ایران‌ را بگردیمجاهای تفریحیجاهای دیدنیجاهای طبیعی

آسیاب خرابه ؛ آبشار چهار فصل جلفا

حتما نام شهرستان جلفا را شنیده‌اید. این شهر مرزی زیبا دیدنی‌های بسیاری را در دل خود جای داده است. یکی از زیباترین آبشارهای ایران، یعنی آبشار آسیاب خرابه که محلی‌ها آن را “خراب دییرمان” می‌نامند در همین شهر واقع شده و جزو یکی از فوق‌العاده‌ترین جاهای دیدنی جلفا محسوب می‌شود. اگر گذرتان به شهرستان جلفا خورده و قصد دارید به این آبشار هم سری بزنید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

با ما همراه باشید تا ببینیم آبشار آسیاب خرابه کجاست؟ و چه چیزی باعث شده گردشگران بسیاری برای بازدید از آن سختی مسیر را به جان بخرند؟

آسیاب خرابه جلفا کجاست؟

آبشار آسیاب خرابه جلفا

در میان مرز ایران و کشور آذربایجان و در دل دره‌ای سرسبز، آبشاری از میان صخره‌ها جاری است. آسیاب خرابه در شهرستان جلفای آذربایجان شرقی و در ۲۷ کیلومتری هادی شهر واقع شده است. این آبشار 10 متری حیات خود را مدیون چشمه‌هایی است که از  دل کوه‌های کیامکی آذریایجان شرقی می‌جوشند. در این دره زیبا تا چشم کار می‌کند خزه است و درختان انجیری که سایه پر مهر خود را نثار گردشگرانی می‌کنند که برای گذراندن یک روز زیبا به اینجا آمده اند.

آبشار آسیاب خرابه از جریان های کوچک و بزرگی تشکیل شده که راه خود را پیدا کرده و آرام بر روی خزه‌ها به پایین می‌لغزند. این منظره در هر فصلی زیبایی‌ و شکوه خاص خود را دارد.

علت نامگذاری آسیاب خرابه

آسیاب خرابه جلفا

شاید در بازدید از این آبشار برای‌تان این سوال مطرح شود که چرا باید چنین آبشار زیبایی را آسیاب خرابه بنامند؟

ظاهرا در نزدیکی این آبشار آسیابی وجود داشته که چرخش با آب این آبشار می‌چرخیده ولی بعد از مدتی متروکه و خراب شده است. به همین دلیل مردم نام این آبشار را آسیاب خرابه گذاشته‌اند.

مسیر دسترسی به آبشار آسیاب خرابه

وسایل پیک نیک خود را آماده کنید سپس از سمت جنوب شهر جلفا وارد بزرگراه 12 (بازرگان-بیله سوار) شوید. بخشی از این جاده به موازت رود ارس است و بسیار زیباست. بعد از طی حدود 33 کیلومتر با تابلوی آسیاب خرابه مواجه می‌شوید. بعد از ورود به فرعی و طی هشت کیلومتر به پارکینگ می‌رسید. بعد از یک پیاده‌روی کوتاه‌مدت به یک دو راهی می‌رسید که سمت چپ شما را به روستای الوان و سمت راست به آبشار آسیاب خرابه می‌رساند.

اگر از تبریز راهی آبشار آسیاب خرابه می‌شوید، باید بدانید که فاصله این آبشار از تبریز 163 کیلومتر است و حدود دو ساعت و 20 دقیقه زمان نیاز دارید تا خود را به این آبشار برسانید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تبریز

بهترین فصل برای سفر به آبشار آسیاب خرابه جلفا

آبشار آسیاب خرابه در زمستان

به جرات می‌توان گفت بهترین فصل سفر به آبشار آسیاب خرابه بهار و تابستان است، اما اگر مشتاق دیدن یک آبشار یخ‌زده با پوششی از برف سفید هستید، حتما در زمستان سری به این آبشار بزنید. یا اگر دیدن مناظر پاییزی و هزار رنگ شما را به وجد می‌آورد، پاییز آسیاب خرابه را فراموش نکنید. مناظر اطراف این آبشار در هر فصلی، حرفی برای گفتن دارد.

برای سفر به آبشار آسیاب خرابه چه چیزهایی با خود ببریم؟

محوطه آبشار آسیاب خرابه بوفه و دکه اغذیه فروشی دارد، اما اگر در روزهایی که تعداد گردشگران کم است برای بازدید این آبشار می‌روید بهتر است مواد غذایی و خوراکی کافی با خود ببرید. زیرانداز و وسایل پیک نیک هم که جزو ملزومات اصلی این سفر هستند.

امکانات آبشار آسیاب خرابه

آسیاب خرابه

در محوطه 200 متر مربعی آبشار، امکانات متعددی در نظر گرفته شده گردشگران لحظاتی خوشی را سپری کنند از جمله سرویس بهداشتی، پارکینگ، آلاچیق، باربیکیو و محل درست کردن انواع کباب، بوفه و دکه اغذیه فروشی. علاوه بر این در ایام پیک سفر مانند نوروز یا آخر هفته‌های تابستان، دستفروش‌های زیادی در محوطه حضور دارند که خوراکی‌های مختلفی می‌فروشند.

خوشگذرانی در آبشار آسیاب خرابه جلفا

آبشار آسیاب خرابه

اگر دنبال جایی می‌گردید برای اینکه بساط پیک نیک خود را پهن کنید، محیط اطراف آبشار بهترین گزینه است. نفس‌کشیدن در هوای  پاک و خنک آبشار، گوش دادن به صدای آبشار، قطرات آبی که در هوا پراکنده هستند، آب بازی زیر آبشار و گرفتن عکس‌های یادگاری همگی می‌توانند یک روز خاطره‌انگیز را برای شما به ارمغان آورند. روی تخته سنگ‌های اطراف اّبشار بنشینید و با نوشیدن یک لیوان چای خوش عطر و داغ لذتی وصف نشدنی را تجربه کنید.

برای ناهار امکانات کباب و جوجه را راه بیندازید تا روزتان کامل شود. فقط باید به این نکته توجه کنید که روشن‌کردن آتش ممکن است صدمه‌های جبران‌ناپذیری به خاک و پوشش گیاهی منطقه وارد کند و ترجیحا از امکانات باربیکیو موجود در محل استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آبشار آب سفید

سایر جاهای دیدنی‌های جلفا

کلیسا چوپان

تنها مقصد کسانی که به جلفا سفر می‌کنند، آبشار آسیاب خرابه نیست. کسانی که برای سفر راهی جلفا می‌شوند از جاهای دیدنی مانند بازار مرزی، کلیسای چوپان، مجموعه تاریخی کردشت و کاروانسرای خواجه نظر و غیره هم دیدن می‌کنند.

  • فاصله جلفا تا بازار مرزی| 32.7 کیلومتر
  • فاصله جلفا تا کاروانسرای خواجه نظر | 41 کیلومتر
  • فاصله جلفا تا کلیسای چوپان | 41.6 کیلومتر
  • فاصله جلفا تا کلیسای سن استپانوس | 53 کیلومتر
  • فاصله جلفا تا مجموعه تاریخی کردشت | 83 کیلومتر

در سفر به آسیا خرابه کجا اقامت کنیم؟

اقامت در جلفا

برای اقامت در جلفا دو گزینه دارید. یا باید از هتل، اقامتگاه و واحدهای بومگردی منطقه استفاده کنید و یا در جاهایی که امکان چادرزدن وجود دارد چادر بزنید. پیشنهاد ما اجاره ویلا و سوئیت در جلفا است. با این کار شما با پرداخت هزینه‌ای معقول نه تنها امنیت خود و خانواده‌تان را تضمین خواهید کرد بلکه می‌توانید از امکانات مختلف این اقامتگاه‌ها هم استفاده کنید و مجبور نیستید لوازم زیادی با خود ببرید.

‫2 دیدگاه ها

  1. نفس کشیدن توی این ابشار رو به همه توصیه میکنم توی همه فصل ها زیبایی خودش رو داره بهار و تابستون که سرسبز و خنکِ. توی زمستون هم بعضی قسمتاش قندیل میبنده و دیدنیه

  2. لطفا راجع به قدمت تاریخی این آبشار هم دانسته های خود را با ما به اشتراک بگذارید
    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا