ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیجنگل‌های ایرانشمال

جنگل و جاده دو هزار و سه هزار

همه ما قبول داریم که طبیعت زیبا و سرسبز شمال ایران در هر زمان از سال برای همه گردشگران و طبیعت‌دوستان جذاب است. چراکه ترکیب دریای زیبای خزر با ارتفاعات سرسبز و جنگل‌های انبوه هارمونی بی‌نظیری را به وجود آورده است و چشم هر ببینده‌‌ای را نوازش می‌دهد. جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز شمال کشور فراوان‌اند و بازدید از آن‌ها نشاط و سرزندگی را به شما هدیه می‌دهد. یکی از بهترین جاذبه‌های شمال کشور، جنگل و جاده دو هزار و سه هزار است. برای رسیدن به این جنگل‌های زیبا باید از جاده دو هزار و سه هزار بگذرید که خود این جاده‌ها نیز از جاهای دیدنی مازندران محسوب می‌شوند.

به‌راستی که درهم‌آمیختگی این دو جنگل بزرگ با جاده‌های زیبایی که از میان آن‌ها می‌گذرد، پدیده شگفت‌انگیزی را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد. حال ممکن است این پرسش برای شما ایجاد شود که جنگل دو هزار کجاست یا به‌دنبال جاهای دیدنی جنگل سه هزار باشید. حتی ممکن است از خود بپرسید که دلیل نامگذاری جنگل دو هزار چیست. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در ادامه نوشته پاسخ همه این پرسش‌ها را به شما بدهیم و شما را با این جاذبه‌های دیدنی شمال کشور آشنا کنیم. پس همراه ما باشید.

جاده دو هزار و جاده سه هزار کجاست

جنگل دو هزار

جاده دو هزار و سه هزار از زیباترین مسیرهای جنگلی در استان مازندران هستند. این دو جاده از میان جنگل‌های انبوه جنوب تنکابن می‌گذرند و بعد از اتصال جنگل‌های مرتفع این منطقه به یکدیگر، در جوار رودخانه خروشان تا دشت‌های ییلاقی ادامه پیدا می‌کنند. زمانی که در این جاده‌ها حرکت می‌کنید، چشم‌انداز بی‌نظیری از مناطق سرسبز شمالی را خواهید دید که هوش از سرتان برده و شما را مجذوب خود می‌کند. در نتیجه تعجبی نیست اگر جاده دوهزار و سه‌هزار و دیدنی‌های اطراف آن‌ها به یکی از بکرترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران تبدیل شوند.

جنگل های دو هزار و سه هزار کجاست

جاده دو هزار از منطقه خرم آباد در شهر تنکابن آغاز می‌شود و در طول مسیر خود از میان جنگل‌های انبوه، رودخانه‌های خروشان، آبشارهای طبیعی و چشمه‌های جوشان آب معدنی می‌گذرد. این جنگل‌های زیبا با درختان و گیاهان منحصربه‌فردشان جزو جنگل دو هزار محسوب می‌شوند. در ادامه جاده دو هزار به جاده سه هزار متصل می‌شود.

جاده سه هزار نیز از میان جنگل‌های زیبا و سرسبزی عبور می‌کند که با نام جنگل های سه هزار شناخته می‌شوند و طبیعت چشم‌نواز و بکری دارند. این جاده در نهایت به ارتفاعات زیبای ییلاقی مازندران می‌رسد. به همین دلیل در طول سال گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی برای بازدید از جاهای دیدنی جاده سه هزار و دو هزار و اتراق در جنگل‌های زیبا آن راهی شمال کشور می‌شوند.

در امتداد جاده دو هزار تا محدوده جنگل سه هزار، رودخانه دو هزار شما را همراهی خواهد کرد. بعد از آن فاصله رودخانه با جاده سه هزار کمتر شده و اطراف جاده با درختان راش، چنار و هیرکانی جنگل سه هزار پوشیده می‌شود. با ادامه‌دادن این مسیر و رسیدن به ارتفاعات بالاتر، مناظر بکرتر و زیباتر شده و توجه شما با چشم‌اندازهای جذاب‌تری از دریا و جنگل جلب خواهد شد.

از آنجایی جنگل دو هزار و سه هزار در منطقه مرزی با استان گیلان قرار دارد، بیشتر روستاییان این منطقه نیز لهجه گیلکی دارند. بیشتر اهالی روستاهای جاده به زراعت، دام‌پروری و باغداری مشغولند؛ به همین دلیل در مسیر جاده دو هزار و سه هزار باغ‌های متنوع میوه و دام‌های در حال چرا به چشم می‌خورند که به زیبایی هرچه بیشتر این مسیر افزوده‌اند.

بیشتر بخوانید: قلعه الموت قزوین

دلیل نامگذاری جنگل دو هزار و سه هزار

جنگل و جاده سه هزار

طبق یک روایت قدیمی، در گویش گیلکی «هراز» به معنی «رود» بوده است. از آنجایی که از گذشته سه رود «شلف رود»، «مرانرود» و «گرمارود» در جنگل سه هزار وجود داشته است و از ارتفاعات کوهستانی این منطقه سرچشمه می‌گیرند، جنگل سه هزار نیز به همین نام به معنای «سه رود» شناخته شده است. به این ترتیب کلمه هزار به مرور زمان به هزار تغییر پیدا کرد. این سه رود در مسیر جریان خود، جلگه‌های حاصل‌خیزی را پدید آورده‌اند و ازجمله دلایل سرسبزی این منطقه هستند. در انتهای مسیرشان هم به دریای خزر می‌پیوندند. همچنین نقل قول دیگری وجود دارد که دلیل نام‌گذاری دو هزار و سه هزار را به ارتفاعات آن ارتباط می‌دهد. چراکه در ارتفاع‌های دوهزارمتری و سه هزارمتری از سطح دریا قرار دارند.

جاهای دیدنی جنگل و جاده دو هزار

همان‌طور که کمی پیش‌تر نیز بیان کردیم، دورتادور جنگل های دو هزار و سه هزار را جاذبه‌های طبیعی و چشم‌نوازی پوشانده است. اگر اهل شناکردن باشید، می‌توانید در فصل‌های گرم سال به چشمه‌ها و آبشارهای روان در گوشه و کنار این جنگل‌های بکر بروید و حسابی دلی از عزا دربیاورید. علاوه بر این، استخرهای مخصوص پرورش ماهی در بخش‌های مختلف این جنگل‌ها وجود دارد که برای بسیاری از گردشگران جذاب است. در ادامه به معروف‌ترین جاذبه‌های جنگل و جاده دو هزار می‌پردازیم.

رودخانه دو هزار

رودخانه دو هزار و سه هزار

از معروف‌ترین جاهای دیدنی این منطقه، رودخانه دو هزار است. زیبایی‌های این رودخانه و مناظر اطراف آن به‌حدی است که یکی از بهترین گزینه‌ها برای کمپینگ در طبیعت زیبای جنگل دو هزار به‌حساب می‌آید. آبشار «ماهی‌ورزان» ازجمله جاذبه‌های دیدنی استان مازندران است که در سرچشمه رود دو هزار قرار دارد و به‌دلیل زیبایی‌های طبیعی‌اش، سالانه گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند.

روستای عسل محله

روستای عسل محله

اگر کوهنورد هستید یا به کوهنوردی علاقه‌مندید، باید نام روستای عسل محله و ییلاقات اطراف راشنیده باشید. این روستا یکی از پرطرفدارترین بخش‌های جنگل دو هزار است که نقطه شروع مسیر صعود به قله سیالان محسوب می‌شود. در واقع روستای عسل محله آخرین مکانی است که جاده ماشین رو دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید و سال‌هاست در این رشته ورزشی فعالیت می‌کنید، سری به ارتفاعات روستای عسل محله بزنید تا بار دیگر طعم واقعی یک کوهنوردی جانانه در ارتفاعات جذاب شمال کشور را بچشید.

دشت دریاسر

دشت دریاسر

در مسیر کوهنوردی در قله سیالان، با دشتی تماشایی و زیبا به نام «دشت دریاسر» روبه‌رو خواهید شد. دشتی سرسبز با چشم‌اندازی زیبا به کوه‌های اطراف که چشمه‌های زلال و رودهای خروشانی در آن جریان دارند. اگر در مسیر دریاسر به مدت یک ساعت پیاده‌روی کنید، به ییلاق «هرسنگ» خواهید رسید که در نوع خود بسیار دیدنی است.

پارک جنگلی چالدره

جنگل چالدره

پارک جنگلی چالدره معروف‌ترین جاذبه جاده دو هزار است که در میان اکثر گردشگران شناخته‌شده است. پارک جنگلی چالدره از امکاناتی مانند پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و آلاچیق برخوردار است و برای اقامتی دوستانه یا همراه با خانواده گزینه بسیار خوبی به‌شمار می‌رود. از آنجایی که محل تقاطع رودخانه‌های دو هزار و سه هزار در منطقه چالدره قرار دارد و سرتاسر این پارک با درختان انبوه پوشیده شده است، مناظری بسیار زیبا و دل‌انگیز در مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد. همچنین بقایایی از چند قلعه تاریخی نیز در پارک جنگلی چالدره به چشم می‌خورد که برای بسیاری از گردشگران جذاب است.

قلعه گردن

قلعه گردن

در 8 کیلومتری تنکابن، در دامنه‌های جلگه‌ای مجاور جاده دو هزار، یکی دیگر از جاهای دیدنی جنگل دو هزار به نام روستای «قلعه گردن» وجود دارد. قلعه گردن، منطقه‌ای بکر و مسحورکننده با منظره‌ای بسیار دیدنی و فوق‌العاده دارد که به اعتقاد بسیاری از گردشگران، تمامی زیبایی‌های شمال ایران را در خود گنجانده است. اگر قصد بازدید از این منطقه ییلاقی را دارید، باید در مسیر فرعی جنگلی به‌سمت جاده سه هزار حرکت کنید. بعد از رسیدن به محدوده قلعه گردن، می‌توانید از آبشاری زیبا به نام «فرهاد جوی» نیز دیدن کنید.

بیشتر بخوانید: قلعه رودخان کجاست

جاهای دیدنی جنگل و جاده سه هزار

بعد از پشت‌سرگذاشتن زیبایی‌های جنگل و جاده دو هزار، حال نوبت به جاده سه هزار و جنگل آن رسیده است. زمانی که وارد محدوده جنگل سه هزار شوید، با قله‌هایی باشکوه، دشت‌های سرسبز، روستاهای ییلاقی باصفا، رودخانه‌هایی خروشان و چشمه‌هایی جوشان روبه‌رو خواهید شد که زیبایی‌‌اش شما را مجذوب خود می‌کند.

ییلاق ونی

بعد از طی‌کردن مسافتی 3 تا 4 ساعته از روستای هرسنگ، ییلاق زیبای وینی وجود دارد. این منطقه خوش آب‌وهوا در محدوده جنگل های دو هزار و سه هزار قرار دارد و محل چرای دام بسیاری از دامداران روستای الموت به‌حساب می‌آید. ناگفته نماند که ییلاق وینی در طول زمستان بسیار سرد و برف‌گیر است و به‌نوعی آخرین مقصد استراحت و توقف برای کوهنوردان مسیر کوه سیالان به‌حساب می‌آید. کوهنوردان می‌توانند بعد از چهار ساعت کوهپیمایی در مسیر ییلاق وینی به سیالان به قله برسند. اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید و خود را برای کوهنوردی طولانی‌مدت آماده کرده‌اید، می‌توانید بعد از رسیدن به قله سیالان، از همان‌جا به‌سمت دهستان الموت و شهر قزوین بروید. پیشنهاد می کنیم سری به مقاله ی جاهای دیدنی قزوین بزنید.

آبگرم سه هزار

در دامنه‌های آهکی کوهستان‌های سه هزار، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی منطقه به نام آبگرم سه هزار وجود دارد. این آبگرم در حوضچه‌ای به مساحت پنج متر مربع قرار دارد که عمق آن کمتر از یک متر است و آب زلال آن حدود مثبت ۴۰ درجه سانتی‌گراد حرارت دارد. از آنجایی که این چشمه آبگرم مواد معدنی فراوانی مانند گوگرد، اسید کربنیک و آهن دارد، برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و گوارشی مفید است. چشمه آب معدنی فلکده از دیگر چشمه‌های آبگرم در نزدیکی جنگل سه هزار است.

بیشتر بخوانید: ییلاقات شمال ایران

امکانات جاده و جنگل دو هزار و سه هزار

اگر تصمیم دارید از جاده دو هزار راهی جنگل دوهزار و بعد از آن جاده سه هزار شوید، بهتر است از امکانات مسیر پیش رویتان نیز آگاه باشید. شما می‌توانید بعد از سپری‌کردن جاده دوهزار، خود را به پارک جنگلی چالدره برسانید و شب را در آنجا اتراق کنید. چراکه این پارک امکاناتی از قبیل پارکینگ، سرویس بهداشتی و آلاچیق برای اقامت مسافران را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

مانند جنگل دوهزار، در جنگل سه هزار نیز امکاناتی از قبیل پارک جنگلی، هتل، کافه‌های سنتی، استخر پرورش ماهی و… وجود دارد. در اطراف جاده سه هزار نیز روستاهای زیادی هستند که حداقل امکانات را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. با این حال با نزدیک‌شدن به مناطق کوهستانی این امکانات کمتر شده و شما باید حداقل تجیزات لازم را همراه داشته باشید.

بهترین فصل سفر به جنگل و جاده دو هزار و سه هزار

جنگل سه هزار

سفر در بهار و تابستان

اگر قصد دارید در بهترین و زیباترین فصل سال از جنگل و جاده دو هزار و سه هزار بازدید کرده و از دیدن جاده‌های زیبای این مسیر لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار را برای سفر انتخاب کنید. تماشای جنگل‌هایی با درختان پوشیده از گل و شکوفه و رودخانه‌هایی پر از آب در منطقه دو هزار و سه هزار، ارمغان فصل بهار است. همچنین آب اکثر چشمه‌ها زلال و قابل‌شرب است و می‌توانید لذت نوشیدن آب معدنی گوارا را تجربه کنید. علاوه بر زیبایی روستاهای جنگلی و کوهستانی جاده دو هزار و سه هزار در فصل بهار، مناظر طبیعی اطراف نیز سرسبز بوده و آب‌و‌هوا بسیار دلپذیر و مطبوع است.

اگر قصد آب‌تنی در چشمه‌ها و رودخانه‌های جنگل و جاده‌ دو هزار و سه هزار را دارید، بهترین زمان سفر به این منطقه فصل تابستان است. به‌غیر از مرداد، در دیگر ماه‌های فصل تابستان خبری از هوای شرجی و اذیت‌کننده نیست و شرایط آب‌وهوایی مطلوب است.

بیشتر بخوانید: جشن چله تابستان

سفر در پاییز و زمستان

زمستان جاده دو هزار

اگر از عاشقان مناظر و آب‌وهوای پاییزی هستید، پیشنهاد می‌کنیم نخستین روزهای شهریور تا اوایل فصل پاییز را برای بازدید از جنگل های دو هزار و سه هزار در نظر بگیرید. در این زمان از سال، جنگل‌ها و جاده‌های دو هزار و سه هزار بسیار رنگارنگ و تماشایی می‌شوند و مقصد مناسبی برای ثبت زیباترین عکس‌های پاییزی به‌شمار می‌روند.

البته زمستان‌های جاده و جنگل های دو هزار و سه هزار نیز بسیار دیدنی و چشم‌نواز است. فقط باید حواستان به مسیر پر از گِل جاده دو هزار و سه هزار باشد. همچنین فراموش نکنید که بدون همراه‌داشتن تجهیزات مناسب فصل سرما، امکان جنگل‌نوردی و کوه‌نوردی در این منطقه در زمستان وجود ندارد. به‌طور کلی فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای صعود به ارتفاعات جنگل‌ و جاده دو هزار و سه هزار و کوهنوردی در این منطقه است. در این ایام از سال دیگر نه گرما شما را اذیت خواهد کرد و نه سرما.

توصیه های مهم سفر

جاده و جنگل دو هزار
  • اگر از علاقه‌مندان به کمپینگ در جنگل‌های بکر دو هزار و سه هزار و مناطق کوهستانی اطراف آن هستید، حتماً تجهیزات لازم را همراه داشته باشید و تا جایی که می‌توانید در مناطق دور از جاده و بکر اتراق نکنید.
  • سعی کنید مناطق نزدیک به رودخانه را برای اتراق انتخاب نکنید؛ زیرا احتمال وقوع سیل در این نواحی بسیار زیاد است.
  • همراه‌داشتن اقلام ضروری کمپ مانند آب کافی، غذای مقوی و در عین حال سبک، کفش مناسب، کیسه خواب، لباس گرم، پماد ضد گزش حشرات و پاور بانک از واجبات است. همچنین می‌توانید برای ثبت تصاویر زیبا و به‌یادماندنی، دوربین عکاسی خود را نیز همراه داشته باشید.
  • توجه داشته باشید که تلفن همراه در بخش‌های زیادی از جنگل های دو هزار و سه هزار آنتن ندارد. بنابراین بهتر است قبل از سفر به این منطقه، نقشه آفلاین (بدون نیاز به اینترنت) آن را تهیه کنید تا با شناسایی مسیرهای داخل جنگل از جاده‌ اصلی دور نشوید.
  • حتماً هنگام بازدید از ییلاق‌های منطقه از راهنماهای محلی کمک بگیرید. همچنین در صورت آشنانبودن با مسیر، به ‌هیچ‌وجه به نقاط دورتر و بکر جنگل نروید.

مسیر دسترسی به جنگل دو هزار و سه هزار

برای دسترسی به جنگل های دو هزار و سه هزار باید به سمت ارتفاعات جنوبی تنکابن حرکت کنید و از طریق محله خرم آباد وارد این منطقه شوید. سپس مسیر خود را در همان جهت ادامه دهید تا بعد از روستای قلعه گردن، به روستای خشکه‌رود برسید. در صورت حرکت از سمت روستای چلاسر، تابلو ورودی جاده دو هزار را در سه راه سلیمان آباد خواهید دید.

از دیگر مسیرهای دسترسی به جنگل و جاده دو هزار و سه هزار، جاده الموت به جنگل سه هزار است که میان کوهنوردان بسیار محبوبیت دارد. از آنجایی که بخش‌هایی از این جاده خاکی است، علاقه‌مندان به آفرود نیز این جاده را برای تفریح انتخاب می‌کنند. در این مسیر ابتدا باید خود را به قزوین رسانده و بعد از گذراندن الموت، به سمت روستای گرمارود حرکت کرده و از آنجا خود را به جنگل سه هزار برسانید.

جاده دو هزار تنکان نیز یکی دیگر از راه‌های رسیدن به جنگل دو هزار است که از معروف‌ترین مسیرهای جنگلی در شمال ایران نیز به‌حساب می‌آید. این جاده با نام‌های جاده دو هزار مازندران، جاده دو هزار شمال، جاده دو هزار رامسر و جاده دو هزار کلاردشت نیز شناخته می‌شود.

آدرس: استان مازندران، تنکابن، خرم آباد، روستای خشکه رود، جاده دو هزار، جنگل های دو هزار و سه هزار

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کلاردشت

اقامت در تنکابن

اقامت در تنکابن

برای اقامت در جنگل های دو هزار و سه هزار گزینه‌های متعددی وجود دارد. می‌توانید سراغ ویلاهای لوکس و هتل‌های مجهز تنکابن بروید یا در خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بومگردی منطقه دو هزار و سه هزار اقامتی متفاوت را تجربه کنید.

هتل جنگلی چالیدره، هتل سیالان، هتل ویلا دو هزار و هتل چام و چاشت ازجمله هتل‌های معروف اطراف جاده دو هزار و سه هزار هستند. شما می‌توانید برای اجاره ویلا و سوئیت در تنکابن یا انواع هتل‌های این شهر به وب سایت هومسا مراجعه کرده و اقامتگاهی متناسب با شرایط و نیازهایتان رزرو کنید.

توجه کنید با پیشروی به عمق جنگل و جاده دو هزار و سه هزار، گزینه‌های اقامت بومی‌تر و سنتی‌تر شده و ویلاهای مدرن کمتر به چشم می‌خورد. شما حتی می‌توانید در طبیعت جنگل دو هزار و سه هزار نیز اقامت داشته باشید؛ فقط حتما قبل از اتراق در جنگل‌های دو هزار و سه هزار وضعیت آب و هوا را چک کنید. همچنین وسایل لازم کمپینگ را همراه داشته باشید.

جمع بندی

دست در دست یکدیگر از تنکابن راهی ارتفاعات مازندران شدیم و سفرمان را از جاده دو هزار آغاز کردیم. پس از رسیدن به جنگل دو هزار و تماشای زیبایی‌های آن منطقه، راهی جاده سه هزار شده و به جنگل سه هزار با درختان انبوه و مناظر بکر آن رسیدیم. در انتها نیز به ارتفاعات ییلاقی این منطقه رفتیم و از فراز قله سیالان ایران استوار را نظاره کردیم. ما که از همراهی شما در این سفر لذت بردیم؛ شما چطور؟ اگر روزی تصمیم گرفتید به جاده و جنگل های حیرت‌انگیز دو هزار و سه هزار سری بزنید، می‌توانید با مطالعه راهنمای سفر مازندران، از دیگر جاذبه‌های اطراف این منطقه نیز باخبر شوید و سفری پربار را تجربه کنید. ما در همه حال شنوای خاطرات شیرین و نظرات گران‌قدر شما همراهان عزیز هومسا هستیم.

سوالات متداول

جاده سه هزار کجاست؟

جاده سه هزار مسیر جنگلی در دل جنگل های سرسبز تنکابن است.

جاهای دیدنی دو هزار و سه هزار کجاست؟

دشت دریاسر، ییلاق وینی، جنگل های چالدره و … از دیدنی های جاده دو هزار و سه هزار است.

‫6 دیدگاه ها

  1. بهترین جای عمرم که رفتم بام دو هزار بود جایی که دیگه جاده اسفالت تموم میشه و فقط مه و جنگل هست.

  2. سلام ، کلا در جنگلهای دو هزار و سه هزار کمپ نکنید ، اینجا ، خرس ، گراز ، گرگ داره ، من خودم مدیر هتل اپارتمان ….. هستم ، چندین اهالی و کوهنورد تو اینجا ، در طول سالیان ، طعمه حیوانات شدم ، مراقب باشید مخصوصا وقتی تعداد تون زیر ده نفر هستش و غیر مسلح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا