ایران‌ را بگردیمجاهای تاریخی

کاخ هشت بهشت اصفهان ؛ مسحور کننده و چشم نواز

اصفهان از جاهای دیدنی و تاریخی کم ندارد، می‌توان روزها و هفته‌ها در این شهر گشت و از دیدنش سیر نشد. می‌توان بارها و بارها از یک جاذبه دیدن کرد و باز هم شگفت‌زده شد. اصفهان هر مسافری را با زیبایی‌هایش مسحور می‌کند و یک تکه از زیبایی خود را در روح او به یادگار می‌گذارد. یکی از این دیدنی‌های تماشایی، کاخ هشت بهشت است که با تزئینات فریبنده خود دل از هر بیننده‌ای را می‌برد. در این سفر، به سراغ این کاخ چشم‌نواز می‌رویم، با تاریخچه و معماری آن آشنا می‌شویم و از تزئینات و نقاشی‌های کاخ هشت بهشت برای‌تان می‌گوییم.

معرفی کاخ هشت بهشت اصفهان

کمی دورتر از میدان نقش جهان، در میان پارکی بزرگ و زیبا یک کاخ تماشایی به نام کاخ هشت بهشت قرار گرفته است. کاخی که در دوره صفوی لقب “زیباترین کاخ دنیا” را داشت و با نام‌های “عمارت هشت بهشت”، “هشت به هشت” و “هشت در بهشت” شناخته می‌شد.

سنگ بنای کاخ هشت بهشت در زمان شاه سلیمان صفوی در سال 1080 ه.ق (1048 ه.ش) گذاشته شد. این کاخ یکی از عمارت‌ها و کوشک‌های منطقه چهارباغ اصفهان به حساب می‌آمد که از میان این بناها، تنها کاخ هشت بهشت باقی مانده است. این کاخ با تزئینات منحصربه‌فرد و معماری تودرتوی خود شناخته می‌شود و در فهرست میراث ملی ایران هم قرار دارد.

تزئینات کاخ هشت بهشت

مسیر دسترسی به کاخ هشت بهشت

از آنجایی که کاخ هشت بهشت در مرکز شهر اصفهان قرار دارد، مسیر دسترسی ساده‌ای دارد.

  • دسترسی به عمارت هشت بهشت با اتوبوس

برای رسیدن به کاخ هشت بهشت می‌توانید از اتوبوس‌های بین شهری کمک بگیرید. دو ایستگاه اتوبوس در خیابان هشت بهشت (باغ گلدسته) وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید خود را به کاخ هشت بهشت برسانید.

  • دسترسی به هشت بهشت با خودروی شخصی

اگر خودروی شخصی دارید، باید بدانید کاخ هشت بهشت در محدوده ترافیکی اصفهان قرار دارد. بهتر است با کمک وسایل حمل‌ونقل عمومی از اینجا دیدن کنید.

بیشتر بخوانید: سوغات اصفهان
  • دسترسی به هشت بهشت با مترو

ایستگاه مترو امام حسین در میدان بالایی پارک هشت بهشت قرار دارد. بعد از پیاده شدن از این ایستگاه به سمت خیابان چهارباغ یا خیابان گلدسته حرکت کنید و از آنجا به باغ و کاخ هشت بهشت برسید.

آدرس کاخ هشت بهشت اصفهان

خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی

اجاره آنلاین اقامتگاه در اصفهان

زمان بازدید از کاخ هشت بهشت

*بازدید از این کاخ تنها در ساعت خاصی از روز امکان‌پذیر است و نیاز به پرداخت هزینه دارد.

معماری کاخ هشت بهشت

سرگذشت کاخ هشت بهشت

همان‌طور که گفتیم کاخ هشت بهشت در سال 1080 ه.ق به دستور شاه سلیمان صفوی ساخته شد. بنایی هشت ضلعی در میان باغی وسیع به نام باغ هشت بهشت یا باغ بلبل، که خود این باغ بلبل جزوی از باغی بزرگ‌تر به نام باغ نقش جهان بود. ساخت این کاخ سه سال طول کشید و هدف از ساخت آن، ایجاد قصری تابستانی برای هشت سوگلی حرم پادشاه بود. او 4 نفر از این سوگلی‌ها را در طبقه همکف و 4 نفر دیگر را در طبقه اول جای داده بود.

در دوره قاجار و زمان سلطنت ناصرالدین شاه، این کاخ به بانو عظمی افتخارالدوله (دختر ناصرالدین شاه) واگذار شد. البته شرط این واگذاری این بود که در معماری، تزئینات و حریم باغ تغییری ایجاد نشود. باغ پس از درگذشت بانو عظمی الدوله به ورثه او رسید و آن‌ها تغییرات زیادی در باغ و کاخ ایجاد کردند.

پیش از آن عمارت هشت بهشت با نرده‌های چوب زرنگار، قاب‌ها، جام‌های بلور و ظروف شیشه‌ای رنگارنگ تزئین شده بود، درختان تناور چنار، گل‌های یاس سرخ و سفید و آب‌نماها و جوی‌های متعدد در گوشه گوشه باغ به چشم می‌خورد و تصویری از بهشت را ایجاد کرده بود.

در سال 1343 باغ و کاخ هشت بهشت تحت نظارت وزارت و فرهنگ قرار گرفت و باغ آن تبدیل به پارک شد. مدتی بعد اداره باستان‌شناسی دست به تعمیر بنای کاخ زد و تزئینات عصر صفوی را که زیر گچ دوران قاجار پنهان شده بود، بیرون آورد.

پس از آن انجام تعمیرات کاخ هشت بهشت به عنوان یک جاذبه تاریخی شناخته و درهای آن به روی گردشگران باز شد.

کاخ هشت بهشت

معماری کاخ هشت بهشت

بنای کاخ هشت بهشت به صورت یک هشت ضلعی با اتاق‌های فراوان و تودرتو ساخته شده است. شیوه معماری آن اصفهانی است و حالتی از یک کوشک را دارد که در میانه باغی بزرگ قرار گرفته است.

  • طرح بیرونی عمارت هشت بهشت اصفهان

طرح بیرونی کاخ به صورت چند وجهی است و تالارهای متعددی آن را احاطه کرده است. این کاخ دو متر بالاتر از سطح زمین ساخته شده است و در هر طرف پله دارد. پله‌هایی که به قسمت‌های بالایی و پایینی عمارت دسترسی دارد.

کاخ هشت بهشت 4 نمای اصلی دارد که هر کدام از این نماها با یک ایوان تزئین شده است. این ایوان‌ها، حوض و فضای نیمه باز عمارت و باغ نشان می‌دهد که کاخ معماری برون‌گرا و تابستان‌نشین دارد.

نمای بیرونی کاخ هشت بهشت

  • طراحی داخلی کاخ هشت بهشت

زمانی که وارد کاخ می‌شوید، ساختمانی با نماهای مختلف پیش روی شما قرار می‌گیرد. بخش مرکزی کاخ 4 صفه (4 سکو) دارد و حوضی در میان آن به چشم می‌خورد که با هشت اتاق در چهار گوشه عمارت احاطه شده است.

سقف این بخش به زیبایی هر چه تمام‌تر با مقرنس‌های گچی رنگی و آینه‌کاری‌های ظریف تزئین شده است. اتاق‌های طبقه اول همگی نقاشی‌ها و گچ‌بری‌هایی تماشایی دارند و با پله‌های پنهان شده در دل ساختمان به طبقه بالا می‌رسد.

طبقه دوم عمارت هشت بهشت اصفهان مجموعه‌ای از اتاق‌ها، رواق‌ها، طاق‌ها و پنجره‌های مشبک است که به شکلی پیچیده و تودرتو در کنار هم قرار گرفته‌اند و هر کدام تزئینات خاص خود را دارند. آینه‌کاری، موزاییک‌کاری، درها و پنجره‌هایی خاتم‌کاری شده تنها گوشه‌ای از تزئینات خیره‌کننده طبقه دوم کاخ هشت بهشت است.

عکس کاخ هشت بهشت

جاهای دیدنی اطراف کاخ هشت بهشت

  • میدان نقش جهان در فاصله 1.4 کیلومتری (17 دقیقه پیاده‌روی)
  • کاخ چهلستون در فاصله 900 متری (10 دقیقه پیاده‌روی)
  • خیابان چهارباغ در فاصله 200 متری (3 دقیقه)
  • سی و سه پل در فاصله 1.4 کیلومتری (17 دقیقه پیاده‌روی)

اگر دوست دارید با دیگر جاذبه های گردشگری نصف جهان آشنا شوید، خواندن مطلب جاهای دیدنی اصفهان را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: کافه های اصفهان

اقامت در اصفهان

برای اقامت در اصفهان گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد؛ از لوکس‌ترین و بهترین هتل‌ها گرفته تا خانه‌های تاریخی که به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شده‌اند. یکی از سایت‌هایی که برای اقامت در اصفهان می‌توانید روی آن حساب باز کنید، سایت هومسا است.

هومسا سامانه اجاره آنلاین اقامتگاه در سرتاسر ایران است و پیشنهادهای متنوعی برای اقامت دارد. برای اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان یا اجاره اقامتگاه بوم گردی و آپارتمان مبله، تنها کافی است وارد سایت هومسا شوید و اقامتگاه دلخواه‌تان را انتخاب کنید.

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا