ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیمشهد

چالیدره مشهد ؛ منطقه گردشگری طرقبه

بسیاری از افرادی که به مشهد سفر می‌کنند، جاهای دیدنی اطراف مشهد را نمی‌شناسند. در حالی که شهر مشهد و اطراف آن، دیدنی‌های زیادی دارد که اگر در سفر خود به مشهد از آن‌ها دیدن کنید، سفری زیارتی – سیاحتی را تجربه خواهید کرد. چالیدره یکی از جاهای تفریحی اطراف مشهد است که در دهه‌ی اخیر به دلیل برخورداری از امکانات رفاهی و تفریحی فراوان، رونق بسیار زیادی گرفته و گردشگران را به سوی خود فرا می‌خواند. ما در این مطلب از چالیدره طرقبه گفته‌ایم. ما را همراهی کنید.

آشنایی با چالیدره مشهد

یکی از جاهای دیدنی مشهد، روستاهای سرسبز و خوش آب‌وهوای غرب آن است. وجود روستاهایی ییلاقی مانند طرقبه، جاغرق، طرقدر، کردینه، پایه، زُشک، کنگ، خادر و… در قسمت غرب شهر مشهد، سبب شده است تا گردشگران زیادی در بهار و تابستان و حتی پاییز، یک روز خود را در طبیعت این روستاها سپری کنند.

در غرب مشهد رودخانه‌ای دائمی و کم عرضی وجود دارد که به رودخانه جاغرق معروف است. این رودخانه در منطقه‌ای کوهستانی جریان داشته و حدود ۲۵ کیلومتر طول دارد. روی این رودخانه سدی وجود دارد به نام چالیدره که در سال ۱۳۸۱ به منظور تقسیم آب بین اراضی هم‌جوار با رودخانه‌ی جاغرق، بنا شده است.

سد چالیدره به همراه دره‌ای که در کنار این کوه قرار دارد، به مرور زمان دریاچه‌ای را در این منطقه پدیدار کردند که زیبایی خاصی به این طبیعت بخشید و جرقه‌ی ایجاد یک مجموعه‌ی تفریحی و رفاهی را در ذهن مسئولان ایجاد کرد. مجموعه‌ی گردشگری چالیدره که در اطراف دریاچه‌ی چالیدره ساخته شده، هم انواع تفریحات و امکانات را در اختیار گردشگران قرار داده و هم تعداد زیادی شغل برای جوانان این منطقه ایجاد کرده است.

علاوه بر اماکن تفریحی اطراف شهر مشهد، داخل شهر نیز مکان‌‌هایی وجود دارد که در دسترس‌تر هستند و بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. اگر می‌خواهید با یکی از این مکان‌ها آشنا شوید، مطلب پارک کوهسنگی مشهد را مطالعه کنید.

سد چالیدره

تفریحات چالیدره

در منطقه‌ی گردشگری چالیدره که وسعت بسیاری دارد، امکان انواع تفریحات به وجود آمده است. گردشگران، تجربیات جذاب و به یاد ماندنی‌ای را در تونل وحشت، پل معلق، راپل، شهربازی، دوچرخه‌سواری و غیره به دست خواهند آورد. در ادامه با تمام تفریحات چالیدره آشنا شوید.

قایق‌سواری

برای قایق‌سواری در دریاچه‌ی چالیدره، می‌توانید به انتخاب خودتان سوار قایق پارویی، انواع قایق‌های پدالی، قایق موتوری، قایق VIP آبادیس و قایق کودکان شوید. هرکدام از این قایق‌ها امکانات مخصوص به خود را دارند. برای مثال، قایق VIP آبادیس، قایقی است که توسط فرد دیگری هدایت می‌شود و شما به همراه عزیزانتان از مناظر دریاچه لذت خواهید برد؛ بدون این‌که درگیر هدایت قایق باشید.

قایق سواری چالیدره مشهد

ماهی‌گیری در چالیدره

برای ماهی‌گیری در چالیدره کافی است به قسمت ماهی‌گیری بروید تا امکانات لازم در اختیار شما قرار بگیرد. تنوع ماهی‌ها در این دریاچه بسیار زیاد است. زیرا آب دریاچه از جریان آزاد رودخانه فراهم می‌شود و ماهی‌ها نیز در این جریان آزاد در رفت‌وآمد هستند. وجود این ماهی‌های رنگارنگ، ماهی‌گیری را برای گردشگران، بسیار جذاب کرده است.

سافاری

برای سافاری سواری باید ۴ کیلومتر را در فراز و نشیب تپه‌های زیبای چالیدره طی کنید. در طول مسیر نیز هیجان دیدار با حیوانات را تجربه می‌کنید و یک طبیعت‌گردی با نشاط را رقم می‌زنید.

سافاری چالیدره مشهد

ترن کوهستان

در ترن کوهستان، سوار قطاری می‌شوید که شما را از پیچ‌وخم کوه‌ها رد می‌کند و به دریاچه‌ی زیبای چالیدره می‌رساند. این قطار، سرعت بسیار کمی دارد و به شما آرامش را در طبیعت هدیه می‌دهد.

اجاره ویلا و سوئیت در مشهد

غواصی

دریاچه‌ی چالیدره با آن ماهی‌های سرخ و سفید و هزار رنگش که از رودخانه آمده‌اند، جای خیلی خوبی برای تجربه‌ی غواصی است. نیاز نیست آموزش غواصی دیده باشید! مربی در همان جا شما را برای این کار هیجان‌انگیز آماده می‌کند.

بانجی جامپینگ

بانجی جامپینگ یکی از پرهیجان‌ترین تفریحات برای بالا بردن آدرنالین است. توجه داشته باشید که برای پرش آزاد از ارتفاع، نباید دچار بیماری‌های قلبی و روانی باشید؛ وگرنه این کار برای شما بسیار خطرناک است.

بانجی جامپینگ چالیدره

تله‌سیژ

تله‌سیژ، تله‌کابینی به سبک تله‌کابین پیست‌های اسکی است. کابین‌های آن دو نفره و روباز بوده و شما را از دره‌ای سرسبز عبور می‌دهد تا به بالای کوه برساند.

لنج سواری

دریاچه‌ی چالیدره چند لنج تفریحی دارد که علاقه‌مندان را به یک سفر آبی به یاد ماندنی می‌برند. حرکت در دریاچه‌ای آرام که نور خورشید به آب زلال آن تابیده و نسیم خنکی در هوای آن پیچیده، آرامشی تکرار نشدنی را برایتان رقم می‌زند.

کارتینگ

پیست کارتینگ چالیدره دارای چندین ماشین کوچک مسابقه‌ای است که گردشگران را به یک مسابقه‌ی هیجان‌انگیز فرا می‌خواند.

کارتینگ چالیدره

ماساژ ماهی

اگر می‌خواهید بافت‌‌های مرده‌ی پوست خود را از بین ببرید و تمرکز و آرامشتان را افزایش دهید، سری به مرکز خدمات ماساژ ماهی در چالیدره بزنید. در حوضچه‌های این مرکز، ماهی‌های گارای قرمز یا دکتر فیش، رها شده‌اند تا با آنزیم‌های بدن خود به ترمیم سلول‌های مرده‌ی پوست ما بپردازند.

زیپ‌لاین و پل معلق

در مسیر زیپ‌لاین چالیدره، آنچه می‌بینید همه زیبایی و طراوت است. شما از بالای کوه سُر می‌خورید و در دل این زیبایی‌ها به پرواز در می‌آیید.

در کنار زیپ لاین، می‌توانید از پل معلق مجموعه هم نهایت لذت را ببرید و حسی از تعلیق و هیجان را بچشید.

راپل و پل معلق چالیدره

باگی سواری

اغلب جوانانی که به چالیدره می‌روند، دوست دارند هیجان باگی سواری را تجربه کنند. باگی، وسیله‌ای است که از ترکیب ماشین و موتور ساخته شده و تفریحی مهیج به حساب می‌آید.

عکاسی سنتی

در چالیدره قسمتی را برای گرفتن عکس‌هایی با لباس‌های سنتی فراهم کرده‌اند. در این قسمت، آداب‌ورسوم و فرهنگ مردم منطقه به وسیله‌ی لباس‌های محلی و فضایی سنتی به نمایش گذاشته شده است. اغلب گردشگران به این عکاسخانه رفته و با گرفتن عکس در این فضا، یادگاری به عنوان عکس چالیدره را با خود به همراه می‌برند.

برج گردان

چالیدره یک برج گردان دارد که نخستین کافی‌شاپ گردان کشور است و شما را تا ارتفاع ۴۰ متری با خود می‌برد. مناظری که در هنگام گذراندن اوقات خود در این برج می‌بینید، لحظاتی آرام و روح‌نواز به شما هدیه می‌کنند.

شهربازی چالی

در چالیدره طرقبه برای کودکان و نوجوانان یک شهربازی تدارک دیده شده است که امکان بازی و تفریح را برای آن‌ها فراهم می‌آورد.

کشتی شناور گردشگری

یک کشتی شناور در کنار دریاچه‌ی چالیدره لنگر انداخته که بهترین کافی‌شاپ و رستوران‌‌های این منطقه را دارد. ظرفیت کشتی ۲۰۰ نفر است و افراد زیادی برای مراسم و جشن‌‌های خود، فضای درون این کشتی را انتخاب می‌کنند. وقتی به کشتی نزدیک می‌شوید، صدای موسیقی سنتی که به صورت زنده در حال اجرا است، گوش‌هایتان را می‌نوازد.

کشتی شناور چالیدره

بهترین زمان بازدید از چالیدره

این منطقه‌ی کوهستانی در فصل بهار و پاییز شاهد بارش‌های فصلی باران است. هوای چالیدره در زمستان بسیار سرد است و بیشتر تفریحات آبی آن نیز تعطیل هستند. در واقع بخش طرقبه و اطراف آن، منطقه‌ای ییلاقی است که هر چه به سمت گرمی هوا پیش می‌رویم، رفتن به آن را دلچسب‌تر می‌کند. بر همین اساس، نیمه‌ی اول سال، به خصوص اوایل اردیبهشت تا اوایل شهریور، بهترین زمان سفر به چالیدره است.

مسیر دسترسی به چالیدره مشهد

در مشهد به سمت میدان آزادی حرکت کنید. در میدان آزادی وارد اتوبان وکیل‌آباد شوید و به سمت غرب مشهد پیش بروید. پس از رسیدن به یک میدان بزرگ از خروجی سوم میدان، وارد بلوار امام رضا شده و به کمربندی امام خمینی طرقبه برسید. وارد کمربندی شوید و خود را به میدان شهر طرقبه برسانید. در میدان، جاده‌ی نغندر را پیش بگیرید و با طی سه کیلومتر، وارد چالیدره شوید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی طرقبه

چالیدره مشهد

اقامت در مشهد و طرقبه

بیشتر گردشگرانی که به چالیدره سفر می‌کنند، مسافرانی هستند که به زیارت حضرت رضا (علیه‌السّلام) آمده‌اند. به همین دلیل، اکثر آن‌ها در شهر مشهد یا طرقبه اقامت می‌کنند. اجاره ویلا و سوئیت در مشهد یکی از مسائلی است که برای گردشگران در فصل بهار و تابستان، چالش‌برانگیز است. زیرا در این ایام، شهر مشهد ازدحام جمعیت عجیبی را با حضور مسافران تجربه می‌کند.

هومسا به عنوان سامانه‌ی اجاره‌ی ویلا و سوئیت، برترین اقامتگاه‌های مشهد و طرقبه را شناسایی کرده و در تمام ایام سال، لیست آن‌ها را به مسافران ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت هومسا، این اقامتگاه‌ها را مشاهده کرده و مناسب‌ترین مکان را برای خود رزرو کنید.

یک دیدگاه

  1. چالیدره واقعا نمونه بارزی از روستای ییلاقی هستش مخصوصا تفریحاتی که ما داشتیم، سافاری و ترن کوهستانی برای تجربه آدرنالین خیلی لذت بخش هستش و توصیه میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا