جاذبه‌های فرهنگیمناسبت‌های سالیانه

روز جهانی زمین پاک ؛ روزی برای تنفس زمین

روز زمین پاک یک رویداد جهانی است که 22 آوریل هر سال برگزار می‌شود. امسال هم، تمام مردم و دولت‌های جهان، شنبه 22 آوریل 2023 را جشن خواهند گرفت. افزایش تعداد مشارکت‌کنندگان در روز جهانی زمین، آگاهی از اهمیت حفاظت از سیاره ما و منابع طبیعی آن را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، مردم را به مشارکت در حفظ محیط زیست تشویق می‌کند. در این روز برنامه‌های مختلفی اجرا می‌شوند تا مردم را به تفکر درباره زمین وادارند. تجمعات، کنسرت‌ها و فعالیت‌های درختکاری از جمله برنامه‌ها و رویدادهایی هستند که در روز جهانی زمین برگزار می‌شوند و هر کشور بنا بر فرهنگ و سنت‌های خود برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌کنند.

تاریخچه روز زمین پاک

تاریخچه روز جهانی زمین

اولین بار در 22 آوریل 1970 روز زمین پاک جشن گرفته شد. گیلورد نلسون، سناتور ایالات متحده از ویسکانسین با مشاهده خسارت ناشی از نشت نفت در سانتا باربارا، کالیفرنیا در سال 1969، احساس کرد که مردم نیاز دارند تا نسبت به محیط زیست خود آگاه‌تر شوند و تلاش کنند تا از سیاره زمین محافظت کنند. او پیشنهاد کرد روز 22 اوریل را روز زمین نام‌گذاری کنند به این امید که این روز روزی باشد برای آموزش بیشتر مردم در حوزه حفاظت از محیط زیست.
رفته رفته روز زمین پاک به یک پدیده جهانی تبدیل شد. بیش از 20 میلیون نفر در اولین روز زمین پاک در آوریل 1970 در این رویدادها که در سراسر ایالات متحده برگزار شده بود، شرکت کردند. امروز بیش از 1 میلیارد نفر در بیش از 193 کشور جهان این روز را جشن می‌گیرند.
هدف از روز زمین پاک را می‌توان آگاهی دادن به مسائل زیست محیطی که سیاره ما با آن مواجه است و پیداکردن و ترویج راه‌حل‌هایی برای آینده‌ای پایدار عنوان کرد. شاید در کشوری مانند ایران این رویداد در حد یک پوستر و تبریک در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها باشد، اما این روز برای بخش بزرگی از مردم دنیا روز بسیار بزرگی است که اهداف ارزشمندی را دنبال می‌کند و برای رسیدن به این اهداف سرمایه‌های زیادی هزینه می‌شود.

تم روز جهانی زمین در سال 2023

روز جهانی زمین پاک

هر سال روز جهانی زمین پاک با یک تم و شعار بخصوص کار خود را آغاز می‌کند. سازمان جهانی که این رویداد بزرگ را سازماندهی می‌کند، سازمان EDO با آدرس وب سایت EarthDay.org است. شعار جدید این سازمان برای سال 2023 “Invest in Our Planet” است.
زمین اکنون به سرمایه‌گذاری ما نیاز دارد. اکنون زمان آن است که یک بار دیگر گرد هم بیاییم و برای محافظت از زمین عزیز با هم مشارکت کنیم. برای اینکه بتوانیم آینده‌ای سبز، مرفه و عادلانه برای خود و آینده‌گانمان بسازیم، لازم است کسب‌و‌کارها، دولت‌ها و جامعه مدنی علیه بحران آب‌و‌هوا اقدامی عملی انجام دهند. درواقع توسعه یک آینده باثبات مستلزم حمایت گسترده دولت‌ها، جوامع، نهادها و مشاغل مختلف است. هرچند به نظر می‌رسد تنها کشورهای جهان اول به اهمیت این موضوع پی برده‌اند و کشورهای جهان سوم بیشتر درگیر مسائلی ساده‌تر از جمله معیشت و حفظ جان انسان‌ها هستند.
با وجود عدم توجه دولت‌های کشورهای جهان سوم، جوامع و ساکنان این کشورها شخصا می‌توانند به روش‌های مختلف در این رویداد جهانی مشارکت کنند و سهم خود را در حفظ محیط زیست انجام دهند.
شعارها و اهداف مختلف در سال‌های گذشته
سال 2005: محیط زیست سالم برای کودکان
سال 2006 : علم و ایمان
سال 2007: با زمین مهربان باشیم
سال 2008: درختان برای بقای سیاره حیاتی هستند
و …

بیشتر بخوانید: سفره هفت سین

اهداف روز زمین پاک در ۲۰۲۳

پنجاه و سومین سالگرد روز زمین پاک بر دو موضوع اصلی تمرکز خواهد داشت. نجات بشریت از بحران آب‌و‌هوا و ایجاد اقتصاد سبز برای همه. در این برنامه عملکرد تمام کشورها مورد بررسی قرار می‌گیرد چرا که بقای زمین در گرو همکاری تمامی کشورهاست.

چطور وظیفه خود را در قبال زمین انجام دهیم؟

روز جهانی زمین پاک

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید سهمی در محافظت از زمین داشته باشیم و نشان دهیم که نسبت به خود، محیط زندگیمان و نسل‌های بعدی احساس مسئولیت می‌کنیم. مؤثرترین راه برای شروع این است که نسبت به مسائل زیست‌محیطی که با آن‌ها مواجه هستیم و کارهایی که می‌توانیم برای کمک به آن انجام دهیم، بیشتر آگاه شویم. در زیر چند ایده وجود دارد:
• تلاش برای کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار
• استفاده از دوچرخه و سیستم حمل‌و‌نقل عمومی و افزایش میزان پیاده‌روی به جای رانندگی با ماشین شخصی
• خرید محصولات سازگار با محیط زیست و تلاش برای کاهش مصرف پلاستیک و نابلون
• تقویت سیستم بازیافت
• آموزش کودکان در راستای احترام به زمین و منابع آن
• مشارکت و همکاری با سازمان‌های حافظت از محیط زیست و دنبال‌کردن برنامه‌های آن‌ها
• آگاه کردن دیگران در خصوص حفاظت از محیط زیست
• توجه به درخت و درختکاری
• تلاش در جهت کاهش مصرف‌گرایی جوامع

کلام آخر

نابودی زمین نابودی حیات بر روی آن را به دنبال خواهد داشت. از بین رفتن جنگل‌ها و آلوده‌شدن رودخانه و اقیانوس‌ها و… نسل بشر را به خطر می‌اندازد. شاید در شرایط اقتصادی کنونی و مشکلات مختلفی که با آن رو به رو هستیم، نجات زمین برای آیندگان کم اهمیت‌تر به نظر برسد، اما همین بی‌توجهی باعث شده مشکل کم آبی و خشکی رودخانه‌ها به مشکلات قبلی ما اضافه شوند. نبود آب کافی منجر به وارد‌شدن خسارت به بخش کشاورزی و در نتیجه کاهش منابع غذایی می‌شود. به نظر می‌رسد عدم توجه به زمین و محیط زیست، بیشترین تاثیر را بر کشورهای جهان سوم می‌گذارد تا کشورهای توسعه یافته.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا