ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانی

آبشار بیشه لرستان، موهبتی از سرزمین آبشارها

استان لرستان معروف به عروس آبشارهای ایران و سرزمین گیسوان آبی، به دلیل وجود 50 آبشار بزرگ و کوچک یک مکان منحصربه‌فرد و نفس‌گیر برای گردشگران طبیعت دوستان محسوب می‌شود. در میان آبشارهای لرستان، نام آبشار بیشه چون نگینی می‌درخشد. این آبشار نام‌آشنای لرستان با جریان یافتن در میان صخره‌های پرصلابت زاگرس تا مدت‌ها آرامش را مهمان روح گردشگران می‌کند.

در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی آبشار بیشه دورود، اطلاعات مورد نیاز شما برای سفر به این مکان شگفت‌انگیز را شرح دهیم.

 آبشار بیشه کجاست؟

آبشار بیشه لرستان

در دامنه رشته‌کوه‌های زاگرس آبشار زیبا و پرآبی جاری است که از ناب‌ترین جاهای دیدنی لرستان به شمار می‌رود. این آبشار واقع در منطقه کوهستانی روستای بیشه در 30 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود قرار دارد و از این حیث به نام آبشار بیشه درود هم شناخته می‌شود. زیبایی بی‌اندازه این جاذبه طبیعی دلیل محکمی برای سازمان میراث فرهنگی بود تا آن را به‌عنوان چهل و هشتمین اثر ملی در ثبت فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت برساند.

چشمه‌های جاری زاگرس راه خود را در میان درختان تنومند بلوط باز می‌کنند و به سمت آبشار روانه می‌شوند. آبشار بیشه هم با عرض تاج 20 متری‌اش سیراب و پرنشاط از ارتفاع 48 متری به سمت زمین سقوط می‌کند و در انتها با طی کردن مسیر 10 متری به رودخانه سزار می‌پیوندد.

دیدنی‌های آبشار بیشه لرستان

در آبشار بشه می‌توانید تفریحات زیر را تجربه کنید و از بودن در کنار خانواده یا دوستان‌تان لذت ببرید.

تفریحات آبشار بیشه

  • طبیعت‌گردی در آبشار بیشه

 در این مکان علاوه بر تماشای یک آبشار خیره‌کننده، جنگل‌های پهناور بلوط شما را به سمت خود فرامی‌خوانند. تنفس در هوای پاک کوهستان، لذت شنیدن صدای شرشر آب در مسیر آبشار و رودخانه‌ها، سایه دل‌چسب درختان تنومند و وزش نسیم ملایمی که در موهای‌تان می‌پیچد اسباب پذیرایی این طبیعت زیبا برای شما است.

  •  گردش در روستای بیشه

روستای بیشه با آن مردم خونگرم و مهمان‌نواز که به زبان شیرین لری سخن می‌گویند، خود به‌تنهایی مکان جذابی برای گردش و خرید سوغات محلی مثل کشک، عسل و گردو محسوب می‌شود. درختان سر به فلک کشیده انار، چنار و گردو در کوچه ‌و پس‌کوچه‌های باریک، زیبایی این روستا را دوچندان می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم روستاگردی زیر آسمان آبی بیشه و استشمام هوای پاک آن را فراموش نکنید.

  • اسب‌سواری 

اسب‌سواری به‌خودی‌خود تفریح جذابی است حال اگر طبیعت بی‌نظیر بیشه میزبان این تفریح باشد، شکی برای‌تان باقی نمی‌گذارد تا اسبی کرایه کنید و لذت اسب‌سواری را به خود هدیه بدهید.

  • برپایی کمپ و پیک‌نیک با خانواده و دوستان

کمپینگ در آبشار بیشه

کمپینگ در این محیط بانشاط و شکوهمند حسی از شور و شعف را برای شما و عزیزان‌تان به همراه دارد. لذت فراهم کردن غذا در دل طبیعت و بازی گروهی با دوستان تجربه فوق‌العاده‌ای را در ذهن شما ابدی می‌کند.

  • عکاسی از آبشار بیشه دورود

این مکان به‌قدری افسونگر و زیبا است که دیر یا زود تصمیم به ثبت این تصاویر در قاب دوربین‌تان خواهید گرفت. با عکاسی در بیشه خاطرات بی‌تکراری که از این سفر و روستاگردی دارید را برای همیشه با خود به همراه می‌برید.

  • بازدید از دیدنی‌های اطراف آبشار بیشه

جاذبه‌های اطراف آبشار و روستای بیشه هم چیزی از زیبایی و شگفتی کم ندارند. اگر بخت با شما یار بود و فرصت کافی داشتید، پیشنهاد ما این است از سایر جاهای دیدنی آن حوالی مثل آبشار ازنادر، آبشار آبگرم، آبشار نوژیان، دریاچه گهر، دشت لاله‌های واژگون، تنگه لی‌لی، تنگه نی گا و کوه نارون هم بازدید کنید.

بیشتر بخوانید: آسیاب خرابه

دسترسی به آبشار بیشه

ایستگاه قطار بیشه

مسیر دسترسی به آبشار بیشه خود حکایت مفصلی از طبیعت خیره‌کننده سرزمین آبشارها است. برای رسیدن به آن ابتدا باید به یکی از شهرهای خرم‌آباد یا دورود بروید. سپس می‌توانید تصمیم بگیرید ادامه مسیرتان چگونه انجام شود.

 امکان سوارشدن در قطاری که بر مسیر ریلی زیبایی می‌تازد، زیبایی وعده داده‌شده را توأم با لذت بیشتری می‌کند؛ چراکه مسیر کاملاً مشرف بر کوهستان سرسبز زاگرس است. این یعنی شما به تماشای یکی از حیرت‌انگیزترین و چشم‌نوازترین خطوط ریلی دعوت‌شده‌اید؛ و اما در مورد استفاده از خودرو شخصی برای رسیدن به آبشار بیشه باید آگاه باشید که اگر از دورود راهی آبشار می‌شوید راهی بسیار طولانی‌تر در پیش دارید.

 اگر هم خرم‌آباد را به‌عنوان مبدأ حرکت خود انتخاب می‌کنید، نمی‌توانید از طریق قطار مسیر را ادامه دهید و ناچارید پس از پیمودن مسافت 65 کیلومتری در جاده آسفالت شده به مقصد مورد نظر خود خواهید رسید.

بهترین فصل سفر به آبشار بیشه

آبشار بیشه در تابستان

هرچند زیبایی‌های آبشار بیشه تمامی ندارد و در هر فصلی می‌توان از این زیبایی‌ها لذت برد، بهترین فصل سفر به آبشار بیشه بهار و تابستان است.

بهار: اگرچه هر فصل بیشه زیبا است اما طراوت بهاری این جاذبه طبیعی لطف دیگری دارد. داستان سرسبزی بهار با سرودخوانی پرندگان از میان درختان سرسبز بلوط به گوش می‌رسد. با سفر در این فصل به میهمانی شکوفه‌ها دعوت می‌شوید.

تابستان: هوای ملایم کوهستانی این مکان پناهگاه دل‌چسبی برای فرار از گرمای سوزان تابستان بوده و این معتدل بودن هوا مزیت آبشار بیشه در تابستان است.

 پاییز: هر گوشه از آبشار بیشه در پادشاه فصل‌ها، همچون ورقی از دفتر زیبا پر از نقش و رنگ، برای عکاسی فوق‌العاده جذاب است؛ اما در این سفر سراسر زیبا باید سرمای پاییز را به جان بخرید.

زمستان: تماشای آبشاری با قندیل‌هایی از جنس یخ در نوع خود تجربه بی‌نظیری است اما سفر به این مکان در فصل زمستان چندان توصیه نمی‌شود؛ زیرا سوز و سرمای زمستان در این مکان کوهستانی شاید برای برخی چندان خوشایند نباشد.

بیشتر بخوانید: ایل بختیاری

امکانات آبشار بیشه لرستان

در اطراف آبشار بیشه امکانات متعددی برای راحتی مسافران فراهم شده است. در ادامه تعدادی از این امکانات را نام می‌بریم.

  • بوفه و بازارچه‌های بومی
  • پلاژهای اقامتی
  • رستوران
  • تلفن
  • خانه بهداشت
  • سکوی استراحت گردشگران
  • چادر اسکان مسافران
  • پارکینگ
  • سرویس بهداشتی

 توصیه‌های لازم سفر به بیشه لرستان

  • بهتر است برای رفتن از دورود به بیشه از مسیر ریلی استفاده کنید و پس از طی‌کردن 30 کیلومتر به مقصد برسید، در غیر این صورت راه بسیار طولانی‌تری در پیش دارید چون باید مسافت 90 کیلومتری فاصله دورود تا بیشه را با خودرو شخصی برانید.
  • سعی کنید در طول روز راهی این جاده پرپیچ‌وخم بشوید تا مسیر را به راحتی پیدا کنید و از زیبایی‌های جاده هم لذت ببرید.
  • برای پیاده‌روی در جنگل از مسیر پاکوب شده استفاده کنید تا راه برگشت را گم نکنید.
  • در مسیر پرسرعت رودخانه سزار و فراهم نبودن بستر مساعد، از آبتنی و شنا در این مکان جدا بپرهیزید. خطر غرق‌شدن به ویژه در قسمت‌های بالادستی آبشار که غریق نجاتی هم وجود ندارد بسیار بالا است.
  • در فصول سرد تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید و سلامت خودرو خود را چک کنید.
  • در کنار لذت‌بردن از این موهبت الهی، در حفظ محیط‌زیست کوشا باشید.
بیشتر بخوانید: قلعه فلک الافلاک

در ادامه فهرستی از وسایلی که در این سفر موردنیاز برای سفر به بیشه را برای شما قرار داده‌ایم:

لوازم موردنیاز سفر به بیشه

لباس مناسب فصل لباس ضدآب پاور بانک چادر مسافرتی چراغ‌قوه
کفش عاج‌دار کوهنوردی دوربین زیرانداز کیسه‌خواب کبریت یا فندک
عینک آفتابی کرم ضد آفتاب داروهای عمومی پتو دمپایی
کلاه آفتابی جعبه کمک‌های اولیه تلفن همراه مواد خوراکی مواد خوراکی
وسایل بازی گروهی مقداری لباس اضافه کیسه‌زباله آتشزنه بادگیر

اقامت در لرستان

اقامت در لرستان

برای اقامت در استان لرستان و روستای بیشه می‌توانید از بین گزینه‌های موجود، بهترین اقامتگاه را انتخاب کنید. برای این کار کافی است به وب‌سایت هومسا، سامانه اجاره ویلا و سوئیت بروید و با اجاره ویلا و سوئیت در لرستان از اقامت خود نهایت لذت را ببرید.سخن آخردر این مطلب به یکی از زیباترین آبشارهای ایران‌زمین سفر کردیم و از توصیف زیبایی‌های این موهبت خدادادی لذت بردیم. برای تجربه این آبشارگردی زیبا دست از تعلل بردارید و در اولین فرصت رهسپار این مکان زیبا شوید و خاطرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

یک دیدگاه

  1. آبشار لرستان بخاطر فضای با صفا و جنگلی که داره همیشه آخر هفته ها خانواده دورهم اونجا جمع میشن و کمپ میکنن که این عالیه به نظرم درختای بلوط و چنار و راه جنگلی رودخونه واقعا برای کوهنوردی بی نظیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا