ایران‌ را بگردیمکافه‌ها و رستوران‌ها

کافه‌ های یزد؛ بر روی بام‌های خشتی

کافه‌های یزد را می‌توان بخشی از میراث فرهنگی و جامعه شناختی این اقلیم به‌شمار آورد. کافه‌هایی که تنها محل نوشیدن فنجانی چای نیستند، بلکه فرصتی طلایی برای گپی دوستانه هم هستند. این کافه‌ها، منظری برای چشمان مشتاق گردشگران، جهت تماشای مناظر و نماهای معماری زیبای شهر و صد البته، ثبت عکس‌های به‌یاد ماندنی نیز، به‌شمار می‌آیند.

در سفر به اولین و زیباترین شهر خشتی جهان، هر بام خشتی، بادگیر و محله‌ای قدیمی را نشانه می‌رود. آرامش دلپذیر جاری در محلات قدیمی و آثار تاریخی و باستانی یزد، شما را به خود فرا می‌خواند.

پس دیدار از یزد را غنیمت بشمارید و به هیچ عنوان آن را از دست ندهید.

در این نوشتار:

  • همراه با شما محلات قدیمی یزد را زیر پا می‌گذاریم.
  • شما را بر بام‌های خشتی و زیبای شهر بادگیرها، به نوشیدنی‌ها و غذاهای سنتی و بومی دعوت می‌کنیم.
  • از جاذبه‌های کافه هنر برایتان می‌گوییم.
  • در پایان نیز با شما آنچه گذشت را مرور و چند توصیه را برای داشتن اقامتی راحت و دلپذیر با شما در میان می‌گذاریم.

با ما تا انتهای نوشتار همراهی کنید.

کوچه‌های آشتی کنان یزد به شما خوشامد می‌گویند!

آنها که تاکنون به شهری با اصالت و قدیمی سفر کرده‌اند، خوب می‌دانند حال و هوای شهرهای اصیل چقدر با صفا و صمیمی است. جایی که هر قدم بوی خاطره و آشنایی می‌دهد و به‌محض ورود، شما هم یکی از اهالی شهر خواهید بود.

در کافه های یزد نیز، از هر سو صمیمیت و دوستی تراوش می‌کند. در زیباترین و قدیمی‌ترین شهر خشتی جهان یعنی یزد، اگر علاقمند به هنر بوده یا دستی در آن داشته باشید، بهشت خود را یافته‌اید.

چهار منار را قدیمی‌های یزد، خوب می‌شناسند. همین چند سال پیش بود (۱۳۹۵) که تمام آثار تاریخی این محله به ثبت ملی رسید. همان جایی که مسجد میر خضر شاه، مدرسه شاه نعمت الله ولی، آب انبار کوچه بندون، بقعه سید شمس الدین و ده‌ها اثر تاریخی دیگر صف به صف در مقابل چشمانتان خود می‌نمایانند.

کوچه‌های آشتی کنان یزد

اما هنوز برای شگفتی فرصت بسیارست…

یزد شهر قناتهاست. از بزرگترین قنات جهان، زارچ تا محله آبشاهی و از بناهای زرتشتیان تا معبد آتش  و کتابخانه هورشت، در یزد افسانه‌ای قدم به قدم از مکان های دیدنی یزد در انتظار شماست. محله‌های شاهد باز، لرد کیوان،  لب خندق، سر دوراه، آب شور، و ده‌ها کوی و محله دیگر که هر یک پر از ابنیه تاریخی و بناهای مزین به سرپنجه هنرمندان کاشی‌کار و گچ بری‌های زیباست.

قنات زارچ

اگر اهل نوشیدنی هستید، در کافه‌های یزد برایتان خبرهای خوبی داریم!

برای کسانی که قدر لحظه‌های نوشیدن چای با دوستان و خانواده را می‌دانند، یزد شهر لحظات شیرین کافه گردی است. کافه های یزد را می‌توان از با صفاترین اماکن این شهر نامید. حال و هوای بام‌های خشتی که بنابر سلیقه دوستداران لحظات هم نشینی، به کافه‌های بومی و محلی تبدیل شده‌اند، واقعا توصیف‌ناپذیر است. بافت سنتی و چیدمان فوق‌العاده این کافه‌ها که اغلب روی بام‌ها بنا شده‌اند، شما را به سفری در تاریخ می‌برد.

نوشیدن یک استکان چای داغ، همراه با شیرینی‌های معروف یزد، از باقلوا و پشمک و قطاب و دست پیچ گرفته تا لوز بادام و بیدمشک و سوهان و حاجی بادام و… در کافه های یزد، کامتان را شیرین خواهد کرد. اگر فصل گرما باشد یا شما هوس نوشیدنی‌های سرد را داشته باشید، باز هم شربت‌های گوارا، فالوده مخصوص یزد (ماقوتک) و انواع تنقلات و شیرینی‌جات برای پذیرایی از شما حاضر است.

باغ دولت آباد یزد

در یزد، فقط شیرینی‌ها لذیذ نیستند…

علاوه بر انواع شیرینی و تنقلات، یزد شهر آشپزهای هنرمند و غذاهای سنتی گوارا و خوش طعم نیز هست. بهتر است بدانید در یک سفر کوتاه و چند وعده غذایی، فرصت کافی برای چشیدن و میل کردن انواع غذاهای لذیذ یزدی را نخواهید داشت. تنوع فراوان و طعم بی‌نظیر این غذاها را می‌توانید در کافه‌های سنتی و‌ بهترین رستوران‌های یزد امتحان کنید. در کافه های یزد می‌توانید انواع آش و خورش، از شولی و آش انار یزدی، تا قیمه نخود، خورش به آلو، کوفته اصیل یزدی و ده‌ها خوراک اصیل و محلی این شهر را میل کنید.

شیرینی و سوغات یزد

از کافه ‌های یزد، بیشتر بدانیم!

در سفر به هر شهر، یکی از بهترین گزینه‌ها، آشنایی با فرهنگ بومی و ساختارهای همان شهر است. از راه‌های این اصل زیبا، کافه گردی و استفاده از خوراک‌ها و نوشیدنی‌های بومی آنجاست.

هنگامی که به یزد می‌روید، با وجود رستوران‌های لوکس، بیش از هر چیز مایلید تا بافت بومی محیط را لمس کنید. در این شهر تاریخی و سنتی، کافه های زیادی از تغییر کاربری خانه‌ها و اماکن مختلف حتی حمام‌های قدیمی، ساخته شده‌اند. تعداد و تنوع این کافه‌ها و رستوران‌ها در شهر یزد، آنقدر زیاد است که حتی ذکر نام تک‌تک آنها در مطلبی به این کوتاهی نمی‌گنجد. اما برای آشنایی شما در ادامه مطلب به نام چند نمونه از معروف‌ترین و معتبرترین آنها اکتفا می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین کافه های اصفهان

کافه پناهنده

این کافه با سابقه ۷۰ ساله از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین کافه های یزد است. عدسی معروف و خوش‌پخت آن باعث شده تا بسیاری آن را کافه عدسی پناهنده بنامند. شما هم می‌توانید خود و همراهانتان  را به صرف این سوپ لذیذ دعوت کنید.

کافه پناهنده

رستوران سنتی مظفر

کافه رستوران مظفر نمونه دیگری از کافه های یزد است. قرار داشتن این رستوران در حیاط و طبقه اول و ظرفیت بالا و ۳۵۰ نفری آن، امکان دورهمی دوستانه در سفر را به تعداد زیاد فراهم کرده است. صرف چای و انواع نوشیدنی هم در این رستوران سرسبز و زیبا بسیار دلنشین است.

رستوران هتل داد

رستوران داد با ساخت سنتی و تمام خشت، حال و هوای دیگری دارد. امکانات فوق‌العاده پذیرایی همراه با رستوران بر بام این کافه فراهم است. به‌طوری که فرصت گذراندن شبی زیر سقف آسمان با پذیرایی صمیمی و دلچسب را در یکی دیگر از کافه های یزد برایتان فراهم می‌آورد.

کافه هنر: قدیمی، زیبا و اصیل…

برای کسانی که اهل دورهمی‌های دوستانه و گپ‌های صمیمی هستند، هیچ جا مثل کافه هنر، دلچسب نیست!

در دل محله زیبا و قدیمی فهادان یزد و پس از گذشتن از انبوه خانه‌های خشتی و زیبا و سوغاتی فروش‌های اصیل یزدی، به محیطی دنج و آرام می‌رسیم. همانطور که از نامش بر‌می‌آید، کافه هنر به طرز هنرمندانه‌ای زیباست. ملک این کافه، در اصل از آن خانواده ملک زاده بوده و هم اکنون با تغییر کاربری، به کافه هنر تبدیل شده است. در حال حاضر گردشگران زیادی به این کافه مراجعه می‌کنند تا ساعات خوشی از سفر خود را در این مکان زیبا و هنری بگذرانند.

از بام این بنا، می‌توان محله‌های خشتی یزد را زیر نظر داشت. چیدمان زیبا و اصیل آن هم، با پذیرایی بر روی تخت‌های سنتی و کاشی‌ها و سفال‌های فوق‌العاده زیبا و هنرمندانه، همسان و همراه است.

کافه هنر یزد

یک تیر و دو نشان؛ هم خرید و هم سیاحت!

در طبقه اول کافه هنر از سوغات و صنایع دستی، چیزی کم نگذاشته‌اند. اینجا به‌راحتی می‌توانید هم برای خود یادگاری تهیه کنید و هم از بابت خرید سوغات برای عزیزان آسوده خاطر شوید. وجود انواع صنایع دستی، نقاشی و ظروف سفالی و انواع هنرهای مردم با ذوق این شهر، فرصت مناسبی برای تماشا و خرید فراهم می‌کند.

طبقه بالا یا بام کافه، همان جایی است که می‌توان با آرامش به خوردن غذاها و صرف نوشیدنی‌های اصیل یزد پرداخت. درست مانند دیگر کافه های یزد که حال و هوای سنتی و دلچسبی دارند. این بام بر ساختمان‌های محله قدیمی یزد مشرف است. اینجاست که می‌توانید فرصت را غنیمت شمرده و تا افق هر چه زیبایی را یکجا، به منظر چشمانتان دعوت کنید!

بیشتر بخوانید: کافه بردگیم های تهران

شب‌های زیبای یزد را از دست ندهید!

هنگام سفر، توصیه می‌کنیم شب‌نشینی و کافه‌گردی روی بام‌های سنتی یزد را از دست ندهید.

اگر مدت‌هاست از دیدن آسمان ابریشمی و پرستاره محروم بوده‌اید، شب‌های یزد شما را به خود فرا می‌خواند. شب‌های رویایی زیر سقف زیبای آسمان، در کافه های یزد که روی بام‌ خانه‌های سنتی و زیبای این شهر بنا شده‌اند، تجربه بی‌نظیری است که نباید از دست داد.

فراموش نکنید که برای ثبت این لحظات به‌یاد ماندنی، دوربین‌ها را از غلاف خارج کنید.

برای آنکه در طول سفر، در مورد اقامت و گردشگری خود و همراهان آسوده خاطر باشید، می‌توانید از رزور آنلاین اقامتگاه توسط هومسا بهره‌مند شوید. با رزرو اقامتگاه‌های بوم‌گردی در یزد شما فرصت آشنایی با فرهنگ اصیل مردمان این شهر را خواهید داشت و اقامتی دلپذیر را تجربه می‌کنید.

شب‌های یزد

و در پایان…

گفتنی و شنیدنی از یزد فراوان است و مجال ما کوتاه… همه می‌دانیم که شنیدن هرگز به‌پای دیدن نمی‌رسد. در این فرصت کوتاه با شما از حال و هوای یزد زیبا گفتیم. از بناها و کافه بام‌هایش و از اصالت و صمیمیت بی نظیری که در محیط آنها موج می‌زند. کامتان را به شیرینی و ذائقه‌تان را به طعم لذیذ آشپزی بی‌نظیر یزد، دورادور آشنا کردیم.

اما پیشنهاد ما برای همه شما، سفری در آینده نه‌چندان دور، به این شهر زیباست.  توصیه می‌کنیم در این سفر خود را از کافه های یزد محروم نکنید. از نوشیدن چای تا چشیدن طعم غذا، از شب‌نشینی زیر سقف ستارگان تا نفس کشیدن از هوای پاک و فرح‌بخش کویر، همه و همه در یزد منتظر شماست.

برای آنکه در طول سفر، بابت اقامت آسوده خاطر باشید نیز، می‌توانید به ‌صورت کاملا آنلاین، نسبت به اجاره اقامتگاه بوم‌گردی در یزد یا اجاره سوییت در یزد، از طریق هومسا برای اقامت چند روزه اقدام نمایید.

‫2 دیدگاه ها

  1. درباره نحوه دسترسی به کافه ها کسی هست اطلاعات داشته باشه ممنون میشم راهنمائی کنید

    1. حسام الدین عزیز
      حتما در اولین فرصت آدرس این کافه‌ها رو به همراه موقعیت روی نقشه به مقاله اضافه خواهیم کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا