ایران‌ را بگردیم

کاخ چهلستون اصفهان؛ یادگار پرنقش و نگار صفوی

کاخ چهلستون اصفهان، نمادی باشکوه از شهر پرنقش‌ونگار اصفهان همچون الماسی پر زرق‌وبرق بر تاج پادشاهی هنر نصفه‌جهان نشسته و معماری شگفت‌انگیز و بدیع قرن هفدهم را به رخ گردشگران می‌کشاند. این باغ رنگارنگ به‌عنوان یک شاخص‌ ارزشمند شهری برای اصفهان در کنار میدان نقش جهان یادگار به‌جامانده از دوران صفوی است و به‌عنوان مقصدی پراهمیت برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود. چهلستون، این میراث تاریخی بخش کوچکی از باغ وسیع جهان‌نما محسوب می‌شود با ارا بودن جاذبه‌های فراوان، از میهمانان خود را با هنر معماری و نقاشی‌های ارزشمند پذیرایی می‌کند.

در حال حاضر این عمارت که با نام باغ موزه چهلستون نیز شناخته می‌شود در مساحتی بالغ بر ۶۷ هزار متر مربع، به‌عنوان موزه فعالیت می‌کند و در تالار مرکزی آن آثار هنری دوره‌های مختلف ایران را به نمایش می‌گذارند. ما در این مقاله از هومسا تلاش کردیم شما را با یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی اصفهان یعنی، کاخ چهلستون اصفهان، معماری و دیگر ویژگی‌های آن آشنا کنیم؛ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کاخ چهلستون کجاست؟

کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون در شهر پرنقش‌ونگار اصفهان و در غرب میدان نقش‌ جهان واقع شده است. برای رفتن به این کاخ سلطنتی زیبا باید به شرق خیابان چهارباغ پایین و جنوب خیابان سپه بروید. هم می‌توان از خودروی شخصی استفاده کرد و هم از وسایل نقلیه عمومی؛ البته برای رفتن به کاخ چهلستون وسایل نقلیه عمومی باید از ایستگاه مترو و اتوبوس میدان امام حسین کمی پیاده‌روی کنید. اگرچه مسیر این پیاده‌روی زیاد نیست و شما را خسته نخواهد کرد. اگر با خودروی شخصی نیز به بازدید از چهلستون اصفهان رفتید باید خودروی خود را در پارکینگ‌های خیابان‌های اطراف کاخ پارک کنید.

آدرس کاخ چهلستون:  اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری.

بهترین زمان بازدید از کاخ چهلستون

به‌صورت کلی اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت و از اواخر شهریور تا پایان مهرماه، بهترین زمان سفر به اصفهان است. اما شاید بهترین ماه برای دیدن جاهای دیدنی اصفهان مثل کاخ چهلستون همین ماه اردیبهشت باشد. اردیبهشت‌ماه برای سفر به اصفهان و بازدید از جاهای دیدنی آن درکنار اینکه هوای بسیار باطراوت‌تری دارد، به‌لحاظ شلوغی و تعداد گردشگر و مسافر نسبت به روزهای ابتدایی سال و نوروز بسیار مناسب‌تر است. اردیبهشت‌ماه به‌خصوص در مناطقی چون منطقه چهارباغ هوای بسیار معتدل و لطیفی دارد.

اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان

اطلاعات بازدید از کاخ چهلستون اصفهان

  • روزهای بازدید از کاخ چهلستون: همه‌ روزه به جز روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی (ع)، رحلت پیامبر (ص) و امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) و حضرت علی (ع).
  • قیمت بلیط بازدید از کاخ چهلستون برای گردشگران داخلی: 5 هزارتومان
  • قیمت بلیط بازدید از کاخ چهلستون برای گردشگران خارجی: 50 هزارتومان
  • ساعت بازدید از موزه چهل ستون اصفهان: 8:30 تا 19

تاریخچه کاخ چهلستون

کاخ چهلستون اصفهان

تا مدت‌ها اطلاعاتی از تاریخچه کاخ چهلستون وجود نداشت؛ تا اینکه در سال ۱۳۲۷ خورشیدی دو کتیبه شعر در کاخ پیدا شد و بخشی از تاریخچه باغ عمارت چهلستون برای همگان روشن شد. بر اساس اطلاعات به‌دست آمده پس از اینکه اصفهان توسط شاه عباس اول به‌عنوان پایتخت انتخاب شد، خیابان پر از باغ چهارباغ نیز در دست ساخت و احداث قرار گرفت. یکی از همین باغ‌هایی که در این خیابان شکل گرفت باغ چهلستون بود. شاه عباس اول، با ایجاد یک کوشک درمیان این باغ برای انجام کارهای اداری دربار، هسته اولیه کاخ چهلستون را بنا نهاد تا اینکه در سال 1057 هجری قمری کار ساخت ساختمان آن توسط شاه عباس دوم به اتمام رسید و تغییراتی اعمال شد. تالار آیینه، تالار ۱۸ ستون، حوض بزرگ مقابل تالار، ایوان‌های طرفین سالن پادشاهی و آینه‌کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف ها دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه از جمله‌ قسمت‌هایی بود که بر این عمارت افزوده شد.

معماری کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان

یکی از ویژگی‌های برجسته کاخ چهلستون که موجب حیرت و شگفتی بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است، معماری منحصربه‌فرد این کاخ به‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌های معماری دوران صفويه است. منبت و خاتم درها و پنجره‌ها، تزیینات نقاشی، آیینه‌کاری و کاشی‌کاری دیوارها و سقف‌ها و معماری بیرونی کاخ از مولفه‌های مهم معماری این کاخ سلطنتی است که زیبایی و ارزشمندی چهلستون را دوچندان کرده است و نشان از مهارت استادان و هنرمندن ایرانی دارد. کاخ چهلستون به‌صورت کلی دارای 20 ستون است، اما نامگذاری آن با عنوان چهلستون دلیل جالبی دارد. به‌صورت کلی عدد 40 در ادبیات و فرهنگ کهن ایرانی مفهومی از کثرت را دنبال می‌کند. که این مهم در ذهن معمار نیز برجسته شده است. انعکاس تصویر 20 ستون این بنا در آب استخر کاخ، چهل ستون را در چشم بیننده به تصویر می‌کشد و یک بنای چهل ستونی را به صورت حقیقی و مجاز ایجاد می‌کند.

ایوان اصلی بنا به طول ۳۸ متر دارای 18 ستون‌های هشت‌ضلعی چوبی است که چهار عدد آن‌ برروی چهار شیرسنگی قرار گرفته است. تصویر این ستون‌ها در استخر چهلستون منعکس می‌شود و این بر زیبایی فضای چهلستون می‌افزاید. سردر ورودی در قسمت مرتفع‌تر و بر دو ستون قرار گرفته است. این قسمت از کاخ، پر است از آیینه‌های خوش‌نقش ریز و درشت که بیننده را در همان ابتدای بازدید با حیرت روبه‌رو می‌سازد و بر همین اساس تالار اینه نام گرفته است. سقف این تالار نیز دارای قاب‌های چوبی هندسی شکل است که نقش قرينه حوض مرمرين وسط ايوان را به رخ بیننده می‌کشد.

فضای سالن مرکزی کاخ هم به‌خوبی نشان از ذوق هنری معمار دارد. هنگامی که وارد سالن مرکزی می‌شوید، یک گنبد با شکوه با نقاشی‌های ارزشمند و طرح‌های رنگارنگ شما را به خود جذب می‌کند و نقاشی‌های دیواری تالار هم با دل‌ربایی خاصی وقايع تاريخی دوره‌های مختلف را برای شما روایت می‌کند. این نقاشی‌ها نه‌تنها در چشم اهالی هنر بلکه برای هر بیننده و مخاطبی جذاب است. برخی از نقاشی‌های  تالار مرکزی در دوره قاجار ایجاد شده‌اند و روایتگر پذيرایی شاه‌ عباس اول، شاه عباس دوم و شاه‌ طهماسب از امرای ترکستان و همايون هندی و نيز جنگ شاه اسماعيل اول با ازبکان است.

در دو طرف سالن مرکزی عمارت نیز نقاشی‌هایی از دو نقاش هلندی با نام‌های آنژل و لوکار به چشم می‌خورد که سفرا و اروپایی‌هایی حاضر در آن زمان اصفهان را به تصویر کشیده است. اتاق گنجینه نیز دارای نقاشی‌های ارزشمندی است؛ از  نقاشی شاه‌ عباس اول با تاج مخصوص و نقاشی‌های مینیاتور.

بیشتر بخوانید: سوغات اصفهان

دیدنی های کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان

 شیرهای سنگی چهار گوشه حوض مرکزی تالار، تزیینات و طلاکاری‌های سالن پادشاهی و اتاق‌های طرفین تالار آیینه، تابلوهای بزرگ نقاشی سالن موزه، تصویری از شاه عباس کبیر با تاج مخصوص، مینیاتورها در اتاق گنجينه چهلستون، پنجره گچبری اتاق جنوبی تالار آیینه و قرآن‌های نفیس با خط کوفی و خرقه شیخ صفی الدین اردبیلی از جمله مواردی است که در بازدید خود از کاخ چهلستون باید به آن ها سر بزنید.

اقامت در اصفهان با هومسا

اقامت در اصفهان با هومسا

قطعا در سفر به اصفهان و بازدید از جاهای دیدنی این شهر تاریخی و کهن نیازمند زمان بیش‌از یک روز هستید و برای استراحت در شب نیازمند اقامتگاه مناسب خواهید بود. از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین اقدامات پیش از سفر هم انجام صحیح روند اجاره ویلا و سوئیت است؛ انتخاب مناسب شما در این قسمت کمک می‌کند سفری دل‌پذیر به همراه خاطراتی خوش برای شما رقم بخورد. در این مسیر تنها نیستید و هومسا در کنارتان خواهد بود تا با انتخاب بهترین اقامتگاه هرگونه نگرانی احتمالی شما از این بابت رفع شود. فقط کافی است به سایت هومسا مراجعه کنید و با جست‌وجوی اسم شهر اصفهان، برای اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان اقدام کنید.

کلام آخر

اگر بخواهیم از زیبایی‌های اصفهان بگوییم و از جاذبه‌های رنگارنگش، بی‌انتها باید بگوییم و بنویسیم. نقش‌ونگار و رنگ‌آمیزی این شهر کهن نقطه پایان ندارد و گنجینه پر اسرارش از قصه‌های دور و کهن لبریز است. لبریز از قصه نقش جهان، مسجد امام، منارجنبان، مسجد جامع، سی و سه پل، مسجد شیخ لطف الله، کاخ عالی قاپو و کلیسای وانک. کاخ سلطنتی چهلستون هم یکی از همین قصه‌های پر رمزوراز است که تماشای دیدنی‌های آن شما را به دنیای از رنگ و نقش می‌برد. ما در این مقاله نیز تلاش داشتیم شما را با ابعاد مختلف این جاذبه دیدنی آشنا کنیم. اگر به چهلستون اصفهان رفتید و از بازدید خود خاطره و یا تجربه‌ای دارید در قسمت نظرات با ما و با همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا