ایران‌ را بگردیمجاذبه های ایرانجاهای تفریحیجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانیشمالییلاق‌گردی

روستای فیلبند؛ رویایی بر فراز ابرها

ییلاق فیلبند با چشم‌انداز رویایی و مناظر مه‌آلود، قطعا می‌تواند مقصد یک سفر خاطره‌انگیز باشد. در این مطلب از هومسا، همراه ما باشید تا باهم سری به ارتفاعات استان مازندران و ییلاق فیلبند بزنیم و با شما از جاهای دیدنی این منطقه زیبا بگوییم. روستاهای شمال کشور همیشه حس و حالی دوست‌داشتنی و آرامشی خاص دارند. ییلاق فیلبند یکی از روستاهای استان مازندران از توابع شهرستان بابل است که سه فصل سال دارای طبیعت و آب‌وهوایی بی‌نظیر است. بدون شک اگر اهل روستاگردی، آن هم روستاگردی در استان‌های شمال کشور باشید، اقامت و گردش در این روستا می‌تواند به یکی از زیباترین خاطرات زندگی‌تان تبدیل شود.

فیلبند کجاست؟

ییلاق فیلبند روستایی از توابع شهرستان بابل در استان مازندران است که دسترسی به آن از طریق جاده هراز و سنگچال به آسانی امکان‌پذیر است. این روستا در ارتفاع بسیار زیادی قرار دارد و به همین دلیل نیز در نیمه اول سال دارای هوایی بسیار مطبوع و دل‌پذیر است. آنچه که بیش از هر چیز باعث شده این روستا به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین ییلاق‌های شمال کشور شناخته شود، منظره خاص و فوق‌العاده آن است. این روستا در شمال غرب روستای چنگال آمل، جنوب روستای زیبای ونه بن و در جنوب شرق روستاهای شیخ موسی و لهه واقع شده است. موقعیتی فوق‌العاده عالی با منظره‌ای به‌زیبایی بهشت که دل هر مسافری را می‌برد.

مسیر منتهی به ارتفاعات فیلبند در کمرکش کوه‌ها و در میان جنگل‌ها پیش می‌رود. آنچه که در اطراف دیده و احساس می‌شود، همه زیبایی‌های طبیعت و آرامشی از جنس سکوت است. آرامشی که هر از گاه با هیاهوی پرندگان درهم می‌شکند. با نزدیک شدن به روستا همه چیز جنب‌وجوشی بیشتر پیدا می‌کند. در اینجا به‌خوبی می‌توان جریان زندگی را احساس کرد. جریان پرشوری که خاص زندگی روستایی است و در هیچ کجای دیگر نمی‌توان شبیه آن را یافت.

محل قرارگیری این روستا به گونه‌ای است که گویی بر فراز اقیانوسی از ابر واقع شده است. چشم‌انداز باورنکردنی این روستا در کم‌تر ناحیه‌ای از ایران مشاهده می‌شود. اگر پدیده اقیانوس ابر برایتان جذاب است می‌توانید در مناطق شمال ایران مثل روستای آلاشت یا ییلاق‌‌های ماسال این پدیده را تجربه کنید. البته باید خوش شانس باشید و که شرایط آب‌وهوایی و جوی دست به دست هم دهند تا این پدیده ایجاد شود. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با ماسال مقاله ی راهنمای سفر به ماسال را مطالعه کنید.

اجاره آنلاین کلبه در فیلبند

وجه تسمیه روستای فیلبند

فیلبند به چه معنا است و چرا این نام را برای ییلاق فیلبند انتخاب کرده‌اند؟ این روستا در گویش مردم محلی «فِل‌بَن» نام دارد. بنابراین نام روستا از دو واژه مجزا تشکیل شده است؛ فِل و بن. فل یا فل آمدن در گویش طبری به معنای خسته‌شدن است. بن نیز یعنی بند آمدن. به این ترتیب، فل‌بن یعنی جایی که در آن خستگی آدم از تنش خارج می‌شود. حتی نام روستا نیز به زیبایی وصف‌ناپذیر طبیعت زیبایش اشاره دارد.

آب و هوای فیلبند

ییلاق فیلبند

در روستای فیلبند مسافران می‌توانند با رزرو اقامتگاه، چند روزی را در طبیعت زیبا و آرامش عمیق اینجا سپری کنند. در بیشتر روزهای سال، صبح‌ها با هوایی مه‌آلود آغاز می‌شود، رفته‌رفته با پراکنده‌شدن مه، مردم روستا زندگی خود را شروع می‌کنند. گله‌ها یکی پس از دیگری به همراه چوپانان راهی مراتع می‌شوند؛ کشاورزان در فصل کشاورزی، به زمین‌های خود می‌روند؛ صدای پرندگان و حیوانات از دور و نزدیک شنیده می‌شود و هر از گاهی نیز صدای صحبت اهالی روستا با یکدیگر به گویش زیبای مازندرانی از این‌سو و آن‌سو به گوش می‌رسد.

اما برای آنکه با حال و هوای ییلاق فیلبند بیشتر آشنا شوید، می‌توانید به داخل روستا بروید. اطراف روستای فیلبند پر از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا است. در بخش‌های مرتفع‌تر روستا، منظره کوه‌ها و تپه‌ها با پوشش سبز درختان آرامشی عمیق در وجودتان ایجاد می‌کند. حتی قدم‌زدن در روستا و مشاهده زندگی مردم ده از نزدیک هم به خودی‌خود می‌تواند تجربه‌ای زیبا و دل‌نشین برایتان باشد. در اینجا می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید در آرامش طبیعت قدم بزنید و هوای پاک و تازه‌اش را استشمام کنید.

اهالی روستای فیلبند مردمی دوست‌داشتنی با گویش طبری هستند. مردمی سخت‌کوش که آموخته‌اند در این اقلیم خاص، در ارتفاعی چند هزار متری از سطح دریا، در جایی که زمستان‌هایش سخت و نفس‌گیر می‌شود، جریان زندگی را حفظ کنند. مردم ییلاق فیلبند به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و تا زمانی که شرایط آب و هوایی اجازه دهد آن‌ها در روستا به کار و زندگی خود می‌پردازند. پیش از آمدن فصل زمستان و صعب‌العبور شدن مسیرهای روستا، اکثر مردم به روستاهای پایین‌دست کوچی موقت می‌کنند تا سه ماه سخت زمستان در روستا سپری شود. با از راه رسیدن بهار و برگشتن اهالی ده، اینجا دوباره رنگ زندگی به خود می‌گیرد.

جاهای دیدنی فیلبند

ییلاق فیلبند

اگر به ییلاق فیلبند سفر کردید، می‌توانید از دیدنی‌ها و جاذبه‌های اطراف روستا نیز بازدید کنید.

  • جنگل الیمستان

ارتفاعات فیلبند فاصله بسیار کمی با روستا و جنگل الیمستان دارد. در اینجا می‌توانید جنگل‌های انبوه و در اطراف آن نیز دشت‌های وسیع را مشاهده کنید. اگر در سفر به ییلاق فیلبند زمان کافی دارید، فرصت پیک‌نیک یا حتی گردش در جنگل الیمستان و دشت‌های زیبای اطراف آن را از دست ندهید.

  • روستای سنگچال

روستای سنگچال در فاصله ۱۰ کیلومتری ییلاق فیلبند قرار دارد. این روستا از طبیعتی بسیار زیبا برخوردار است. همچنین مسافرانی که علاقه‌مند به خرید سوغات و صنایع دستی این منطقه هستند نیز می‌توانند در فروشگاه‌هایی که در بخش ورودی روستای سنگچال قرار دارد، خرید خود را انجام دهند.

  • چشمه لار

منطقه‌ای اینچنین بکر در دل کوه‌ها، بدون شک باید آبی گوارا و شفابخش نیز داشته باشد. در اطراف ییلاق فیلبند چشمه‌ای وجود دارد به نام چشمه لار که آب زلال و گوارایش می‌تواند انرژی‌بخش وجودتان باشد.

دسترسی به روستای فیلبند

ییلاق فیلبند

برای رفتن به ییلاق فیلبند مسافران می‌توانند از جاده هراز یا جاده بابل سفر خود را آغاز کنند. جاده بابل، خاکی و سنگلاخ و همچنین در برخی قسمت‌ها دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار خطرناکی است. عبور از این جاده کار چندان راحتی نخواهد بود. بنابراین بهتر است جاده هراز را برای رفتن به ییلاق فیلبند انتخاب کنید. در کیلومتر ۲ جاده هراز از سمت آمل، بعد از عبور از اولین تونل، در سمت چپ جاده، تابلو روستای چلاو را مشاهده می‌کنید. از این قسمت عبور کنید تا به روستای چلاو برسید. بعد از عبور از این روستا مسیر شما در میان تپه‌ها و کوه‌ها به سمت بالا ادامه پیدا می‌کند. در نهایت پس از طی حدود ۳۰ کیلومتر به ییلاق فیلبند خواهید رسید.

بهترین زمان سفر به فیلبند

ییلاق فیلبند در ارتفاعات قرار دارد؛ بنابراین انتخاب زمان مناسب برای رفتن به این روستا اهمیت زیادی دارد. به‌طور کلی فصل بهار و تابستان زمانی بسیار عالی برای اقامت در ییلاق فیلبند است. در این زمان هوا بسیار خنک است و در نتیجه اقامتی بسیار دل‌پذیر در این روستا خواهید داشت.

به‌دلیل پوشش گیاهی انبوه در خود روستا و اطراف آن، فصل پاییز در اینجا بسیار زیبا و تماشایی است. هوا نسبت به سایر جاها در استان می‌تواند کمی سردتر باشد، در ارتفاعات حتی ممکن است بارش برف نیز خیلی زود آغاز شود. اما حتی در فصل پاییز هم می‌توان از اقامت در ییلاق فیلبند لذت برد.

اما در فصل زمستان، برف و بوران آنچنان در اینجا شدید می‌شود که در بسیاری از مواقع مسیرهای دسترسی به روستا مسدود می‌شوند. بیشتر اهالی روستای فیلبند نیز پیش از فرارسیدن فصل زمستان به روستاهای اطراف کوچ می‌کنند تا زمستان سخت در فیلبند تمام شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، زمان مناسبی را برای سفرتان انتخاب کنید تا دچار مشکل نشوید.

اقامت در فیلبند با هومسا

شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در فیلبند به‌راحتی و با آسایش کامل، از جاهای دیدنی این روستای جذاب دیدن و از هوای دل‌پذیر آن لذت ببرید. اقامتگاه‌های مختلفی در روستای فیلبند وجود دارد و به همین دلیل ممکن است کار انتخاب یک اقامتگاه مناسب برایتان کمی مشکل شود. شما می‌توانید با خیالی آسوده این کار را به تیم هومسا بسپارید. تیم هومسا در کنار شما است تا با معرفی و انجام کامل روند اجاره ویلا و سوئیت به صورت آنلاین، به شما کمک کند اقامتی امن، راحت و بدون دغدغه را تجربه کنید. کافی است وارد سایت هومسا شوید و در صفحه اصلی سایت نام روستای فیلبند را سرچ کنید. در این صفحه بهترین اقامتگاه‌های فیلبند به شما نمایش داده می‌شوند. می‌توانید با تنظیم فیلترهای مختلف، محدوده قیمت و سایر ویژگی‌ها را انتخاب کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقامتگاه موردنظر خود را پیدا و رزرو کنید.

 

رزرو ویلا و سوئیت از طریق سایت هومسا نه‌تنها روشی سریع و آسان برای رزرو اقامتگاه است، بلکه به شما کمک می‌کند بدون نیاز به مراجعه به افراد غریبه در جاده‌ها و پذیرفتن ریسک اجاره اقامتگاه با این روش، به‌آسانی و بدون هیچ مشکلی محل اقامت خود را در روستای زیبای فیلبند رزرو کنید.

کلام آخر

جای‌جای استان مازندران پر است از جاذبه‌های شگفت‌انگیز طبیعت. شما با استفاده از راهنمای سفر به مازندران می‌توانید از بسیاری از این جاذبه‌ها دیدن کنید و لذت ببرید. ییلاق فیلبند یکی از زیباترین ییلاق‌های شمال کشور است که در ارتفاعات چند هزار متری و بر فراز کوه‌ها و در دل جنگل‌ها واقع شده است. این روستا در بیشتر ایام سال به‌دلیل داشتن هوایی دل‌پذیر و همچنین به دلیل طبیعت زیبا و غنی که در اطراف خود دارد، میزبان مسافرانی از شهرهای مختلف کشور است.

اگر شما هم تابه‌حال به ییلاق فیلبند سفر کرده‌اید، تجربه‌ها و نظرات خود را زیر همین مقاله با ما و همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

یک دیدگاه

  1. دوستانی که اهل بابل و یا مزندران هستند حتما ییلاقات فیلبند و مه آلود بودنش رو تجربه کردن و صفائی که صبح های زود داره و طبیعت خوش آب و هواش واقعا سفر رو دل نشین میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا