ایران‌ را بگردیمجاهای تاریخیکیش

شهر زیر زمینی کاریز کیش؛ برگی از تاریخ مروارید خلیج فارس

جزیره کیش، مروارید خلیج نیلگون همیشه فارس به‌دلیل جاهای دیدنی متنوعی که دارد جزو محبوب‌ترین مقاصد گردشگری داخلی است. تنوع در بیشتر دیدنی‌های این جزیره موجب شده سفر به کیش فقط یک سفر تفریحی نباشد و وجود آثار و اماکن تاریخی متعدد در میان این دیدنی‌ها باعث آشنایی شما با تاریخچه پرفرازونشسیب جنوب ایران شود. یکی از همین اماکن تاریخی و ارزشمند جزیره کیش که تلفیقی از هنر ایرانی و طبیعت زیبای این جزیره است، شهر زیزمینی کاریز نام دارد. این شهر  تاریخی در زیرزمین واقع شده و درمیان گردشگرانی که به کیش سفر می‌کنند بسیار محبوب است. ما در این مقاله تلاش داریم که به معرفی این شهر زیرزمینی بپردزاریم که از زیباترین جاهای دیدنی کیش است.

شهر زیر زمینی کاریز کجاست؟

شهر زیرزمینی کاریز در استان هرمزگان و در جزیره کیش واقع شده است. برای رفتن به کیش هم راه‌های متفاوتی وجود دارد. شما می‌توانید سفر هوایی، جاده‌ای یا ریلی را در نظر داشته باشید. برای سفر زمینی به کیش باید از مبدا تهران به مقصد بندرعباس بروید. در سفر جاده‌ای از مبدأ تهران مسیر تهران، قم، کاشان، نایین، مهریز، شهربابک، سیرجان، بندرعباس و بندرلنگه به طول ۱۵۰۹ کیلومتر باید طی شود. مسیر ریلی تهران به بندرعباس به طول ۱۶۰۰ کیلومتر هم گزینه دیگری است که تقریبا ۲۰ ساعت زمان می‌برد. مسیر هوایی تهران به کیش هم یک ساعت و نیم زمان شما را می گیرد که راحت‌ترین نوع سفر است. با حضور در بندرعباس و رسیدن به بندر چارک، می‌توانید با کشتی به جزیره کیش سفر کنید. هنگامی که به جزیره کیش رسیدید نیز باید خودتان را به بلوار میمهنا برسانید و سپس بوارد بلوار کاریز شوید تا به شهر زیرزمینی کاریز شوید.

آدرس شهر زیرزمینی کاریز: استان هرمزگان، کیش، بلوار میرمهنا، بعد از میدان المپیک، نرسیده به میدان فارور

شهر کاریز؛ نمایش هنر ایرانی در دل زمین

شهر کاریز

 اگرچه در منابع تاریخی، اطلاعات کمی از کیش به دست آمده، اما نشانه‌‌های زیادی وجود دارد که بیانگر موقعیت خاص این جزیره در ادوار مختلف تاریخی است. بخش مهمی از تاریخ کیش، همچنان ناشناخته مانده است؛ اما یکی از افسران نیروی دریایی اسکندر که در سال ۳۲۵ قبل از میلاد، عازم سفر برای کشف سرزمین‌های ناشناخته شده از جزیره‌ای به نام اراکیا نام برده که در واقع همان جزیره‌ی کیش امروزی است.

قدمت جزیره کیش به ۳۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد؛ نام کیش در قدیمی‌ترین سند تاریخی مربوط به دوره ورود یونانیان به خلیج فارس آمده است. همین امر نشان از این دارد که این جزیره پر از جاهای تاریخی و اماکن باستانی است. یکی از همین جاهای تاریخی مهم کیش، شهر زیرزمینی کاریز است. این شهر زیرزمینی بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و در عمق ۱۶ متری زیر زمین قرار گرفته‌ است. کاریز واژه فارسی قنات است و در گذشته از آن برای هدایت آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کردند. پایاب این شهر نیز قدمتی 800 ساله دارد؛ پایاب هم محلی است که از آن جا آب کاریز را برداشت می‌کنند.

این شهر توسط آقای حاجی حسینی کشف شده است که بیش از 30 سال در کشور آلمان زندگی می‌کرده است و برای یک سفر 24 ساعته به جزیره کیش می‌آید و آنجا ماندگار می‌شود. هزینه‌ای که آقای حاجی حسینی برای کشف این شهر صرف کرده است، برابر با هزینه خرید کل جزیره کیش بوده است، اما او به کشف این شهر زیرزمینی پرداخت.

راهنمای بازدید از شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز

از ابتدا که وارد محوطه می‌شوید، باید بلیط ورودی به شهر زیر زمینی کاریز را تهیه کنید. بهتر است برای شروع این سفر جذاب، آب معدنی و کفش مناسب حتما همراه داشته باشید. مسیر شهر را که زمینی بیش از 10 هزار متر مربع است، باید پیاده طی کنید. در محوطه ورودی هم مکانی برای تهیه خوراکی‌ها قرار دارد و هم بلیط را از گیشه تهیه می‌کنید. همراه با یک لیدر قدم در راه این سفر می‌گذارید و لیدر در تمامی مسیر همراه شما می‌ماند و سوال‌های تان را پاسخ می‌دهد. همراه با لیدر به در ورودی شهر می‌روید و از اینجا سفر شگفت انگیز شما شروع می‌شود. فراموش نکنید که در زمان قدم زدن در این شهر، باید به زمین، به دیوار‌ها و هم به سقف‌ها با دقت نگاه کنید تا لذت کافی را از تماشای مناظر این شهر تاریخی ببرید.

در هنگام ورود یک تونل را مشاهده می‌کنید که با رنگ‌های بسیار زیبا تزیین شده است. سقف‌ها از مرجان‌ها و صدف‌هایی تشکیل شده‌اند که نقش‌های مشخصی را تشکیل می‌دهند. فسیل‌های حیوانات  در سقف‌ها  مناظر حیرت‌آوری ساخته و نورپردازی شهر جلوه خاصی به دیواره‌ها و سقف‌های قدیمی بخشیده است. در زیر پای شما آب قنات روان است و صدا‌های خاص آن در فضا پیچیده است. در طول مسیر این قنات بیش از 274 حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد 74 چاه در کاریز قرار دارند.

در قسمتی از مسیر بر روی دیوار‌ها هفت خوان رستم حکاکی شده است که فضایی تاریخی را بازسازی می‌کند. در طول مسیر مکان‌هایی قرار دارند که بومی‌های جزیره کیش زیور آلات دست ساز و سفال و … می‌فروشند؛ فراموش نکنید که مسیر حرکت در این شهر کاملا مشخص است، ولی بهتر است لیدر خود را دنبال کنید تا مسیری را اشتباهی وارد نشوید.

در ادامه به قسمتی خواهید رسید  که سقف‌های آن ترکیبی از مرجان و گل مارن است. گل مارن یکی از انواع گل رس است که در حالت عادی نرم و منعطف است، اما اگر یک سوم آب خود را از دست بدهد، محکم و سفت می‌شود. در زمان‌های قدیم از این گل برای درمان درد مفاصل و نرم کردن پوست استفاده می‌کردند. پس از گذشت از سقف‌های گلی، به موزه شهر می‌رسیم. این موزه 280 متر مربع وسعت دارد و با آزمایش‌هایی که در کشور‌های خارجی از جمله آلمان بر روی فسیل‌ها و آثار باستانی این قسمت انجام شده است، قدمت و تاریخچه آن‌ها به دست آمده است. آثاری که در این موزه وجود دارد، حکایت از نوع زندگی مردم، آداب و رسوم آن‌ها و نوع آب‌وهوا و اقلیم منطقه دارد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کیش در شب

ویژگی‌های شهر زیر زمینی کاریز کیش 

کاریز

  • جریان داشتن آب شیرین خالص.
  • مرجانی بودن تمام محیط شهر زیرزمینی.
  • سقفی مرجانی شامل تعداد بسیار زیادی از فسیل‌های با قدمت بالا.
  • طول رشته قنات و عمق چاه‌های آن.
  • تصفیه خانه طبیعی در دل زمین جزیره کیش.
  • هوایی کاملا معتدل در برابر هوای شرجی و گرم جزیره کیش.
  • یک قنات 2500 ساله که نمونه‌ای از شاهکار هنر نمایی ایرانی‌ها در حفر قنات است و در عمق 16 متری از سطح زمین قرار دارد.

امکانات رفاهی شهر زیر زمینی کاریز

کاریز کیش

وجود بازارچه، چای خانه، رستوران، غرفه‌های صنایع دستی،موزه و سالن آمفی تئاتر ازجمله امکانات رفاهی این شهر زیرزمینی است. شما می‌توانید پس از یک گشت‌وگذار مفصل و تماشای جذابیت‌های متنوع کاریز، برای صرف غذا، استراحت در یک محیط دل‌نشین و یا خرید صنایع دستی به این مراکز مراجعه کنید. حتی عکاسانی در طول مسیر حضور دارند که با جاذبه‌های متنوع این شهر تاریخی زیبا از شما عکس می‌گیرند و در صورت دلخواه می‌توانید عکس خود را چاپ کنید و هزینه آن را بپردازید.

اجاره آنلاین اقامتگاه در کیش

بهترین زمان سفر به کیش

به‌دلیل آب‌وهوای خاصی که جزیره کیش دارد؛ لازم است برای سفر به این جزیره بهترین زمان را انتخاب کنید. زمان مناسب برای سفر به کیش از آذرماه‌ماه آغاز و نهایتا تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. اگرچه از فروردین‌ماه هوا به سمت گرمتر شدن می‌رود و ممکن است گرمای هوا در روز برای برخی ازاردهنده باشد اما شب‌های بهاری کیش اب‌وهوای بسیار مناسبی دارد. فراموش نکنید که فصل تابستان اصلا برای سفر به کیش مناسب نیست و هوای شرجی و گرم می‌تواند روند گردشگری شما را با مشکلاتی روبه‌رو کند.

اگرچه آب‌وهوای شهر زیرزمینی کاریز شرایط متفاوتی دارد؛ این شهر همیشه هوای معتدل و خنکی دارد و در تمام طول سال دمایی میان 22 تا 25 درجه سانتی گراد دارد. این دمای هوا کیفیت آب شرب را حفظ می‌کند. مرجان‌های موجود در این شهر به شکل یک فیلتر تصفیه طبیعی عمل می‌کنند و پس از آن در لایه گل مارن ذخیره می‌شود تا در قنات جاری شود و آب مصرفی ساکنین و آبیاری گیاهان را تامین کند.

اقامت در کیش با هومسا

شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در کیش به راحتی و با آسایش کامل، از جاهای دیدنی این جزیره زیبا دیدن کند. تنوع در اقامتگاه‌های جزیره کیش شاید کار انتخاب یک اقامتگاه را برایتان دشوار کند. البته شما تنها نیستید و تیم هومسا در کنار شما خواهد بود تا با معرفی بهترین اقامتگاه‌ها و انجام کامل روند اجاره ویلا و سوئیت به صورت آنلاین، به شما کمک کند اقامتی امن، راحت و بدون دغدغه را تجربه کنید. کافی است وارد سایت هومسا شوید و در صفحه اصلی سایت نام جزیره کیش را جست‌وجو کنید. در این صفحه بهترین اقامتگاه‌های کیش به شما نمایش داده می‌شوند. می‌توانید با تنظیم فیلترهای مختلف، محدوده قیمت و سایر ویژگی‌ها را انتخاب کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقامتگاه موردنظر خود را پیدا و رزرو کنید.

کلام آخر

شهر زیرزمینی کاریز یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی جزیره کیش است که بازدید از آن شما را با صفحات پر قصه تاریخ جزیره کیش همراه می‌کند. پس اگر به کیش سفر کردید و علاقه‌مند بودید که در کنار انجام تفریحات آبی این جزیره، تجربه‌ای متفاوت از کیش گردی را امتحان کنید، حتما به شهر زیرزمینی کاریز سر بزنید. قطعا این اماکن تاریخی تنها مقاصد گردشگری کیش نیست و این جزیره برای میهمانان خود برنامه‌های متنوعی دارد که تجربه آن‌ها خاطراتی به‌یادماندنی برای شما به‌دنبال خواهد داشت. اگر از سفر به جزیره کیش و بازدید از شهر زیرزمینی کاریز تجربه و یا خاطره‌ای دارید در قسمت نرات با ما و با همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

‫2 دیدگاه ها

  1. فضای خنک تونل و میزهای سنتی واقعا یه لوکیشن برای سرو غذاهای محلی و ایرانیه که خیلی دل نشینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا