ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانیشمالییلاق‌گردی

ییلاقات ماسال ؛ بهترین مکان برای سفر در تابستان

یکی از بهترین و بکرترین مناطق گیلان برای سفر، ماسال است که شهری است که در کنار کوه‌های تالش قرار گرفته است. یکی از مزیت‌های استان گیلان این است که شهرهای زیبا با فاصله‌ای کم از هم قرار گرفته‌اند و فاصله ماسال تا تالش تنها 60 کیلومتر و با رشت فقط 55 کیلومتر فاصله دارد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد ییلاق ها و جاذبه های گردشگردی ماسال صحبت کنیم. در پایان هم به بررسی آب و هوای ماسال در قسمت‌های مختلف آن می‌پردازیم پس ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

برای آشنایی با شهر تالش می‎توانید مقاله 5 مورد از بهترین جاهای دیدنی تالش را بخوانید.

مردم شهر ماسال به مهمان‌نوازی معروف‌اند و به گویش تالشی صحبت می‌کنند. بیشتر آن‌ها هم به خاطر طبیعت ماسال به شغل‌هایی مثل کشاورزی و دامداری مشغول‌اند.

ییلاقات ماسال کجاست؟

ییلاق های زیادی در ماسال وجود دارد که هرساله باعث جذب گردشگران زیادی می شود. از جمله ییلاقات ماسال میتوان به ییلاق تلارگاه، ییلاق خندیله پشت، ییلاق سوچاله، ییلاق اولسبلنگاه ، ییلاق مولونه بند، ییلاق اسپی دشت، ییلاق شنبه راه و ییلاق واشیار اشاره کرد. در ادامه به صورت مختصر به معرفی هر یک از این ییلاقات می پردازیم.

مسیر دسترسی به ییلاقات ماسال

قبل از این که به سمت رشت وارد شوید، از امامزاده هاشم به سمت جاده سراوان بروید. با این کار بدون این که به فومن و صومعه سرا وارد شوید، به ماسال می‌روید. وقتی وارد ماسال شدید، باید از بلوار بلندی گذر کنید و از همین جاده است که ییلاق های ماسال شروع می شود. با یک ساعت گذر از این جاده، به بام سبز ماسال می رسید که تا جایی که چشم کار می کند، فقط سرسبزی می بینید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی فومن

دسترسی ماسال

ییلاق اولسبلنگاه ماسال

بدون تردید نگین ييلاقات ماسال ، روستای اولسبلنگاه است که در میان کوه قرار گرفته است. به قدری آب و هوای این ییلاق ماسال خوب است که حتی خود بومیان هم برای گذراندن تابستان به آن جا می روند. نام گذاری ییلاق اولسبلنگاه به آن جا برمی گردد که به دو قسمت اولَس و بِلَنگاه تقسیم می شود. اولس در زبان محلی به معنی درخت مَمرَز و بِلَنگاه به معنی جای بلند است و ترکیب این دو با هم محل روییدن درخت ممرز را نشان می دهد. زیبایی های طبیعت ماسال را یک جا می توانید در این ییلاق ببینید.

این ییلاق در ارتفاع 1490 متری از سطح دریا قرار دارد و از آن جا می توانید کل شهر ماسال و تالش را زیر پای خود ببینید. این ییلاق به دلیل حفظ منابع طبیعی‌اش، تحت محافظت قرار گرفته است و ساخت و ساز در این مکان تنها با مصالح چوبی امکان‌پذیر است. همین کار باعث حفظ اصالت منطقه و تبدیل آن به یک منطقه بوم گردی شده است. آب و برق این منطقه هم خاص است. برق آن از پنل‌های خورشیدی یا موتورهای برق و آب آن از چشمه‌های اطراف آن تامین می شود.

ییلاق اولسبلنگاه

ییلاق سوچاله ماسال

خانه های رنگارنگ و نهایتا دو طبقه از جمله زیبایی‌های ییلاق سوچاله است. دیدن غروب آفتاب در این ییلاق یکی از پدیده های بی نظیر طبیعت ماسال است. بهترین زمان سفر به ای ییلاق اواخر بهار و فصل تابستان است که البته شلوغ ترین زمان آن هم هست. مناظر بکر و دیدنی این منطقه و مه ای که گل دره اطراف را پوشانده است، باعث جذب گردشگران زیادی شده است. این ییلاق در 25 کیلومتری جنوب ماسال و در فاصله 1800 متری از سطح دریا قرار دارد. قدم زدن عصرگاهی در این ییلاق تجربه ای ماندگار در ذهن تان به جا خواهد گذاشت. سوچاله در زبان محلی به معنای محلی است که گیاه گلپر و خنجری در آن می روید.

ییلاق سوئه چاله

ییلاق تلارگاه ماسال

یکی از زیباترین ییلاقات ماسال که جنگل و دره و مه و ابر را باهم دارد. اینترنت در این ییلاق هنوز فعال نشده است اما آنقدر زیبایی دارد که حتی فرصت چک کردن گوشی تان را نخواهید داشت. دشت های سرسبز این منطقه یکی از بهترین ییلاق ماسال برای گذران چند روز و استراحت است.

ییلاق خندیله پشت ماسال

فضای اطراف این ییلاق را کوه های بلند تشکیل داده است. برای رفتن به این ییلاق حتی در تابستان هم باید لباس گرم داشته باشید چون با یک منطقه کوهستانی طرف هستید.

ییلاق ملومه بند ماسال

یکی از ییلاقات زیبا با آب و هوای بی نظیر ماسال ، ییلاق ملومه بند است. این ییلاق به قدری زیباست که از بودن در این مکان و گشت و گذار در آن خسته نخواهید شد.

ییلاق اسپی دشت ماسال

یکی از ییلاقات بی نظیر که هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند، ییلاق اسپی دشت است. در این ییلاق اسب های زیادی وجود دارد که در طبیعت زیبا در حال دویدن هستند. در این ییلاق به سادگی می توانید پدیده اقیانوس ابری را ببینید. پدیده اقیانوس ابری یعنی در ارتفاعات بالا، ابرهای به هم پیوسته زیادی را می بینید که شبیه به یک اقیانوس هستند.

ارتفاعات ماسال

ییلاق شنبه راه ماسال

یک ییلاق سرسبز در کنار کوه که بومی های محل در آن جا به دامپروری مشغول اند. در این مکان به راحتی می توانید کلبه چوبی اجاره کنید و شب را آن جا بگذرانید.

ییلاق واشیار ماسال

در کوه های سر سبز ماسال ییلاق واشیار قرار دارد و یکی از معروف ترین جاهای دیدنی این ییلاق، آبشار آن است. آبشار واشیار یک مکان زیبا و خنک برای روزهای گرم تابستان است. عمق آبشار یک متر است و حتما لباس و کفش مناسب برای رفتن به این آبشار همراه داشته باشید.

چرا باید این ییلاقات را ببینیم؟

هدف شما از مسافرت چیست؟ دوست دارید مدت زمانی را دور از سر و صدای شهر بگذرانید؟ دوست دارید مدتی را در طبیعت و آب و هوای بی نظیر ماسال بگذرانید؟ دوست دارید کوه و دشت و ابر و مه و رودخانه های پر آب را یک جا ببینید؟ دوست دارید اقامت در کلبه‌های چوبی را تجربه کنید؟ دوست دارید هوای خنک و تمیز را در تابستان تجربه کنید؟ دوست دارید سکوت و آرامش را در دل طبیعت تجربه کنید؟ اگر هدف تان هر یک از موارد بالاست، باید به این ییلاق ها سر بزنید.
پیاده‌روی در دشت‌ها و مراتع این ییلاق و دیدن درخت‌های راش و آلو حالتان را خوب می‌کند. حتی می‌توانید تا دشت‌های آلاله‌ها (جایی که میرزا کوچک‌خان جنگلی) بروید و رودخانه خالکایی و رود مرغک را ببینید.

آب و هوای ماسال

آب و هوای ماسال بسته به شرایط جوی می‌تواند متفاوت باشد اما بر اساس چیزی که تا به حال مشاهده است، در پاییز و زمستان آب و هوای ماسال سرد است و به زیر صفر درجه می‌رسد. اما در بهار و تابستان به 18 درجه می‌رسد که باعث می‌شود خنکای خاصی را تجربه کنید.

آب و هوا ماسال

بهترین فصل سفر به ییلاقات ماسال

تابستان شاید بهترین زمان سفر به این منطقه باشد اما از اردیبهشت ماه تا مهرماه به عنوان ماه ها و آب و هوای خوب ماسال در نظرگرفته می شود. در باقی ماه های سال آنقدر مه زیاد است که تقریبا چیزی قابل رویت نیست.

نیازمندی‌های سفر به ییلاق های ماسال

برای این که شب را در ماسال بمانید حتما لوازمی مانند پتو مسافرتی، کیسه خواب و لباس گرم ضروری همراه خود داشته باشید. برای پیاده‌روی هم کفش مناسب داشته باشید. در ارتفاعات ماسال سوپرمارکت ها فقط لوازم ضروری را دارند، پس اگر خریدی داشتید، حتما از قبل از سوپرمارکت هایی که در سطح شهر هستند، خرید کنید.

رستوران های ییلاقات ماسال

گردشگران زیادی که به این شهر سفر کرده اند، رستوران‌های زیر را به عنوان بهترین رستوران‌ها از نظر تمیزی محیط و غذاهای خوب با قیمت های مناسب معرفی کرده اند:

  • رستوران خزر: با کباب های معروف و قیت های مناسب
  • رستوران هاراشید: ویو فوق العاده رستوران و غذاهای کمی گران
  • گیلان فود: یکی از رستوران های معروف با غذاهای محلی
  • رستوران هتل فردین معصومی: چشم انداز بی نظیر با ظرفیت 150 نفر

اقامت در ماسال

اجاره ویلا، باغ ویلا، کلبه های چوبی و اقامتگاه های بوم گردی در ماسال می تواند بهترین انتخاب باشد. اگر دوست دارید هزینه کمتری بپردازید و با سنت‌ها و فرهنگ های مردم منطقه آشنا شوید، حتما به اجاره کلبه‌ چوبی در ماسال یا اقامتگاه‌های بوم گردی را فکر کنید. برای اجاره ویلا و سوئیت در ماسال، می‌توانید شهر ماسال را در سایت هومسا جستجو کنید و با انتخاب فیلتری که برایتان اهمیت دارد اقامتگاه مناسبی را برای خود و همراهانتان اجاره کنید تا سفری امن و بی دغدغه را تجربه کنید.

کلبه ماسال

یک دیدگاه

  1. به نظرم بهترین ییلاق ماسال شنبه راه هستش چون بالاتر از ییلاق های دیگس و منظره بکری داره اولین بار که رفتم فک میکردم کل جاده خاکی باشه ولی تا انتهای جاده اسفالت بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا