ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیجاهای طبیعیشمالییلاق‌گردی

هلودشت گیلان ؛ ییلاقی بکر و زیبا

استان گیلان از زیباترین و سرسبزترین مناطق ایران است که طبیعت بکر و چشم‌نوازی دارد و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. ییلاقات شمال و به خصوص ییلاقات دیدنی و خوش آب‌و‌هوای این استان هر کدام ویژگی خاص خود را دارند که آن منطقه را منحصربه‌فرد می‌کند. یکی از این ییلاق‌ها و روستاهای زیبا، ییلاق هلودشت است که مناظر و طبیعتی دیدنی و بی‌نظیر دارد. در این مطلب قصد داریم ییلاق هلودشت را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

ییلاق هلودشت گیلان کجاست؟

هلودشت که با نام‌های هالی‌دشت، هلیودشت و هلی‌دشت هم معروف است، در قسمت جنوب غربی شهرستان املش و دهستان لات لیل، در میان رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است و با شهرستان املش حدود 30 کیلومتر فاصله دارد. این ییلاق با داشتن طبیعتی بکر و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بسیار، به طور تقریبی 435 هکتار وسعت دارد و برای یک سفر یک‌روزه تابستانی یک مقصد فوق‌العاده محسوب می‌شود.

مسیر دسترسی به ییلاق هلودشت

مسیر ییلاق هلودشت

برای رسیدن به هلودشت  از اتوبان قزوین – رشت بعد از ورود به استان گیلان و در جاده‌ رشت که قرار دارید، به سمت لاهیجان حرکت کنید. از لاهیجان تقریبا 50 دقیقه با هلودشت فاصله دارید که باید به طرف جاده و شهرستان املش بروید. پس از املش، وارد جاده‌ لات لیل به بلوردکان که در کنار رودخانه‌ شلمان رود قرار دارد، می‌شوید. پس از بلوردکان وارد جاده‌ هلودشت که به صورت خاکی است، می‌شوید تا به روستا و منطقه‌ زیبای ییلاق هلودشت برسید و از مناظر آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی رشت

آب‌و‌هوای هلودشت چگونه است؟

هلودشت

همان‌طور که قبلا گفتیم هلودشت منطقه‌ای ییلاقی و کوهستانی‌ است که در رشته کوه‌های البرز قرار گرفته و آب‌و‌هوای خنک و دلپذیری دارد. هوای این منطقه به گونه‌ای است که هر چه به هلودشت نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم، هوا هم بهتر و خنک‌تر می‌شود و سرسبزی و مناظر هم زیباتر می‌شوند. جاده و جنگل‌های این منطقه پوشیده از درختان زیبا با تنوع گیاهی مختلف است و در مسیر رسیدن به هلودشت انواع درختان راش، ممیز، خردمندی و بیشتر از همه توسکا را می‌توان دید. به طور کلی املش و روستاهای اطراف آن، مثل همین ییلاق هلودشت، با داشتن طبیعت بی‌نظیر و دیدنی به یکی از قطب‌های توریستی استان گیلان تبدیل شده و گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

بیشتر بخوانید: تالش کجاست

جاهای دیدنی اطراف ییلاق هلودشت

املش

از همان لحظه‌ای که مسیر را آغاز می‌کنیم، زیبایی‌ها و جاهای دیدنی هلودشت به چشم می‌خورد. در این مسیر از کوه‌ها و جنگل‌ها گذر می‌کنیم تا به این منطقه‌ی زیبا که در میان ابرها قرار گرفته می‌رسیم. ییلاق هلودشت در ارتفاعات واقع شده و به همین دلیل بیشتر روزها را در میان ابرها سر می‌کند و دارای مناظری زیبا و بهشتی‌ است. همچنین به دلیل ییلاقی بودن هلودشت، شهرهای اطراف از آن بالا بسیار دیدنی به نظر می‌رسند.

  • شهرستان املش

شهرستان املش از مناطق زیبای استان گیلان است که در مسیر خود برای رسیدن به هلودشت، از آن عبور می‌کنیم. املش به خودی خود یکی از جاذبه‌های توریستی ایران به حساب می‌آید و مناظر زیبا و چشم‌نوازی دارد که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. از جاذبه‌هایی که در این شهر می‌شود دید، می‌توان به باغ‌های چای، ییلاق‌های خوش آب‌و‌هوا، چشمه آب معدنی لوزان، تالاب زر بیجار، غار لیاروی و بازار محلی این منطقه اشاره کرد. فاصله‌ی شهرستان زیبای املش تا ییلاق هلودشت تقریبا 30 کیلومتر است.

بیشتر بخوانید: سورتمه تالش

 

  • روستای بلوردکان

روستای بلوردکان

یکی دیگر از زیبایی‌های اطراف هلودشت، روستای کوهستانی بلوردکان است که حدود یک کیلومتر با املش فاصله دارد. این منطقه مناظر و جاذه‌های طبیعی بسیاری نظیر رودخانه و پارک جنگلی است که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. بلوردکان در فاصله‌ی 3 کیلومتری و در شمال غرب هلودشت قرار گرفته و برای رسیدن به آن 35 دقیقه مسیر پیش رو دارید.

  • آبشار میلاش

آبشار میلاش به غیر از این‌که از جاهای دیدنی این منطقه است، یکی از زیباترین آبشارهای گیلان هم به حساب می‌‌آید به طوری که تعداد زیادی از گردشگران و طبیعت‌گردان فقط به قصد دیدن این آبشار به این منطقه سفر می‌کنند. اسم این آبشار را از روستایی به همین نام که در نزدیکی آن قرار دارد، نام‌گذاری شده. برای رسیدن به این آبشار زیبا باید حدود 40 کیلومتر مسیر را از هلودشت طی کنید.

اجاره آنلاین اقامتگاه بومگردی

  • خصیل دشت

خصیل دشت

از دیگر مناطق زیبای اطراف هلودشت، می‌توان به منطقه‌ی ییلاقی خصیل دشت اشاره کرد. این منطقه کمی بالاتر از هلودشت و در ارتفاعات قرار گرفته که مناظری دیدنی و بی‌مثال دارد. بر خلاف پاییز و زمستان‌های این منطقه که کاملا برفی‌ است، در بهار و تابستان قله‌های برفی، دامنه‌های پوشیده شده از رنگ سبز و جنگل و چشم‌اندازهای چشم‌نواز، طبیعتی بی‌نظیر را پیش روی‌تان قرار می‌دهد که هیچ‌گاه نباید دیدن آن را از دست داد. خصیل دشت در فاصله‌ی 6 کیلومتری جنوب غربی ییلاق هلودشت قرار دارد و برای رسیدن به آن باید تقریبا 20 دقیقه مسیر را طی کنید.

بیشتر بخوانید: دشت لار

تفریحات هلودشت

از آنجایی که ییلاق هلودشت، مناظر زیبایی دارد، این منطقه جای مناسبی برای عکاسی به حساب می‌آید که می‌توانید عکس‌های ماندگاری در این منطقه بگیرید. یکی دیگر از تفریحاتی که در هلودشت می‌توان انجام داد، کمپینگ است. می‌توانید کمپ کنید و از زیبایی مناظر لذت ببرید.

بهترین فصل سفر به هلودشت

هالودشت

ییلاق هلودشت، منطقه‌ای کوهستانی است و در فصل‌ها و روزهای مختلف سال آب‌و‌هوای متفاوتی دارد. کوهستانی و ییلاقی‌بودن این منطقه باعث شده که در فصل‌های پاییز و زمستان، آب‌و‌هوایی سرد و برفی را تجربه کند. با این که جنگل‌های برفی هلودشت در زمستان مناظری بسیار زیبا و دیدنی دارند و وسوسه‌انگیز هستند، اما بهتر است در فصول سرد سال به این منطقه سفر نکنید.

هلودشت در فصل‌های بهار و تابستان، آب‌و‌هوای بسیار معتدل و خنکی دارد. در این فصول گل‌ها شکوفه می‌دهند و دشت‌های پر از گل، چشمگیر هستند. درختان سبز و بلند تمام منطقه را می‌پوشانند و عطر سبزه و چمن فضا را پر می‌کند. مردم این منطقه هر ساله جشن‌هایی هم دارند که یکی از این جشن‌ها در اردیبهشت ماه و دیگری در ماه مرداد برگزار می‌شود. مراسمی که در مرداد برگزار می‌کنند، نوروز بل نام دارد. مردم هلودشت در این مراسم با روشن‌کردن آتش، رقص و موسیقی سال جدید خود را آغاز می‌کنند.

بیشتر بخوانید: موزه روستایی گیلان

در سفر به هلودشت کجا اقامت داشته باشیم؟

در سفر به این ییلاق زیبا، می‌توانید سوئیت‌هایی که در ارتفاعات هلودشت قرار دارند را اجاره کنید و یا اینکه در مسیر روستا، در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های روستایی آن منطقه اقامت کنید. اگر هم دوست دارید در شهری مثل املش که نزدیک به هلودشت قرار دارد، اقامت داشته باشید، می‌توانید برای اجاره ویلا و سوئیت در املش از طریق سایت هومسا اقدام کنید.

در سفر به هر منطقه‌ای از ایران زیبا، می‌توانید روی کمک هومسا حساب کنید. اجاره ویلا و سوئیت در این وب سایت، تنها با چند کلیک ساده امکان‌پذیر است.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با ییلاق هلودشت، یکی از مناطق زیبای استان گیلان و ایران آشنا کنیم. جاهای دیدنی و تفریحاتی که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید را به شما معرفی کردیم. از آب‌و‌هوا، بهترین زمان سفر، طبیعت و زیبایی‌های هلودشت برای‌تان گفتیم. مسیرهای رسیدن به این ییلاق چشم‌نواز‌ را برای شما عنوان کردیم و در آخر پیشنهاداتی پیشنهاداتی برای یک اقامت دلچسب به شما ارائه کردیم.

‫3 دیدگاه ها

  1. معرفی جاهای دیدنی گیلان هم خوب است و هم بد. خوبی آن این است که همه مردم از این همه زیبایی خدادادی استفاده کنند و اقتصاد گیلانی ها به ویژه روستائیان رونق بگیرد. اما، بدی آن مربوط به تهدیدات محیط زیست است. تجارب نشان داده است که هنوز فرهنگ استفاده از طبیعت در کشور ما ضعیف است. به طوری که، طبیعت زیبای گیلان در حال فروپاشی است. واقعاً گیلان و مازندران به مدیران اجرایی توانمند با رزومه طبیعت دوستی نیاز دارد.

  2. هاله دشت جنوب املش هست که تو راه رسیدن بهش آدم حس خوبی که از منطقه کوهستانی و سرسبزی که میگیره بی نظیره واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا