ایران‌ را بگردیمجاذبه‌های فرهنگی

غار موزه وزیری ؛ بازتاب فرهنگ در لواسان

در این مقاله در مورد یک غار موزه صحبت خواهیم کرد که یادگار استاد ناصر هوشمند وزیری است. غار موزه به مکانی گفته می شود که شما در داخل یک غار یادگاری هایی را می بینید که ساخته دست انسان هستند و ارزش تاریخی یا هنری دارند. این غار موزه که در توابع تهران و در لواسان واقع شده است، از سال 1384 مشغول فعالیت است.

استاد وزیری از مجسمه سازان برجسته ایران است که در این غار موزه مجسمه هایی قرار داده است که اگر آن ها را از نزدیک نبینید، اهمیت آن را درک نمی کنید. تمام هزینه های مربوط به این غار توسط خود استاد پرداخت شده است و این غار موزه در واقع اولین غار موزه اختصاصی در ایران است.

استاد ناصر هوشمند وزیری

ناصر هوشمند وزیری یکی از استادان برجسته هنر ایران است که در سال 1325 در همدان به دنیا آمده است و لیسانس مجسمه سازی را از دانشگاه هنر دانشگاه تهران دریافت کرده است. به جز این باغ موزه، مجسمه های دیگری در سطح شهر تهران قرار دارند که توسط دستان این هنرمند، طراحی و ساخته شده اند. برای مثال میتوان به مجسمه هایی که در پارک جمشیدیه تهران قرار دارد، اشاره کرد که با طراحی های خاص و جالب خودشان، باعث تغییر فضای پارک شده اند.

دانشجویان و علاقه مندان به هنر می توانند با ایشان وقت ملاقات داشته باشند و از هم صحبتی با ایشان لذت ببرند.

آقای وزیری

هدف از این بنا؟

هدف از ساخت این بنا، آشنا کردن ایرانیان با سنت ها و فرهنگ های ایرانی و گسترش آن بوده است. این مجسمه ها هر کدام به تنهایی راوی یکی از قصه های شاهنامه فردوسی و فولکلور بوده است که داستان های اصیل ایرانی هستند.

مکان غار موزه وزیری

همان طور که گفته شد، این بنا در لواسان است و در دل کوه دالان هایی ایجاد شده است که قسمت های مختلف این بنا را به یکدیگر متصل کنند و عمارتی زیبا پدید آورند.

داخل غار

داخل این غار 8 دالان دارد که همگی تو در تو هستند و در دل کوه ساخته شده اند. دیواره های این غار با بتن پوشیده شده اند و نکته جالب اینجاست که استاد درون این باغ موزه و در کارگاه مجسمه سازی خودش حضور دارد و بازدید کنندگان می توانند از نزدیک با نحوه کار استاد و ساختن مجسمه ها آشنا شوند.

مجسمه ها بر اساس جنسی که دارند دسته بندی نشده اند و محل قرار گرفتن شان، بسته به فضای داخلی موزه بوده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی لواسان

دست سازه ها در دل طبیعت

قرار گرفتن دست سازه ها در کنار طبیعت و در کنار درختان و کوه، منظره ای زیبا به وجود آورده است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. قرار دادن کلکسیون هایی در دل طبیعت که دست رنج 40 ساله استاد است، زیبایی این باغ موزه را دو چندان کرده است. به طوری که شما می توانید در کنار تمام مجسمه ها، آفتابه های مسی یا سرویس بهداشتی های خاص را ببینید.

غار موزه وزیری

چرا باغ موزه وزیری؟

  • می توانید بدون محدودیت، از این موزه عکاسی کنید.
  • می توانید هر سوالی داشتید از خود استاد یا از راهنما بپرسید.
  • سه سالن مجزا دارد که به سرای بسطامی، گالری و کارگاه صنایع دستی تقسیم می شوند. سرای بسطامی مربوط به قسمت سمعی و بصری است و درون آن سمینارها، جشنواره ها و انجمن های ادبی و… برگزار می شود.
  • در گالری این موزه، آثار هنرمندان و دانشجویان رشته هنر نگهداری می شود.
  • کارگاه صنایع دستی فضایی اختصاص داده شده است تا آثار هنری سفالین، لعاب، کوره پخت، چرخ سفالگری ساخته شود و کارگاه ساخت تابلوهای نقش برجسته هم در آن قرار داشته باشد.
  • در این مکان کافی شاپ قرار دارد و می توانید میان بازدیدتان از آن استفاده کنید.

موزه وزیری

زمان بازدید

همه روزه از ساعت 9 صبح تا 19 می توانید به این موزه بروید ولی حتما توجه داشته باشید که این مکان در ساعت 12.30 تا 14.30 تعطیل است. این موزه در روزهای جمعه و روزهای تعطیل هم باز هست.

بیشتر بخوانید: موزه زمان تهران

حرف پایانی

این باغ موزه را با دقت ببنیید و برای هر عنصر و مجسمه ای که در آن می بینید، چند دقیقه زمان بگذارید تا به خوبی متوجه جزئیات شوید. اصالت و نمایش فرهنگ ایرانی در این دست سازه ها موج می زند.

یک دیدگاه

  1. این موزه با کلی وسایل دورریختنی ساخته شده. توی این موزه تمام مجسمه ها توسط استاد وزیری از وسایل دورریختنی ساخته شده که اصلاً نمی شه فکرشو کرد. بسیار سرگرم کننده ست و هر قسمت به صورت جذابی با قسمت های دیگه فرق داره و اصلاً حوصله تون از بازدید سر نمیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا