دانستنی‌های سفر

‌شهرهای خواهرخوانده چیست؟

تا به حال اسم شهرهای خواهرخواهنده را شنیده‌اید؟ به نظر شما چرا به این شهرها خواهرخوانده ‌می‌گویند و یا برادرخوانده نمی‌گویند؟ در این مقاله از هومسا به شهرهایی از ایران می‌پردازیم که در جهان خواهر خوانده‌ای دارند که با یکدیگر پیمان Sister Cities بسته‌اند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا علاوه بر معرفی این شهرها در ایران و خواهرخوانده‌هایشان در جهان راهنمای سفر و اقامتی به یاد ماندنی را در این مناطق داشته باشید.

شهرهای خواهرخوانده در ایران

راهنمایان گردشگری در شهرهای توریستی از اصطلاحی استفاده می‌کنند که به شهرهای خواهرخواهنده معروف است که این اصطلاح در سال 1920 بین کشورهای فرانسه و انگلیس بسته شد به این صورت که از هر دو کشور یک شهر منتخب، معرفی شد تا با یکدیگر هم‌پیمان شوند که این توافق‌نامه تا سال 1986 ادامه داشت و حتی در جنگ جهانی دوم نیز این دو شهر خواهرخوانده منافع مشترکی داشتند که از آن تعدی نمی‌شد پس از این واقعه تاریخی سیاست‌مردان به این توافق‌نامه جلب شدند.

پیمان مشترک بین شهرهای خواهرخوانده

هم‌اکنون بسیاری از شهرها نزدیک به ۲۴۰۰ شهر در جای‌جای دنیا خواهرخواندگانی دارند که علاوه بر منفعت‌های مشترک، تبادلات فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و بازرگانی و… بین این دو شهر انجام می‌شود و اشتراکاتی نیز در این بین با یکدیگر دارند که گاهی اوقات همین شباهت‌ها باعث بستن این پیمان می‌شود. در ادامه با شهرهایی در ایران که در هر گوشه‌ای از جهان یک یا چند خواهر خوانده دارند، آشنا خواهیم شد.

• خواهرخواندگان تهران؛ قبل و بعد از انقلاب

1- خواهرخواندگان تهران قبل از انقلاب

در سال 1963 میلادی سئول، اولین شهر خواهرخوانده تهران پیش از انقلاب محسوب می‌شد.
در سال 1972 میلادی شهر لس‌آنجلس که بسیاری از افرادی که بعد از انقلاب مهاجرت کردند از تهران به لس‌آنجلس رفتند.

2- خواهرخواندگان تهران بعد از انقلاب

اولین شهری که بعد از انقلاب با تهران پیمان خواهرخواندگی بست، شهر بیشکک قرقیزستان بود که در سال 1373 این عهد بسته شد. در ادامه با دیگر شهرها از کشورهای دنیا آشنا خواهیم شد که در طول سالیان گذشته تا به امروز با پایتخت ایران عهد خواهری بستند.
• تاجیکستان دوشنبه
• کوبا هاوانا
• برزیل برازیلیا
• سودان خارطوم
• فرانسه پاریس
• فلسطین قدس
• ونزوئلا کاراکاس
• آفریقای جنوبی پرتوریا
• یمن صنعا
• بلاروس مینسک
• ترکیه استانبول
• عراق بغداد
• ویتنام هانوی
• ترکیه آنکارا
• چین پکن
• مجارستان بوداپست
• گرجستان تفلیس
• افغانستان کابل
• روسیه مسکو

اجاره آنلاین اقامتگاه در تهران

اگر قصد اقامت در تهران را دارید، بهتر است قبل از سفر با خواهرخواندگان آن آشنا شوید که با آنها تعاملات فرهنگی و … دارد و اشتراکاتی که در غربی‌ترین شهرهای جهان تا شرقی‌ترین آن شهرها از برازیلیا برزیل گرفته تا شهر پکن در چین دارد، آشنا شوید.

17خواهرخوانده اصفهان در جهان

اصفهان که معروف به نصف جهان است از خاور دور تا کشورهای اروپایی خواهرخواندگانی دارد که مجموعا به 17 شهر می‌رسند. خدمات گردشگری در این توافق‌نامه که بین خواهرخواندگان بسته‌ می‌شود یکی از ارکان اصلی این پیمان است که موجب شده گردشگران بسیاری برای دیدن جاذبه‌های گردشگری اصفهان به ایران بیایند. اگر شما نیز قصد سفر به اصفهان را دارید از اقامتگاه‌های متنوع اصفهان در سایت هومسا دیدن کنید.
1 چین شیان
2 مالزی کوالالامپور
3 ایتالیا فلورانس
4 روسیه سنت پترزبورگ
5 رومانی یاش
6 اسپانیا بارسلون
7 ارمنستان ایروان
8 کویت کویت‌شهر
9 آلمان فرایبورگ
10 کوبا هاوانا
11 پاکستان لاهور
12 سنگال داکار
13 لبنان بعلبک
14 کره جنوبی گیونگجو
15 هند حیدرآباد
16 ژاپن کیوتو
17 کره جنوبی اوسان

16 خواهرخوانده تبریز در جهان

آذربایجان، تبریزی دارد که همچون عتیقه‌ای ارزشمند در این منطقه کوهستانی قرار گرفته است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این شهر تاریخی 16 خواهرخوانده در دنیا دارد که پیمانی با هم بسته‌اند که روابطی دوستانه با یکدیگر داشته باشند و در بعضی از زمینه‌ها همچون دو خواهر به کمک یکدیگر بیایند. بعد از این تعهد گردشگران بسیاری برای دیدن جاذبه های گردشگری تبریز به ایران آمدند که موجب رونق گردشگری در این منطقه شد. اگر شما نیز قصد سفر به تبریز را دارید هومسا می‌تواند به شما در زمینه اجاره آنلاین اقامتگاه در تبریز کمک کند. در ادامه با خواهرخواندگان تبریز در دنیا آشنا خواهیم شد:
1 استانبول، ترکیه
2 جمهوری آذربایجان، باکو
3 فلسطین، غزه
4 روسیه، قازان
5 چین، ووهان
6 اتریش، وین
7 تاجیکستان، خجند
8 بلاروس، موگیلف
9 ترکیه، قونیه
10 جمهوری آذربایجان، گنجه
11 ویتنام،هوشی‌مین
12 ترکیه، ارزروم
13 ایران، اصفهان
14 قزاقستان، آلماتی
16 عراق، کربلا

6 خواهرخوانده مشهد در جهان

به پایتخت مذهبی ایران یعنی مشهد رسیده‌ایم که بسیاری از افراد این شهر را به حرم مطهر امام هشتم شیعیان می‌شناسند. مشهد مقدس نیز خواهرخواندگانی در سراسر دنیا دارد که شهرهایی معنوی در کشورهای خود شناخته شده‌اند و بیشتر آنان مسلمان هستند. اگر شما نیز قصد اقامت در مشهد و زیارت حرم امام رضا (ع) را دارید هومسا برای زائران رزرو آنلاین اقامتگاه در مشهد را پیشنهاد می‌کند تا در کمترین زمان اجاره بهترین اقامتگاه در مشهد را تجربه کنند. در ادامه با خواهرخواندگان معنوی مشهد مقدس آشنا خواهیم شد:
1 مالزی کوالالامپور
2 عراق نجف
3 افغانستان مزارشریف
4 پاکستان لاهور، پاکستان
5 چین ارومچی، سین‌کیانگ
6 پاکستان کراچی

12 خواهرخوانده قزوین در جهان

قزوین از گذشته‌های دور تا به امروز مورد توجه بسیاری از گردشگران بوده است به این دلیل که در فلات ایران این منطقه قدمت بسیاری دارد و اولین مرکزیت‌های استقرار انسانی نیز در قزوین رخ داده است. در گذشته که جاده ابریشم از نزدیکی این شهر عبور می‌کرد تجار بسیاری از سراسر دنیا از این خطه عبور می‌کردند و یکی از شاهرگ‌های اصلی بازرگانی در ایران باستان شمرده می‌شد. امروزه نیز بزرگراه‌های اصلی که به استان گیلان و آذربایجان ختم می‌شود از نزدیکی قزوین عبور می‌کند و مسافران زیادی به این شهر تاریخی و زیبا سفر می‌کنند اگر شما نیز برای دیدن جاذبه‌های گردشگری قزوین مشتاق هستید و یا قصد سفر به قزوین را دارید به سایت هومسا آمده و رزرو آنلاین اقامتگاه‌های قزوین را تجربه کنید. در ادامه با خواهرخوانده‌های قزوین آشنا خواهیم شد:
1 مالزی شاه عالم، سلانگور
2 قرقیزستان بیشکک
3 روسیه، چاباق‌سر و چواشستان
4 ترکیه غازی
5 ترکیه، دنیزلی
6 لبنان بعلبک
7 ارمنستان ایروان
8 چین هایکو
9 کره جنوبی، سوون
10 کره جنوبی اوسان
11 پرتغال اوورا، آلن‌تخو
12 ایتالیا، پروجا

9خواهرخوانده رشت در جهان

به شهر سرسبز رشت رسیده‌ایم که با طبیعت بی‌نظیرش همچون زمردی بر انگشتری ایران‌زمین می‌درخشد و بسیاری از گردشگران را از دیگر استان‌ها و حتی کشورهای دیگر برای دیدن جاذبه‌های گردشگری رشت به گیلان جلب می‌کند. اگر قصد اقامت در رشت را دارید هومسا به شما رزرو آنلاین ویلا و سوئیت در رشت را پیشنهاد می‌کند. جالب است بدانید که این شهر زیبا خواهرخواندگانی در جای‌جای دنیا دارد که در ادامه با این 9 خواهر آشنا خواهیم شد:
1 مسکو روسیه
2 ترکیه ترابوزان
3 گرجستان کوتائیسی
4 روسیه قازان
5 تاجیکستان غرم
6 پاکستان مولتان
7 آستارا، ایران
8 روسیه آستاراخان
9 آلمان، شوئبیش هال

7 خواهرخوانده شیراز در جهان

خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش / خداوندا نگه دار از زوالش
ز رکن‌آباد ما صد لوحش الله  /  که عمر خضر می بخشد زلالش

شیراز یکی از شهرهای بی‌نظیر گردشگری ایران است که در برنامه توریست‌های خارجی که به ایران سفر می‌کنند بازدید از جاذبه‌های گردشگری شیراز حتما لحاظ می‌شود. اگر قصد اقامت در شیراز را دارید می‌توانید رزرو آنلاین اقامتگاه های شیراز را از سایت هومسا انجام دهید. شهرهای دیگری در جهان هستد که به خواهرخواندگی شیراز شهرت دارند از جمله شهرهای زیر که در ایران و جهان از قبرس تا چین با شیراز توافق‌نامه امضا کرده‌اند.

1 قبرسنیکوزیا، قبرس
2 تاجیکستان دوشنبه
3 چینچونگ کینگ، چین
4 آلمان وایمار
5 ایران رامسر
6 ایران خوی
7 مجارستان پچ

10 خواهرخوانده نیشابور در جهان

نیشابور علاوه بر اینکه شهری تاریخی است می‌توان به آن شهری تاریخ‌ساز نیز گفت زیرا که مردان بزرگی از دامن این شهر پرورش یافته‌اند و امروز تنها آرامگاه و یادبودی از آنان در این شهر باقی مانده است که پیشنهاد می‌شود اگر سفر به نیشابور را تجربه می‌کنید از جاذبه‌های گردشگری نیشابور نیز دیدن کنید. بهترین روش برای اجاره ویلا و سوئیت در نیشابور رزرو آنلاین اقامتگاه از سایت هومسا است که تنها با چند کلیک می‌توانید قبل از حرکت به این شهر دیدنی که مابین تهران و مشهد قرار گرفته است، اقامت در بهترین اقامتگاه نیشابور را تجربه کنید.
نیشابور در ایران و جهان خواهرخواندگانی دارد که شاید برای شما نیز جالب باشد که با این شهرها آشنا شوید:
1 ایران خوی
2 ترکیه قونیه
3 افغانستان غزنی
4 ایران کاشان
5 ایران بسطام
6 ایران مراغه
7 ایران اصفهان
8 ایران شاهرود
9 فرانسه تولوز
10 ایران بم

شهر برلین در آلمان تنها خواهرخوانده ماسال در جهان

در استان گیلان شهرهایی چون؛ رشت، بندر انزلی و ماسال خواهرخواندگانی دارند که با آن شهرها در دیگر کشورهای دنیا توافق‌نامه‌ بستند. به درخواست یکی از شهروندان مقیم ماسال، پیشنهاد خواهرخواندگی ماسال با برلین در شهرداری گیلان مطرح شد و با استقبال عموم قرار گرفت و این درخواست به صورت کتبی به آلمان فرستاده شد و از طرف شهردار برلین مورد تایید قرار گرفت و امروز دو شهر برلین و ماسال تعاملات بسیاری از جمله رونق گردشگری انجام گرفت که سالانه 100 هزار گردشگر از آلمان و دیگر شهرهای اروپا برای دیدن جاهای دیدنی ماسال به ایران سفر می‌کنند اگر شما هم قصد اقامت در ماسال را دارید از طریق سایت هومسا می‌توانید بهترین اقامتگاه بوم‌گردی ماسال را رزرو کنید.

چرا به شهرهای هم‌پیمان خواهرخوانده می‌گویند؟

اصطلاح خواهرخواندگی از ادبیات اروپایی آمده است که در سال 1920 با توافق‌نامه‌ای که بین دو شهر انگلیس و فرانسه بسته شد ترویج پیدا کرد و بعد از جنگ جهانی دوم این پیمان در بسیاری از شهرها در سراسر جهان بسته شد. خواهرخواندگی به شهرهایی گفته می‌شود که مانند یکدیگرند و گویی دوقلو هستند اما این سوال برای شما عزیزان پیش آمده بود که چرا مثلا خواهرخوانده آن را می‌نامند نه برادرزاده!؟
اصطلاح خواهرخواندگی به این دلیل است که در بسیاری از زبان‌ها واژه شهر مونث بوده به همین دلیل این اصطلاح نیز به شهرهای خواهر خوانده بیان می‌شود نه برادرخوانده!

مزیت‌های پیمان خواهرخواندگی

جالب است بدانید که در شهرهایی که پیمان خواهرخواندگی بسته می‌شود تابلویی نصب می‌‌کنند که نام خواهرخوانده‌های آن شهر با فاصله تا آن منطقه درج شده است که نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند! این پیمان مزیت‌های بسیاری برای دو شهر دارد که افزایش بسیار چشم‌گیر مبادلاتی در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگی انجام می‌شود.

معرفی شهرهای خواهر خوانده ایران در جهان

8 خواهرخوانده یزد در جهان

یزد یکی از کلان‌شهرهای ایران است که در مرکزیت کشور قرار دارد و موقعیت جغرافیایی آن نیز در دشتی به نام یزد-اردکان قرار گرفته است. جالب است بدانید که یزد در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و گردشگران زیادی برای دیدن آثار تاریخی و باستانی یزد به این شهر دیدنی سفر می‌کنند. اگر شما نیز قصد اقامت در یزد را دارید پیشنهاد می‌شود رزرو سوئیت در یزد را از طریق سایت هومسا انجام دهید. جالب است بدانید که یزد نزدیک به 8 خواهرخوانده در جهان دارد که از کره جنوبی و چین تا مجارستان و باکو پراکنده هستند که در ادامه با این شهرها اشنا خواهیم شد:

• ایران بم
• مجارستان یاس‌برنی
• کوبا اولگین
• سوریه حمص
• ایران اصفهان
• ایران تبریز
• کره جنوبی یئوسو
• چین اورومچی

۲ خواهرخوانده آستارا در جهان

آستارا یکی از شهرهای اصلی استان گیلان است که به خاطر هم‌مرز بودن با آذربایجان، یکی از شهرهای مهم اقتصادی ایران تلقی می‌شود که در ساحل شمال‌غربی دریای خزر قرار گرفته است. رودخانه‌ و مرز سیاسی آستارا را به دو بخش آستارای آذربایجان و ایران تقسیم‌بندی کرده اما پیمان خواهرخواندگی در بین این دو شهر بسته شده است که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد. گردشگران و تجار بسیاری به این شهر زیبای شمالی در استان گیلان سفر می‌کنند که اگر شما نیز قصد سفر به آستارا را دارید؛ بهترین راه رزرو سوئیت و ویلا در آستارا است.

• جمهوری آذربایجان آستارا
• ایران رشت

 خواهرخوانده اراک در جهان

مرکز استان مرکزی، شهر اراک است و ۵ خواهرخوانده در جهان دارد که با شهر اراک توافق‌نامه دوستی امضا کرده‌اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این شهر در دوره قاجار بنیان‌گذاری شده است و در ابتدا عراق نام داشت و به علت یکی بودن با اسم کشور عراق آن را «عراق عجم» نامیدند. با این که این شهر جوان تنها دو قرن است که به وجود آمده اما از گرجستان تا تفلیس خواهرخواندگانی دارد و بسیار دیدنی است. اگر قصد سفر به اراک را دارید با اجاره سوئیت در اراک سفری امن را آغاز کنید. در ادامه با خواهرخواندگان اراک آشنا خواهیم شد.

• صربستان نووی ساد
• قزاقستان قراغندی
• گرجستان تفلیس
• گرجستان باتومی
• آلمان براون‌شوآیگ

4 خواهرخوانده اردبیل در جهان

اردبیل شهری قدیمی است که فراز و نشیب‌های تاریخی بسیاری به خود دیده و در طول تاریخ نیز بر روی این شهر نام‌های متفاوتی گذاشته‌اند که اردبیل نامی اوستایی بوده که به معنای شهر مقدس است. این شهر در زمان صفویه بسیار مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از آثار باستانی در اردبیل از آن برهه تاریخی به یادگار مانده است و امروز نیز با 4 شهر از کشورهای مختلف پیمان خواهرخواندگی بستند. شهر اردبیل مقصدی مناسب برای سفرهای تابستانی است که با اجاره سوئیت و ویلا در اردبیل از هومسا خاطره‌ای به یاد ماندنی را از این منطقه بسیار زیبا به یادگار داشته باشید. در ادامه با خواهرخواندگان اردبیل آشنا خواهیم شد:

• مجارستان تیساواش
• ترکیه ارزروم
• ترکیه قونیه
• جمهوری آذربایجان سومقاییت

اجاره آنلاین اقامتگاه در اردبیل

5 خواهرخوانده ساری در جهان

ساری شهری در استان مازندران است که از بزرگ‌ترین شهرهای شمال کشور محسوب می‌شود که روزی پایتخت ایران‌زمین در دور قاجار بوده است. این شهر بسیار قدیمی است و از اولین منطقه‌های یکجانشینی آریایی‌ها و ساختن شهر به دست آنان به حساب می‌آید که در دامنه رشته کوه البرز قرار گرفته است. اگر شما نیز در این روزهای گرم قصد سفر به شمال کشور را دارید قبل از حرکت به سمت مقصد، اجاره سوئیت و ویلا در ساری را فراموش نکنید! در ادامه با شهرهای خواهر خوانده ساری در جهان آشنا خواهیم شد:

• بلاروس گومل
• عراق نجف
• تانزانیا دارالسلام
• ایتالیا آنکونا
• ایتالیا استان سیلوانو دوربا

خواهرخواندگان کاشان در جهان

در دل کاشان گنجی به نام سیلک قرار دارد که به هشت هزار سال قبل بازمی‌گردد؛ این شهر توریستی، هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران است که در جستجوی جاهای دیدنی کاشان به این منطقه سفر می‌کنند. اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی کاشان را دارید از هومسا می‌توانید رزرو آنلاین اقامتگاه‌های کاشان را انجام دهید. شاید برای شما جالب باشد که با خواهرخواندگان کاشان آشنا شوید:

• سوئد اومئا
• بلغارستان کازانلیک
• ایران سبزوار
• ایران نیشابور

خواهرخواندگان کیش در جهان

جزیره مرجانی کیش در استان هرمزگان، هر ساله بسیاری از گردشگران را از سراسر دنیا به خود جلب می‌کند. این منطقه آزاد تجاری یکی از مهم‌ترین بنادر ایران شناخته شده که در روزهای گرم تابستان این منطقه خرماپزان است و در روزهای پاییزی و زمستانی بهترین زمان سفر به کیش است. شهرهای خواهر خوانده جزیره کیش در دنیا به شرح زیر است:

• امارات متحده عربی دوبی
• مالزی لانکاوی

3 خواهرخوانده گرگان در جهان

گرگان یا همان جرجان قدیم که قبلا به آن آسترآباد می‌گفتند یکی دیگر از شهرهایی است که 3 خواهرخوانده در جهان دارد و در کشورهای قرقیزستان، ترکیه و چین قرار گرفته‌اند. این شهر بسیار زیبا با طبیعتی بکر و منحصر به فرد هر ساله مهمانان زیادی را با آغوش باز پذیرا می‌شود. اگر قصد سفر به گرگان را دارید هومسا با اجاره سوئیت و ویلا در گرگان میزبان شماست. در ادامه با خواهرخواندگان این شهر در سراسر دنیا بیشتر آشنا شوید:

• قزاقستان اکتائو
• ترکیه صامسون
• چین گوانگ‌ژو

خواهرخوانده قشم در جهان

قشم؛ بزرگ‌ترین جزیره ایران در استان هرمزگان است که جاذبه‌های طبیعی قشم مسحور کننده است و تبدیل به مناطق توریستی شده که هر ساله بسیاری از گردشگران برای دیدن جاهای دیدنی جزیره قشم به جنوب کشور سفر می‌کنند. اگر قصد سفر به قشم را دارید هومسا با اجاره سوئیت و ویلا در قشم راه را برای شما بسیار راحت کرده است که تنها با چند کلیک می‌توانید با آسودگی به مقصد بروید. قشم تنها یک خواهرخوانده دارد که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد:

• ایتالیا ویمودرون

کلام آخر

در این مقاله با شهرهای دیگری از ایران که در جهان خواهرخوانده دارند آشنا شدیم به امید روزی که همه شهرها و ایالات دنیا پیمانی با یکدیگر ببندند که تا ابد در صلح و آرامش باشند و همچون خانواده در کنار یکدیگر با عشق و دوستی زندگی کنند و ریشه همه جنگ‌ها برکنده شود.

‫2 دیدگاه ها

  1. مقاله جالبی بود درباره صنایع دستی و غذاهاشون هم اگه مطلبی تهیه بشه عالی میشه

  2. با سلام مطلب خوبی بود ولی به سنندج مرکز استان کوردستان وشهرهای خواهر خوانده اون یعنی “وین” و “سلیمانیه”هیچ اشاره ایی نکردید خواستم بدونم دلیل خاصی داشت بر اساس تبعیض مذهبی و قومی واتنیکی و یا فقط فراموش کردید ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا