ایران‌ را بگردیمسفرهای تابستانی

دشت مغان

دشت مغان جلگه‌ای زیبا، با منظره‌ای خیره‌کننده، در شمالی‌ترین قسمت استان اردیبل واقع شده و به‌عنوان یکی از بکرترین و زیباترین مناطق گردشگری ایران، مورد توجه ویژه طبیعت‌دوستان و طبیعت‌گردان است. این دشت سرسبز و پهناور، با باران‌های پیاپی و آب‌وهوای خیلی خوب از زمینی حاصل‌خیز  برخوردار است و برای فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری بسیار مساعد است؛ دشت مغان یا دشت همیشه بهار ایران منطقه‌ای ارزشمند برای گردشگری ایران است که ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با دیدنی‌ها و ظرفیت‌های مهم آن آشنا کنیم، اگر شما هم علاقه‌مندید بیشتر با دشت مغان آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دشت مغان کجاست؟

دشت مغان در استان اردبیل، سال‌ها یکی از توابع مشگین شهر محسوب می‌شد اما بعدها به‌عنوان شهرستانی مستقل از مشگین شهر جدا شد. دشت مغان در ساحل جنوبی رود ارس و غرب دریای خزر و در شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل واقع است. دشت مغان از چندین شهر تشکیل شده و گرمی در مرکزیت آن قرار دارد.

دشت مغان

مسیر دسترسی به دشت مغان

برای دسترسی به دشت مغان باید خودتان را به اردبیل برسانید و از آنجا مسیر گرمی را پیش بگیرید؛ از گرمی هم به‌راحتی‌ می‌توانید با پرس‌وجو یا با استفاده از نقشه‌های آنلاین مسیر دشت مغان را پیدا کنید. برای رفتن به اردبیل از مبدا تهران نیز باید سفر خود را از جاده تهران-قزوین آغاز کنید، در ادامه وارد جاده قزوین- زنجان و سپس زنجان-تبریز شوید؛ در ادامه مسیر اردبیل-خلخال-زنجان را در پیش بگیرید تا به شهر زیبای اردبیل برسید.

آثار تاریخی دشت مغان

دشت مغان در کنار ظرفیت‌های گردشگری بی‌نظیر، از ارزش تاریخی مهمی برخوردار است؛ از قدیم الایام اقوامی که در سرزمین مغان زندگی می‌کردند را آذربایجانی می‌گفتند که بعدا آذربایجان را شامل سرزمینی  میان شروان و آذربایجان ایران می‌دانستند. زیستگاه حسن دره سی، گورستان اصلاندوز مغان، گورستان کورلار کورعباسلوی مغان، دریاچه سد شهرک مغان، سواحل زیبای آراز چایی (رود ارس)، قلعه اولتان مغان، برج قارلوجا، تپه خرمن، تپه نادر اصلاندوز، پل تاریخی خمارلو مغان، زیستگاه خروسلوی مغان، زیستگاه آقابابا و جنگل‌های مغان از جمله دیدنی‌های ارزشمند و تاریخی دشت مغان است.

عکس دشت مغان اردبیل

بخش‌های مختلف دشت مغان

دشت زیبای مغان نواحی طبیعی مختلفی دارد که همین موضوع باعث تنوع زیست محیطی و خلق مناظر شگفت‌انگیز شده که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

نواحی کوهستانی

نواحی کوهستانی ارتفاعات جنوب، جنوب غرب و غرب دشت مغان را شامل می‌شود. دهستان قشلاق غربی، بخش‎‌هایی از  اصلاندوز، بخش مرکزی و دهستان قشلاق شمالی در این قسمت واقع شدند.

نواحی کوهپایه‌ای

به‌طور کلی زمین‌های کمتراز۱۰۰متر ارتفاع متصل به کوهستان تا نزدیک جلگه را می‌توان جزو این ناحیه به حساب آورد. شیب زمین در این نواحی حدود ۱ تا ۱۰ درصد می‌باشد، کلاً اراضی مساعد برای فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری و سکونت انسانی محسوب می‌گردد.

نواحی جلگه‌ای

درشمال منطقه با شیب بسیار ملایم، کمتراز۵ درصد تا سواحل رود ارس گسترش دارد و به دلیل وجود خاک‌های آبرفتی دانه ریز و رسوبی و حاصلخیز تماماً زمین‌های عمده کشاورزی را تشکیل داده و از تراکم زیاد جمعیت برخوردار می‌باشد. این نواحی تا ارتفاع حداقل ۳۰متر از سطح دریا در منتهی‌الیه شمال شرق منطقه در دهستان ساوالان تداوم می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا