ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیجاهای طبیعی

آبشار آب سفید ؛ عروس آبشارهای ایران

آبشار آب سفید یکی از زیباترین آبشارهای لرستان است که همه‌ساله گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند. به الیگودرز زیبا که می‌رسیم در دامنه کوه‌های زاگرس آب سفیدرنگی مانند تور عروس با فشار بر دامنه کوه جاری می‌شود. به همین دلیل به این آبشار عروس آبشارهای ایران می‌گویند. آب‌وهوای این منطقه بسیار خنک و مطبوع است و بازدید از آن می‌تواند یک سفر خاطره‌انگیز را برای‌تان رقم بزند. برای آشنایی بیشتر با این آبشار زیبا، دیدنی‌ها، تفریحات و امکانات و همچنین بهترین فصل سفر به آن تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

در سفر به این استان علاوه بر آبشار آب سفید، بازدید از آبشار بیشه لرستان که یکی از منحصربه‌فردترین آبشارهای ایران است، قلعه فلک الافلاک، دره خزینه، دشت لاله‌های واژگون الیگودرز و دریاچه گهر را حتما در برنامه سفر خود قرار دهید.

آبشار آب سفید کجاست؟

آبشار آب سفید لرستان

آبشار آب سفید، در جنوب شرقی استان لرستان و در شهر الیگودرز واقع است. آب این آبشار از فراز قالی کوه، در دامنه غربی رشته‌کوه اشترانکوه در منطقه کوهستانی زاگرس به پایین می‌ریزد. ارتفاع آبشار 70 متر و عرض تاج آن بین 15 تا 8 متر بسته به میزان بارش در هر فصل متغیر است.
آب سفید از رودخانه دائمی در کوه‌های کازینستان و حرا سرچشمه می‌گیرد و در پایین آبشار به رودخانه کاکلستان سپس به رودبار لرستان و درنهایت به رودخانه دز، می‌پیوندد. آب‌ معدنی این رود از سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین آب‌های رودخانه‌ای است. علاوه بر زیبایی کم‌نظیر خود آبشار درختان و پوشش‌های گیاهی جلبکی روی صخره‌های اطراف کوه، زیبایی آن را دوچندان کرده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی لرستان

دلیل نام‌گذاری آبشار آب سفید

مخلوط‌ شدن آب آب سفید با هوا و برخورد آن با سنگ‌ها منجر به تولید حباب‌های سفیدی می‌شود؛ این حباب‌های سفید باعث می‌شوند آبشار به رنگ سفید دیده شود و به همین دلیل نام آب سفید بر روی این آبشار گذاشته شده است. البته در لرستان و در گویش محلی، آبشار را با نام‌هایی مانند او اسپید، آبشار سفید آب و آبشار سفید هم می‌شناسند.

مسیر دسترسی به آبشار آب سفید الیگودرز

مسیر دسترسی آبشار سفید آب

آبشار آب سفید در استان لرستان، شهرستان الیگودرز و جاده امامزاده مومد حسن قرار دارد. آبشار در 75 کیلومتری شهر الیگودرز واقع شده و فاصله‌ی زمانی آن تقریبا 1.5 ساعت است.
برای بازدید از آبشار آب سفید باید از طرف شهر الیگودرز و از طریق جاده داران – الیگودرز خود را به ورودی دریاچه گهر برسانید و به طرف آبشار آب سفید از جاده خارج شوید. پس از گذر از جوشان، ززم و در آخر سرکول به آبشار خواهید رسید.
برای رسیدن به کنار آبشار آب سفید دو مسیر وجود دارد؛ شما می‌توانید از مسیری کوهستانی با دو ساعت رانندگی عبور کنید که دقیقا به کنار آبشار برسید یا از مسیر سنگ‌فرش شده استفاده کنید. مسیر سنگ‌فرش با 15 دقیقه پیاده‌روی شما را به آبشار آب سفید می‌رساند. با عبور از این مسیر می‌توانید از زیبایی‌های طبیعی مسیر نیز بیشتر لذت ببرید.

بهترین فصل سفر به آبشار آب سفید

آب سفید

بهترین زمان بازدید از آبشار آب سفید فصل‌های بهار و تابستان است. در این زمان دشت‌های اطراف و روستاها مملو ازگل‌های زیبا و رنگارنگ و لاله‌های واژگون می‌شوند. رودخانه‌ها و آبشار در پرآب‌ترین حالت خود هستند و طبیعت منطقه بسیار سرسبز است و شرایط آب‌و‌هوایی بسیار خنک و دل‌چسب دارد. طبیعت بی‌نظیر آبشار در فصل بهار اوقات بسیار خوشی را برای شما به ارمغان می‌آورد اما در بهار هنوز کمی هوا سرد است بخصوص در شب و کنار آبشار پس اگر قصد کمپینگ در کنار آبشار را دارید تجهیزات موردنیاز برای هوای سرد را همراه خود ببرید. دمای هوای اطراف آبشار در فصل تابستان بسیار مطلوب و خنک‌تر از دمای سایر شهرهاست اینجا خبری از گرمای آزاردهنده نیست و به همین دلیل همه‌ساله گردشگران زیادی در تابستان از این آبشار بازدید می‌کنند.
در فصل‌های پاییز و زمستان، بارش‌ها افزایش پیدا می‌کنند و به‌خصوص در زمستان در این ناحیه برف زیادی می‌بارد. اگر تحمل سرما را داشته باشید، تماشای منظره آبشار در منطقه پوشیده از برف بسیار تماشایی است؛ اما امکان کمپینگ در این منطقه در زمستان، وجود ندارد.

امکانات آبشار آب سفید

امکانات آبشار آب سفید الیگودرز

در اطراف آبشار آب سفید امکانات رفاهی از جمله نمازخانه، مکان استراحت، پارکینگ، بوفه‌ی مواد غذایی و غرفه‌ی معرفی فرهنگ لرستان وجود دارد.
آبشار آب سفید یکی از جاذبه‌های طبیعی پربازدید در استان لرستان به شمار می‌رود؛ ازاین‌رو برای رفاه حال گردشگران امکاناتی در اطراف آن فراهم شده است تا گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند بتوانند اوقات خوش و آسوده‌ای را داشته باشند.
از جمله امکاناتی که در این منطقه وجود دارد نیز عبارت از : دو نمازخانه، ۱۵۰ سکوی استراحت، غرفه‌های مواد غذایی و سیاه‌چادر و نمایشگاهی جهت ارائه و آشنایی با محصولات و فرهنگ مردم بختیاری و عشایرِ منطقه هستند که در محوطه آبشار وجود دارند.

تجهیزات موردنیاز سفر به آب سفید

آبشار آب سفید الیگودرز در زمستان

  • همان‌طور که گفتیم در اطراف این آبشار زیبا امکانات مناسبی برای اتراق کردن وجود دارد پس اگر قصد کمپینگ در کنار آبشار را دارید تجهیزات مناسب برای این کار را با خود همراه داشته باشید.
  • اگر به کوهنوردی در ارتفاعات اطراف آبشار علاقه‌مند هستید، کفش و لباس مناسب بپوشید.
  • با توجه به سردسیر بودن منطقه به‌خصوص اگر فصول سرد به آنجا سفر می‌کنید، حتما لباس اضافی و گرم همراه ببرید. توجه داشته باشید که آب سفید در فصل بهار هم سرد است و باید لباس گرم همراه داشته باشید.
  • وسایل شخصی مانند کرم ضد آفتاب، بادگیر، مواد غذایی و آب از دیگر ملزومات سفر به این منطقه هستند.
  • به دلیل اقلیم متفاوت این خطه از لرستان، حتما پیش از سفر، وضعیت آب‌و‌هوایی و احتمال بارش را بررسی کنید.
  • اگر با خودروی شخصی به این سفر می‌روید حتما قبل از سفر از سلامت خودرو و پر بودن باک آن اطمینان حاصل کنید.

دیدنی‌ها و تفریحات اطراف آبشار آب سفید

آبشار آب سفید الیگودرز

به غیر از آبشار آب سفید، آبشار دیگری مانند آبشار چکان، آبشار وارک و آبشار نوژیان در شهرستان الیگودرز قرار دارد؛ وجود این آبشارهای زیبا این شهر را به مقصد جذابی برای گردشگران تبدیل کرده است. در سرتاسر این منطقه، جاهای زیبا و شگفت‌انگیز زیادی به چشم می‌خورد؛ پیاده‌روی در این منطقه، تماشای نمای دلپذیر آبشارها و پوشش گیاهی اطراف آن‌ها بسیار آرامش‌بخش و روح‌نواز است. جنگل‌های اطراف این مکان محل زندگی حیواناتی نظیر پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، کفتار، شاهین است.
از دیگر تفریحاتی که در اطراف آبشار آب سفید می‌توانید تجربه کنید عکاسی است. از یک‌سو آبشار بلند و پر آب، از سویی دیگر کوهستان‌های سرسخت و طبیعت رنگارنگ همگی سوژه‌های فوق‌العادهای برای عکاسی هستند.
از دیگر فعالیت‌هایی که انجام آن‌ در جوار آبشار آب سفید لذت‌بخش است، کوهنوردی است. درختان قدیمی و تنومند بلوط و گردو، لاله‌های واژگون و نسترن زینت‌بخش طبیعت این منطقه هستند.

می‌توانید در مدت زمان اقامتتان در استان لرستان در کنار آبشار آب سفید از مکان‌های دیدنی دیگر الیگودرز مانند سد خان آباد که در 25 کیلومتری آبشار آب سفید قرار دار و امامزاده مومد حسن که مکان مقدسی برای محلیان است دیدن کنید.
در برخی از فصول سال، بخصوص در تابستان، برخی ایلات و عشایر، اطراف آبشار آب سفید را به‌عنوان ییلاق انتخاب کرده و سیاه چادرهای خود را بر پا می‌کنند. زندگی عشایری تفاوت‌های چشمگیری به زندگی شهری دارد و دیدن این سبک زندگی می‌تواند تجربه‌ای خاص برای‌تان باشد.

اقامت در آبشار آب سفید

در بازدید از آبشار آب سفید گزینه‌های متفاوتی برای اقامت پیش روی شماست. یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین انتخاب‌هایی که می‌توانید داشته باشید کمپینگ در طبیعت کنار آبشار است. البته این کار در فصل بهار و تابستان امکان‌پذیر است چراکه اطراف آبشار در پاییز و زمستان سرد است و در زمستان اغلب اوقات زمین پوشیده از برف است.
یکی دیگر از گزینه‌های پیش روی شما برای اقامت در بازدید از آبشار آب سفید، اجاره ویلا و سوئیت در الیگودرز است؛ شما می‌توانید به‌راحتی این کار را از طریق سایت هومسا انجام دهید و اوقات خوشی را برای خود و عزیزان‌تان رقم بزنید.

سخن آخر

آبشار آب سفید واقع در شهر الیگودرز استان لرستان یکی از ده‌ها آبشار زیبای این استان است. زیبایی منحصربه‌فرد خود آبشار در کار طبیعت زیبا و آب‌وهوای آن در فصول گرم سال، گردشگران زیادی را این منطقه جذب می‌کند. اگر قصد تجربه یک سفر کم‌نظیر به یک ‌خطه خوش آب‌وهوا را دارید حتما سری به این آبشار بزنید. در بازدید از جاذبه‌های طبیعی حتما مراقب طبیعت باشید، زباله‌های خود را از محل جمع‌آوری کنید و درصورتی‌که آتش روشن کردید حتما قبل از ترک محل آن را خاموش کنید.

‫2 دیدگاه ها

    1. بیتا جان
      رفتنش رو که می‌شه رفت ولی باید آمادگی یخ‌زدن رو باید داشته باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا