ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیسفرهای پاییزیسفرهای زمستانیکویرهای ایران

کویر مرنجاب؛ از رمل‌های شنی تا تماشای ستارگان

کویر مرنجاب، یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای علاقه‌مندان به کویرگردی و ماجراجویی است که جزو زیباترین و محبوب‌ترین کویرهای ایران محسوب می‌شود. فاصله گرفتن از فضای شلوغ و پر دود شهری و سپری‌کردن اوقاتی در دل کویر تجربه خوبی را برای شما رقم خواهد زد. پس اگر علاقه‌مندید با جاذبه‌های مختلف این کویر حیرت‌انگیز آشنا شوید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کویر مرنجاب کجاست؟

استان اصفهان به دلیل شرایط جغرافیایی که دارد یکی از استان‌های مورد توجه کویرگردان است. حدود ۳۳ درصد از مساحت این استان را بیابان تشکیل می‌دهد. کویر مصر، کویر مرنجاب و کویر ورزنه اصفهان ازجمله کویرهای مهم این استان هستند.

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل و در فاصله‌ی 40 کیلومتری از آن واقع‌ شده است. این کویر در مسیر جاده‌ی ابریشم قرار دارد؛ شاهراهی که در گذشته تاجران برای تبادل کالاهای‌شان با سایر شهرها از آن عبور می‌کرده‌اند. کاروانسرای مرنجاب در زمان صفویه برای اقامت و رفاه این بازرگانان، در این مسیر احداث شده است.

 جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر و همچنین امکانات اقامتی و تفریحی مناسب این کویر، افراد زیادی را برای سفر به مرنجاب ترغیب می‌کند.

تفریحات کویر مرنجاب

در کویر مرنجاب علاوه بر بازدید از جاذبه‌های طبیعی می‌توان با یک تیر دو نشان زد و از تفریحات موجود هم استفاده کرد.

پیاده‌روی در شن‌های روان

پیاده روی روی رمل های مرنجاب

پیاده‌روی رمل‌های طلایی و روان کویر تجربه لذت‌بخشی برای‌تان خواهد بود. البته توصیه می‌کنیم هنگام پیاده‌روی برای اینکه شن‌ها درون کفش‌تان نرود و موجب آزار شما نشود کفش ساقدار بپوشید.

آفرود

برای عاشقان کویرگردی و سرعت، آفرود در دل کویر یک تفریح هیجان‌انگیز است. در کویر مرنجاب می‌توانید ماشین‌های مخصوص آفرود را کرایه کنید و از آفرود‌سواری لذت ببرید.

 شترسواری

یکی دیگر از تفریحاتی که می‌توانید در کویر مرنجاب امتحان کنید شترسواری در دل بیابان است.

 موتور چهارچرخ

موتورسواری در دل کویر از دیگر تفریحاتی کویر مرنجاب است. می‌توانید موتورهای چهارچرخ را کرایه کنید و از موتورسواری لذت ببرید. استفاده از این موتورها نسبتا آسان است و نیاز به مهارت چندانی در موتورسواری ندارد.

 رصد ستارگان در شب و شب‌گردی

شبهای کویر مرنجاب

نشستن زیر این سقف کبود و تماشای ستارگان شب‌های کویر مرنجاب بسیار لذت‌بخش است. در صورت علاقه‌مندی به نجوم می‌توانید در رویدادهای مهم نجومی با تلسکوپ آسمان زیبای شب‌های کویر را رصد کنید.

جاذبه‌های طبیعی کویر مرنجاب

کویر مرنجاب با جاذبه‌های طبیعی که دارد یکی از محبوب‌ترین کویرهای ایران در میان عاشقان کویر است. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی و تفریحات کویر مرنجاب می‌پردازیم.

کاروانسرای مرنجاب؛ کاروانسرای عباسی

کاروانسرای مرنجاب

کاروانسرای مرنجاب در زمان حکومت شاه‌عباس صفوی، در مسیر جاده ابریشم، در حاشیه دریاچه نمک و ۴۰ کیلومتری شمال شرق شهر آران و بیدگل ساخته شده است. این کاروانسرا به‌عنوان اقامتگاه تاجرانی که از مسیر جاده‌ی ابریشم گذر می‌کرده‌اند بنا شده است.

کاروانسرای مرنجاب که ساختمانی با 3500 مترمربع زیربنا و 29 اتاق است، در سال 1378 توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شد و اکنون مجددا توسط مسافران و گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دریاچه نمک آران و بیدگل

دریاچه نمک آران و بیدگل

دریاچه نمک آران و بیدگل محیطی وسیع و پوشیده از نمک است که در بیشتر فصل‌های سال خالی از آب بوده و تنها پس از بارش‌های نسبتا زیاد تا عمق چند سانتی‌متری از آب پر می‌شود. با قطع باران و قرارگرفتن در معرض نور خورشید، آب دریاچه به ‌سرعت خشک می‌شود و رسوبات نمکی به شکل چندضلعی‌هایی با چشم‌اندازی زیبا به‌جا می‌ماند.

اگرچه ظاهرا این‌چنین به نظر نمی‌رسد، اما سطح این دریاچه در برخی از بخش‌ها به‌شدت باتلاقی است. بنابراین به‌هیچ‌عنوان تا فاصله 200 متری این دریاچه به آن نزدیک نشوید یا حداقل از راهنمایی استفاده کنید که با بخش‌ها و مسیرهای مختلف آن آشنایی داشته باشد.

نمک این دریاچه سرشار از مواد معدنی مانند سدیم کلرید، سدیم سولفات، منیزیم کلرید و منیزیم سولفات است. نمک از سطح این دریاچه به‌صورت بلور جمع‌آوری و در کارخانه فراوری می‌شود.

 جزیره سرگردان مرنجاب

جزیره سرگردان کویر مرنجاب

برخی از افراد تصور می‌کنند که جزیره‌ها فقط در دریاها و اقیانوس‌ها هستند. اما جزیره سرگردان که بی‌شک یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های کویری ایران است، در دل دریاچه نمک واقع شده است.

جنس این جزیره از سنگ‌های متخلخل آتشفشانی و فاقد هرگونه پوشش گیاهی است. جزیره سرگردان شامل یک جزیره اصلی دایره‌ای شکل به قطر 3 کیلومتر و چند جزیره کوچک فرعی است.

اجاره آنلاین اقامتگاه در اصفهان

چاه دستکن

در دل شوره‌زارها و در فاصله 4 کیلومتری از کاروانسرای مرنجاب، چاه آب شیرینی به نام چاه دستکن وجود دارد. دلیل شیرینی آب این چاه ساختار ماسه‌ای چندلایه آن است که مانند فیلتر عمل می‌کند و آب هنگام عبور از آن تصفیه و نمک آن گرفته می‌شود.

لوازم سفر به کویر مرنجاب؛ فهرست وسایل ضروری کوله‌بار سفر

لوازم ضروری کویرنوردی

برای داشتن سفری لذت‌بخش لازم است کلیه لوازم مورد نیاز را همراه داشته باشید تا در سفر به کویر مرنجاب دچار مشکل نشوید. در ادامه اشاره‌ای به لوازمی که باید با خود ببرید و نکاتی که در سفر به آن‌ها توجه کنید، اشاره خواهیم کرد.

لوازم شخصی

  • آب معدنی
  • خوراکی‌های مقوی و کم حجم
  • عینک آفتابی
  • کرم ضد آفتاب
  • اسکارف (دستمال‌گردن)
  • لباس نخی آستین‌دار و نازک مخصوص روز
  • لباس گرم مخصوص شب‌های سرد کویر
  • کفش ساق‌دار
  • کلاه نقاب‌دار
  • وسایل کمک‌های اولیه شامل اسپری ضد حشره
  • داروهای عمومی
  • کارت شناسایی (شناسنامه برای اقامت در کاروانسرا)

لوازم کمپینگ

سایت کویر مرنجابدر صورتی که به همراه تور سفر نمی‌کنید و مدیریت کامل سفر با خودتان است لازم است لوازم زیر را همراه داشته باشید.

  • وسایل کمپ
  • وسایل احتراق و آتش درست‌کردن
  • بنزین اضافی
  • نفت یا گازوئیل
  • وسایل طبخ یا گرم کردن غذا
  • تایر زاپاس خودرو
  • چراغ قوه
  • کیسه‌خواب
  • قطب‌نما (حتی اگر شناخت کاملی از مسیر دارید)
  • نقشه منطقه
  • کبریت یا فندک
بیشتر بخوانید: بیابان لوت

نکات ضروری سفر به کویر مرنجاب

جهت حفظ امنیت و رفاه خود در طول سفر لازم است نکات ایمنی زیر را رعایت کنید.

  • تنها سفر نکنید؛ ترجیحا همراه تور یا با افراد راه بلد به کویر بروید.
  • مجهز به قطب‌نما و GPS باشید.
  • آب کافی همراه داشته باشید.
  • با ماشین‌سواری عادی وارد محوطه نشوید؛ به دلیل وجود شن‌های سطح کویر، تردد در دل کویر فقط با ماشین‌های آفرود شاسی‌بلند امکان‌پذیر است.
  • به دلیل باتلاقی بودن سطح دریاچه نمک فاصله 200 متری را با دریاچه رعایت کنید.
  • برای کمپینک در دل کویر حتما از چادر ضد آب استفاده کنید.
  • برای در امان بودن از حملات حشرات موذی و حیوانات، دور محل کمپ خود را به‌صورت یک دایره، آغشته به نفت یا گازوئیل کنید.
  • توصیه می‌شود در محل کمپینگ خود در شب آتش روشن کنید.
  • برای شب‌های سرد کویر لباس گرم همراه داشته باشید..
  • چادر را در نزدیکی وسیله نقلیه خودتان به پا کنید.
  • در سفر به کویر بهتر است از لنز چشمی استفاده نکنید؛ چراکه ممکن است شن‌های معلق در باد به لنز بچسبد و به ‌سلامت چشم شما آسیب برساند.
  • برای جلوگیری از نفوذ شن‌های کویر به داخل لوازم الکترونیکی‌تان آن‌ها را درون کیف‌های دربسته نگهدارید.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در زمستان

سفر به کویر برای علاقه‌مندان کویرگردی، همیشه و در هر فصلی هیجان‌انگیز است؛ اما به دلیل گرمای شدید توصیه می‌کنیم سفر به کویر مرنجاب را به زمستان و پاییز موکول کنید. در سایر فصل‌های سال هوا به شدت گرم و تحمل آن طاقت‌فرسا است.

به طور کلی آب‌وهوای کویری به گونه‎‌ای است که اختلاف دمای بین شب و روز بسیار زیاد است بنابراین لباس مناسب برای طول روز و شب را فراموش نکنید.

مسیر دسترسی به کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در شهرستان کاشان و جایی مابین اصفهان و تهران واقع‌ شده است. فاصله آن تا تهران 270 کیلومتر است و در 40 کیلومتری شمالی شهر آران و بیدگل قرار دارد. برای اینکه به کویر مرنجاب بروید بهترین راه این است که خودتان را به آران و بیدگل برسانید.

پس ‌از اینکه به آران و بیدگل رسیدید از شمال این شهر به سمت پادگان ارتش رانندگی کنید سپس وارد جاده خاکی مرنجاب شوید. حال به دوراهی دریاچه نمک می‌رسید و باید به سمت راست بروید. پس از طی فاصله کوتاهی به کمپ کویر خواهید رسید.

اقامت در کویر مرنجاب

اقامتگاه در کویر مرانجاب

یکی از فاکتورهایی که به داشتن تجربه‌ی دلپذیر از سفر کمک می‌کند، داشتن یک اقامت خوب و راحت است. شما در طول سفر گزینه‌های مختلفی برای اقامتگاه کویر مرنجاب پیش رو دارید. یکی از این انتخاب‌ها کاروانسرای عباسی مرنجاب و اقامتگاه بوم گردی در آران بیدگل (نزدیک‌ترین شهر به مرنجاب) است.

برای اقامت در کویر مرنجاب همچنین می‌توانید در اقامتگاه‌های دیگری که در اطراف کویر و در فاصله مناسبی از آن هستند بمانید. برای مثال اگر از سمت غرب وارد کویر می‌شوید، اجاره ویلا و سوئیت در کاشان می‌تواند گزینه فوق‌العاده‌ای باشد و اگر از سمت شمال به سمت کویر حرکت می‌کنید، بهترین شهر برای اقامت شبانه، گرمسار است.

در سفر به کویر مرنجاب چه گذشت؟

در مقاله بالا خواندیم که کویر مرنجاب، واقع در 40 کیلومتری شهر آران و بیدگل و یکی از مقاصد محبوب علاقمندان به کویر است. این کویر دارای جاذبه‌های طبیعی چون دریاچه نمک آران و بیدگل، جزیره سرگردان و چاه دستکن است. در این سفر می‌توان از تفریحاتی مانند آفرود، شترسواری و موتورسواری بهره برد. اجاره اقامتگاه بومگردی در کاشان و یا واحدهای بوم‌گردی در آران و بیدگل به‌راحتی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید قبل از سفر به مرنجاب به صورت آنلاین نسبت به رزرو اقامتگاه اقدام کنید.

‫4 دیدگاه ها

  1. با توجه به فضای بیابان به نظرم مفرح ترین تفریحش شترگردی اطراف بیابون هست و درختچه های خشکی که داره واقعا فضای بیابونی رو نشون میده .

    1. کامران جان
      بله درسته شترسواری واقعا لذت‌بخشه ولی اگه اهل هیجان باشی آفرود و موتور چهارچرخ هم گزینه‌های خوب هستن. تماشای آسمون کویر تو دل شب رو که اصلا نمی‌شه ازش گذشت

  2. کویر برای من همیشه یاداور فیلم خیلی دور خیلی نزدیک هستش و تجربه تور کویر یکی از شیرین ترین تجربیاتی بود که داشتم

    1. محسن جان
      با هیچ کلماتی نمی‌شه زیبایی‌های کویر رو توصیف کرد. خصوصا شب کویر و آسمون درخشانش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا