ایران‌ را بگردیماطراف تهرانسفرهای زمستانی

پیست اسکی شمشک | دومین پیست بین المللی ایران

اگر حدود 57 کیلومتر از شرق تهران دور شویم، به یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران یعنی پیست اسکی شمشک می‌رسیم. این پیست اسکی زیبا در روستای شمشک قرار گرفته و از سال 1337 قابل استفاده است. سال 1375 بر اساس تغییراتی که در آن ایجاد شد، از طرف فدراسیون جهانی اسکی به عنوان یکی از پیست‌های بین‌المللی شناخته شد و پس از آن عنوان دومین پیست بزرگ کشور را از آن خود کرد. شمشک رقابت نزدیکی با پیست اسکی دیزین دارد، اما اگر اسکی برای‌تان بیشتر جنبه تفریحی دارد تا ورزش حرفه‌ای، پیشنهاد می‌‌کنیم شمشک را انتخاب کنید چون گزینه بهتری برای‌تان خواهد بود. پیست اسکی شمشک معمولا اواخر پاییز بازگشایی می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم درباره پیست اسکی شمشک صحبت کنیم؛ در مورد آب‌وهوا، امکانات ورزشی و تفریحی، امکانات اقامتی، بهترین زمان سفر و اطلاعات تماس توضیحاتی خواهیم داد.

آشنایی با پیست اسکی شمشک

پیست شمشک

پیست اسکی شمشک بعد از دیزین، دومین پیست بزرگ ایران شناخته می‌شود و یکی از بهترین پیست های اسکی تهران است. این پیست در سال 1337 به بهره‌برداری رسید و در سال 1375 با تغییراتی که در آن ایجاد شد توانست عنوان پیست بین‌المللی را از طرف فدراسیون جهانی کسب کند. خوشبختانه پیست شمشک دارای امکانات ورزشی و رفاهی متنوعی است. وجود این امکانات در کنار مسافت کمی که با شهر تهران دارد، باعث شده توجه بسیاری از علاقه‌مندان داخلی و خارجی به ورزش‌های زمستانی به این پیست جلب شود. مرتفع‌ترین نقطه این پیست 3050 متر و پایین‌ترین نقطه آن 2550 متر از سطح دریا بالاتر هستند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پیست، وجود پیست شب و امکان اسکی تا پاسی از شب است. تابش نور زرد رنگ روی سطح برفی پیست، تصاویر خیره‌کننده‌ای را خلق می‌کند.

امکانات ورزشی پیست شمشک

پیست شمشک

پیست شمشک دارای 4 پیست اسکی است. یکی از این پیست‌ها مخصوص افراد مبتدی است که تازه به ورزش اسکی روی آورده‌اند. سه پیست دیگر به نام‌های مهتاب و آفتاب و پیست شب است که به آن اشاره کردیم. مهتاب با 1950 متر طول، طولانی‌ترین پیست شمشک به شمار می‌رود و بیشتر مورد استفاده اسکی بازان حرفه‌ای قرار می‌گیرد. پیست شب هم از ساعت 6 بعد از ظهر تا 10 شب فعال است و می‌تواند تجربه متفاوتی از اسکی را برای علاقه‌مندان فراهم کند.

  • پیست آفتاب: این پیست در ضلع شرقی پیست شمشک واقع شده و از مدرسه اسکی در جنوب پیست تا قله ادامه دارد.
  • پیست مهتاب: این پیست در ضلع غربی واقع شده و از هتل در جنوب پیست تا قله ادامه دارد.
  • پیست شب: پیست شب هم در ضلع غربی واقع شده و از هتل تا نیم قله امتداد دارد. این پیست از روزهای دوشنبه تا پنج شنبه فعال است.
  • پیست مبتدی: این پیست در جنوب غربی پیست آفتاب قرار دارد. طول آن 400 متر است و مورد استفاده اسکی بازان مبتدی است.

در کنار مسیرهای اسکی، باید به امکانات دیگر این مجموعه هم اشاره کنیم. در پیست شمشک دو تله اسکی چکشی، دو تله سیژ و  سه تله بشقابی وجود دارند. تله سیژ این مجموعه شما را مستقیما از هتل به قله می‌رساند.

پیست اسکی شمشک

  • تله سیژ آفتاب:از مدرسه اسکی در قسمت جنوبی پیست تا قله و به طول 1850 متر طول دارد که با ارتفاع 550 متری در سال 1354 ساخته شده است.
  • تله سیژ مهتاب: از هتل در بخش جنوب غربی پست تا قله به طول 1200 متر امتداد دارد و با اختلاف ارتفاع 600 متری در سال 1341 ساخته شده است.
  • تله اسکی مهتاب: از ضلع شمالی هتل در پیست مهتاب تا نیم قله ادامه پیدا می‌کند و با اختلاف ارتفاع 130 متری در سال 1348 به بهره‌برداری رسیده است.
  • تله اسکی کپه چال: این تله اسکی برای رسیدن از نیم قله تا خود قله مورد استفاده قرار می‌گیرد و با اختلاف ارتفاع 80 متری در سال 1335 افتتاح شده است.
  • تله اسکی مبتدی: این تله اسکی در پیست اسکی مبتدی واقع شده، طول آن 400 متر و اختلاف ارتفاع آن 40 متر است.

امکانات رفاهی پیست شمشک

رستوران در شمشک

چند رستوران خوب در شمشک وجود دارند که شروع فعالیتشان همزمان با شروع کار پیست است. در کنار رستوران‌ها تعدادی بوفه کوچک هم راه‌اندازی شده‌اند که می‌توانید انواع تنقلات مختلف را از آنجا تهیه کنید. اگر هوس یک نوشیدنی داغ به سرتان زد، سری به کافه رستوران‌های منطقه بزنید.

یکی از امکانات بسیار خوب در پیست اسکی شمشک، وجود مدرسه اسکی است که به مبتدی‌ها خدمات آموزشی ارائه می‌دهد.

هتل پیست اسکی شمشک

هتل شمشک

با توجه به توریستی بودن منطقه و حضور اسکی‌بازان حرفه‌ای از نقاط مختلف دنیا، امکانات اقامتی خوبی در شمشک ساخته شده‌اند. در این شهر چند هتل مختلف آماده ارائه به گردشگران هستند. هتل شمشک با 17 واحد اقامتی، هتل سه ستاره جهانگردی، هتل بارین و هتل میگون از جمله این موارد هستند. هتل بارین با توجه به معماری خاص و زیبای خود مورد توجه بسیاری از مسافران است. این هتل با الهام از خانه های اسکیمویی ساخته شده و دکوراسیون داخلی بسیار زیبایی دارد، اما قیمت آن نسبت به بقیه هتل ها بالاتر است.

برای اجاره ویلا و سوئیت در شمشک می‌توانید به سایت هومسا مراجعه کنید.

آب‌ و‌ هوای شمشک

پیست اسکی شمشک

این منطقه به دلیل داشتن آب‌وهوای سرد و کوهستانی از سال‌ها پیش مورد استقبال پایتخت‌نشینان بوده است به‌ طوری که حتی در فصل تابستان هم باید لباس گرم بپوشید.

معمولا اواخر پاییز با بارش اولین برف، پیست اسکی شمشک همراه با برگزاری جشن توسط اسکی‌بازان بازگشایی می‌شود.

به دلیل حجم زیاد بارش برف در شمشک احتمال بسته بودن مسیر یا ریزش بهمن زیاد است به همین دلیل لازم است به هشدارهای هواشناسی توجه کنید.

پیست شمشک کجاست؟

پیست اسکی شمشک

این شهر در بخش رودبار قصران و در شهرستان شمیرانات و در شمال شرقی تهران واقع شده است، اما برای پیدا کردن مسیر پیست شمشک، باید به شرق تهران بروید و اتوبان شهید بابایی را تا جاده لشگرک ادامه دهید و سپس از لشگرک به سمت فشم بروید. بعد از گذشتن از فشم و رسیدن به میگون، وارد جیرود و پس از آن دربندسر خواهید شد. کمی بعد از این که از دربندسر گذشتید، به شهر زیبای شمشک و پیست آن می‌رسید.

اگر در کنار استفاده از پیست اسکی فکر بدی نیست از جاهای دیدنی شمشک و همچنین جاهای دیدنی فشم بازدید کنید چون ارزش یک‌بار دیدن را دارد.

نکات لازم قبل از سفر به پیست اسکی شمشک

قبل از هرچیز لازم است اخبار هواشناسی را دنبال کنید تا احتمال بروز حادثه برای خود و عزیزان‌تان را به حداقل برسانید.

نکته دوم اینکه اگر سابقه اسکی به صورت حرفه‌ای ندارید، فقط از پیست مبتدی استفاده کنید.

نکته مهم بعدی این است که قبل از سفر لیستی از کلیه تجهیرات مورد نیاز خود تهیه کنید تا بدون تجهیزات راهی سفر نشوید.البته می‌توانید از فروشگاه‌هایی که در نزدیکی پیست قرار دارد، استفاده کنید و لوازم مورد نیازتان را تامین کنید ولی ممکن است هزینه‌بر باشد.

بهترین زمان سفر به پیست اسکی شمشک

پیست اسکی شمشک

با توجه به نوع آب‌و‌هوای منطقه، هم در فصل گرم می‌توانید از امکانات شمشک استفاده کنید هم در فصل سرد با این تفاوت که نوع سفر و تفریحات متفاوت خواهد بود. تابستان با آن هوای خنک و دلپذیر خود بهترین زمان برای گذراندن سفری کوتاه در دل طبیعت است. این پیست اسکی در زمستان به بهشت علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی تبدیل می‌‌شود.

شماره تماس پیست اسکی شمشک

  • آدرس: تهران، شمیرانات، رودبار قصران، شمشک، پیست اسکی شمشک
  • شماره تماس: ۰۲۱۲۶۵۲۷۴۴۵۷

تاریخ آخرین بروزرسانی: 1400/09/13

یک دیدگاه

  1. پیست شمشک و توچال رو شنیدم خیلی خوبه اما هنوز نرفتم . خوش به حال تهرونیا که هر موقع اراده کنن چندتا پیست خفن نزدیکشونه. ایشالا زمستون سال دیگه حتما میرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا