ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعی

روستای کندوان ؛ روستای کله قندی ایران

سفر کردن به مناطقی که ویژگی‌های معماری یا طبیعی خاصی دارند، همیشه می‌تواند جالب باشد. روستای کندوان از توابع شهرستان اسکو در استان آذربایجان شرقی جایی است که دست خود طبیعت معماری شگفت‌انگیزی رقم زده است. روستای کندوان به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تبریز، روستایی است با هفت هزار سال قدمت که معماری طبیعی حیرت‌انگیز آن سال‌هاست گردشگران را از شهرهای دور و نزدیک به خود جذب می‌کند. در این مطلب از هومسا می‌خواهیم سری به این روستای شگفت‌انگیز بزنیم و با تاریخ و معماری روستا، فرهنگ مردمش و همچنین شرایط اقامت در اقامتگاه‌های خاصش بیشتر آشنا شویم. پس تا انتهای این مطلب همراه‌مان باشید.

روستای کندوان کجاست؟

روستای کندوان

روستای کندوان در ۱۸ کیلومتری شهرستان اسکو در استان آذربایجان شرقی، دارای بافت کله‌قندی است. این روستا یکی از سه روستا در جهان است که بافت کله‌قندی طبیعی دارد. کاپادوکیه ترکیه و داکوتا آمریکا به همراه روستای کندوان در این لیست منحربه‌فرد قرار دارند. اما روستای کندوان تفاوت مهمی با دو روستای دیگر دارد. در بین این سه، تنها روستای کندوان است که امکان سکونت در آن وجود دارد.

البته که کاپادوکیه و داکوتا نیز گاهی میزبان گردشگران می‌شوند، اما هیچ‌یک از آن‌ها ساکنان دائمی ندارند. همین موضوع باعث شهرت روستای کندوان شده است، خانه‌های ایجاد شده در دل این صخره‌ها به‌راستی محلی برای زندگی برخی افراد هستند؛ اینجا صرفا یک روستای توریستی نیست، بلکه مامن و سرپناه افرادی است که سالیان دراز به همین شکل در دل طبیعت عجیب اینجا زندگی می‌کنند.

روستای کندوان در دامنه کوه سهند واقع شده و پدیده‌های طبیعی باعث ایجاد شکل ظاهری روستا شده است. ۱۱۷ خانه در این روستا وجود دارد که محل زندگی اهالی همین روستا است. اما بسیاری از این خانه‌ها می‌توانند جهت اقامت مسافران نیز مورد استفاده قرار گیرند. شما هم می‌توانید از طریق سایت هومسا یکی از این اقامتگاه‌های جذاب را رزرو و چند روزی را در این روستای فوق‌العاده سپری کنید.

بهترین زمان سفر به کندوان

از آنجایی که کندوان اقلیم و آب‌وهوای کوهستانی دارد، در پاییز و زمستان بسیار سرد است و برف و باران مانع لذت بردن از سفر می‌شود. بهترین زمان سفر به کندوان بهار و تابستان است که هوا خنک و معتدل‌تر است.

رزرو ویلا و سوئییت در تبریز

مسیر دسترسی به کندوان

برای رفتن به روستای کندوان از مبدا تهران، بهتر است ابتدا از بزرگراه قزوین-کرج خود را به کرج برسانید. سپس مسیر خود را در بزرگراه قزوین-زنجان ادامه دهید. پس از رسیدن به زنجان با ادامه مسیر به سمت شمال شرق از طریق جاده زنجان-تبریز به شهر تبریز بروید. پس از رسیدن به لاهیجان استان آذربایجان، مسیر خود را در جاده سهند به سمت جنوب شرق ادامه دهید تا در نهایت به شهرستان اسکو و روستای کندوان برسید.

علت نامگذاری روستای کندوان

چرا نام روستا را کندوان گذاشته‌اند؟ دو روایت مختلف درمورد انتخاب این نام برای روستای کندوان وجود دارد. برخی عقیده دارند این واژه تغییریافته عبارت کندجان به معنای پناهگاه است که ریشه در تاریخ روستا دارد. در گذشته این روستا را با نام کندجان می‌شناختند و هنوز هم پسوند نام خانوادگی برخی از اهالی این روستا، کندجان است. برخی دیگر نیز عقیده دارند نام کندوان می‌تواند الهام‌گرفته از شکل ظاهری روستا باشد که به کندو عسل می‌ماند. کندوان جمع واژه کندو است. به هر صورت آنچه که به نظر می‌رسد این است که نام روستا از شکل خاص معماری آن برگرفته شده.

معماری خانه های کندوان

روستای کندوان

اما چه شد که روستای کندوان اینچنین شکل گرفت؟ براساس مطالعات انجام شده و شواهد به دست آمده، این روستا بر اثر نیروهای طبیعی شکل گرفته است. این روستا در دامنه کوه سهند واقع شده و کوه سهند نیز یک کوه آتشفشانی است. گدازه‌های خارج شده از کوه سهند، طی هزاران سال با نیروی باد و باران تغییر شکل یافته‌اند و کم‌کم به صورت حفره‌های بزرگ درآمده‌اند. بخش‌های سخت‌تر آن کمتر تغییر شکل یافتند، اما بخش‌های سست‌تر توسط نیروی باد و باران فرسایش یافتند. حفره‌هایی که به تدریج و طی سالیان دراز اینچنین به وجود آمدند کم‌کم مورد توجه انسان‌ها قرار گرفتند.

جدا از معماری خاص خود روستا، داخل خانه‌ها نیز از معماری ویژه‌ای برخوردار است. در روستای کندوان هر خانه دارای یک سری بخش‌های مشخص است.

  • در ورودی کران

به هریک از حفره‌ها یا خانه‌ها در روستای کندوان ، کران گفته می‌شود. در ورودی کران‌ها معمولا از جنس چوب است. به‌دلیل سختی سنگ‌ها و دشواری در تخریب آن‌ها، درهای ورودی را با طول و عرضی کوچک ساخته‌اند.

  • آستانا

بخش ورودی هر کران، آستانا یا آستانه نام دارد. معمولا در کران‌های بزرگ این قسمت از فضای اصلی خانه جدا است و محلی برای شست‌وشو محسوب می‌شود. اما در کران‌های کوچک بخش آستانه تنها با یک دیوار کوتاه جدا شده تا از ورود آب باران به داخل خانه جلوگیری شود.

  • فضای اصلی کران

فضای اصلی کران، بزرگترین بخش آن است. در کران‌ها معمولا فضایی مجزا به‌عنوان اتاق خواب وجود ندارد و اهالی خانه در همان فضای اصلی می‌خوابند؛ اگرچه سطوحی با ارتفاع کم ایجاد شده که با انداختن تشک بر روی آن جای گرم‌تر و راحت‌تری برای خوابیدن ایجاد شود. البته که دیوارهای کران به‌صوت طبیعی خاصیتی دارند که از نفوذ هوای سرد به فضای اصلی اتاق جلوگیری می‌کنند. همین خاصیت باعث خنک نگه داشتن فضای اتاق در روزهای گرم سال می‌شود. بر روی دیوارهای کران رف‌ها یا فرورفتگی‌هایی نیز وجود دارد که از آن‌ها برای قرار دادن برخی ظروف، چراغ، کتاب و اشیای دیگر استفاده می‌شود. در برخی کران‌ها، بخصوص کران‌های کوچک، یک تنور نیز در فضای اصلی وجود دارد و کار پخت‌وپز در آنجا انجام می‌شود.

  • مطبخ

کران‌های بزرگ‌تر جهت آشپزی دارای فضایی جداگانه به عنوان مطبخ هستند. مطبخ به‌‎طور معمول در مجاورت فضای اصلی قرار دارد.

  • صندوق‌خانه

صندوق‌خانه یا گزنه فضایی است که اهالی خانه، مواد غذایی خود را در آن نگهداری می‌کنند. گندم، آرد، برنج، سبزیجات، عسل، پنیر و مواردی از این دست معمولا در صندوق‌خانه هر کران نگهداری می‌شود.

تاریخچه روستای کندوان

روستای کندوان

اینکه روستای کندوان دقیقا در چه زمانی ایجاد شد و دلیل سکونت مردم در آن چه بود؟ بسیار مورد بحث است. برخی عقیده دارند زمانی که مغول‌ها به ایران حمله کردند، مردم منطقه برای حفظ جان خود به کوه‌ها پناه بردند. از آن زمان روستای کندوان به‌عنوان محلی برای زندگی مفهوم پیدا کرد.

برخی دیگر عقیده دارند کندوان نخستین بار توسط عشایر کوچ‌رو  غرب کشور کشف شد. آن‌ها از این پناهگاه‌ها به‌عنوان ییلاقات استفاده می‌کردند، اما پس از مدتی تصمیم به ماندن در همین خانه‌ها می‌گیرند و روستای کندوان به این ترتیب شکل می‌گیرد. عده‌ای دیگر بر این باور هستند که این حفره‌ها نخستین بار توسط جنگجویان کشف شدند. آنان این منطقه را فضایی امن و مطمئن یافتند که در آن می‌توانستند از تیررس دشمن محفوظ بمانند.

با تمام این‌ها آنچه بیش از همه مورد تایید کارشناسان و مورخان قرار دارد این است که روستای کندوان در دوران پیش از اسلام و به‌دنبال حمله مغول‌ها به ایران نخستین بار تبدیل به محلی برای سکونت شد. مردمی که در اینجا از حمله وحشیانه مغول جان به در بردند در همین جا ساکن شدند و اینچنین روستای کندوان شکل گرفت.

سوغات و صنایع دستی روستای کندوان

روستای کندوان

در سفر به روستای کندوان می‌توانید از انواع صنایع دستی مردم این روستا بازدید و خرید کنید. صنایع دستی روستای کندوان عبارتند از: انواع زیراندازهای سنتی مثل گلیم و جاجیم و فرش، چاپ باتیک روی پارچه و لباس، معرق، سفال، منبت و سنگ‌های تراشکاری شده.

اقلیم غنی روستای کندوان باعث شده این روستا محصولات دامی ویژه‌ای نیز داشته باشد. اینجا انواع گیاهان باارزش برای تغذیه دام فراهم است. بنابراین محصولات دامی کندوان نیز از ارزش غذایی ویژه‌ای برخوردار هستند. عسل کندوان، انواع لبنیات، سبزی و میوه‌های خشک، دوشاب یا شیره انگور، گردو، بادام، گیاهان دارویی و حتی آب معدنی روستای کندوان از جمله باارزش‌ترین سوغاتی هستند که گردشگران می‌توانند در این روستا خریداری کنند.

اقامت در کندوان با هومسا

روستای کندوان

شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت هومسا در کندوان به‌راحتی و با آسایش کامل، از جاهای دیدنی این روستای جذاب دیدن کنید. اقامتگاه‌های مختلفی در روستای کندوان وجود دارد و به همین دلیل ممکن است کار انتخاب یک اقامتگاه مناسب برایتان کمی مشکل شود. شما می‌توانید با خیالی آسوده این کار را به تیم هومسا بسپارید. تیم هومسا در کنار شما است تا با معرفی و انجام کامل روند رزرواسیون اقامتگاه به صورت آنلاین، به شما کمک کند اقامتی امن، راحت و بدون دغدغه را تجربه کنید. کافی است وارد سایت هومسا شوید و در صفحه اصلی سایت، برای اجاره ویلا و سوئیت در کندوان اقدام کنید. اگرچه اجاره ویلا و سوئیت در تبریز نیز می‌تواند گزینه مناسب دیگری برای شما باشد. می‌توانید با تنظیم فیلترهای مختلف، محدوده قیمت و سایر ویژگی‌ها را انتخاب کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقامتگاه موردنظر خود را پیدا و رزرو کنید.

اجاره ویلا و سوئیت از طریق تیم هومسا نه‌تنها روشی سریع و آسان برای رزرو اقامتگاه است، بلکه به شما کمک می‌کند بدون نیاز به مراجعه به افراد غریبه در جاده‌ها و پذیرفتن ریسک اجاره اقامتگاه با این روش، به آسانی و بدون هیچ مشکلی محل اقامت خود را در روستای زیبا کندوان رزرو کنید.

کلام آخر

روستای کندوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز است که با معماری ویژه‌ای که دارد هر ساله گردشگران زیادی را از شهرها و کشورهای مختلف به سوی خود جذب می‌کند. روستای کندوان دارای تاریخی ۷ هزار ساله، معماری خاص و منحصربه‌فرد و اقلیمی غنی است. سفر به روستای کندوان و بازدید از خانه‌های شگفت‌انگیز آن بدون شک می‌تواند به یکی از جالب‌ترین خاطرات و تجربه‌های زندگی شما تبدیل شود. اگر تابحال به روستای کندوان سفر کرده‌اید و تجربه اقامت یا بازدید از خانه‌های آن را داشته‌اید، لطفا نظرات خود را زیر همین پست با ما و همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

یک دیدگاه

  1. خانه روستائی های و کاهگلی بودنشان برای قدم زدن خیلی جذابه و بهترین فصل برای برای این لوکیشن بهار و تابستونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا