بریم سفراطراف تهرانجاهای تفریحیسفرهای زمستانی

حس و حال اسکی در پیست دیزین

یکی از مهم‌ترین پیست‌های اسکی ایران و خاورمیانه، پیست دیزین است که در استان البرز واقع شده. پیست اسکی دیزین یکی از جاهای دیدنی کرج، همیشه ما را یاد برف و زمستان می اندازد و معمولا از اواسط پاییز تا اوایل بهار گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. این پیست همچون نگینی سفید بر رکاب دامنه رشته کوه‌های البرز سوار شده و نام آن برای بسیاری از ما تداعی‌کننده خاطرات شیرین زمستانی و برفی است.

پیست دیزین به‌عنوان یکی از بهترین پیست‌های اسکی تهران درکنار اینکه مقصد اصلی اسکی‌بازان حرفه‌ای کشورمان است، به تفرجگاه بسیاری از مردم عادی نیز تبدیل شده و برای یک آخر هفته برفی اوقات خوشی را برای آنها خلق می‌کند. گفتنی است که پایین‌‌ترین نقطه پیست دیزین از سطح دریا ۲۶۵۰ متر و ارتفاع پیست دیزین که بلندترین نقطه آن را شامل می شود، ۳۶۰۰ متر است. همچنین طول مسیری که در دیزین می توان اسکی کرد، 7 و نیم کیلومتر است. برای اسکی در پیست دیزین حتما لازم نیست لوازم اسکی داشته باشید؛ شما می توانید لوازم مورد نیازتان را اجاره کنید. شرکت‌هایی در این پیست فعالیت می‌کنند و به شما چوب اسکی و پوتین اجاره می دهند. ما در این مقاله از هومسا سعی کردیم اطلاعات لازم را از پیست دیزین به شما ارائه دهیم و درکنار هم بیشتر با امکانات این پیست بین‌المللی آشنا شویم.

تاریخچه پیست دیزین

دیزین

حدود سال 1341 بود که یک تیم با سرپرستی کاظم گیلانپور، مربی اسکی اکتشاف معدن به رشته کوه البرز رفتند، در این سفر بود که گیلانپور تشخیص داد که دیزین یک منطقه مناسب برای اسکی است. در سال 1343 یک دستگاه تله اسکی سیار در پیست تعبیه شد و در سال 1344 این منطقه به‌عنوان یک مجموعه اسکی معرفی شد. در ادامه کارهای زیربنایی آن انجام شد و سرانجام در سال 1346 عملیات اجرایی که شامل نصب یک خط تله سیژ به طول 2400 متر بود، آغاز و تا سال  1348 به طول انجامید. در نهایت در سال 1351 این مجموعه برای استفاده اسکی‌بازان آماده شد و درسال 1385 بعد از گذشت نزدیک به سی سال، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توسعه پیدا کرد.

پیست دیزین کجاست؟

پیست دیزین

دیزین که ارتفاعات رشته کوه‌های البرز واقع شده در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال کرج و ۶ کیلومتری ولایت رود، همچنین در فاصله ۱۲۳ كيلومتری از تهران و ۷۱ كيلومتری از مسير شمشک قرار دارد. مسیر دسترسی به این پیست نیز متفاوت است و باتوجه به موقعیت مکانی که در آن قرار دارید، می‌توانید مسیر‌های مختلفی را برای دسترسی به آن انتخاب کنید. در ادامه مسیرهای دسترسی به این پیست را برای شما تشریح می‌کنیم.

مسیر دسترسی به پیست دیزین

برای رسیدن به این مجموعه می توانید از دو راه استفاده کنید:

  • جاده کرج- چالوس: بعد از طی مسافت ۶۵ کیلومتر، بعد از گچسر یک جاده فرعی قرار دارد که با تابلوهای راهنمایی که دارد، شما را به سمت پیست دیزین هدایت می کند. با ورود به جاده فرعی و گذر از کنار روستای ولایت رود به دیزین خواهید رسید.
  • جاده شمشک–دیزین: در این مسیر باید از لویزان تهران باید به سمت فشم بروید و راه میگون را در پیش بگیرید بعد از ۳۰ دقیقه رانندگی به بالاترین نقطه دیزین می رسید. معمولا تردد کمتری از این مسیر صورت می گیرد اما در زمستان حتما از بسته یا باز بودن آن اطمیان حاصل کنید چون در بیشتر مواقع به دلیل سقوط بهمن بسته است. برای اطلاع از باز بودن مسیرها در روزهای برفی می توانید با وزارت راه به شماره 141 يا دفتر مديريت پيست به شماره 02635215041 تماس بگیرید.
  • آدرس پیست اسکی دیزین: استان البرز، ۷۴ کیلومتری کرج، دهکده توریستی دیزین، پیست بین‌المللی دیزین

بهترین زمان سفر به دیزین

آب و هوای دیزین

آب‌وهوای پیست اسکی دیزین هم مناسب تفریح در زمستان است و هم تابستان. در زمستان دمای آب‌وهوای پیست دیزین به منفی 20 درجه سانتی‌گراد و در تابستان به مثبت 20 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. فعالیت اصلی مجموعه دیزین، اسکی روی برف است. اگرچه در تابستان این مجموعه فعالیت می کند ولی بهترین زمان سفر به این پیست، پاییز و زمستان است. تابستان‌ها هم برای تفریح و گردش در این مجموعه موقعیت مناسبی است اما توجه کنید که پیست چمن  تنها در روزهای پنج شنبه و جمعه و ایام تعطیل باز است.

پیست دیزین در تابستان

چیزی که همیشه از پیست اسکی در ذهنمان نقش می‌بندد، اسکی روی برف است، ولی در پیست دیزین شما می توانید در تابستان هم اسکی کنید؛ البته نه اسکی روی برف. فعالیت مجموعه دیزین به فصل زمستان محدود نمی‌شود و این پیست در فصل تابستان هم فعالیت می‌کند. در سال 1372 بود که با تایید فدراسیون جهانی اسکی، پیست اسکی روی چمن دیزین افتتاح شد و با این اقدام در تمام طول تابستان امکان اسکی روی چمن فراهم شد. پیست اسکی روی چمن دیزین 650 متر طول دارد و در آن امکان فعالیت‌هایی مثل دوچرخه سواری کوهستانی، تیراندازی با کمان، کایت سواری و غیره موجود است.

امکانات رفاهی پیست دیزین تهران

امکانات پیست دیزین

در پیست دیزین تهران سه تله کابین، دو تله سیژ، هفت تله اسکی بشقابی و یک تله اسکی چکشی و چندین پیست وجود دارد؛ برخی از این پیست‌ها  عبارت‌اند از:

  • پیست اسنو پارک
  • پیست یو
  • پیست مبتدی
  • پیست چمن

امکانات رفاهی پیست دیزین عبارت‌اند از:

  • دو هتل
  • ۱۹ کلبه
  • پنج رستوران

تله کابین دیزین

تله کابین دیزین

یکی  از جاذبه‌های تفریحی دیزین ، تله‌ کابین آن است که در مقایسه با سایر تله کابین‌ها، مسافت بیشتری در حدود ۵۱۰ متر را طی می‌کند تا به کوه برسد. تله‌ کابین چمن در دیزین از رستوران چمن شروع می ‌شود و به ارتفاع ۳۸۰ متری می‌رسد. منظره‌ای که از تله کابین می‌توانید ببینید، تمام روستاهای اطراف است که معمولا از وسط آن یک رود گذشته و طبیعتی فوق العاده دارد.

مسابقات در پیست دیزین

پیست دیزین

دوره مسابقات مختلفی از اسکی در پیست بین‌المللی دیزین برگزار می‌شود و در تمامی این دوره‌ها اسکی‌بازان حرفه‌ای  بسیاری از افراد به این پیست مراجعه می‌کنند. درواقع در زمان شروع مسابقات اسکی دو دسته از افراد به پیست دیزین می‌روند، افرادی که عاشق اسکی هستند و قصد دارند در مسابقات شرکت کنند و دسته دوم افرادی که علاقه‌مند به تماشای مسابقات اسکی هستند. البته در این پیست آموزش اسکی هم وجود دارد که مبتدیان برای آموزش می‌توانند به این منطقه مراجعه کنند. در این مدرسه آموزشی هم اسنوبرد آموزش داده می شود و هم آلپاین.

  • اسنوبرد یک رشته از اسکی است که فقط به یک تخته چوب نیاز دارد اما آلپاین اسکی با دو چوب دستی و دو تخته است.

جاهای دیدنی اطراف پیست اسکی دیزین

در اطراف پیست دیزین جاذبه‌های گردشگری زیادی قرار دارد که معمولا از نظر دور می‌ماند. زیبایی جاهای دیدنی اطراف پیست دیزین به شما ثابت می‌کند که تنها فصل‌های بهار و تابستان برای تفریح مناسب نیستند و پاییز و زمستان هم می‌توان از گشت‌وگذار در این منطقه لذت برد. در ادامه جاهای دیدنی اطراف پیست دیزین را به شما معرفی می‌کنیم.

روستای گچسر

روستای گچسر

روستایی گچسر در نزدیکی بخش آسارای کرج واقع‌شده است. فاصله روستای گچسر تا کرج، ۶۵ کیلومتر بوده و یکی از مناطق پر مخاطب گردشگری به‌ویژه برای ساکنین کرج بشمار می‌رود. این روستا به دلیل ارتفاع بالایی که در آن بنا شده دارای آب‌وهوای خنک در تابستان و در زمستان سرتاسر پوشیده در برف است. بر همین اساس  آب‌و هوای دل‌چسب و مطبوع این منطقه، مورد توجه گردشگران است و در فصول مختلف سال مردم به این روستا سفر می‌کنند. قدمت این روستا بر اساس لوازم کشف شده از آن، به دوره صفوی باز می‌گردد و بهلحاظ قدمت تاریخی نیز بسیار مورد توجه است.

باغ لاله ها

دشت گل لاله

در روستای گرماب که در نزدیکی روستای گچسر قرار گرفته، یک باغ به وسعت ۱ هکتار وجود دارد که در آن گونه‌های زیادی از لاله ها وجود دارد. این باغ گل زیبا لاله‌های زیادی دارد با رنگین‌کمانی از انواع گل لاله منظره‌ای رویایی برای میهمانان خود خلق می‌کند. از جمله انواع این گل‌های لاله می‌توان به گل لاله ستاره ای، فنجانی، قدحی زرد و قرمز و نارنجی و ارغوانی و صورتی، حاشیه دار، پرگلبرگ و جامی اشاره کرد. بهترین فصل بازدید از این باغ، بهار است. هر ساله در نیمه اردیبهشت، مسافران و گردشگران زیادی به این باغ می‌روند تا زیبایی‌های آن را تماشا کنند.

غار یخ مراد

غار یخ مراد

یکی‌دیگر از جاذبه‌های دیدنی که در نزدیکی پیست دیزین قرار دارد، غار یخ مراد است که با دو ساعت پیاده روی می توانید به آن برسید. این غار در فاصله ۸۴ کیلومتری از شهر کرج واقع شده است و به داشتن منظره زیبایی از قندیل‌ها معروف است. تفاوتی ندارد که در چه فصلی از سال به این غار می‌روید، در هر صورت هوای آن بسیار سرد است و از پاییز تا اوایل خرداد قندیل‌های یخ را مشاهده می‌کنید. وجود دریاچه‌های یخ‌زده به زیبایی غار افزوده و چشم گردشگران خود را مسحور می‌کند.

پل سنگی

پل سنگی گچسر

یکی‌دیگر از جاذبه‌های دیدنی که در نزدیکی روستای گچسر قرار دارد، پل سنگی است که در فاصله ۲ کیلومتری روستای گچسر واقع شده است. معروفیت این پل به‌خاطر معماری منحصر‌به‌فرد آن است. قدمت این پل به دوره ایلخانی بازمی‌گردد و در دوره صفویه مرمت‌هایی بر آن انجام شده است.

اقامت در دیزین با هومسا

اقامت در دیزین

برای اینکه بخواهید سرفرصت یک گشت‌وگذار کامل در پیست اسکی و سایر جاذبه‌های گردشگری دیزین داشته باشید باید به فکر اقامتگاهی مناسب نیز در این منطقه باشید، بهتر است پس از یک روز تجربه مهیج و جنب‌وجوش با یک استراحت کامل، انرژی از دست رفته را بازیابید و برای گشت‌وگذار روز بعد آماده شوید. اگرچه شما در این مسیر تنها نیستید و تیم هومسا به شما کمک می‌کند که به‌راحتی روند اجاره سوئیت و ویلا را پشت سر بگذارید و اقامتگاه مناسب خود را پیدا کنید. فقط کافی است به سایت هومسا مراجعه کنید و دیزین را در قسمت جست‌وجو وارد کنید تا بهترین اقامتگاه‌های این منطقه به شما نمایش داده شود.

کلام آخر

پیست دیزین به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و زمستانی کشورمان توانسته به‌عنوان مقصدی جذاب برای یک سفر تابستانی یک روزه در اطراف تهران طرفداران زیادی را با خود همراه کند، دیزین و مناطق اطراف آن برای تفریح‌های مهیج زمستانی همچون اسکی و برف‌بازی تا تماشای مناظر زیبای پاییزی مقصدی مناسب و دل‌چسب است. اگرچه پیست دیزین تنها پیست اسکی تهران نیست و پیست‌های اسکی مختلفی همچون پیست اسکی شمشک، پیست اسکی آبعلی، پیست اسکی دربندسر، پیست اسکی خور و پیست اسکی توچال در تهران و یا نزدیکی آن فعالیت می‌کنند و به علاقه‌مندان اسکی خدمات ورزشی ارائه می‌کند. نزدیکی این مناطق به پایتخت، باعث شده بسیاری از تهرانی‌ها خاطرات زمستانی خود را با سپیدی این پیست‌های اسکی سهیم شوند و با انجام تفریحات مهیج، خاطراتی برفی برای خود رقم بزنند. اگر شما از پیست دیزین و مناطق اطراف آن خاطرات خاصی دارید با ما و با همراهان هومسا در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

یک دیدگاه

  1. واقعا کسی بخواد آخر هفته آدرنالین رو عمیقا حس کنه بادی به پیست دیزین یه سر بزنه و امکانات رفاهی معقولی هم دارن و امنیت خوبی هم داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا