آداب و رسومایران‌ را بگردیمبوم گردیجاذبه‌های فرهنگیجاهای تاریخیجاهای دیدنیسفرهای بهاریکاشان‌گردیکاشان‌گردی

بابا افضل کاشان ؛ از کارگاه پارچه‌ بافی تا اقامتگاه سنتی

کاشان یکی از شهرهای تاریخی با جاذبه‌های گردشگری و متنوع در استان اصفهان است که سالانه افراد زیادی برای دیدن جاهای دیدنی آن عزم سفر می‌کنند. اگر به تاریخ و بناهای تاریخی علاقه‌مند هستید، جاهای دیدنی کاشان یکی از بهترین شهرها برای گشت‌وگذار است. از باغ فین تا خانه عامری‌ها و مسجد جامع کاشن و ده‌های جای دیدنی دیگر سفری تاریخی و خاطره‌انگیز برای شما رقم خواهد زد. البته این سفر تاریخی جاذبه دیگری هم دارد که اقامتگاه‌های سنتی و دل‌ربای آن است. هتل سنتی سرپله کاشان یکی از اقامتگاه‌های محبوب کاشان است که درمیان گردشگران و مسافرین این شهر  نامی آشنا و محبوب دارد؛ اقامت در هتل سنتی سرپله کاشان، شما را با تاریخ دیرینه این شهر کهن همراه خواهد کرد و تجربه‌ای دل‌انگیز برای شما به یادگار خواهد گذاشت.

با هم سفری خواهیم داشت به کاشان زیبا و مهمان گرمای سرای سنتی بابا افضل کاشان خواهیم بود و برای آشنای بیشتر با این اقامتگاه تاریخی با محمدرضا عابدینی، مالک اقامتگاه گفت‌وگویی صمیمانه خواهیم داشت، پس تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

محمدرضا عابدینی مالک سرای سنتی بابا افضل کاشان

اقامتگاه باباافضل

من محمدرضا عابدینی ابیانه هستم؛ البته دوستان و همکاران من را حامد خطاب می‌کنند. ساکن تهران هستم و از گذشته به گردشگری خیلی علاقه‌مند بودم؛ باوجود اینکه شغل من کار تاسیسات ساختمان است ولی در حوزه گردشگری نیز فعالیت می‌کنم. علاقه من به گردشگری باعث شد به این حوزه وارد شوم و به‌همراه شریکم اقامتگاه گردشگری بابا افضل را تاسیس کنم.

من اصالتا اهل ابیانه‌ هستم و علاقه خاصی به خانه‌های کاهگلی دارم. البته مدت‌ها به‌همراه خانواده در اصفهان زندگی می‌کردیم و پذیرایی از مهمان برای ما بسیار لذت بخش بود. این خصلت تا به‌امروز همراه من بوده و هنوز هم به مهمان‌پذیری علاقه‌مند هستم و با بسیاری از مهمانان اقامتگاه دوست می‌شویم.

اقامتگاه کاهگلی بابا افضل؛ از مرمت و تاسیس تا آغاز به‌کار

اقامتگاه باباافضل

ما اولین میزبانی هستیم که از کاهگل در معماری داخلی و  اتاق‌های خانه‌های کاشان استفاده کردیم؛ همین موضوع هم معماری بسیار زیبایی به اقامتگاه بابا افضل داده است. خود من  از گذشته به معماری خانه کاهگلی خیلی علاقه‌مند بودم و این دست از خانه‌ها برای من جذاب بود. این علاقه‌مندی تا جایی پیش رفت که منجر به یک اتفاق جالب در کاشان شد؛ به‌خاطر دارم برای بررسی تاسیسات یک خانه به کاشان رفته بودیم و در همان زمان و در همان محل به‌دنبال یک خانه قدیمی بودیم که هم آماده مرمت باشد و هم ظرفیت تاسیس یک اقامتگاه را داشته باشد. مدتی به‌دنبال خانه بودیم؛ که پس از مدتی یک خانه قدیمی را که نیاز به مرمت داشت و برای ایجاد یک اقامتگاه محیطی مناسب بودرا پیدا کردیم. سال 94 به‌همراه شریک خود خانه را خریداری و از همان ابتدا کار مرمت و بازسازی آن را آغاز کردیم؛ بازسازی بابا افضل سه سال به‌طول انجامید و درنهایت فعالیت آن در سال 97 آغاز شد.

از کارگاه پارچه‌بافی تا اتاق نمک

اقامتگاه باباافضل

بابا افضل جزو معدود خانه‌های است که در محیط داخلی آن کارگاه پارچه‌بافی بوده، که ما محیط قدیمی آن  را حفظ کردیم. در کارگاه‌های پارچه‌بافی برای اینکه پرز پارچه، ریه بافنده را اذیت نکند، سقف‌ها و پنجره‌ها را در ابعاد بزرگ طراحی می‌کردند؛ اکنون هم ما این محیط را حفظ کردیم تا مهمانان در این محیط در کنار چوب دار پارچه‌بافی، هنگام صرف صبحانه از فضا لذت ببرند.

بابا افضل گودال خانه است، به‌گونه‌ای که پشت بام  هم‌سطح کوچه است و این یک ویژگی بسیار مهم برای یک اقامتگاه در کاشان محسوب می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تابستان‌های خیلی خنکی در اقامتگاه داشته باشیم و گرمای هوا در این فصل مهمانان را اذیت نکند. ویژگی منحصربه‌فرد دیگر بابا افضل اتاق نمک آن است. اولین فردی هستم که اتاق نمک را وارد حوزه اقامتگاه‌های گردشگری کاشان کردم و محیطی آرامش‌بخش برای مهمانان بابا افضل فراهم ساختیم. اتاق نمک سقف و کفی از نمک دارد و برای آرامش و دریافت انرژی مثبت بسیار مفید است؛ راه رفتن بر روی این نمک بسیار حس خوبی را به انسان منتقل می‌کند و مانند قدم زدن بر روی برف است.

بابا افضل؛ از پاسخگویی 24 ساعته تا توجه به محیط زیست

اقامتگاه باباافضل

گردشگران ما را به مهمان‌نوازی می‌شناسند و معمولا ما را به دوستان خود معرفی می‌کنند. ما در بابا افضل تلاش داریم چه به‌‌صورت حضوری و چه به‌صورت تلفنی 24 ساعته پاسخگوی عزیزان و مهمانان باشیم و این موضوع و توضیحات کاملی که به مهمانان ارائه می‌کنیم برای بسیاری رضایت‌بخش بوده.

توجه ما به محیط زیست بسیار زیاد است. هنگام راه‌اندازی بابا افضل تلاش داشتیم همه اسباب اقامتگاه طبیعی باشد؛ برای مثال تشک تخت‌های ما همه از پنبه و متکا‌ها از پر است. در بحث جداسازی زباله‌ها نیز بسیار جدی هستیم. پیش از دوران شیوع کرونا طرحی را دنبال می‌کردیم که استفاده از پلاستیک در اقامتگاه بابا افضل به میزان خیلی کمی برسد. در همین مسیر هم اقدامات خوبی در حال شکل‌گیری بود. برای مثال به‌جای اینکه بطری آب معدنی به مهمانان بدهیم از کوزه استفاده می‌کردیم و این کوزه‌ها را به‌عنوان یادگاری به مهمانان تقدیم می‌کردیم. این موضوع هم باعث می‌شد مصرف پلاستیک در بابا افضل کاهش پیدا کند و مهمنانان هم یک یادگاری از بابا افضل به خانه‌های خود ببرند؛ اما شیوع ویروس کرونا باعث شد این طرح با مشکلاتی روبه‌رو شود و استفاده از ظروف یک‌بار مصرف برای رعایت مسائل بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها افزایش پیدا کند.

مهمانان بابا افضل؛ از عادل فردوسی پور تا گیتاریست مشهور اسپانیایی

اقامتگاه باباافضل

قصه بسیاری از مهمانانی که به اقامتگاه ما آمدند جذاب بود. برای مثال ما یکبار متوجه شدیم زوج جوانی برای ماه عسل بابا افضل را انتخاب کردند. آن‌ها برای اقامت در بابا افضل یک اتاق معمولی را انتخاب کرده‌بودند و هنگامی که ما متوجه شدیم این زوج جوان برای ماه عسل به اقامتگاه ما آمدند، یک شب اقامت در اتاق نمک را به این زوج جوان هدیه دادیم.

یک نیمه شب هم یک خانم و آقا به اقامتگاه ما آمدند؛ آن شب بسیاری از اقامتگاه‌های کاشان و اقامتگاه بابا افضل پر از مهمان بود و پیدا کردن اتاق خالی کاری غیرممکن؛ این خانم و آقا پرستار بودند و فرصت کمی داشتند تا از مرخصی خود استفاده کنند؛ من اتاق خودم را برای اقامت آن‌ها آماده کردم که این موضوع برایشان بسیار رضایت بخش و خوشحال‌کننده بود. ما با همین کار توانستیم یک خاطره خوب از بابا افضل در ذهن آن‌ها به  یادگار بگذاریم. دفعه بعدی، این دو مهمان عزیز بسیاری از دوستان و اعضای خانواده را به‌همراه خود به اقامتگاه بابا افضل آوردند.

چهره‌های مشهور بسیاری به اقامتگاه بابا افضل آمدند. از شاعر و نویسنده تا چهره‌های معروف داخلی و خارجی. یک‌بار آقای فردوسی پور به‌همراه تیم برنامه 90 به اقامتگاه ما آمدند؛ این عزیزان به معماری و فضای اقامتگاه‌ بابا افضل بسیار علاقه‌مند شدند. باری هم پاکو سرانو، گیتاریست مشهور اسپانیایی به اقامتگاه بابا افضل آمد. این گیتاریست خارجی در صفحه شخصی خود در پلتفرم‌های فضای مجازی اعلام کرد که قرار است در این تاریخ در اقامتگاه بابا افضل گیتار بنوزاد و این امر باعث شد بسیاری از علاقه‌مندان از شهرهای مختلف ایران به اقامتگاه بابا افضل بیایند.

هومسا و سرای بابا افضل کاشان

دوستان ما در هومسا تعامل خوبی با بابا افضل دارند و برای ما قوت قلب هستند؛ امیدواریم همکاری ما با هومسا در آینده توسعه پیدا کند. اکنون که در نیمه فصل بهار قرار داریم از مخاطبین هومسا دعوت می‌کنیم که به کاشان سفر کنند و با اقامت در سرای بابا افضل کاشان تجربه خوبی را برای خود و همراهانشان رقم بزنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا