ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعی

روستای برغان؛ مهد آلو و چنارهای هزار ساله

در این مطلب می‌خواهیم به روستای برغان ساوجبلاغ سفر کنیم. روستایی زیبا در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز. این روستای سرسبز از جاهای دیدنی کرج محسوب می‌شود و سالانه تعداد زیادی از پایتخت‌نشینان و اهالی استان البرز برای استفاده از هوای پاک و تماشای طبیعت فوق‌العاده آن راهی این منطقه می‌شوند. روستایی که حتی محمد علی جمالزاده؛ پدر داستان کوتاه ایران هم نام آن را در ” کباب غاز” خود ذکر کرده است. در ادامه بخشی از این داستان را با هم مرور می‌کنیم.

“كار داشت به دل‌خواه انجام می‌يافت كه ناگهان از دهنم در رفت كه آخر آقايان؛ حيف نيست كه از چنين غازی گذشت كه شكمش را از آلوی برغان پركرده‌اند و منحصرا با كره‌ فرنگی سرخ شده است؟ هنوز اين كلام از دهن خرد شده‌ ما بيرون نجسته بود كه مصطفی مثل اينكه غفلتا فنرش در رفته باشد، بی‌اختيار دست دراز كرد و يک كتف غاز را كنده به نيش كشيد و گفت: حالا كه می‌فرماييد با آلوی برغان پر شده و با كره‌ فرنگی سرخش كرده‌اند، روا نيست بيش از اين روی ميزبان محترم را زمين انداخت و محض خاطر ايشان هم شده يک لقمه‌ مختصر می‌چشيم.” شهرت و محبوبیت آلوی برغان در این داستان به خوبی توصیف شده است. در واقع از روستای برغان به عنوان مهد آلو و چنارهای هزارساله یاد می‌شود.

روستای برغان را بهتر بشناسیم؟

طبیعت برغان

روستاهای کوهستانی مانند برغان که بر روی کوهپایه‌ها بنا می‌شوند نه تنها آب‌و‌هوای بسیار خوبی دارند بلکه معمولا جریان‌هایی از رودخانه‌های پرآب و خروشان و چشمه‌های فراوان نیز به سرسبزی و طراوت آن‌ها کمک می‌کنند. هرجا که آب باشد آبادانی هم هست. روستای برغان نیز از امر مستثنی نیست. در این روستا شاهد وجود باغ‌ها و مزارع فراوانی هستیم که میوه‌های بهاری و تابستانی آن بهانه‌ای هستند برای جذب گردشگرانی که برای خرید این میوه‌ها به روستا مراجعه می‌کنند.

اجاره آنلاین ویلا در کرج

دیدنی‌های روستای برغان

جاذبه‌های روستای برغان تنها به طبیعت آن محدود نمی‌شود. در این روستا آثار طبیعی و تاریخی فراوانی وجود دارند که در ادامه به معرفی آن‌‎ها می‌پردازیم.

جاده زیبای روستای برغان

روستای برغان

وقتی به جاده سرسبز روستای برغان وارد می‌شوید، دیگر عجله‌ای برای رسیدن به روستا نخواهید داشت. این جاده که به موازارت رودخانه به پیش می‌رود به قدری زیباست که می‌توان لحظات بسیار زیبایی را در آن سپری کرد. تصویر کنید این جاده در پاییز چه جلوه‌ای خواهد داشت. درختانی با برگ‌هایی به رنگ زرد، نارنجی و سرخ در دو طرف جاده.

طبیعت بی‌نظیر برغان

طبیعت برغان

عبور دو رودخانه شاهرود و سنج که از کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرند و در مسیر خود از نزدیکی روستای برغان گذر می‌کنند باعث شده سرتاسر روستا پر از باغ‌های میوه و مزارع سرسبزی باشد که مناظر بدیعی را خلق می‌کنند. فرقی نمی‌کند در فصل بهار و تابستان راهی روستا شوید یا پاییز. در هر صورت از مناظری که شاهد آن خواهید بود، شگفت‌زده می‌شوید. بسیاری از خانواده‌ها آخر هفته برای گذراندن یک پیک‌نیک فوق‌العاده مهمان این روستا هستند.

درختان کهنسال روستای برغان

روستای برغان ساوجبلاغ

در بخش‌های مختلف روستا درختان کهنسال و تنومندی دیده می‌شوند که قدمت آن‌ها گاه به 1000 سال می‌رسد. از بین این درختان، دو درخت چنار یکی در ضلع شمالی حیاط مسجد جامع و دیگری در ضلع جنوبی مسجد، قدمت بیشتری دارند. چنار ضلع شمالی با 12 متر طول مورد احترام اهالی است و مردم برای آورده شدن آرزوهایشان به آن دخیل می‌بندند. چنار ضلع جنوبی نیز 10 متر ارتفاع دارد. در کنار چنارها درخت دیگری است که به آن نارون داربیخ گفته می‌شود. در ایام عاشورا دسته‌های مذهبی به سمت این درخت حرکت می‌کنند و سپس به طرف تکیه بر می‌گردند.

تکیه بارمله روستای برغان

روستای برغان

در روستای برغان دو تکیه وجود دارد. تکیه اول که به آن بارمله (بالا محله) یا حسینه اعظم می‌گویند و از آثار ملی ایران هم شمرده می‌شود، بیش از 500 سال قدمت دارد. در ایام محرم و بر روی سکوی وسط این تکیه دو طبقه، مراسم تعزیه‌خوانی برگزار می‌شود.

مسجد جامع برغان

یکی از آثار بسیار ارزشمند و تاریخی این روستا مسجد جامع روستاست که 800 سال قدمت دارد. مسجد جامع روبه‌روی حسینه اعظم ساخته شده است.

پل تاریخی برغان

برغان

یکی دیگر از آثار تاریخی روستای برغان، پل تاریخی است که بر روی رودخانه شاهرود ساخته شده است. این پل از بناهای دوره صفویه محسوب می‌شود و در دوره‌های مختلفی مانند زندیه، قاجاریه و پهلوی مرمت شده است. پل تاریخی روستای برغان در تاریخ 1382 و با شماره 10825 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

تپه کش کلا

در شمال روستا تپه‌ای 120 متری قرار دارد که با توجه به سفال‌های دوره ایلخانی تا دوره قاجاریه که در آن یافت شده، به نوعی یک تپه تاریخی به حساب می‌آید. ظاهرا در گذشته قلعه‌ای بر فراز این تپه قرار داشته که امروزه اثری از آن نیست.

زیارتگاه چهل دختر یا پیر سپیدارک

این زیارتگاه روبه‌روی تپه کش کلا واقع شده که در کنار آن یک درخت سیب قدیمی وجود دارد. این درخت سیب برای اهالی محترم است و دختران جوان شب‌های جمعه برای طلب حاجت، به آن دخیل می‌بندند تا آرزویشان برآورده شود.

خرید از بازار روستای برغان

بازار روستای برغان

بازار سنتی روستای برغان که تاریخ ساخت آن به دوره قاجاریه بر می‌گردد، در حال حاضر یکی از محبوترین بازارها برای خرید انواع میوه خصوصا آلوی برغان است. این بازار در گذشته 120 غرفه مختلف برای ارائه محصولات کشاوری، قهوه‌خانه، خیاطی، خراطی، گیوه‌دوزی و… داشته است.

حمام قدیمی برغان

یکی از آثار تاریخی که متاسفانه امروزه جز ویرانه‌ای از آن باقی‌نمانده، یک حمام قدیمی است که در کنار رودخانه ساخته شده و در مجاورت آن یک آسیاب آبی ساخته بودند.

کاروانسرا یا زرمیدان

متاسفانه از این کاروانسرا هم تنها یک در ورودی و چندین دیوار مخروبه باقی مانده است.

تفریحات روستای برغان

در روستای برغان علاوه بر بازدید از جاهای مختلف، می‌توانید از حضور در طبیعت لذت ببرید.

پیک نیک در برغان

برای داشتنن یک روز به یادماندنی کافی است لوازم مورد نیاز پیک‌نیک را با خود ببرید و در کنار رودخانه بساط جوجه‌کباب را راه بیندازید. علاوه بر این می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای کم، چند ساعتی را در میان باغ‌های میوه روستا سپری کنید.

عکاسی در برغان

مطمئنا در مدت زمان حضور در این روستا چنان مناظر زیبایی خواهید دید که دل‌تان می‌خواهد از همه آن‌ها عکاسی کنید. خصوصا اگر فصل پاییز را برای رفتن به این روستا زیبا انتخاب می‌کنید.

امکانات روستای برغان ساوجبلاغ

خوشبختانه برغان امکانات اولیه برای راحتی مهمانان و مسافران را ایجاد کرده است. کافه و رستوران، سفره‌خانه، فروشگاه سوغات و موادغذایی، باغ‌های خانوادگی برای پیک‌نیک، مسجد، خودپرداز، مسجد و سرویس بهداشتی در این روستا در اختیار مسافران قرار دارند.

در سفر به برغان، کجا اقامت داشته باشیم؟

برغان

در سفر به برغان، هم می‌توانید در فضای روستا چادر بزنید و هم از اقامتگاه‌های محلی روستا استفاده کنید، اما قبل از رفتن حتما درباره اقامتگاه خود و شب‌ماندن در منطقه تصمیم‌گیری کنید. چون تعداد خانه‌های روستایی که اجاره داده می‌شوند کم بوده و گاهی در دسترس نیستند، اما راه سومی هم وجود دارد. آن هم اجاره ویلا و سوئیت در ساوجبلاغ است. با این کار به راحتی می‌توانید تمام طول روز را در روستای برغان سپری کنید و سپس برای اقامت شبانه راهی ساوجبلاغ شوید. هم‌چنین اقامت در ویلاهای لوکس کردان یکی دیگر از انتخاب‌های گردشگران این منطقه است. فقط کافیست برای اجاره ویلا و سوئیت در کردان به هومسا مراجعه کنید. از طریق سایت اجاره ویلا و سوئیت هومسا می‌توانید انواع اقامتگاه‌های استخردار و لوکس را در این منطقه رزرو کنید.

چه فصلی به برغان برویم؟

طبیعت برغان

بهترین فصل برای سفر به برغان از اواسط بهار تا اواسط پاییز است. اوایل بهار هوا هنوز سرد است. از اوایل بهار به بعد کم‌کم هوا رو به گرمی می‌رود و بهترین موقعیت برای سفر به این منطقه است. از اوایل پاییز هوا خنک‌تر شده و برگ‌ها شروع به زرد شن می‌کنند. پاییز این روستا جزو زیباترین مناظر طبیعی هستند که می‌توانید از آن‌ها عکس بگیرید.

رستوران‌های برغان

روستای برغان

گفتیم که در برغان امکانات اولیه‌ای چون کافه و رستوران آماده ارائه خدمات به گردشگران هستند. در این رستوران‌ها انواع دیزی محلی، کباب، آش کشک و جو، انواع نان و فسنجان سرو می‌شوند.

سوغات برغان

محصولات باغی و کشاورزی از مهم‌ترین سوغات این روستا به شمار می‌روند، خصوصا آلوی معروف برغان که زبانزد عام‌وخاص است. اما در کنار آلو، انواع توت، گردو، عسل و لبنیات تازه هم می‌توانید تهیه کنید. علاوه بر این هنوز هم تعدادی از مردم روستا به شغل الک‌سازی مشغول هستند و الک‌های ساخته شده در این روستا جزو صنایع‌دستی روستا محسوب می‌شوند.

چگونه به روستای برغان برویم؟

برای رسیدن به برغان کافی است وارد اتوبان تهران-قزوین شوید و بعد از عبور از پل این اتوبان و گذر از کردان، جاده کردان به سمت برغان را در پیش بگیرید. بعد از گذشتن از چند روستا به برغان خواهید رسید.

علاوه بر این می‌توانید از جاده باغستان-آتشگاه در کرج هم استفاده کنید. وارد این جاده شوید و با استفاده از تابلوهای راهنما، مسیر برغان را ادامه دهید. این جاده به دلیل کوهستانی بودن، زیبایی‌های بسیار دارد.

یک دیدگاه

  1. رودخانه هایی که داره عالی ترین محدوده برای کمپ کردن و خستگی در کردن آخر هفته اس و خیلی با صفاست مخصوصا در فصل بهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا