ایران‌ را بگردیمدانستنی‌های سفر

اکوکمپ دورنا؛ تجربه اقامت به سبک عشایر شاهسون

تابستان از راه رسیده و دلت حسابی هوای سفر کرده! روی نقشه می‌گردی و در یک چشم بهم زدنی خودت را در ییلاقات شمال می‌بینی. گرمای روز خستت کرده، می‌خواهی در دامنه کوه و یک جای خوش آب و هوا باشی که با هر نفس جانی تازه کنی. چند عکس از عشایر و دشت‌های سبز می‌بینی، آرزو می‌کنی کاش برای چند روز هم که شده فارغ از مشکلات شهری و ماشینی زندگی کنی. در همین فکر و خیال‌ هستی که یک آن به خودت می‌‌آیی، می‌بینی هنوز مرددی تا از میان تصویرهای زیبا که در ذهنت نقش بسته کدام را انتخاب کنی و راهی سفر شوی. می‌توانی تصور کنی به جایی بروی که تمام این ویژگی‌ها و کلی تجربه‌های منحصر به فرد داشته باشد؟ از شما می‌خواهم دوباره نگاهی به نقشه بیندازید و از استان اردبیل سری به مشکین شهر بزنید. مقصدی نمونه برای فصل تابستان! اگر تصمیمت را گرفتی و عزم سفر کردی، باید به فکر جایی برای خواب و استراحت باشی. ما در این مقاله تلاشمان این است به معرفی اقامتگاهی بپردازیم که ماندن در آن خود به تنهایی می‌تواند تجربه‌ای کامل از سفری جذاب باشد. اکوکمپ عشایری دورنا؛ اقامتگاهی در دامنه کوه سبلان است که در ادامه بیشتر به جزئیات آن می‌پردازیم.

dorna-ecolodge (6)

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

اکوکمپ چیست؟

با افزایش حساسیت مردم نسبت به محیط زیست و علاقه به سفرهای طبیعت گردی، انواع جدیدی از اقامتگاه‌های سبز ایجاد شد که معولا با پیشوند اکو قابل شناسایی هستند. اکولوژ، اکوکمپ و اکوهتل از نمونه‌های شناخته شده‌ای هستند که هر کدام از آنها طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های ساختاری و خدماتی را شامل می‌شود. اکوکمپ‌ها به اقامتگاه‌هایی می‌گویند که در دل طبیعت و سازگار با محیط زیست ساخته می‌شوند و صاحبان و مدیران آن تلاش می‌کنند در تمامی بخش‌های خدماتی و غیرخدماتی در راستای توسعه پایدار گام بردارند. در سازه اصلی اکوکمپ‌ها، چادر با جنس‌های مختلف به کار می‌رود اما نمونه‌هایی نیز وجود دارند که پیکره آنها با مصالح ساختمانی و مطابق با محیط بومی ساخته شده باشد.

با ساخت اکوکمپ متین آباد در سال ۸۹ در نزدیکی شهر نظنز، اولین اکوکمپ دائمی ایران ساخته شد و بعد از آن اکوکمپ‌های مختلف در گوشه کنار طبیعت سبز و کویری در سطح ملی و بین المللی فعالیت کردند. یکی از این اکوکمپ‌ های ایران که شامل فضاهای اقامتی متنوعی می‌شود، اکوکمپ دورنا در نزدیکی کوه سبلان است.

اکوکمپ دورنا؛ میعادگاه شاهسون و سبلان

اکوکمپ عشایری دورنا در منطقه ییلاقی ملک سوئی ساوالان و در مجاورت آبشار زیبای گورگور و جهنم دره سی قرار گرفته است. این اقامتگاه در مساحتی حدود پنج هکتار، با معماری سنتی – مدرن و الهام گرفته از فرهنگ غنی عشایر شاهسون و بهره‌‌گیری از مصالح سنگی به گونه‌ای ساخته شده که علاوه بر زیبایی توانسته سازگار با محیط زیست باشد و کمترین آسیب را وارد کند. فضاهای اقامتی اکوکمپ شامل آلاچیق عشایری، کلبه‌های کوهستانی، چادرهای فرانسوی، اتاق کاروانسرا، کلبه‌های هابیتی و اتاق‌های شاه نشین می‌شود و نیاز سلایق متفاوت را مرتفع می‌سازد.

بیشتر بخوانید: عشایر بختیاری

آلاچیق عشایری

در اکوکمپ این امکان وجود دارد که شما با اقامت در آلاچیق‌های عشایر شاهسون تجربه‌ای از زندگی آنها داشته باشید. در طراحی و ساخت این چادرها از ۳۲ تیرک به نشانه ۳۲ طایفه ایل شاهسون و نمد برگرفته از پشم گوسفند به عنوان پوشش و عایق در برابر سرما و بارندگی استفاده شده است. ۱۵ چادر عشایر شامل ۲ چادر ۳۰ متری و ۱۱ چادر ۱۳ متری به همراه امکانات خواب به صورت رختخواب برای هر فرد تهیه شده است. میهمانانی که در چادر اقامت دارند، از سرویس بهداشتی به صورت عمومی استفاده می‌کنند.

اکولوژ دورنا

کلبه‌های کوهستانی

کلبه‌های کوهستانی مشابه آلاچیق‌ها هستند با این تفاوت که از سنگ به جای نمد برای بدنه اقامتگاه استفاده شده است. طراحی داخلی کلبه‌ها به گونه‌ای است که فضای خواب و نشیمن به واسطه یک نیم طبقه از هم جدا و با یک نردبان چوبی به هم وصل می ‌شوند. امکانات کلبه به نسبت چادر بیشتر است و شامل سرویس بهداشتی فرنگی، اجاق گاز، سینک ظرفشویی، یخچال و امکانات کف خواب می‌شود.

اکولوژ دورنا

چادر فرانسوی

برای افرادی که علاقه‌مند به سفرهای کمپی در طبیعت هستند، اکوکمپ دورنا با فراهم آوردن چادرهای ۲ الی ۴ نفره، نیاز این دسته از مسافران را نیز مرتفع ساخته است. میهمانان برای صرف غذا و دورهمی از میز و صندلی‌هایی که در فضای میانی چادرها چیده شده، استفاده می‌کنند.

کاروانسرا

اقامت در یک کاروانسرای قدیمی می‌تواند شما را به روزهای دور ببرد، روزهایی که کاروان‌های سیاحتی، زیارتی و تجاری برای اقامت بین راهی از کاروانسرا استفاده می‌کردند. در اکوکمپ دورنا کاروانسرایی وجود دارد که شامل ۶ باب اتاق دوتخته، ۶ باب اتاق سه تخته، ۱ باب اتاق دوبلکس شاه نشین با تخت‌های سینگل می‌شود. امکانات داخل اتاق‌ها ( حمام، سرویس بهداشتی فرنگی، بخاری گازی و یخچال) و صبحانه خوری و چایخانه سنتی کاروانسرا، این بخش اقامتی را به نسبت دیگر انواع بخش‌ها مجهزتر می‌کند.

خدمات تفریحی اکوکمپ دورنا

اقامت در اکوکمپ و استفاده از خدمات تفریحی آن روزها می‌تواند شما را در اقامتگاه سرگرم کند. در حال حاضر و در فاز اولیه، بخش‌های مختلف اقامتی به همراه مجتمع آبدرمانی، حمام ترک اسب سواری، پرواز تفریحی پاراگلایدر اسکی کوهستان، دوچرخه سواری و اجرای موسیقی زنده عاشقلر و … به بهره برداری رسیده است.

این اقامتگاه با هدف آشنایی با فرهنگ ایل شاهسون، طبیعت گردی پایدار، استفاده از آب گرم معدنی، گردشگری ورزشی و بازدید از آبشارها، کوهسارها به فعالیت‌های گردشگری می‌پردازد.

اکولوژ دورنا

نظرات مهمانان اکوکمپ دورنا در سایت تریپ ادوایزر

WillekeE  : ” دوستان برای ما این اقامتگاه را رزرو کردند. ما واقعا نمی دانستیم که چه انتظاری از آن داشته باشیم. این مجموعه یک رستوران زیبا و اتاق هایی به سبک و سیاق اصیل دارد. منظره و محیط اطراف آرام و بسیار زیبا است. در نزدیکی مجموعه یک آبگرم وجود دارد و قرار است به زودی در اقامتگاه نیز یک آبگرم وجود داشته باشد.

مالک اقامتگاه تمام تلاش خود را در راستای اقامت رضایت بخش ما کرد و به شدت این اقامتگاه را توصیه می‌کنم.”

: Ron” متااسفانه ما به همراه دوستانمان از شمال ایران فقط ۲ شب در اکوکمپ دورنا اقامت داشتیم. مدیر و پرسنل اقامتگاه برخورد خیلی خوبی با ما داشتند و غذاهایی که سرو می‌شد عالی بود. متخصصین واقعی ایرانی!

دو شبی که آنجا بودیم مهمانی خودجوشی داشتیم که حتی افراد محلی به نمایش رقص می پرداختند.

قطعا این اقامتگاه ارزش رفتن دارد و ما دوباره به آنجا برمی‌گردیم.”

یک دیدگاه

  1. آلاچیق عشایری یکی از بهترین تجربه ها هست که آدمو میبره به قعر قوم عشایر و سبک زندگی که دارن واقعا فراموش نشدنی ان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا