دانستنی‌های سفر

من عکاس طبیعت هستم و سفر زندگی من است

کوله‌بار سفر را می‌بندم؛ دوربین، سه‌پایه، ریموت شاتر و لنز واید را بر می‌دارم؛ آب و هوا را چک می‌کنم؛ لباس مناسب را انتخاب می‌کنم و در نهایت سفر من آغاز می‌شود. درست حدس زدید من یک عکاس طبیعت هستم؛ به زندگی من خوش آمدید.

با هوشمندسازی لوازم ارتباط جمعی همچون تلفن‌همراه، عکاسی به یکی از رفتارهای معمول روزانه تبدیل شده است. عکاسی از یک وعده غذای دلپذیر در جمع دوستان یا ثبت خاطرات با یک عکس سلفی همه به آداب مرسوم این روزهای دیجیتال ما تبدیل شده است. اما این عکاسی‌های روزمره تمام تعریف عکاسی نیست.

عکاسی خود به عنوان یک رشته تخصصی در میان هنر هفتگانه در دسته سوم یعنی در میان هنرهای ترسیمی تعریف شده و خود دارای رشته‌ها و زیرمجموعه‌های مختلفی است. عکاسی پرتره، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی مستند، عکاسی خبری از جمله این رشته‌های عکاسی تخصصی است.

 

عکاس طبیعت و گردشگری

در این میان عکاسی طبیعت جزو جذاب‌ترین رشته‌های عکاسی بوده و طرفداران زیادی هم دارد. این سبک از عکاسی حس پویایی را در مخاطب زنده می کند و باعث آرامش می شود. در این سبک توجه عکاس طبیعت به محیط طبیعی مورد نظرش است و مناظر طبیعی، حیات وحش، مناظر زیر آب و دریا، آسمان و ابرها سوژه‌های این سبک از عکاسی است.

فعالیت هنری یک عکاس طبیعت در صنعت گردشگری نیز بسیار حائز اهمیت است. در تمام شهر‌های گردشگری جهان؛ معرفی جاذبه‌های طبیعی و گردشگری با توسل به این حوزه انجام می‌شود. در کشور خودمان نیز معرفی جاذبه‌های طبیعی و گردشگری همچون جواهرده رامسر، روستای پالنگان کردستان یا کویر بکر انارک اصفهان همه و همه از نگاه دوربین عکاس طبیعت به گردشگران معرفی می‌شوند. اگرچه تولید محتوای نوشتاری، پادکست و یا ویدئو نیز در این حوزه تاثیرگذار است ولی عکاسی جایگاه مهمی در این عرصه دارد.

گفت‌وگوی هومسا با علی خوشرو، عکاس طبیعت

از همین رو و با توجه به اهمیت عکاسی در صنعت گردشگری با علی خوشرو، عکاس طبیعت و تصویربردار که در حرفه خود موفق عمل کرده به گفت‌‌وگو پرداختیم تا با کم و کیف این سبک از عکاسی بیشتر اشنا شویم .

_سلام؛ آقای خوشرو خودتان را معرفی کنید و بفرمایید اهل کجا هستید.

سلام من علی خوشرو، فعال در حوزه عکاسی و تصویربرداری، ۳۶ ساله، متولد قم و ساکن تهران هستم.

_از چه زمان به عکاسی و گردشگری علاقه‌مند شدید و فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان یک عکاس طبیعت آغاز کردید؟

به واسطه تحصیل در رشته معماری از زمان هنرستان به عکاسی علاقه‌مند شدم. اگرچه فعالیت جدی من به عنوان یک عکاس طبیعت از ۳۰ سالگی آغاز شد. منظور از جدی در این حد است که من به منظور داشتن فرصت بیشتر برای عکاسی و سفرکردن از شغلم استعفا دادم.

من عکاس طبیعت هستم و سفر زندگی من است
علی خوشرو عکاس طبیعت

سفرکردن به اصل مهم زندگیم تبدیل شده است

چه خروجی عکس داشته باشد چه نداشته باشد!

در ابتدا علاقه زیاد من به عکاسی هوایی بود که من را مجبور کرد برای عکاسی به طبیعت بروم. اما با گذشت زمان و فعالیت بیشتر در این عرصه، این اجبار من را به طبیعت خیلی علاقه‌مند کرد. این علاقه هم به میزانی است که در این 6 سال برای عکاسی و تصویربرداری تقریبا به اکثر جاذبه‌های گردشگری و دیدنی در کشور رفته‌ام و از جاهای دیدنی ویدئو و عکس تهیه کردم. میتوان گفت به عنوان یک عکاس طبیعت و یک تصویربردار که در این عرصه فعالیت دارم؛ سفر کردن به اصل مهم در زندگی من تبدیل شده است؛ تفاوتی هم ندارد که سفر برای من خروجی عکس داشته باشه یا نداشته باشد.

 

_فعالیت هنری یک عکاس طبیعت با فعالیت در دیگر رشته‌های عکاسی چه تفاوتی دارد؟

یک تفاوت مهم این است که طبیعت اصلا قابل پیش‌بینی نیست. بارها پیش‌آمده قبل از سفر وضعیت جوی مقصد را چک کردم ولی هنگام رسیدن به مقصد شرایط جوی دیگری را شاهد بودم. گاهی وقت‌ها شرایط جوی برای عکاسی مناسب بود ولی بعضی اوقات هم شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که امکان عکاسی و تصویربرداری وجود نداشت و در نتیجه سفر بدون نتیجه به پایان می‌رسید. ولی این شرایط در رشته‌های دیگر عکاسی کمتر اتفاق می‌دهد.

کار عکاس طبیعت مخاطرات خودش را دارد

اکثرا فکر می‌کنند به عکاس طبیعت خوش می‌گذرد

در ضمن عکاسی طبیعت واقعا سخت است و کار عکاس طبیعت مخاطرات خودش را دارد. شرایط به آن‌صورت که برخی فکر می‌کنند نیست. اکثرا فکر می‌کنند در این تجربه‌های عکاسی چقدر به عکاس طبیعت خوش می‌گذرد. اما واقعا اینگونه نیست و فقط خروجی‌ها یعنی تصاویر به دست آمده خوب از آب درمی‌آید.

به خاطر دارم برای عکاسی از طلوع آفتاب، یک شب را در طبیعت لرستان کمپ کردیم. ما در آن شب شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم؛ به گونه‌ای که مجبور شدیم شب را زیر تگرگ شدید و با صدای زوزه گرگ صبح کنیم.

روستای تنگ در چابهار

من عکاس طبیعت هستم و سفر زندگی من است
روستای تنگ در چابهار

برای ثبت این عکس در روستای تنگ در چابهار از ساعت ۴ صبح در موقعیت بودم تا بهترین زمان طلوع را ثبت کنم.

جنگل‌های گیلان

من عکاس طبیعت هستم و سفر زندگی من است
جنگل‌های گیلان

برای ثبت این عکس تنها و در اعماق یکی از جنگل‌های گیلان بودم؛ در مسیر رودخانه چهار بار سر خوردم و با تجهیزاتم در آب افتادم. البته در آخر هم به کادر مورد نظر خود رسیدم.

 

سواحل جنوب

من عکاس طبیعت هستم و سفر زندگی من است
سواحل جنوب

این عکس در سواحل جنوب گرفته شد. برای ثبت این تصویر حدود ۵۰۰ عکس گرفته شد تا به آن تصویری که مورد نظرم بود دست پیدا کنم.

 

_از زیباترین اماکن گردشگری که برای یک عکاس طبیعت لذت بخش است بگویید.

پاسخ به این موضوع کار آسانی نیست؛ چرا که تنوع طبیعت در ایران خیلی زیاد است و اولویت‌دادن به مناظر زیبا برای یک عکاس طبیعت سخت است. ولی فکر می‌کنم مناطق سمت جنوب بسیار زیبا است. از عجیب‌ترین و زیباترین مکان هایی که می‌توانم به آن اشاره کنم کویر لوت است. کویر لوت جایی است که من هیچ توضیحی برای آن ندارم. فقط باید سفر به این کویر زیبا را تجربه کرد.

_عکاسی طبیعت و گردشگری در ایران چه جایگاهی دارد؟ به عنوان یک عکاس طبیعت و تصویربردار آینده این حوزه را چگونه می‌بینید؟

اکنون موضوع عکاسی طبیعت از گذشته بیش‌تر جا افتاده است. البته به دلیل هزینه‌های زیاد این حرفه و نبود درآمد کافی برای یک عکاس طبیعت، خیلی‌ها از ادامه مسیر منصرف می‌شوند. همه با دیدن عکس‌های یک عکاس طبیعت مثل من می‌گویند ” وای چه عکس زیبایی” ولی تا این لحظه حتی یک نفر هم برای خرید تابلو عکس من هزینه نکرده است. نه فقط من، این موضوع شامل اکثر همکارانم نیز می‌شود. بر همین اساس زیاد به رشد این عرصه امید ندارم. اگرچه عکاس‌های خیلی خوبی داریم که با جان و دل کار می‌کنند و درآمدی هم ندارند.

من عکاس طبیعت هستم و سفر زندگی من است
جنگل مازندران پاییز 98

_برای عکاسان تازه کار که قصد دارند به عنوان عکاس طبیعت فعالیت خود را آغاز کنند چه توصیه‌ای دارید؟

به فردی که قصد دارد عکاس طبیعت شود، پیشنهاد می‌کنم در ابتدای کار سراغ تجهیزات گران نرود و اول سفر را تجربه کند. من باوجود اینکه دوربین هم داشتم ولی عکاسی را با موبایل آغاز کردم و به تدریج بر اساس نیازی که در مسیر کارم ایجاد شد تجهیزات به‌روز را تهیه کرده و برای بهبود کیفیت کارم از آن‌ها استفاده کردم.

عکاس طبیعت را دریابیم

همه ما با دیدن یک عکس جذاب از یک دشت سرسبز در کردستان لذت می‌بریم و ناخودآگاه با خود می‌گوییم “ایران واقعا زیباست؛ باید به همه این مناطق زیبا سفر کنم”. اما به این توجه کرده‌ایم که نگاه هنرمندانه عکاس این عکس توانسته شما را به سفر ترغیب کند؟

اگرچه امروزه گردشگری به یک پختگی نسبی دست یافته و به صنعتی مهم و درآمدزا تبدیل شده است اما باید توجه کنیم که بلوغ این صنعت ارزشمند، خود مرهون تلاش فعالین عرصه تولید محتوای این حوزه است. قطعا جاذبه‌های گردشگری و تاریخی از قلم نویسندگان و از قاب هنرمندانه عکاسان و تصویربرداران معرفی می‌شود. بنابراین توجه به فعالیت هنرمندانه یک عکاس طبیعت خود می‌تواند گامی مهم در مسیر توسعه گردشگری باشد.

 

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا