران‌ را بگردیمتهرانتهران‌گردیجاهای تفریحی

پارک جمشیدیه تهران؛ تلفیقی از هنر و طبیعت

پارک جمشیدیه یکی از زیباترین پارک‌های شهر تهران است؛ رستوران‌های متنوع، دسترسی راحت و تندیس‌های ارزشمند باعث شده تا این پارک به یکی از نمادهای پایتخت و از مهم‌ترین جاها برای تفریح در تهران تبدیل شود. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم در این پارک چه تفریحاتی می‌توانیم انجام دهیم. با ما همراه باشید.

بازدید از پارک جمشیدیه؛ تفریح کم‌هزینه

هم برای شهروندان تهرانی و هم برای مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند، تهران جاهای دیدنی و تفریحی زیادی دارد. پارک جمشیدیه یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران است. بسیاری از ما تصور می‌کنیم تفریح کردن هزینه زیادی دارد و اساسا چیزی به اسم تفریح کم‌هزینه یا تفریح رایگان امکان‌پذیر نیست. اگر کمی به اطراف خود دقت کنیم، می‌بینیم که جاهای زیادی وجود دارند که می‌توانیم در آن‌ها بدون صرف هیچ هزینه‌ای تفریح کنیم. جاهایی که آخر هفته‌های خوبی را با خانواده و دوستان بگذرانیم و با روحیه و انرژی تجدید شده، زندگی را ادامه دهیم.

پارک جمشیدیه تهران کجاست؟

پارک جمشیدیه تهران

پارک سنگی جمشیدیه یا بوستان جمشیدیه یکی از پارک‌های تهران است که در منطقه ۱ شهرداری واقع شده است. فضایی که پارک جمشیدیه در آن قرار دارد، در ابتدا متعلق به یکی از معروف‌ترین خاندان‌ها منتسب به سلسله قاجار، یعنی خاندان دولو بوده است. در تهران املاک بسیاری وجود دارند که متعلق به این خاندان بوده‌ است. فضای اولیه بوستان جمشیدیه متعلق به جمشید دولو قاجار بوده است که پس از مدتی ملک ۶۹ هزار متری خود را به  پهلوی بخشید.

در این فضا ابتدا قرار بود محلی برای نگهداری سالمندان ساخته شود، اما پس از آن، ایده ایجاد فضایی برای استفاده عموم مردم مطرح شد. در نهایت، طرح مرکز نگهداری سالمندان لغو و به جای آن بوستان جمشیدیه طراحی و اجرا شد. پارک جمشیدیه توسط کامران طباطبایی دیبا، دانش‌آموخته معماری از دانشگاه هاروارد طراحی شد. فرهنگ‌سرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر، پارک شفق و منزل شخصی پرویز تناولی از دیگر آثار کامران دیبا است.

فضای اصلی پارک جمشیدیه 10 هکتار وسعت دارد و در محله جمشیدیه در شمال خیابان نیاوران واقع شده است. در سال ۱۳۷۴ بخش دیگری به وسعت ۱۶ هکتار به این پارک اضافه شد و به پاس تلاش‌های ارزشمند فردوسی در نگاهبانی از زبان پارسی، نام آن را پارک فردوسی نهادند. در حال حاضر این بخش از پارک جمشیدیه به دلیل جذابیت‌های بصری که در طراحی آن به کار رفته، به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در تهران شهرت دارد. اکثر مجسمه‌های سنگی که بخش مهمی از زیبایی پارک جمشیدیه را به وجود آورده‌اند، ساخت دستان هنرمند ناصر هوشمند وزیری، از بزرگترین مجسمه‌سازان کشورمان است.

در پارک جمشیدیه چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

برای کسانی که تصمیم می‌گیرند اوقات فراغت خود را در پارک جمشیدیه تهران بگذرانند، تفریحات و دیدنی‌های مختلفی دارد. جاذبه‌ها و مکان‌های تفریحی پارک جمشیدیه به طور کلی شامل سه بخش مختلف می‌شود.

قدم زدن در فضای اصلی پارک

پارک جمشیدیه تهران

اکثر کسانی که به پارک جمشیدیه تهران سر می‌زنند، به قصد پیاده‌روی در فضای اصلی آن به اینجا می‌آیند. فضای پارک جمشیدیه یکی از بهترین مسیرهای پیاده‌روی در تهران است که افراد می‌توانند با خیالی آسوده و بدون نگرانی از تردد وسایل نقلیه در آن به پیاده‌روی یا دویدن بپردازند. پارک جمشیدیه و پارک فردوسی جدا از فضای آرامش‌بخشی که برای قدم زدن دارند، از زیبایی‌های بصری فوق‌العاده‌ای نیز برخوردارند. بخشی از این جاذبه‌ها، شامل مجسمه‌های سنگی واقع در بوستان سنگی جمشیدیه است که با شکل جالب خود بسیار مورد توجه مردم قرار می‌گیرند. افرادی که قصد بازدید از این مجسمه‌های جالب را دارند، ابتدا باید از حدود ۶۰۰ پله عبور کنند تا به این بخش از پارک برسند.

بخش دیگری از زیبایی‌های بوستان جمشیدیه مربوط به فضای طبیعی فوق‌العاده زیبای آن است. دریاچه و آبشار پارک جمشیدیه، فضایی سبز و گلکاری‌های زیبایی که در جای‌جای این پارک به چشم می‌خورد، فضایی دوست‌داشتنی و آرامش‌بخش برای مردم فراهم کرده است. مردمی که برای زمان استراحت و تفریح خود انتخاب کرده‌اند بدون صرف هیچ هزینه‌ای از آرامش و زیبایی طبیعت استفاده کنند.

به دلیل موقعیت مکانی پارک جمشیدیه بسیاری از کسانی که قصد رفتن به پناهگاه کلکچال را دارند نیز می‌توانند از این پارک راهی شوند. پارک جمشیدیه در ابتدای مسیر اصلی صعود به پناهگاه کلکچال است. همچنین فاصله پارک جمشیدیه با دربند نیز بسیار کم است و بنابراین افرادی که قصد رفتن به دربند را دارند، می‌توانند مسیر خود را از پارک جمشیدیه آغاز کنند. فاصله پارک جمشیدیه تا دربند کمتر از ۷ کیلومتر است. پارک جمشیدیه و مسیر کوهنوردی کلکچال از بهترین جاهای دیدنی تهران در پاییز است. این پارک همچنین در نزدیکی کاخ نیاوران قرار دارد و می‌توانید به این کاخ که از زیباترین جاهای دیدنی تهران در شب است، نیز سری بزنید.

صرف غذا در رستوران ها و سفره‌خانه پارک جمشیدیه

در بوستان جمشیدیه تهران ۴ رستوران و سفره‌خانه وجود دارد. این رستوران‌ها هم دارای فضای داخلی هستند و هم فضای خارجی مناسبی دارند. بنابراین اگر تمایل دارید غذای خود در یکی از کافه های روباز تهران صرف کنید، می‌توانید سری به رستوران‌های بوستان جمشیدیه بزنید. نکته جالب درمورد این رستوران‌ها این است که ۳ رستوران از چهار رستوران پارک جمشیدیه به اقوام مختلف ایران تعلق دارند.

بیشتر بخوانید: پارک چمران کرج

رستوران کردستان جمشیدیه

این رستوران در مرتفع‌ترین قسمت پارک جمشیدیه قرار دارد و صرف غذا در آن با منظره‌ای کلی از پارک جمشیدیه همراه است. پس اگر به پارک جمشیدیه رفتید و تمایل داشتید غذای خود را در یکی از بهترین نقاط این پارک به میزبانی هم‌وطنان عزیز کُرد صرف کنید، می‌توانید به رستوران کردستان پارک جمشیدیه سری بزنید.

آدرس رستوران کردستان جمشیدیه:

انتهای خیابان فیضیه، جنب درب چهارم بوستان جمشیدیه

رستوران آذربایجان جمشیدیه

یکی دیگر از رستوران‌های پارک جمشیدیه رستوران آذربایجان است که در آن می‌توانید علاوه‌بر غذاهای معمول ایرانی، انواع غذاهای آذری را نیز امتحان کنید.

آدرس رستوران آذربایجان جمشیدیه:

خیابان فیضیه، جنب درب سوم بوستان جمشیدیه

سفره خانه «خانه اقوام ترکمن» در جمشیدیه

یکی از جذاب‌ترین رستوران‌های بوستان جمشیدیه تهران که در ارتفاعات این پارک بنا شده، سفرخانه خانه اقوام ترکمن است که دقیقا به سبک یورت یا آلاچیق‌های ترکمن ساخته شده است. در این سفره‌خانه که توسط هم‌وطنان ترکمن‌مان ایجاد شده است، می‌توانید انواع غذاهای خوشمزه ترکمنی مثل چکدرمه، بورک و مانتی‌های ترکمنی را امتحان کنید. خانه اقوام ترکمن فضایی دلنشین و زیبا دارد که در آن می‌توانید با فرهنگ قوم ترکمن بیشترآشنا شوید.

رستوران جمشیدیه

یکی دیگر از رستوران‌های پارک جمشیدیه که دقیقا به همین نام شناخته می‌شود، یک رستوران ایرانی است که در آن می‌توانید غذاهای خوشمزه ایرانی را با منظره زیبا و دلنشین بوستان جمشیدیه میل کنید.

آدرس رستوران جمشیدیه:

خیابان امیدوار، جنب درب چهارم بوستان جمشیدیه

تندیس‌هایی که در هیچ کجا نمی‌بینید!

پارک جمشیدیه تهران

این پارک بیشتر شبیه به یک نمایشگاهی از مجسمه های خاص است که به دست دکتر هوشمند وزیری، خالق غار موزه وزیری لواسان  ساخته شده است. مجسمه دست‌های آب خوری، فردوسی، رستم و سهراب، مرد متفکر و… تندیس هایی هستند که شما در هیچ کجای دیگر نمونه آن را پیدا نخواهید کرد. به غیر از مجسمه معروف مرد متفکر که در وسط پارک جمشیدیه قرار گرفته است، تخته‌سنگ‌های زیادی هم به شکل حیوان یا شکل‌های عرفانی در پارک نصب شده است که برای ساعت‌ها ذهن انسان را درگیر خود می‌کند. این پارک از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی لواسان

حضور در رویدادهای پارک جمشیدیه

از دیگر تفریحاتی که شهروندان تهرانی و مسافران تهران در پارک جمشیدیه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، سر زدن به نمایشگاه‌هایی است که به‌صورت مناسبتی در بخش‌های مختلف پارک جمشیدیه برگزار می‌شود. معمولا در مناسبت‌های مختلف، مثل شب یلدا و عید نوروز نمایشگاه‌ها، بازارچه و غرفه‌هایی در بوستان جمشیدیه برپا می‌شوند که علاقه‌مندان می‌توانند در آن‌ها انواع صنایع دستی، کتاب، سوغات شهرهای مختلف و خوراکی‌های متنوع را خریداری کنند.

چطور به پارک جمشیدیه برویم؟

پارک جمشیدیه تهران

برای رفتن به پارک جمشیدیه تهران باید خود را به خیابان نیاوران برسانید. در انتهای خیابان نیاوران می‌توانید از هریک از درهای ورودی که برای شما راحت‌تر است وارد محوطه پارک شوید.

برای رفتن به بوستان جمشیدیه با مترو باید به ایستگاه تجریش بروید. پس از خروج از مترو، می‌توانید با گرفتن تاکسی به سمت پارک بروید. فاصله ایستگاه تجریش تا پارک جمشیدیه با تاکسی حدودا ۲۰ دقیقه است.

بیشتر بخوانید: بوستان آب و آتش

اقامت در تهران با هومسا

مسافرانی که به شهر تهران می‌آیند و قصد رفتن به پارک جمشیدیه دارند، می‌توانند با اجاره ویلا و سوئیت در تهران به راحتی از این پارک بازدید کنند. اگر انتخاب یک اقامتگاه مناسب در شهر تهران برایتان سخت است، بهتر است این کار را به تیم هومسا بسپارید. هومسا به شما کمک می‌کند بهترین اقامتگاه‌های شهر تهران را در مدت کوتاهی بررسی و رزرو کنید.

برای اجاره ویلا و سوئیت کافی است وارد صفحه اصلی سایت هومسا شوید و نام شهر تهران را جستجو کنید. در این قسمت بهترین اقامتگاه‌های شهر تهران برایتان نمایش داده خواهد شد. می‌توانید با استفاده از فیلترهای مختلف، محدوده قیمت، مکان، تعداد اتاق و سایر ویژگی‌های اقامتگاه را مشخص کنید تا سریع‌تر به نتیجه دلخواه‌تان برسید. انتخاب و تکمیل روند رزرواسیون در سایت هومسا بسیار ساده است و شما در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید اقامتگاه مورد نظر خود را با قیمتی مناسب و شرایط مناسب رزرو کنید. امکان اجاره روزانه آپارتمان مبله در تهران نیز در سایت هومسا وجود دارد.

کلام آخر

اگر برای یک تفریح آخر هفته‌ای دوست دارید به جایی بروید که در آن هم از زیبایی و آرامش طبیعت لذت ببرید، هم فرصت دیدن آثار هنری زیبا را داشته باشید، پارک جمشیدیه یک گزینه عالی برای شما محسوب می‌شود. در فضای این پارک می‌توانید علاوه‌ بر قدم زدن در کنار دریاچه، درختان سرسبز و گل‌های رنگارنگ، از صرف یک وعده غذا در فضای دلنشین این پارک نیز لذت ببرید. مسافرانی که به شهر تهران می‌آیند نیز می‌توانند به‌راحتی با اجاره ویلا و سوئیت از طریق سایت هومسا امکان بازدید از این بوستان زیبا را برای خود فراهم کنند.

یک دیدگاه

  1. خیلی پارک خوبیه. برای پیاده روی و کوهنوردی خوبه. من از بچگی تو این پارک خاطره دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا