ایران‌ را بگردیمجاذبه های ایرانجاهای طبیعیشمالییلاق‌گردی

ییلاق جهان نما گلستان

کوله‌بارتان را ببندید و همراه هومسا شوید تا در یک سفر طبیعت‌گردی دیگر، شما را به یکی از مناطق بهشت گونه ایران ببریم و از زیبایی‌های تکرارنشدنی شمال ایران برای‌تان بگوییم. جایی که می‌خواهیم برویم، ییلاق جهان نما در استان گلستان است، روستایی بکر در دل جنگل‌های چندین میلیون ساله هیرکانی. به جهان نما که سفر کنید خود را در میان طبیعتی دست‌نخورده، بکر و متنوع می بینید؛ اینجا هم از دشت و مزارع دیدن می‌کنید، هم امکان قدم زدن در جنگل را دارید و هم می‌توانید از آب‌وهوای کوهستان نهایت لذت را ببرید. با هومسا در سفر به ییلاق جهان نما یکی از زیباترین ییلاقات شمال همراه شوید.

با ییلاق جهان نما بیشتر آشنا شویم

ییلاق جهان نما؛ اینجا دهکده‌ای است بکر با کمترین نشانه‌هایی از زندگی شهری که در میان منطقه‌ای حفاظت شده به همین نام قرار گرفته است. وقتی می‌گوییم کمترین نشانه‌ای از زندگی شهری را در اینجا نمی بینید، منظورمان این است که اینجا نه آب لوله کشی دارد و نه سیم‌های برق به آن رسیده‌اند، نه موبایل اینجا آنتن می‌دهد و نه جاده رسیدن به دهکده آسفالت است، برای گرم کردن خانه‌ها هم هنوز از هیزم استفاده می‌شود. هر آنچه در جهان نما می‌بینید اصل است و هنوز چندان به المان‌های زندگی شهری آلوده نشده است، به همین دلیل می‌توان به معنی واقعی کلمه در سفر به جهان نما از فضای زندگی روزمره دور شد و طبیعت را با تمام وجود در آغوش گرفت.

ییلاق جهان نما را دشت‌ها و مزرعه‌ها از یک سو و جنگل و کوه از سوی دیگر احاطه کرده است، آب روستا از چشمه‌های اطراف آن تامین می‌شود و ییلاق معماری سنتی و بومی دارد. در جهان نما اگر یک طبیعت‌گرد واقعی باشید، می‌توانید دره‌نوردی کنید، قله‌ها را زیر پا بگذارید و از زیبایی دره‌ها و رودها و دشت‌ها در کنار هم لذت ببرید.

دهکده جهان نما

عکاس: فائزه کابلی - باشگاه خبرنگاران جوان

منطقه حفاظت شده جهان نما

از دهکده جهان نما گفتیم، حیف است با منطقه حفاظت شده جهان نما هم آشنا نشویم. این منطقه که به بام استان گلستان معروف است، بین 600 تا 3086 متر ارتفاع و 31747 هکتار وسعت دارد. از فراز این منطقه می‌توانید بالای ابرها قرار بگیرید و دید خوبی به شهرهای کردکوی، گرگان و بندر ترکمن داشته باشید؛ به همین خاطر است که به آن جهان نما می‌گویند. جهان‌نما همچنین وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده استان گلستان بعد از پارک ملی گلستان است و دست‌‎نخورده‌ترین و سالم‌ترین جنگل‌های میان بند (جنگل‌های دامنه کوه) شمال ایران را در خود جای داده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی گلستان

اهالی روستای جهان نما

گفتیم که جهان نما ییلاق است و به همین خاطر تنها در فصل‌های گرم سال امکان سکونت در آن وجود دارد؛ معمولا اهالی شهرستان کردکوی یا روستاهای کفشگری و سعدآباد برای گذران ییلاق‌شان به این منطقه می‌آیند. آن‌ها در این روستا دامپروری دارند و تعدادی هم در کار زنبورداری هستند. اهالی ییلاق جهان نما به زبان مازندران و کتولی صحبت می‌کنند. اگر دوست داشته باشید می‌توانید از آن‌ها پنیر و ماست محلی تهیه کنید یا اینکه از قصابی محل گوشت تازه برای کباب کردن بخرید. البته از اینجا عسل هم می‌توانید تهیه کنید؛ اما هزینه آن نسبت به جاهای دیگر بیشتر است.

اهالی روستای جهان نما

عکاس: فائزه کابلی - باشگاه خبرنگاران جوان

چطور به جهان نما برویم؟

دو راه برای رسیدن به ییلاق جهان نما وجود دارد:

مسیر دسترسی به جهان‌نما از سمت کردکوی:

برای رسیدن به ییلاق جهان نما باید خود را به شهر کردکوی برسانید و از آنجا راه‌تان را به سمت خیابان ولیعصر و سپس خیابان سردار جنگل ادامه دهید. مسیر سردار جنگل را تا انتها پیش بروید تا به پارک جنگلی کردکوی (امام رضا) برسید. مسیری که کوهستانی و باریک است و در انتها به یک دو راهی می‌رسد. سمت چپ این دو راهی به روستای درازنو می‌رسد و سمت راست آن، شما را تا روستای رادکان می‌برد. البته هر دوی این راه‌ها دوباره به هم می‌رسند، فقط مزیت جاده روستای دازنو در این است که یک هتل آپارتمان در میانه راه آن وجود دارد که می‌توانید وسایل مورد نیازتان را از آنجا تهیه کنید.

راه را اینقدر ادامه بدهید که دوباره به یک دو راهی برسید. از اینجا مسیر سمت راست‌تان را در پیش بگیرید، از کنار میل تاریخی رادکان رد شوید و با کمک گرفتن از تابلوی داخل مسیر، راه را به سمت ییلاق جهان نما ادامه بدهید.

 

مسیر دسترسی به جهان‌نما از سمت دامغان:

می‌توانید از شهر دامغان هم خودتان را به ییلاق جهان نما برسانید. از طریق بزرگراه امام علی به دامغان بروید، از آنجا مسیر را به سمت چشمه علی ادامه بدهید و سپس به سمت دیباج و چمن ساور حرکت کنید. این مسیر را تا انتها پیش بروید تا در نهایت دهکده جهان نما در برابر شما ظاهر شود.

ییلاق جهان نما

عکاس: فائزه کابلی - باشگاه خبرنگاران جوان

در سفر به جهان نما از کجاها دیدن کنیم؟

بیشتر دیدنی‌های جهان نما طبیعی هستند اما در این سفر می‌توانید از یک جاذبه تاریخی هم دیدن کنید.

میل تاریخی رادکان

گفتیم که در راه سفر به جهان نما از کنار میل تاریخی اردکان یا گنبد رادکان عبور می‌کنیم. این میل در مسیر روستای رادکان و بر فراز تپه‌ای بلند قرار گرفته است. گفته می‌شود هدف اولیه ساخت این میل، راهنمایی مسافران بوده اما بعدها از آن به عنوان آرامگاه استفاده شده است. تاریخ ساخت این میل به سال 407 هجری قمری می‌رسد و دو قسمت گنبد و بدنه دارد. شکل گنبد آن مخطروطی شکل است و بدنه ساده آن با آجرچینی‌های ساده و تزئینات گچ‌کاری‌شده، ساخته شده است.

میل رادکان کردکوی

عکاس: فائزه کابلی - باشگاه خبرنگاران جوان

دره‌ها و کوه‌ها

جهان نما در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و وجود دره‌ها و قله‌های متعدد در این منطقه باعث شده است اینجا برای دره‌نوردی و کوه‌نوردی، مقصد جذابی باشد. اگر کوه‌نورد حرفه‌ای هستید، حتما به ارتفاعات جهان نما مانند کوه‌های دوکالی، شاه پسند، کالت، چلستان، تلمبار و لنده کوه بروید و از فراز بام گلستان، از دیدنی‌های زیر پای‌تان لذت ببرید.

دره‌های مغزی، جلینک بلینگ، سفید دره و ترکت هم برای آن‌هایی که از دره‌نوردی لذت می‌برند و دوست دارند در جهان نما تجربه تازه‌ای برای خود خلق کنند، گزینه‌هایی جذاب محسوب می‌شوند.

مسیرهای کوه‌نوردی جهان نما

دو مسیر مهم کوه‌نوردی در جهان نما وجود دارد که بیشتر کوه‌نوردان در این منطقه در این دو مسیر به کوه‌نوردی می‌پردازند:

جنگل شصت کلا به جنگل جهان نما

نقطه ابتدایی شروع این مسیر از جنگل ناهارخوران در گرگان است که به سمت روستای شصت کلا و جاده باران ادامه پیدا می‌کند. منطقه کندوداران جای بعدی است که در این مسیر به آن می‌رسید. از اینجا به بعد یک مسیر رودخانه‌ای پیش روی شما قرار می‌گیرد که شیب ملایمی دارد و رفته رفته تا منطقه تخت میرزا به شیب آن اضافه می‌شود. در ادامه راه به کلبه مش صفر می‌رسید و در نهایت دشت جهان نما پیش روی شما قرار می‌گیرد.

روستای درازنو به جنگل جهان نما و تخت میرزا

شروع این مسیر از روستای درازنو است. خودتان را به ارتفاعات درازنو برسانید و از آنجا راه یال‌های کوهستان را در پیش بگیرید و به سمت دشت جهان نما حرکت کنید. پس از گشت‌وگذار در دشت جهان نما، مسیر را به سمت کلبه مش صفر ادامه بدهید تا در نهایت به منطقه تخت میزا برسید. از اینجا به بعد هم می‌توانید مسیر را باز گردید یا اینکه دوباره مسیر را تا جایی که دوست دارید ادامه دهید.

چشمه‌ها و رودهای جهان نما

چشمه‌ها و رودهای جهان نما هم بسیار معروف هستند؛ هر گروهی که به اینجا سفر می‌کند و به گشت‌وگذار در اطراف دهکده می‌پردازد، حتما به یکی از چشمه‌ها یا رودهای جهان نما مانند نخود چشمه، سرخ چشمه، تول بنه، سوته، رود چهار باغ، مغزی ترکت و سفید رود بر می‌خورد.

ارتفاعات جهان نما گلستان

در سفر به ییلاق جهان نما چه تفریحاتی می‌توانیم انجام دهیم

در کنار کوه‌نوردی و دره‌نوردی که در بالا به آن اشاره کردیم، در ییلاق جهان نما می‌توانید از تفریحات زیر هم لذت ببرید:

راه‌پیمایی در دشت‌های اطراف دهکده جهان نما

اگر اهل ورزش‌های سخت و سنگین نیستید یا شرایط انجام این کارها را ندارید، می‌توانید در سفر به جهان نما خود را مهمان یک راه‌پیمایی سبک در دشت های اطراف دهکده کنید.

عکاسی د ر ییلاق جهان نما

طبیعت بکر و تماشایی دهکده جهان نما به اندازه‌ای زیبا و شگفت‌انگیز است که می‌تواند هر عکاسی را دست پر راهی خانه کند.

تماشای آسمان شب

اگر شب را در جهان نما بمانید، می‌توانید غرق در زییایی منظره تماشایی آسمان شب اینجا شوید. جهان نما دور از هر گونه آلودگی نوری است و یک دید عالی از آسمان شب به شما می‌دهد.

ییلاق جهان نما گرگان

عکاس: فائزه کابلی - باشگاه خبرنگاران جوان

توصیه‌های سفر به ییلاق جهان نما

  • تحت هیچ شرایطی تنهایی یا حتی با گروه دوستان در منطقه جهان نما نگردید. حتما و حتما با حضور یک راهنمای کاربلد در بخش‌های مختلف منطقه گردش کنید و تجهیزات لازم را هم با خود داشته باشید. اگر بدون راهنما در این منطقه بگردید، ممکن است خدای نکرده از روی پرتگاه پرت شوید یا با حیوانات وحشی برخورد داشته باشید.
  • اگر با ماشین شخصی به اینجا سفر می‌کنید، حتما در شهرهای کردکوی یا دامغان ماشین خود را از بنزین پر کنید تا در زمان برگشت از این بابت به مشکل نخورید.
  • حتما قبل از راه افتادن از سلامت ماشین‌تان مطمئن شوید تا در جاده‌های خاکی و کوهستانی منطقه جهان نما، دچار دردسر نشوید.
  • حتما بطری آب اضافه با خود ببرید، چون ممکن است در بسیاری از بخش‌های مسیر به آب آشامیدنی دسترسی نداشته باشید.
  • خودروهای شاسی بلند و دو دیفرانسیل برای سفر به جهان نما انتخاب‌های بهتری هستند، به ویژه در روزهای بارانی که مسیر گلی می‌شود.
  • زنجیر چرخ را فراموش نکنید و از سلامت برف پاک کن ماشین‌تان مطمئن شوید، چرا اینجا حتی در فصل‌های گرم سال هم باران‌های شدید و سیل آسا می‌بارد.
  • آنتن موبایل در این منطقه بسیار ضعیف است یا اصلا وجود ندارد، بهتر است در آخرین جایی که آنتن دارید به خانواده و دوستان‌تان خبر دهید که کجا هستید تا اگر در سفر مشکلی برای‌تان پیش آمد بدانند کجا دنبال شما بگردند.

بهترین فصل سفر به ییلاق جهان نما

آب و هوای منطقه جهان نما سرد و معتدل است و شب‌های آن حتی در فصل تابستان سرد می‌شود. بهترین فصل سفر به اینجا بهار و تابستان است که مردم هم در ییلاق حضور دارند. اگرچه جهان نما از زیباترین جنگل های پاییزی ایران است اما پاییز و زمستان  اصلا زمان‌های خوبی برای سفر به ییلاق جهان نما نیست؛ چون هم هوا بسیار سرد می‌شود و هم هیچ امکاناتی در اینجا وجود ندارد.

روستای جهان نما گرگان

عکاس: فائزه کابلی - باشگاه خبرنگاران جوان

در سفر به جهان نما چه چیزهایی با خود ببریم؟

اگر قصد اقامت در جهان نما را دارید بهتر است لوازم زیر را با خود ببرید:

بارانی و لباس ضد آب، پاوربانک، حوله، داروهای عمومی، دفترچه بیمه، زیرانداز، چادر مسافرتی، عصا (برای راه پیمایی یا کوه نوردی)، لباس گرم، میان وعده، هیزم و ذغال، پتو و لوازم خواب، پول نقد، کفش اضافه، کفش کوه‌نوردی، کلاه گرم، کمک‌های اولیه، کیسه خواب، کیسه زباله، بادگیر، دستکش، قطب نما، چراغ قوه و …

بیشتر بخوانید: غذای محلی استان گلستان

در سفر به جهان نما کجا بمانیم؟

برای اقامت در جهان نما این گزینه‌ها را دارید:

اقامت در اقامتگاه بوم‌گردی و هاستل: یک اقامتگاه بوم‌گردی و هاستل در دهکده جهان نما وجود دارد که به مسافران اسکان می‌دهد. البته این دو اقامتگاه معمولا از طرف تورهای مسافرتی رزرو شده‌اند و ممکن است نتوانید اینجا جا بگیرید.

کمپینگ: گزینه بعدی دیگری که دارید، چادر زدن در دشت‌های نزدیک به ییلاق است. سعی کنید تا جای ممکن در نزدیکی دهکده اتراق کنید تا از خطرات حیوانات وحشی در امان بمانید. حتما هم وسایل گرمایشی با خود داشته باشید که هوا اینجا شب‌ها بسیار سرد می‌شود.

خانه‌های محلی: اگر می‌توانید با امکانات کم خانه‌های اینجا کنار بیایید و از این بابت مشکلی ندارید، خانه‌های محلی گزینه دیگر شما برای اقامت در جهان نماست.

اقامت در کردکوی: در نهایت اینکه می‌توانید شب را در شهر کردکوی بگذارنید و صبح زود برای یک پیمایش یا گشت‌وگذار سبک به سراغ دهکده جهان نما بروید. برای اینکه با گزینه‌های اجاره ویلا و سوئیت در کردکوی آشنا شوید، می‌توانید از سایت هومسا کمک بگیرید.

ییلاق جهان نمای کردکوی

عکاس: فائزه کابلی - باشگاه خبرنگاران جوان

کلام آخر

سفر به جهان نما بسیار دلچسب و لذت بخش است، به شرطی که موارد ایمنی را رعایت کنید و جانب احتیاط را داشته باشید. حتما تجهیزات لازم را با خود ببرید و به هیچ عنوان تنهایی بدون راهنمای آشنا به منطقه، در دشت‌ها و کوه‌های اطراف دهکده ماجراجویی نکنید. با مردم محلی هم رفتار خوبی داشته باشید و سعی کنید به عقاید و فرهنگ‌شان احترام بگذارید تا چهره خوبی از گردشگری در ذهن آن‌ها بماند.

اگر هم دوست دارید سفرتان به استان گلستان را محدود به یک مقصد نکنید، می‌توانید از مقاله‌های معرفی قبرستان خالد نبی و مکان های دیدنی گلستان برای ادامه مسیرتان کمک بگیرید.

یک دیدگاه

  1. برای سفر به جهان نما پیشنهاد می‌کنم همراه تور سفر کنید تا هم امنیت بیشتر داشته باشید هم مناطق بکر رو بازدید کنید.
    اگر تصمیم دارید با ماشین شخصی برید تا کرد کوی برید و از اونجا از افراد محلی بخواید که با نیسان یا پاترول شما رو به ییلاقات ببرن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا