ایران‌ را بگردیمتهرانتهران‌گردیجاهای تفریحیشمال

پارک قیطریه؛ مقصدی برای گردشگری چهار فصل در تهران

عموم مردم تفریح در تهران را بسیار پرهزینه می‌دانند. در حالی که می‌شود در چهار فصل سال با کم‌ترین هزینه بهترین سرگرمی‌ها را در این شهر پیدا کرد. هیچ چیز لذت‌بخش‌تر از گذراندن یک عصر زیبا در کنار خانواده‌ نیست. برای تفریح در تهران می‌توان سری به پارک‌های شهر زد. اما چه طور می‌شود بهترین پارک‌های تهران را پیدا کرد که دسترسی خوبی هم داشته باشند؟ این مطلب را از دست ندهید تا به سوال شما جواب بدهیم.

پارک قیطریه یکی از جذاب‌ترین نقاط برای پیاده روی در تهران است که در شمال شهر قرار دارد. این پارک همه‌چیز تمام است. از وسایل بازی مخصوص کودکان تا آلاچیق‌های بزرگ و درختان سرسبز، هرچیزی که یک پارک خوب باید داشته باشد را در آنجا پیدا می‌کنید. آب و هوای خوبی که این منطقه تهران دارد در طراوت و سرسبزی پارک قیطریه تاثیر بسیار زیادی داشته است. همچنین باعث شده تا پارک، محل رشد و زندگی گونه‌های گیاهی و پرندگان مختلفی باشد.

بوستان قیطریه

تاریخچه پارک قیطریه تهران

همانطور که از درختان پارک قیطریه می‌شود حدس زد، این پارک در ابتدا یک باغ جنگلی بوده است. بخش‌هایی از این باغ به مرور زمان تبدیل به بوستان شده بودند، اما در سال ۱۳۷۲ باقی بخش‌ها توسط شهرداری خریداری شد و پارک قیطریه به وجود آمد. این باغ در گذشته متعلق به یکی از خواهران ناصرالدین شاه قاجار بوده، بخش‌های ابتدایی پارک هم در دهه ۵۰ توسط نوادگان او وقف شده بودند.

بد نیست بدانید ساختمان فرهنگسرای ملل که در این پارک قرار دارد به درخواست امیرکبیر؛ چهره پرآوازه تاریخ ایران ساخته شده است. این ساختمان هم از سال ۱۳۷۳ به عنوان فرهنگسرا شروع به فعالیت کرد و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و آموزشی را جزء برنامه‌های خود قرار داد.

اغلب افرادی که برای اولین بار به پارک قیطریه می‌روند فکر می‌کنند که قدمت این مکان به عنوان پارک بسیار زیاد است. بسیاری از اهالی آن منطقه زمان تبدیل شدن باغ قدیمی به پارک را به خاطر دارند. برخی هم پارک قیطریه تهران را از نظر قدمت با پارک لاله مقایسه می‌کنند. این مقایسه هم درست نیست چرا که پارک لاله قدیمی‌تر است و از سال ۱۳۴۵ تاسیس شده است. برای گشت‌و‌گذار در پارک‌های جنگلی تهران می‌توانید لیستی از آنها داشته باشید تا به هر کدام روزی را اختصاص دهید و در عین تفریح از طبیعتی زیبا لذت ببرید.

فضای سبز پارک قیطریه

پارک قیطریه چه سرگرمی‌هایی دارد؟

این پارک بخشی از طبیعت و تاریخ تهران است. اگر قرار باشد به تهران سفر کنید و درحال آماده کردن لیست جاهای دیدنی تهران هستید، بازدید از پارک قیطریه را حتماً در آن جای دهید. زمین‌های سنگ فرش، پارک را به محل خوبی برای پیاده‌روی تبدیل کرده و در کنار آن، امکانات ورزشی و تفریحی زیادی هم وجود دارد که می‌توان به طور رایگان از آنها استفاده کرد.

در پارک قیطریه فعالیت‌های ورزشی دیگری هم پیدا می‌شود. علاوه بر پیاده‌روی و استفاده از وسایل ورزشی، زمین مخصوص بدمینتون و میزهای بازی شطرنج و پینگ پونگ هم در آنجا قرار گرفته‌اند که اگر دوست دارید تجربه‌های جدیدی داشته باشید، بد نیست امتحانشان کنید. زمین اسکیت پارک قیطریه هم جزء زمین‌های استاندارد این بازی در شمال تهران است. با پرداخت مبلغ مناسبی می‌توانید در آنجا اسکیت کنید، اگر خودتان کفش اسکیت ندارید هم اشکالی ندارد. در پیست اسکیت پارک قیطریه امکان اجاره کفش مخصوص هم وجود دارد.

همانطور که گفتیم پارک قیطریه مکان مهمی در شمال شهر تهران است. بنابراین به محل گردهمایی بسیاری از گروه‌های موسیقی و نمایشی مستقل تبدیل شده است. به خصوص در فصل‌های پاییز و بهار و یا عصرهای تابستانی می‌توانید گروه‌هایی را در گوشه و کنار پارک ببینید که سرگرم خواندن و یا ساز زدن هستند. تماشای اجرای این هنرمندان بسیار جذاب است و با این کار نه تنها خودتان لذت می‌برید بلکه به پیشرفت هنری آن‌ها هم کمک می‌کنید.

پیاده روی پارک قیطریه

فرهنگسرای ملل هم برای آن‌هایی که به دنبال کلاس‌های آموزشی یا برنامه‌ها و کارگاه‌های فرهنگی هستند، جذابیت‌های زیادی دارد. گالری، کتابخانه و کانون فرهنگ فقط چند نمونه از بخش‌های این فرهنگسرا هستند. بد نیست بدانید که بازدید از گالری‌ها برای عموم آزاد و رایگان است، اما کلاس‌های آموزشی هزینه دارند که بهتر است برای اطلاعات بیشتر به سایت فرهنگسرا مراجعه کنید.

یکی از سرگرمی‌‌های جذاب پارک قیطریه برای خانواده‌ها، سینمای چند بعدی است. در این سینما با عینک‌های مخصوص روی صندلی‌های متحرک می‌نشینید و در دنیای عجایب غرق می‌شوید. جلوه‌های ثثظصوتی و حرکت صندلی‌ها به جهت‌های مختلف، جذابیت فیلم‌ها را چند برابر می‌کنند. توصیه می‌کنیم این سینما را با تمام اعضای خانواده امتحان کنید و لحظات هیجان‌انگیزی را سپری کنید.

طبیعت‌گردی در پارک قیطریه

وقتی وارد پارک قیطریه تهران می‌شوید تمام خستگی‌هایتان از بین می‌روند. این محل زیبا به عنوان یک پارک در داخل شهر می‌تواند با برخی از پارک‌های جنگلی به راحتی رقابت کند. امکاناتی مثل آب‌نما و حوضچه‌های کوچک آنجا را بسیار زیبا کرده‌اند. همچنین آلاچیق‌های بزرگ و راحتی را در جاهای مختلف پارک پیدا می‌کنید.

توصیه می‌کنیم یک روز را به پیک نیک در پارک قیطریه بگذرانید. به این صورت می‌شود با کمترین هزینه بهترین تفریح ممکن را داشته باشید. این پارک امکانات رفاهی مثل دستشویی و آبخوری را دارد و برای خرید خوراکی هم لازم نیست از پارک خارج شوید، بلکه می‌توانید مواد غذایی لازم را از داخل پارک تهیه کنید.

باید اشاره کنیم که در کنار آلاچیق‌های پارک باربیکیو قرار دارد و دیگر لازم نیست با خودتان وسیله اضافه ببرید، اما فراموش نکنید روشن کردن آتش در هر جایی به جزء جایگاه مخصوص ممنوع است و با رعایت این قانون به طبیعت پارک احترام می‌گذارید.

مجسمه امیر کبیر پارک قیطریه

اطراف پارک قیطریه چه خبر است؟

پارک قیطریه در خیابان پر رفت و آمدی قرار دارد. برای هر نوع سلیقه‌ای می‌توانید در کافه‌ها و رستوران‌های اطراف پارک جای خوبی پیدا کنید و بعد از یک پیاده‌روی لذت‌بخش زمانی را در آنها بسپارید. بسیاری از این رستوران‌ها جزء معروف‌ترین‌های تهران هستند و حتی اگر دلتان نخواهد از پارک بیرون بروید می‌توانید تلفنی سفارش دهید.

مکان‌های دیدنی زیادی به پارک قیطریه نزدیک هستند. از آنجا می‌توانید خیلی سریع و راحت به میدان تجریش و سپس بازار تجریش بروید و خرید کنید. بازار تجریش از قدیمی‌ترین بازارهای تهران است و هرچیزی که بخواهید آنجا پیدا می‌کنید. از انواع میوه‌ها و خوراکی‌های کمیاب گرفته تا پارچه و طلا! بازدید و زیارت مکان‌های زیارتی هم حس و حال خودشان را دارد. مقبره امامزاده صالح در نزدیکی میدان تجریش قرار دارد و از بهترین مکان‌های دیدنی و زیارتی تهران است. مراکز خرید تهران در شمال شهر این امکان را فراهم می‌کند تا در عین خرید بتوانید یک تفریح حسابی داشته باشید.

فرهنگسرای ملل

بیشتر بخوانید: پارک آب و آتش

زیباترین فصل پارک قیطریه

به جرأت می‌توان گفت پارک قیطریه در هر فصلی زیباست. شما ممکن است چای نوشیدن در زمستان‌های برفی پارک را دوست داشته باشید، یا قدم زدن روی برگ‌های زرد پاییزی. در تابستان‌ها هم با فرزندانتان به پارک قیطریه تهران بروید و بگذارید در پیست اسکیت حسابی بازی کنند.

با تمام این تعاریف خیلی از مردم بهترین زمان برای وقت گذرانی در پارک قیطریه را بهار می‌دانند. در این فصل درخت‌ها دوباره سبز شده‌اند و هوای تهران هم دل از هر کسی می‌برد. اگر بعدازظهر به پارک بروید ممکن است باران بهاری هم به استقبالتان بیاید که فضای پارک را زیباتر از قبل می‌کند. همچین در بهار برنامه‌های تفریحی و فرهنگی جذابی هم در پارک برگزار می‌شوند که دیدنشان خالی از لطف نیست. می‌توانید انواع جشنواره‌های گل یا برنامه‌های تئاتر خیابانی را در پارک قیطریه تجربه کنید. فقط کافیست در وقت مناسب به این پارک بروید.

ورودیه پارک قیطریه

بیشتر بخوانید: هیومن پارک

مسیرهای دسترسی به پارک قیطریه

پارک قیطریه در خیابان قیطریه، قبل از میدان پیروز و جنب خیابان روشنگر قرار گرفته است. برای رسیدن به پارک قیطریه تهران راه‌های مختلفی وجود دارد.

اگر با مترو می‌روید، در ابتدای خیابان قیطریه، یعنی نبش خیابان شریعتی، متروی قیطریه قرار دارد. این ایستگاه در خط یک متروی تهران و در مسیر کهریزک به تجریش واقع شده است. وقتی می‌خواهید با متروی قیطریه به پارک بروید دو راه دارید: می‌توانید تاکسی‌های کنار مترو را سوار شوید، آن‌ها شما را تا جلوی پارک می‌برند. اما راه دیگر این است که از مترو تا پارک قیطریه را پیاده‌روی کنید. طی کردن این مسیر با پای پیاده در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد.

اگر با اتوبوس می‌روید، ایستگاه اتوبوس پارک قیطریه در نزدیکی پارک است و می‌توانید خیلی راحت با آنکه بتوانید با اتوبوس به پارک قیطریه بروید، بهتر است خودتان را به پارک وی برسانید و از آنجا سوار اتوبوس‌های تندرو شوید.

اگر با ماشین شخصی می‌روید، بهترین مسیر رسیدن به پارک قیطریه این است که از بزرگراه صدر به سمت خروجی بلوار قیطریه خارج شوید تا به پارک می‌رسید. همچنین می‌توانید از مسیرهای خیابان شریعتی و یا شهید اندرزگو هم برای رفتن به پارک تردد کنید. بهتر است با توجه به مبدا خودتان بهترین مسیر را تشخیص دهید.

اگر از شهر دیگری راهی پایتخت شدید، برای اجاره روزانه آپارتمان مبله در تهران می‌توانید به سایت هومسا مراجعه کنید تا لیستی از واحدهای موجود در تمامی مناطق را به شما نشان دهد. بنا بر سلیقه و بودجه آپارتمان دلخواهتان را رزرو کنید و از دیدن جاذبه‌های گردشگری تهران لذت ببرید.

یک دیدگاه

  1. خیلی پارک خوبیه، مخصوصا شب ها نوازندگان میان برای فریح در پارک قیطریه، صبح و عصر ها هم پاتوق ورزشکاراست؛ از پینگ پنگ و بدمینتون گرفته تا شوتبال فقط متاسفانه مدتی هست که کتابخانه‌ی ان غیر فعال شده .واقعا که پارک قیطریه؛ مقصدی برای گردشگری چهار فصل در تهران هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا