ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

ابرکوه یزد و 400 اثر تاریخی

ابرکوه یکی از شهرهای نمونه گردشگری ایران است که تاریخ کهن آن آثار باستانی و طبیعی ارزشمند را برای نسل امروز ایران‌زمین به یادگار گذاشته است. این شهرستان دارای بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی است که ۱۴۳ اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است؛ همین مهم موجب شده علاقه‌مندان به تاریخ و آثار باستانی، این شهر را در سرلیست شهر‌های مقصد سفر خود قرار دهند.

بیشتر گردشگران هنگام مسافرت مخصوصا در زمان تعطیلات به‌دنبال شهرهای معروف مانند اصفهان و شیراز و شهرهای شمالی ایران هستند. البته که این شهرها برای مسافرت دارای جذابیت بوده اما مقاصد جذاب دیگری هم برای شناختن ایران زیبا وجود دارد. بر همین اساس در این مقاله می‌خواهیم به ابرکوه یزد این یادگار باستانی و تاریخی‌ را به شما معرفی کنیم؛ شهری که طبیعتی با قدمت دست کم 4000 ساله را در آغوش گرفته است.

ابرکوه کجاست؟

ابرکوه مرکز شهرستان ابرکوه در استان یزد، در مسیر اتوبان یزد – شیراز قرار دارد. این شهر باستانی که در میان مثلث تاریخی اصفهان، یزد و شیراز واقع شده، هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. کتب تاریخی، این شهر را برقو، ابرقویه، ابرقو، ورکوه و برکوه نیز نامده‌اند و از آن به‌عنوان میراثی ارزشمند یاد کرده‌اند. در ادامه این مقاله با معرفی جاهای تاریخی و دیدنی این شهر چرایی ارزشمند بودن آن را برای شما شرح خواهیم داد.

بهترین زمان سفر به ابرکوه

ابرکوه تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و خشک دارد. سردترین ماه‌های سال دی و بهمن و گرم‌ترین ماه‌های سال تیر و مرداد است. پس بهار بهترین زمان برای سفر به این شهر است. اگر در بهار سبز به این شهرستان زیبا سفر کردید آشنایی با جاهای دیدنی آن قطعا به شما کمک خواهد کرد. ما هم در ادامه این مقاله جاهای دیدنی ابرکوه را به شما معرفی می‌کنیم تا با شناختن آنها نهایت لذت را از سفر خود به ابرکوه ببرید. در ادامه با ما همراه باشید.

باغ دولت آباد یزد

دیدنی های ابرکوه یزد

  • سرو ابرکوه؛ قامت استوار تاریخ

ابرکوه

به احتمال زیاد حکایت سرو ابرکوه را شنید‌اید؛ درختی که قدمتی 4000 ساله برای آن تخمین زده‌اند؛ اگرچه برخی از گیاه‌شناسان ژاپنی نیز، از عمر 8000 ساله برای این درخت گفته ‌اند. این زمرد سبز در دل کویر یزد پیوندی ناگسستنی میان فرهنگ، باور مردم و طبیعت ایجاد کرده است؛ به‌گونه‌ای که افسانه‌ها و روایت‌های زیادی درباره آن نقل شده است؛ برخی از افسانه‌ها، کاشتن آن را به زرتشت نسبت می‌دهند و برخی نیز به یافث (پسر نوح)؛ تاحدی که برخی آن را «سرو زرتشت» نیز نامیده‌اند. وجود روایت‌های مختلف و قدمت حداقل 4000 ساله موجب شده هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از سرو ابرکوه به این شهر سفر کنند.

آدرس سرو ابرکوه: یزد، ابرکوه، میدان امام‌حسین، بعد از کمربندی.

  • قلعه شهرسب

ابرکوه

قلعه شهرسب یا ارگ شهرسب فرزند صفوی ابرکوه است و با وسعت 17 هزار متر مربعی پر است از  شگفتی و زیبایی. این میراث ارزشمند که بخش اعظمی از بافت آن هنوز سالم باقی مانده است، از خشت خام، گل، سنگ، چوب و آجر پخته ساخته شده و به زیبایی معماری خشتی استان یزد افزوده است. کوچه‌ها و خانه‌های این قلعه که به‌صورت شطرنجی ساخته شده‌ نیز روایت‌گر تاریخچه این قلعه است.

آدرس قلعه شهرسب: استان یزد، شهر ابرکوه، جاده یزد-ابرکوه

  • گنبد عالی ابرکوه

ابرکوه

گنبد عالی ابرکوه که قدمتی مربوط به قرن پنجم هجری قمری دارد به‌عنوان اولین اثر ملی استان یزد در کشو به ثبت رسید؛ گنبد عالی ابرکوه روی کوهی، در مسیر جاده‌ی ابرکوه به بخش بهمن قرار دارد. با ایستادن در این سازه سلجوقی، می‌توان به‌راحتی تمامی شهر را مشاهده کرد. این آرامگاه، که مدفن امیر عمیدالدین شمس الدوله علی هزار اسب از خاندان دیلمیان است دارای معماری جذابی است. ساختار بنا از سنگ و چاروگ (ساروج) و به شکل هشت گوش است که بر روی کرسی چهارگوشی که گوشه‌هایش پخ شده، ساخته شده است.

آدرس گنبد عالی ابرکوه: استان یزد، ابرکوه، جاده ابرکوه به بخش بهمن

  • یخچال خشتی ابرکوه

ابرکوه

یخچال خشتی ابرکوه یا یخچال آقا، بنایی مخروطی شکل با پلانی گِرد و مدور است که به‌صورت پله‌ای ساخته شده‌ و از دوران قاجار به یادگار مانده است. این یخچال خشتی که در تابستان برای ذخیره‌سازی یخ مورد استفاده بوده است، با معماری خاصی که دارد و همچنین مصالحی که در ساخت آن به‌کار رفته، دما را به میزان زیادی کاهش دهد. دیوار گنبد در پایین دارای قطر زیادی است و هرچه به رأس نزدیک‌تر می‌شود، از قطر آن کاسته می‌شود. مصالح به‌کار رفته در این بنا که در سال 1382 به‌عنوان یکی از اثر ملی به ثبت رسید، سنگ و خشت‌خام و گل و چوب و آهک است.

آدرس یخچال خشتی ابرکوه: ابرکوه، جنب خیابان شهید بهشتی

  • خانه صولت

ابرکوه

آثار برجای‌مانده از خانه صولت مربوط به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار است. این اثر که به «آقای صولت» از خوانین ابرکوه تعلق داشته در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید دارای ستون‌های گچبری شده با نقوش اسلیمی و گل و بوته زیبا و برجسته و دالان‌های پر پیچ‌وخم دیدنی است. قسمتی از این خانه نیز به موزه مردم‌شناسی ابرکو اختصاص پیدا کرده است. این موزه نیز باهدف نگهداری و نمایش آثار ارزشمند مرتبط با زندگی سنتی مردم ابرکوه، توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان یزد در سال ۱۳۸۵ هـ.ش افتتاح شد.

آدرس خانه صولت: ابرکوه، میدان امام حسین، خیابان شهید باهنر، کنار مسجد آقا، خانه صولت ابرکوه

  • عمارت آقازاده

ابرکوه

عمارت آقازاده خانه‌ای قدیمی با زیباترین و بزرگترین بادگیر کشور، یادگاری قجری است که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران، از نظر معماری سنتی جذابی برخوردار است.  این عمارت به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ابرکوه، دارای یک هتل تاریخی هم است که  می‌تواند گزینه مناسبی برای اقامت گردشگران باشد. اقامت در میان معماری سنتی محوطه و فضای داخلی با وجود طاق های بلند و گچبری های ظریف و شیشه های رنگی، خاطرات خوبی را برای گردشگران رقم خواهد زد.

پنج خانه تاریخی در کوچه‌ای که عمارت آقازاده واقع شده خانه‌های تاریخی موسوی، گبری، حسینی دوست، سیدعلی آقا نیز قرار دارند؛ خانه‌های موسوی و حسینی دوست هم به‌عنوان هتل، گزینه مناسبی برای اقامت در ابرکوه هستند.

آدرس عمارت آقاراده: استان یزد، شهرستان ابرکوه، میدان امام حسین، خیابان شهید باهنر، کوچه شهید باهنر نوزدهم

  • مسجد جامع ابرکوه

ابرکوه

مسجد جامع ابرکوه یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی و دیدنی ابرکوه است که قدمت آن به دوران ایلخانیان بازمی‌گردد و در دوران تیموریان بازسازی شده است. مصالح به‌کار رفته در ساخت این مسجد  تماما از خشت خام است و همین امر حس خوب دوران تاریخی متبوع خود را برای بازدیدکنندگان روایت می‌کند. این اثر جذاب که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است دارای یک سردر ورودی دیدنی با ارتفاع زیاد است. این مسجد به سبک مساجد چهار ایوانی ساخته شده و حیاطی مستطیل شکل در وسط دارد. مدخل ورودی مسجد رو به سمت شمال باز می‌شود و به وسیله دهلیز هشت‌گوش وسیعی، به حیاط راه می‌یابد.

آدرس مسجد جامع ابرکوه: استان یزد، شهرستان ابرکوه، میدان امام حسین، خیابان شهید رجائی

سوغاتی های ابرکوه

ابرکوه سوغاتی‌های زیادی دارد که می‌توان به چنته بافی (نوعی کیسه سنتی که اشیا قیمتی در آن قرار می‌دهند)، رویه چینی (تهیه رویه گیوه)، گیوه دوزی، نمد مالی، قفل سازی، گلیم بافی، قالی بافی، صابون پزی اشاره کرد. گرچه مهمترين سوغاتی مردمان ابرکوه صنایع دستی است اما محصولات كشاورزی هم مثل پسته و شيره انگور نيز به عنوان سوغاتی اين شهرستان شناخته می‌شوند.

غذاهای ابرکوه

قیمه سبزی، قرمه زردک، درنجوش، کوفته ابرقویی، مطنجینه، شیرینی سنتی مشتک، شیرینی سنتی چنگال سین، دمپخت الم از خوراکی‌های خوشمزه و خوش رنگ ابرکوه است.

اقامت در ابرکوه با هومسا

قطعا یکی از مولفه‌های مهم برای برنامه‌ریزی پیش از سفر، انتخاب اقامتگاه است. ما در هومسا در مسیر اجاره ویلا و سوئیت در کنار شما خواهیم بود تا با انتخاب بهترین اقامتگاه‌ها، سفر خوبی را برای خود رقم بزنید. اگر به ابرکوه سر زدید برای اقامت می‌توانید با انتخاب گزینه اجاره اقامتگاه‌ در ابرکوه را از سایت ما رزرو کنید. پیشنهاد ما به شما این است که در سفر به ابرکوه، بازدید از جاهای دیدنی یزد زیبا را هم در برنامه خود قرار دهید. به یزد سفر کنید، آثار تاریخی و باستانی یزد را ببینید و خاطرات خوبی را برای خود بسازید.

کلام آخر

ابرکوه جذاب و خشتی در استان تاریخی یزد، با دارا بودن جاهای دیدنی زیاد و اماکن تاریخی ارزشمند، توانسته هرساله نظر بسیاری از گردشگران و دل‌باختگان به تاریخ این مرزوبوم را به سوی خود جلب کند. قطعا سفر به یزد و بازدید از جاهای دیدن ابرکوه صفحه‌ای جدید در زندگی شما می‌گشاید تا با هربار مرور خاطرات آن عطر خوش خشت تاریخ وجودتان را سرشار از شوق و سرزندگی کند. اگر شما هم به اماکن تاریخی و بافت خشتی یزد علاقه‌مند هستید، سفر به ابرکوه را از دست ندهید.

یک دیدگاه

  1. شهرستان ابرکوه در مسیر اتوبان یزد شیراز قرار داره و طبق تجربه شخصی ام بهترین فصل بهار و پائیزه و آثار باستانی که داره واقعا بی نظیرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا