ایران‌ را بگردیمتهرانتهران‌گردیجاهای تفریحی

۱۴ تا از زیباترین بام های تهران

بام های تهران را می‌توان یکی از شگفت‌انگیزترین دیدنی‌های تهران دانست. وقتی در خیابان‌های شلوغ شهر، ساعت‌ها پشت چراغ قرمز می‌مانی، هرگز تصورش را هم نمی‌کنی که این شهر پر از دود و ترافیک، مکان‌هایی دارد که می‌شود بر بلندایشان نشست، هوای تازه تنفس کرد و آرام گرفت. هر بام تهران جاذبه‌های منحصر به خودش را دارد؛ اما نقطه‌ی مشترک تمام بام‌ها این است که همگی، زیبایی‌های تهران را به تصویر می‌کشند. اگر می‌خواهید بدانید بام های تهران کجاست، این مطلب را تا انتها بخوانید.

۱- بام توچال تهران

بام توچال

بام توچال یکی از مشهورترین و پر ترددترین بام های تهران است. تا حدی که عده‌ای فکر می‌کنند وقتی می‌گوییم بام تهران، منظورمان همان بام توچال است. بام توچال تصویری جامع و کامل از شمال تا جنوب تهران را پیش روی شما می‌گذارد و یک نمای زیبا را در ذهن شما ثبت می‌کند. این بام، پاتوق بسیاری از جوانان تهرانی است و امکانات رفاهی بسیار خوب آن سبب شده تا بین مردم تهران از محبوبیت زیادی برخوردار باشد.

بام توچال در هر ساعت از شبانه‌روز پذیرای گردشگران است. فرقی نمی‌کند که روز به این مکان بروید یا شب؛ در هر صورت آن‌چه می‌بینید، فقط زیبایی و طبیعت بکر است. امکانات رفاهی، ورزشی و گردشگری بام توچال از دیگر بام های تهران بیشتر است و مکان خوبی برای شکم‌گردی، خوش‌گذرانی و ساختن خاطراتی به یادماندنی محسوب می‌شود.

برخی از جذاب‌ترین امکانات گردشگری بام توچال عبارت‌اند از: پیست اسکی توچال، بانجی‌جامپینگ، سورتمه‌ی تهران، زمین پینت بال، زیپ‌لاین، ایستگاه تیراندازی، تله‌سیژ، سینما چند بعدی و تله کابین توچال.

از دیگر مزایای بام توچال می‌توان به این نکته اشاره کرد که دسترسی به این بام با وسایل نقلیه عمومی و ماشین شخصی وجود دارد. همچنین گردشگران می‌توانند در صورت تمایل در جاده سلامتی پیاده‌روی کرده و خود را به بام توچال برسانند.

✔️​آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک، ابتدای تله کابین توچال

  • اگر دوست دارید بیشتر با بام توچال آشنا شوید و درباره تفریحات این بام بیشتر بدانید، خواندن مطلب معرفی بام تهران را از دست ندهید.

۲- بام نیاوران

بام نیاوران

بام نیاوران یکی از دنج‌ترین بام های تهران است. این‌جا نه خبری از امکانات رفاهی و گردشگری است و نه گردشگران زیادی در آن رفت‌وآمد دارند. بام نیاوران مخصوص افرادی است که به دنبال مکانی آرام، ساکت و کم رفت‌وآمد هستند تا لحظاتی را در دنیای خود غرق شوند و آرامش را به خود هدیه دهند.

عده‌ی زیادی از تهرانی‌ها، بام بوکان را به عنوان بام نیاوران می‌شناسند؛ اما در واقع بام نیاوران در خیابان خلیلی و بین بوکان و جماران شمالی قرار گرفته است. همین ناشناخته بودن بام اصلی نیاوران باعث شده تا همیشه دنج و خلوت باشد. اگر به دنبال دیدن زیبایی‌های تهران بر بلندایی خلوت و ساکت هستید، بام نیاوران را دریابید.

در بام نیاوران امکانات رفاهی و تفریحی وجود نداشته و کل زیبایی منطقه به تعدادی نیمکت خلاصه می‌شود که گردشگران می‌توانند از آن‌ها برای استراحت استفاده کنند.

✔️​آدرس: نیاوران، سه‌ راه یاسر، خیابان صادقی قمی، خیابان خلیلی، خیابان یاسر

۳- بام محک

بام محک

بام محک را اغلب به عنوان یکی از بام های شرق تهران معرفی می‌کنند؛ اما در واقع این بام در شمال شرق تهران قرار دارد. بام محک در منطقه‌ی معروف دارآباد واقع شده و غروب‌هایش بسیار زیبا است. تماشای آسمان، هنگامی که خورشید عزم رفتن می‌کند، از این بام بسیار دل‌انگیز است. این‌جا چند صندلی و یک زمین صاف و هموار وجود دارد که برای نشستن مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: درکه تهران

بام محک جزو بام های ماشینی تهران است و برای رسیدن به آن نیازی به پیاده‌روی ندارید؛ می‌توانید تمام مسیر را با ماشین طی کنید. بام محک نیز مانند بام نیاوران، جایی دنج است؛ اما به دلیل این‌که از بام نیاوران شناخته شده‌تر است، غروب‌ها بسیار شلوغ می‌شود.

در این بام امکانات رفاهی خاصی مانند کافه و رستوران وجود نداشته و تنها چند نیمکت و تکیه‌گاه برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

✔️​آدرس: انتهای بلوار اوشان، بلوار جنت، بالاتر از بیمارستان محک

۴- بام کوهسار

بام کوهسار

یکی از جاهای دیدنی تهران بام کوهسار است که به پارک کوهسار نیز شهرت دارد. این بام، مکان بسیار خوبی برای پیاده‌روی است. بام کوهسار یک پارک جنگلی بسیار زیبا و در عین حال دنج است که امکان تفریحاتی مانند گلایدر، پیست موتورسواری، ساخت بالن و بومرنگ در آن فراهم شده است. جوانان زیادی این بام را برای انجام ورزش‌های هوایی مانند کایت سواری، چتر نجات، بالن سواری و… انتخاب می‌کنند. بام کوهسار را می‌توان یکی از زیباترین بام های تهران دانست.

از جمله جاذبه‌های گردشگری نزدیک بام کوهسار می‌توان به مرکز خرید اپال، پل آجری کن، بوستان جوانمردان ایران و پارک ارم اشاره کرد.

✔️​آدرس: تهران، بزرگراه آبشناسان، بلوار شهران شمالی

اجاره آنلاین اقامتگاه در تهران

۵- بام آرژانتین

بام آرژانتین ناشناخته‌ترین بام تهران است! این بام کمی دورتر از دیگر بام های تهران و در نزدیکی مرکز شهر قرار گرفته است. همین ناشناخته بودنش هم باعث شده تا مکان بسیار دنجی باشد و کمتر کسی را ببینید که در آن‌جا خلوت کرده است. این بام در خیابان الوند، نزدیک به میدان آرژانتین قرار دارد و به پارک ساعی تهران که یکی از زیباترین پارک‌های تهران است، بسیار نزدیک است. اگر می‌خواهید بر بلندای بام آرژانتین بنشینید، قهوه‌ای بنوشید یا چیزی میل کنید، خوراکی خود را از کافه‌ها یا رستوران‌های خیابان الوند تهیه کنید. بام آرژانتین به قدری خلوت و دنج است که هیچ خبری از کافه و رستوران در آن نیست.

بام آرژانتین مخصوص آن دسته از گردشگرانی است که به دنبال چشم‌انداز متفاوتی از تهران هستند. از جمله جاذبه‌های گردشگری نزدیک این بام می‌توان به موزه دکتر سندوزی، کتابخانه ملی ایران، پارک شفق، گنبد مینا، بوستان بهشت مادران و پارک نظامی گنجوی اشاره کرد.

✔️​آدرس: تهران، ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان البرز

بیشتر بخوانید: کافه های روباز تهران

۶- بام تونل رسالت

یکی از بام های شرق تهران که بسیار ناشناخته مانده، بام تونل رسالت است. علت ناشناخته بودن این بام، نبود مناطق کوهستانی در این ناحیه است. هیچکس فکرش را هم نمی‌کند که در این‌جا بامی وجود داشته باشد! اگر دوست دارید عکس‌هایی زیبا و متنوع از تهران داشته باشید، بام تونل رسالت مکان مناسبی برای این هدف است.

از آن‌جا که این بام در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد و هیچ ارتباطی با کوه‌های شمال تهران پیدا نمی‌کند، هوای آن چندان تعریفی ندارد و برای هواخوری، پیاده‌روی و خلوت کردن خیلی مناسب نیست. نزدیکی بام تونل رسالت به پارک نظامی گنجوی سبب شده تا گردشگران بتوانند به راحتی از امکانات رفاهی پارک استفاده کنند؛ اما خود بام تونل رسالت امکانات خاصی ندارد.

بام تونل رسالت برای عکاسانی که می‌خواهند تصاویر صنعتی و واقعی از مناظر شهر تهران بگیرند، یکی از بهترین لوکیشن‌ها می‌باشد. از جمله جاذبه‌های گردشگری اطراف بام تونل رسالت نیز می‌توان به سینما گلریز، گنبد مینا و موزه دکتر سندوزی اشاره کرد.

✔️​آدرس: تهران، منطقه 6، بوستان نظامی گنجوی

۷- بام بوکان

بام بوکان

بام بوکان یکی از زیباترین بام های تهران و در عین حال معروف‌ترین آن‌هاست. این بام که بین میدان نیاوران و میدان تجریش واقع شده، چشم‌اندازی مسحورکننده دارد و از امنیت بالایی برخوردار است. بام بوکان یکی از بام‌های ماشین‌رو تهران است که پاتوق جوانان شاد و سرزنده بوده و به عنوان مکانی پرشور و هیجان در شب معروف شده است. هرچند که در سال‌های اخیر، ساخت و سازهای بی‌رویه‌ی تهران، روی زیبایی این بام اثر گذاشته؛ اما بوکان همچنان یکی از زیباترین بام های تهران را دارد.

از آنجایی که چندان به نورپردازی بام بوکان اهمیت داده نشده است، این بام در شب‌ها مکانی آرام و تاریک می‌باشد. بام بوکان فاقد هرگونه امکانات رفاهی بوده و برخلاف دیگر بام‌ها حتی نیمکت و صندلی نیز در آن قرار ندارد. بوستان آبک و گلاب‌دره از جمله جاذبه‌های گردشگری اطراف بام بوکان می‌باشند.

✔️​آدرس: تهران، شمیرانات، گلاب‌دره، خیابان صادقی قمی، خیابان بوکان

۸- بام فراز

بام فزار تهران

بام فراز یکی از معروف‌ترین بام های تهران در منطقه‌ی سعادت‌آباد و پاتوق اهالی شهرک غرب و سعادت‌آباد است. شب‌های بام فراز بسیار شلوغ است و اغلب افرادی که در آن حضور دارند را جوانان تشکیل می‌دهند. این بام، همجوار با پارک معروف پرواز است که امکانات فراوانی دارد. زمین بازی کودک، آلاچیق، شهربازی ، فلای‌لند، سرویس بهداشتی و… از جمله امکانات پارک پرواز هستند. پارک ژوراسیک نیز به بام فراز بسیار نزدیک است که خانواده‌ها می‌توانند در این پارک، فرزندان خود را با زندگی دایناسورها آشنا کنند.

نزدیکی بام فراز به پارک معروف پرواز سبب شده تا این بام تحت عنوان بام پارک پرواز نیز شناخته شود. بام فراز گزینه مناسبی برای فرار از آلودگی‌ها و شلوغی‌های شهر تهران می‌باشد. لازم به ذکر است که برای رسیدن به این بام نمی‌توان از ماشین استفاده کرد و باید با پیاده‌روی در دل پارک خود را به بام فراز رساند. هتل اسپیناس پالاس، مرکز خرید پلاتین، برج میلاد و پارک فدک شهرک غرب از جمله جاذبه‌های گردشگری اطراف بام فراز است.

✔️​آدرس: تهران، منطقه 2، بزرگراه یادگار امام، بلوار پیام

بیشتر بخوانید: شهربازی برج میلاد تهران

۹- بام بوعلی

بام بوعلی جزو معدود بام‌های کم ارتفاع تهران است! این بام که در بزرگراه یادگار قرار گرفته است، محیطی بسیار آرام و خلوت دارد. چشم‌انداز بام بوعلی، بسیار زیبا و خاص است. تردد ماشین‌ها در شب و نمای برج میلاد با چراغ‌های روشنش، جلوه‌ای زیبا از تهران را به تصویر می‌کشد. این‌جا هم خبری از امکانات رفاهی و گردشگری نیست و به همین دلیل مکانی دنج، خلوت و رؤیایی دارد.

بام بوعلی به عنوان یکی از متفاوت‌ترین بام‌های تهران شناخته می‌‌شود این بام شباهت زیادی به بام تونل رسالت دارد و از این رو یک مکان دنج، آرام و فارغ از شلوغی می‌باشد. تنها امکانات رفاهی بام بوعلی تعدادی صندلی و نیمکت بوده که جهت استراحت گردشگران در بام قرار داده شده است. از جمله جاذبه‌های گردشگری اطراف بام بوعلی می‌توان به پارک جوانمردان، پارک پرواز و پارک پردیسان اشاره کرد.

✔️​آدرس: تهران، سعادت‌آباد، بلوار یادگار امام، بلوار ذبیحی

۱۰- بام محلاتی

اگر به دنبال زیباترین بام های تهران هستید، بام محلاتی را در لیست خود قرار دهید. این بام، برخلاف هوای آلوده‌ی تهران، هوایی بسیار خوب و مناظری سرسبز و بکر دارد. زیباترین زمان بام محلاتی، فصل بهار است؛ به همین دلیل روزهای سیزده بدر، یکی از مکان‌های بسیار شلوغ تهران است. این بام در شمال شهرک مسکونی-نظامی محلاتی قرار گرفته و به همین خاطر ورود مجردها به این بام ممنوع است.

در واقع قرارگیری بام محلاتی در نزدیکی کوه‌های شمالی شهر مانند کوه‌های دارآباد و سوهانک سبب آب و هوای مطلوب آن شده است. خانواده‌های زیادی تعطیلات خود را در این بام می‌گذرانند، این بام فاقد امکانات رفاهی چندانی می‌باشد. با این حال در نزدیکی این بام سرویس بهداشتی، آبخوری، تعدادی صندلی و مکانی برای پیک‌نیک در نظر گرفته شده است. در نزدیکی بام محلاتی جاذبه‌های گردشگری مانند کاخ مظفری دارآباد، پارک ژوراسیک تهران، کاخ نیاوران و پارک نیاوران واقع شده است.

✔️​آدرس: تهران، شهرک محلاتی، بلوار شاهد

۱۱- بام شهرک قائم

بام شهرک قائم

شهرک قائم در بزرگراه ارتش قرار دارد و انتهای شهرک به کوه‌های شمالی تهران وصل می‌شود. بام شهرک قائم دقیقاً در انتهای شهرک قائم واقع شده است و یکی از خلوت‌ترین و دنج‌ترین بام های تهران است. فضای آرام و ساکت و دورنمای زیبایی که این بام از تهران ارائه می‌دهد، به قدری روح و روان آدمی را جان دوباره می‌بخشد که نباید به راحتی از آن گذشت. بام شهرک قائم به پارک جنگلی سوهانک بسیار نزدیک است.

بام شهرک قائم جزو بام‌های کمتر شناخته شده تهران به شمار می‌آید که چه در شب و چه در روز چشم‌انداز زیبایی از پایتخت را به نگاه تماشاگران هدیه می‌دهد. همین ناشناخته بودن بام شهرک قائم سبب می‌شود تا خبری از شلوغی و آلودگی در این منطقه نباشد. در این بام نیز تنها تعدادی نیمکت و صندلی برای نشستن گردشگران در نظر گرفته شده است. بام شهرک قائم در نزدیکی پارک جنگلی البرز شرقی، پارک شطرنج تهران، بوستان نیایش و پارک جنگلی سوهانک واقع شده است.

✔️​آدرس: تهران، شهرک قائم، میدان قائم، بلوار نیروی هوایی، خیابان شهید خدادادی

۱۲- بام ماشینی

معروف ترین بام های تهران

بام ماشینی، بام مورد علاقه‌ی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی است. مناظر زیبای این بام که از دخل و تصرف آدمی به دور مانده و دست نخورده است، زیبایی منحصربه‌فردی به آن بخشیده و آن را جزو زیباترین بام های تهران کرده است. بام ماشینی هیچ جایی برای نشستن ندارد و اغلب افرادی که به آن می‌روند در داخل ماشین‌های خود نشسته و از بالا، تهران را به نظاره می‌نشینند. علت این‌که به آن بام ماشینی می‌گویند هم همین است. این بام در منطقه‌ی ولنجک قرار دارد.

از فراز بام ماشینی تهران می‌توان چشم‌انداز زیبایی از شمال تا جنوب پایتخت را در اختیار داشت. بام ماشینی در هنگام شب حس و حال بی‌نظیری دارد. در این بام تنها تعدادی چراغ روشن بوده و بازدیدکنندگان با روشن گذاشتن چراغ ماشین‌های خود منظره جذابی را ایجاد می‌کنند. از آنجایی که این بام در نزدیکی محدوده ولنجک واقع شده است گردشگرانی که به این بام سر می‌زنند می‌توانند از جاهای دیدنی ولنجک و امکانات رفاهی و تفریحی آن استفاده نمایند.

✔️​آدرس: تهران، ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان البرز

۱۳- بام شیان

بام شیان

بام شیان در نزدیکی پارک جنگلی لویزان قرار دارد و از مشهورترین بام های تهران است. آب‌وهوای این منطقه بسیار دلنشین و پاکیزه است و امکانات رفاهی و گردشگری منطقه سبب شده تا گردشگران، تمایل زیادی برای رفتن به بام شیان از خود نشان دهند. در پارک لویزان رستورانی وجود دارد که ارتفاعش از بام شیان هم بیشتر است و اگر در شب از درون آن به تهران بنگرید، تهران دیگری در ذهنتان نقش خواهد بست!

در بام شیان تعدادی نیمکت و صندلی در لبه پرتگاه قرار داده شده و همچنین امکاناتی مانند مسجد، سرویس بهداشتی، باربیکیو و رستوران نیز برای آن در نظر گرفته شده است. باغ پرندگان تهران و پارک جنگلی لویزان از جمله جاذبه‌های گردشگری اطراف بام شیان می‌باشد.

✔️​آدرس: تهران، لویزان، پس از چهارراه استقلال، بلوار هنگام، پارک جنگلی شیان (لویزان)

۱۴- بام ولنجک

بام ولنجک

بام ولنجک همان بامی است که بسیاری از گردشگران و خود تهرانی‌ها آن را با بام توچال اشتباه می‌گیرند! زیرا به بام توچال بسیار نزدیک است. این بام، دنج‌ترین و آرام‌ترین بام تهران است که شب‌های بسیار زیبایی دارد. بام ولنجک همان جایی است که می‌توانید از شلوغی‌های تهران فرار کنید و به آن پناه ببرید. اگر تماشای غروب در یک منظره‌ی زیبا را دوست دارید به این بام سری بزنید.

همین امر که بسیاری از افراد بام ولنجک را با بام توچال اشتباه می‌گیرند، سبب شده تا بام ولنجک از شلوغی و ازدحام کمتری برخوردار باشد. تنها امکانات رفاهی بام ولنجک را چند نیمکت برای نشستن گردشگران تشکیل می‌دهد. از جمله جاذبه‌های گردشگری اطراف بام ولنجک نیز می‌توان به رودخانه ولنجک، مجموعه تفریحی توچال، کاخ سعدآباد و درکه تهران اشاره کرد.

✔️​آدرس: تهران، ولنجک، میدان گلریز، خیابان بوستان سوم

15- بام شکاری

معروف ترین بام های تهران

از دیگر بام‌های خلوت و دنج شهر تهران می‌توان به بام شکاری اشاره کرد که در شمال شهرک صدف واقع شده است. بام شکاری درست روبروی ورودی باشگاه دیپلماتیک وزارت خارجه می‌باشد. این بام در هنگام شب چشم‌انداز زیبایی از تهران را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که بام شکاری امکانات رفاهی چندان زیادی نداشته و حتی نیمکت یا صندلی نیز در آن قرار نگرفته است. گردشگرانی که قصد غذا خوردن در بام شکاری را دارند می‌توانند از کافه رستوران داخل باشگاه دیپلماتیک استفاده کنند.

✔️​آدرس: تهران، لویزان، اتوبان هنگام، بالاتر از چهارراه استقلال، پارک جنگلی لویزان

جمع بندی

بام های تهران تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های تهران هستند که در این مطلب معرفی شدند. با این حال از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر محسوب می‌شوند و اتفاقاً طرفداران زیادی هم در بین طبیعت‌گردان دارند. اگر به تهران آمده‌اید و فرصت گشت‌وگذاری کوتاه در این شهر را دارید، این مناطق بکر و زیبا را از دست ندهید.

سوالات متداول

معروف‌ترین بام تهران کدام است؟

بام توچال معروف‌ترین بام تهران به حساب می‌آید.

آدرس بام تهران کجاست؟

بام تهران از انتهای خیابان ولنجک تا ایستگاه اول تله‌کابین توچال، گسترده شده است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا