دانستنی‌های سفر

10 فیلم درباره سفر و گردشگری که باید ببینید

جذابیت‌های سفر و گردشگری همیشه یکی از محورهای مهم صنعت فیلم‌سازی و یکی از حوزه‌های محبوب در میان اهالی سینما بوده است و کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان مطرح بسیاری توانسته‌اند در ایجاد پیوند میان گردشگری و هنر موفق عمل کنند.

به گزارش هومسا، سينما این شگفتی مصور تلاش دارد با همراه ساختن دیگر شاخه‌های هنر همچون موسیقی و تئاتر پیام و محتوای همراه خود را با زبانی ژرف به مخاطب ارائه کند. تفاوت ندارد این پیام از کجا بیاید؛ از دل تاریخ، از لابه‌لای کتابچه خاطرات افراد تاثیرگذار یا از سفرنامه پر هیجان یک گردشگر؛ هرچه باشد اگر لباس هنر به تن کند با سینما به بهترین شکل بر جان و دل بیننده می‌نشیند.

از همین رو قصد داریم در این مقاله 10 اثر سینمایی مرتبط با موضوع سفر و گردشگری را که به گفته منتقدین دارای ارزش هنری بوده و توانسته مخاطب را به خوبی با خود همراه سازد به شما معرفی کنیم.

 

1. (2014) The wild

 

فیلم wild
The wild 2014

داستان فیلم برگرفته از کتاب «وحشی: از گمشده تا پیداشده در مسیر پاسفیک کرست» و راوی زندگی واقعی زنی به نام شریل استراید است. شریل پس از وقوع یک تراژدی شخصی تصمیم می‌گیرد مسافت طولانی مسیر پاسیفیک کرست از ایالت کالیفرنیا تا واشنگتن را طی کند. وی در این سفر حوادث مختلفی را تجربه می کند.

IMDB:7.1

کارگردان:Jean-Marc Vallée

بازیگران:Reese Witherspoon , Laura Dern , Gaby Hoffmann

محصول: آمریکا

وحشی: از گمشده تا پیداشده در مسیر پاسفیک کرست نام کتابی است که در سال ۲۰۱۲ به‌وسیله‌ نویسنده آمریکایی شرل استرید و در انتشارات آلفرد ای ناپ به چاپ رسید و به بیش از سی زبان ترجمه شد. این کتاب برای هفت هفته متوالی در صدر فهرست پرفروش‌ترین نیویورک تایمز بود و اردیبهشت ۹۷ برای اولین‌بار در ایران از نشر «ستاک» و با ترجمه میعاد بانکه منتشر شد.

 

2. (2016) The Lost City of Z

 

10 فیلم درباره سفر و گردشگری که باید ببینید
The Lost City of Z (2017)

فیلمی‌ زندگی‌نامه‌ای، ماجراجویانه و دراماتیک از روی کتابی به همین نام نوشتهٔ دیوید گرن و براساس ماجراجویی واقعی پرسی فاست، جهانگرد و کاوشگر بریتانیایی ساخته شده‌است. در این فیلم علی‌رغم این که دانشمندان و محققان این حرکت او را مسخره و مضحک می‌دانند، فاست به همراه پسرش جک و همسرش نینا پا به این ماجراجویی رازآلود می‌گذارد. مجله تایم این فیلم را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۷ معرفی کرد.

IMDB:6.6

کارگردان:James Gray

بازیگران:Charlie Hunnam , Robert Pattinson , Sienna Miller

محصول: آمریکا

 

3. (2007) Into The Wild

 

10 فیلم درباره سفر و گردشگری که باید ببینید
Into The Wild

کریستوفر مک‌کندلس پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه اموری، اموال خود را رها می کند، کل حساب پس انداز 24000 دلاری خود را به خیریه می دهد تا به سفر برود و در بیابان زندگی کند. در طول راه، کریستوفر با یک سری شخصیت‌ها روبرو می شود که زندگی او را شکل می دهد.

این فیلم با اقتباس از کتابی به همین نام اثر جان کراکائر (Jon Krakauer) در سال ۱۹۹۶ و بر مبنای سفرهای کریستوفر مک‌کندلس (Christopher McCandless) در آمریکای شمالی و زندگی او در طبیعت وحشی آلاسکا در اوایل دهه ۹۰ میلادی ساخته شده‌است. این فیلم در هشتادمین دوره جوایز اسکار نامزد بهترین نقش مکمل و بهترین تدوین شده بود.

IMDB:۷.۱

کارگردان:Sean Penn

بازیگران:Emile Hirsch , Vince Vaughn , Catherine Keener

محصول: آمریکا

 

4. (2007) The Bucket List

 

10 فیلم درباره سفر و گردشگری که باید ببینید
The Bucket List

این فیلم داستان دو پیرمرد را روایت می‌کند که با بیماری از مرکز بیماران سرطانی می گریزند و با لیستی از کارهایی که دوست دارند قبل از مرگشان انجام دهند؛ یک سفر جاده ای را آغاز می کنند. خط داستانی زیبا و بازی به‌یادماندنی دو بازیگر قدرتمند یعنی مورگان فریمن و جک نیکلسون ارزش دوچندان به این فیلم بخشیده است.

IMDB:7.4

کارگردان:Rob Reiner

بازیگران:Jack Nicholson , Morgan Freeman , Sean Hayes

محصول:آمریکا

5. (2011) Midnight in Paris

10 فیلم درباره سفر و گردشگری که باید ببینید
Midnight in Paris

جیل (اوون ویلسون) به همراه همسر و پدر و مادرزنش به پاریس سفر می‌کند و شدیداً تحت تأثیر شهر و زیبایی‌هایش قرار می‌گیرد. اما همسرش، اینز (ریچل مک‌آدامز) و بقیهٔ خانواده، چنین احساسی ندارند. همزمان، جیل به فکر کار کردن روی رمانش با موضوع نوستالژی است. آنها در پاریس با دوستان قدیمی اینز (پائول و کارول) برخورد می‌کنند. اینز که دوست قدیمی پائول بوده، او را فردی باهوش می‌داند و ترجیح می‌دهد بیشترِ وقتش را همراه با او بگذراند. جیل، شب را در خیابان‌های پاریس قدم می‌زند و به کلیسایی می‌رسد. با صدای زنگ کلیسا نیمه‌شب ماشینی قدیمی می‌آید و او را به قرن ۲۰ و دورانی که برای جیل رؤیایی است می‌برد. جیل در آن زمان، با نویسنده‌ها و هنرمندان آن دوره ملاقات می‌کند. 

این فیلم، فیلمی کمدی-رمانتیک-فانتزی به نویسندگی و کارگردانی وودی آلن است. فیلم با چاشنی‌های نوستالژیک به این ایده پرداخت است که انسان هرگز از زمان حال راضی نیست و گذشته‌ها را رمانتیک‌تر، خالص‌تر، و برای زندگی بهتر می‌داند. این فیلم در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار، برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین فیلم‌نامهٔ اوریژینال شده‌ است.

IMDB:7.7

کارگردان:Woody Allen

بازیگران:Owen Wilson , Rachel McAdams , Kathy Bates

محصول:آمریکا , اسپانیا , فرانسه

6. (1997) Seven Years in Tibet

10 فیلم درباره سفر و گردشگری که باید ببینید
Seven Years in Tibet

«هینریک هارر»، کوهنورد اتریشی که در زمان تصاحب تبت توسط چین برای فتح قله هیمالیا با گروهی کوهنورد عازم می شود و با «دالایی لاما» دوست می شود.

7 سال در تبت، نام فیلم درامی است که در سال ۱۹۹۷ به کارگردانی ژان-ژاک آنو و بر پایهٔ کتابی با همین نام نوشتهٔ هاینریش هارر کوهنورد اتریشی ساخته شد. داستان این فیلم برگرفته از سفر هارر در میان سال‌های ۱۹۴۴ و ۱۹۵۱ و در زمان جنگ جهانی دوم به تبت است.

در این فیلم برد پیت و دیوید تیولیس به ایفای نقش پرداخته‌اند، و موسیقی آن نیز توسط جان ویلیامز ساخته شده‌است.


IMDB:7.1

کارگردان:Jean-Jacques Annaud

بازیگران:BD Wong، Brad Pitt، David Thewlis

محصول:آمریکا 

 

7. (2013) Tracks

 

10 فیلم درباره سفر و گردشگری که باید ببینید
Tracks

این فیلم ماجرایی الهام بخش و خارق العاده از سفر باورنکردنی یک زن را به تصویر می کشد. او در این سفر خطرناک‌ترین و نفسگیرترین شرایط ممکن را تجربه می‌کند. ریک اسمولان، عکاس نشنال جئوگرافیک نیز با عکس‌هایش سفر او را مستند می‌سازد.

IMDB:۷.۱

کارگردان:Jean-Jacques Annaud

بازیگران:Mia Wasikowska ، Adam Driver

محصول:آمریکا 

این فیلم بر اساس داستانی واقعی ساخته شده‌است. واشیکوفسکا در این فیلم نقش رابین دیویدسن سیاح را بازی می‌کند که در سال ۱۹۷۷ عازم سفر به صحرای استرالیا می‌شود و همراه با سگ و چهار شترش ۲۷۰۰ کیلومتر راه را در بیابان‌های استرالیا می پیماید تا از مبدأ آلیس اسپرینگز به آن سوی صحرا و اقیانوس هند برسد.

8. (2000) The Beach

 

10 فیلم درباره سفر و گردشگری که باید ببینید
The Beach

ریچارد، یک جوان آمریکایی علاقه‌مند به سفر، برای ماجراجویی به بانکوک تایلند می‌رود. مرد پریشان احوال اسکاتلندی در هتل بانکوک نقشهٔ یک جزیرهٔ رویایی را به این جوان می‌دهد و سپس خودکشی می‌کند. ریچارد نیز به اتفاق یک پسر و دختر فرانسوی عازم پیدا کردن آن جزیره می‌شوند.

IMDB:۶.۶

کارگردان:Danny Boyle

بازیگران:Leonardo DiCaprio , Tilda Swinton , Daniel York

محصول:آمریکا، انگلستان 

 

9. (2010) The way

 

10 فیلم درباره سفر و گردشگری که باید ببینید
The way

پدری عازم سفری می شود تا جسد پسرش را پیدا کند. او در راه دوستان جدیدی پیدا می کند و در عین حال معنای جدید زندگی را نیز کشف می کند. وی تلاش دارد در این مسیر کاری را که پسرش آغاز کرده به پایان برساند و با پیروی از کارهایی که انجام می‌داده به نوعی سبک زندگی فرزند خود را درک کند.

IMDB:۷.۳

کارگردان: Emilio Estevez

بازیگران: Deborah Kara Unger ، Emilio Estevez ، Martin Sheen

محصول:آمریکا، اسپانیا

10. (2006) Little Miss Sunshine

 

10 فیلم درباره سفر و گردشگری که باید ببینید
Little Miss Sunshine

دختر کوچک خانواده برای فینال یک مسابقه معروف در کالیفرنیا انتخاب می‌شود. کل خانواده تصمیم میگیرند همراه با او با اتومبیل فولکس‌واگن خود به کالیفرنیا سفر کنند. اما در راه سفر اتفاقاتی برایشان می افتد.

این خانواده در ابتدا روابط سردی دارند اما پس از تصمیم سفر به کالیفرنیا، اتفاقهای جدیدی رخ می‌دهد و روابط میان آن ها در این سفر تغییر می‌کند. فولکس‌واگن این خانواده به صورت یک شخصیت در فیلم حضور دارد و نشان از وسیله‌ای برای جمع شدن خانواده است.

IMDB:۷.۸

کارگردان: Jonathan Dayton, Valerie Faris

بازیگران:Steve Carell , Toni Collette , Greg Kinnear

محصول:آمریکا

در این‌باره هم بخوانید:فیلم‌ های ایرانی که شما را عاشق سفر رفتن می‌کند!

اگرچه تمامی آثار سینمایی مرتبط با سفر و گردشگری در این مقاله معرفی نشد اما تلاش کردیم تا 10 اثر ارزشمند که می‌تواند دوستداران سفر و گردشگری را سرگرم کند معرفی کنیم. قطعا در مقاله‌های بعدی بیشتر به حوزه سفر و سینما خواهیم پرداخت.

 

 

یک دیدگاه

  1. من تا حالا 3 تاشونو دیدم که واقعا توصیه میکنم مابقی موارد هم حتما تماشا میکنم
    بسایر مفید و کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا