ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیشمال

دریاچه الیمالات نور؛ نگین مازندران

دریاچه‌هایی در ایران وجود دارند که کمتر شناخته شده‌اند اما جذابیت‌های زیادی دارند و ایران را با شکوه‌تر به گردشگران معرفی می‌کنند. در این مقاله به‌معرفی دریاچه الیمالات که یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است و به نگین مازندران معروف است، می‌پردازیم. دریاچه‌ای که هرساله میزبان بسیاری از طبیعت‌دوستان و طبیعت‌گردان است. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با یکی از زیباترین دریاچه‌های مازندران آشنا شویم و تا خطه زیبا و سبز مازندران همسفر هم باشیم.

معرفی دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات نور در استان مازندران قرار گرفته و یکی از پدیده‌های زیبا برای گردشگری است. هر ساله تعداد زیادی گردشگر فقط برای دیدن این دریاچه به شهر نور سفر می‌کنند.  این دریاچه داخل جنگلی پوشیده از درخت قرار گرفته است و همین موضوع باعث می‌شود فضای استوایی و آب‌و‌هوای استوایی برای شما تداعی شود. طبیعت اطراف دریاچه بسیار خارق‌العاده است و با درختانی که تا نزدیکی لبه‌ ساحل رشد کرده‌‌اند تصویری چون یک از نقاشی‌های باب راس را تداعی می‌کند. در این مسیر سد خاکی الیمالات هم قرار گرفته است که چشم‌اندازهایی بی‌نظیر را به وجود آورده است. در کلامی دیگر یک پوشش گیاهی بی‌نظیر در کنار ماهی‌های بازیگوش دریاچه، جذابیتی منحصربه‌فرد به این منطقه بخشیده است؛ بیشتر مردم ماهی‌های شب عید خود را در این دریاچه رها می‌کنند.

دریاچه الیمالات کجاست؟

دریاچه الیمالات

خنکای آب و سرسبزی جنگل در کنار شکوه آسمان و نور ملایمی که از خورشید تابیده می‌شود، همراه با سکوتی بی‌نظیر، تماما زیبایی را برای این دریاچه به ارمغان می‌آورد. این دریاچه علاوه بر این که با دریاچه خزر هم مرز است، نزدیک به شهر چمستان است. این نزدیکی باعث می‌شود که مسافران زیادی پس از بازدید از این دریاچه و لذت بردن از زیبایی‌های آن، برای اقامت به شهر نور بروند. دریاچه‌ الیمالات در هشت کیلومتری مسیر نور به چمستان، در جنوب دو راهی منتهی به روستای کارگرکلا قرار دارد و فاصله‌ آن با جاده حدود سه کیلومتر است.

حتما قبل از سفر به مازندران مقاله راهنمای کامل سفر به مازندران را در بلاگ هومسا مطالعه کنید تا با شناخت کامل از دیدنی‌های این استان سفر خود را آغاز کنید.

بهترین زمان سفر به دریاچه الیمالات نور

دریاچه الیمالات

می‌توانید تمام فصل‌های سال را برای رفتن به این دریاچه انتخاب کنید. گرچه دریاچه الیمالات از جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز شناخته می‌شود ولی توقع نداشته باشید که در پاییز و زمستان هم به زیبایی و سرسبزی بهار و تابستان باشد. اگر اهل سرسبزی هستید، بهار را برای رفتن به این دریاچه انتخاب کنید چون طبیعت دوباره سبز می‌شود و بسیار مناظر زیبایی خواهد داشت. ولی تابستان فصلی است که با وجود درختان سرسبز و زیبا، آب‌وهوای شرجی دارد. پاییز فصل رنگ‌هاست و درختان به رنگ‌های متفاوتی در خواهند آمد که بسیار جذاب خواهد بود ولی در زمستان، آب دریاچه یخ می‌زند و آب‌و‌هوای بسیار سردی خواهد داشت.

مسیر دسترسی به دریاچه الیمالات

معرفی دریاچه الیمالات

این دریاچه در دل جنگل واقع شده است به‌همین دلیل بعد از پارک ماشین باید یک مسافت 5 دقیقه‌ای را پیاده بروید تا به دریاچه برسید و ساعت‌های پر آرامشی را آن‌جا سپری کنید. این دریاچه در 8 کیلومتری مسیر نور به چمستان واقع شده است. برای دسترسی به دریاچه از مقصد تهران جاده هراز را انتخاب کنید. به سمت آمل سفر خود را آغاز کنید و سپس  از کمربندی آمل، وارد چمستان شوید و بعد از آن از چمستان به‌سمت نور حرکت کنید. مسیر خود را ادامه دهید تا نرسیده به نور، وارد فرعی دریاچه الیمالات در سمت چپ جاده شوید. به هر‌صورت رفتن بهاین دریاچه مانند برخی دیگر جاذبه‌های طبیعی کشورمان که مسیری سخت و دشوار دارند، نیست و با کمی پیاده‌روی به مقصد خود خواهد رسید.

امکانات دریاچه الیمالات

در این مقصد گردشگری امکانات رفاهی متعددی به چشم می‌خورد که از جمله آن می‌توان به رستوران، فروشگاه، شهربازی کوچک، سرویس بهداشتی، آلاچیق، سوئیت و کافی‌شاپ اشاره کرد.

 کمپ زدن در دریاچه الیمالات

سد الیمالات

خیلی خوب است که شب را در فضای زیبای دریاچه بگذرانید و در کنار سنگ‌ریزه‌ها و درخت‌های متعدد چادر بزنید؛ اما در کنار دریاچه حشرات متعدد و زیادی در هنگام شب وجود خواهد داشت که می‌توانید برای رهایی از آن‌ها، از اسپری، کرم‌های مخصوص یا چادرهایی استفاده کنید که از ورود این مزاحم‌های کوچک به داخل جلوگیری می‌کند.

چرا دریاچه الیمالات نور؟

• مسیر بسیار زیبا و جذاب رسیدن به این دریاچه
• طبیعت سرسبز و تماشایی با کوه های بلند و سر به فلک کشیده
• محیط دلنشین برای استراحت و داشتن آرامش
• داشتن امکانات رفاهی خوب و مورد نیاز گردشگران در نزدیکی دریاچه

تفریح در دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات

مسیر زیبای این دریاچه فرصت خوبی برای عکس گرفتن است. اگر به عکاسی علاقه‌مندید، حتما دوربین خود را همراه‌تان ببرید و از آن استفاده کنید تا بتوانید عکس‌های خوبی بگیرید. در فصل‌های مختلف درخت‌ها رنگ‌های مختلفی به خود می‌گیرند. به تصویر کشیدن کوه‌های بلند در کنار زیبایی‌های دریاچه، تصاویر خارق العاده‌ای خواهد شد. در این دریاچه می توانید قایق سواری کنید. استفاده از قایق پدالی در این منطقه واقعا ایده خوبی خواهد بود. چون می‌توانید برای مدتی پدال نزنید و درون دریاچه توقف کنید تا از سکوت بی‌نظیر آن‌جا و آرامشی که به ارمغان می‌آورد، لذت ببرید. یکی‌دیگر از تفریحات ناب این دریاچه ماهی‌گیری است. پس فراموش نکنید با سفر به دریاچه الیمالات می‌تواندی از لذت ماهی‌گیری و نوش‌جان کردن یک وعده ماهی کبابی در طبیعتی بکر بهره‌مند شوید.

اقامت در نور با هومسا

دریاچه الیمالات

برای سفر به دریاچه الیمالات می‌توانید چندین روش را برای اقامت خود انتخاب کنید. شما می‌انید با انتخاب زمینی مناسب برای کمپینگ، آرامش شب دریاچه را با آسمان پر ستاره آن سهیم شوید. یا اینکه می‌توانید به روستای لاویج که در شهر چمستان واقع شده بروید و ضمن اجاره ویلا و سوئیت در لاویج از خاصیت درمانی آبگرم‌های معروف آن بهره‌مند شوید. حتما از طبیعت زیبای این روستا دیدن کنید، لاویج در میان جنگل واقع شده است و دیدن آن خالی از لطف نیست. گزینه دیگر شما برای اقامت، شهر نور است. اگر برای تماشای دریاچه الیمالات به نور سفر کردید، هومسا برای اجاره ویلا و سوئیت در نور آماده میزبانی از مهمانان هومسا است.

کلام آخر

زیبایی استان مازندران و رویای سبزی که در تمام جاذبه‌های طبیعی آن همچون دریایی پرخروش بر ساحلی بکر موج می‌زند بر هیچ طبیعت‌دوستی پنهان نیست. این زیبایی‌ها گویی تمامی ندارد و هربار برگی تازه برای گردشگران رو می‌کند. از چورت و آلاشت تا لفور و شورمست هرکدام  اثری خارق‌العاده از سرچشمه بی‌کران طبیعت ایران هستند؛ دریاچه الیمالات نیز از این قاعده مستثنی نیست و خود بر زیبایی خطه همیشه سبز مازندران افزوده است. دریاچه الیمالات نور در میان جنگلی باشکوه منظره‌ای خارق‌العاده در مقابل چشمان میهمانان خود خلق کرده و باعث شده این منطقه هر ساله گردشگران و مسافران زیادی به خود ببیند. ما هم در این مقاله تلاش کردیم تا حد امکان شما را با ظرفیت‌های این دریاچه و ویزگی‌های آن آشنا سازیم. اگر از سفر به دریاچه الیمالات تجربه و خاطرات خاصی دارید، در قسمت نظرات با ما و همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

یک دیدگاه

  1. لذت بخشی ترین تجربه ای که داشتم قایق سواری داخل دریاچه اش بود فضای خنک و آرامبخشی که داره با ویو سرسبز اطرافش واقعا خیره کننده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا