ایران‌ را بگردیماطراف تهرانجاهای طبیعی

شهرستانک کرج ؛ یک دنیا زیبایی در دل کوه های البرز

در این سفر می‌خواهیم با شما همراه شویم و سری به روستای شهرستانک از جاهای دیدنی کرج بزنیم. روستایی بی‌اندازه تماشایی و دل‌انگیز که در هر فصلی از سال جذابیت‌های خاص خود را دارد و دل از هر رهگذر و مسافری می‌برد. با ما همراه باشید تا از جاهای دیدنی روستای شهرتان برای‌تان بگوییم با امکانات و اقامت در شهرستانک آشنا شویم و گشتی در کوچه‌پس‌کوچه‌های رویایی این شهر بزنیم. ما را در این سفر همراهی کنید.

روستای شهرستانک کجاست؟

روستای شهرستانک، جایی در حوالی تهران در دل کوه های البرز جای گرفته است و در حاشیه جاده زیبای چالوس روزگار می‌گذراند. روستایی تاریخی که طبیعتی حیرت‌انگیز و تماشایی دارد و برای دوری از دغدغه‌ها و روزمرگی‌های زندگی شهری گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود.

شهرستانک در ۵۴ کیلومتری شمال غربی کرج قرار گرفته است. این روستا مرز استان البرز و استان تهران را پوشش داده است. شهرستانک از سطح دریا ارتفاعی معادل ۲۱۹۰ متر دارد. شهرستانک جاده کوهستانی بسیار زیبایی دارد و دره‌های سرسبز آن زبانزد تمامی مردمان منطقه است.
این روستا از شمال به روستای کسیل و از سمت جنوب به سولقان، کن و امام‌زاده داوود منتهی می‌شود. از شرق روستای شهرستانک با روستای آهار و شکراب همسایه است و از غرب نیر به شلینک، لانیز و سرک محدود می‌شود.

روستای شهرستانک

روستایی با کوچه‌باغ‌هایی دل‌انگیز و آرامش‌بخش که یکی از بهترین تجربه‌های پیاده‌روی در طبیعت را برای‌تان رقم می‌زند. مردم اینجا امورات‌شان را از طریق کشت و زرع غلات، انواع میوه، گردو، پرورش زنبور عسل، لبنیات و دامداری می‌گذرانند و در هر فصل محصولات‌شان را به گردشگران می‌فروشند.

مسیر دسترسی به شهرستانک

برای دسترسی به روستای شهرستانک چند روش پیش روی شما قرار دارد:

  • با استفاده از ماشین شخصی

اگر می‌خواهید با با ماشین خودتان راهی روستای شهرستانک شوید، باید خود را به جاده چالوس کرج برسانید. بعد از اینکه شهر آسارا را پشت سر گذاشتید، نرسیده به گچسر وارد دوراهی شهرستانک در سمت راست جاده شوید. از اینجا تا خود روستا در حدود 10 دقیقه رانندگی پیش رو دارید. از آنجایی که مردم روستا به آوردن ماشین داخل روستا هستند، توصیه می‌کنیم خودروی‌تان را بیرون روستا پارک کنید و ادامه راه را پیاده بروید.

اجاره آنلاین ویلا در کرج

  • از طریق کوه نوردی از تهران

برای آنهایی که اهل کوه‌نوردی هستند، شهرستانک می‌تواند یک مقصد جذاب باشد. برای این این کار باید خود را به کوه توچال برسانید و از آنجا راه روستای شهرستانک را در پیش بگیرید. مسیر مخصوص کوه‌نوردی از غرب توچال آغاز می‌شود و به سمت قله شاه نشین ادامه پیدا می‌کند. بعد از پشت سر گذاشتن این قله و طی 1 ساعت و نیم پیاده‌روی، کاخ ناصری پیش روی شما قرار می‌‍گیرد.

البته می‌توانید همین مسیر را از سمت روستای شهرستانک به سمت قله توچال طی کنید.

  • با کمک تورهای گردشگری

هر ساله در فصل‌های مختلف سال، تورهای مختلف گردشگری به مقصد روستای شهرستانک برگزار می‌شود. با شرکت در یکی از این تورها می‌توانید از گشت‌وگذار در این روستا نهایت لذت را ببرید. مبدا این تورها هم معمولا شهرهای کرج و تهران است و یک روزه انجام می‌شود.

کوچه باغ‌های شهرستانک

بهترین زمان سفر به شهرستانک کرج

بهترین زمان سفر به روستای شهرستانک پاییز این روستاست، پاییزی هزار رنگ و هزار خاطره که زیباترین چشم‌اندازها از هنرمندی طبیعت را پیش روی چشمان شما می‌گستراند. پاییز شهرستانک بسیار محبوب است و یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی در پاییز به حساب می‌آید.

البته بهار و تابستان اینجا هم بسیار زیبا و تماشایی است. در بهار درختان جوانه می‌زنند و گل می‌دهند و در تابستان باغ‌های میوه به بار می‌نشینند. تماشای این همه زیبایی و تجربه آن‌ها، چیزی نیست که بتوان به این راحتی از دست داد.

جاهای دیدنی روستای شهرستانک

همراه باشید تا از دیدنی‌های روستای شهرستانک برای‌تان بگوییم:

شهرستانک جاده چالوس

  • گذر از جاده خاطره‌انگیز چالوس

از هر جایی راهی روستای شهرستانک شوید، مسیرتان در انتهای کار به جاده خاطره‌انگیز و تماشایی چالوس می‌رسد. جاده‌ای که همه با زیبایی‌ها و جذابیت‌های آن آشنا هستیم و نیازی به تعریف و تمجید ندارد. مسیر فرعی جاده چالوس به روستای شهرستانک هم بسیار زیبا و تماشایی است و در پاییز و بهار دیدنی‌تر هم می‌شود.

  • کاخ ناصری یا کاخ شهرستانک

عکس قدیمی کاخ ناصری

عکس قدیمی کاخ ناصری

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های روستای شهرستانک، کاخ ناصری است که به اسم کاخ شهرستانک هم شناخته می‌شود. کاخی که به دستور ناصرالدین شاه قاجار برای خودش و خانواده‌اش ساخته شد و بسیار مورد استقبال او قرار گرفت.

عمارتی 8000 متری با چشم‌اندازی به کوه‌های اطراف که یکی از تفرجگاه‌های محبوب ناصرالدین شاه محسوب می‌شد. او در ایام تابستان برای فرار از گرمای تهران راهی روستای شهرستانک و کاخ ناصری خود می‌شد و مراسم روز آشپزان را هم در این کاخ برگزار می‌کرد. کاخی که با وجود ثبت ملی شدن، در حال تخریب است و رسیدگی و توجه خاصی به آن نمی‌شود.

اگر می خواهید در سفر به روستای شهرستانک، از عمارت ناصری دیدن کنید، باید بین 1 تا 2 ساعت پیاده‌روی داشته باشید. حتما برای بازدید از این کاخ، لباس و کفش مناسب کوه‌نوردی به تن کنید.

کاخ ناصری شهرستانک

عکس امروز کاخ ناصری

  • کتیبه شهرستانک

در ضلع شرقی کاخ ناصری یک کتیبه بزرگ با ارتفاع 4 متری وجود دارد که نوشته‌های روی آن به خوبی خوانده نمی‌شود اما داستانی در مورد آن بر سر زبان‌ها وجود دارد. اهالی روستا می‌گویند این سنگ از صخره نزدیک به کاخ ناصری جدا شده اما صدمه‌ای به بنا وارد نکرده است. اتفاقی که باعث شد ناصرالدین شاه دستور دهد داستان مربوط به این واقعا را روی این کتیبه یادداشت کنند.

  • رودخانه و آبشار شهرستانک

کاخ ناصری تنها دیدنی روستای شهرستانک نیست و زیبایی‌های طبیعی بسیاری در این روستا انتظار شما را می‌کشد. یکی از آن‌ها رودخانه و آبشار شهرستانک است که در نزدیکی کاخ ناصری قرار دارد. این رودخانه در کنار این عمارت جاری است و از چشمه‌ای به نام گله گیله سرچشمه می‌گیرد. آبی که از چشمه جاری می‌شود، در راه به شکل آبشاری کم ارتفاع در می‌آید و راهش را به سمت روستا ادامه می‌دهد. از باغ‌های میوه و زمین‌های کشاورزی رد می‌شود و به روستا روح می‌بخشد.

  • درخت اُرس

یکی از جذابیت‌های روستای شهرستانک درخت ارس است. درختانی با هویتی افسانه‌ای که بخشی جدا نشدنی از طبیعت روستا محسوب می‌شوند. یکی از این درختان به نام هورست 2800 سال سن دارد، ارتفاع آن به 17 متر می‌رسد و عرض آن تقریبا 14 متر است.

برای دیدن این درخت باید راه جنوب شرقی روستا را در پیش بگیرید و وارد یک مسیر خاکی شوید. بعد از 20 دقیقه پیاده‌روی به این درخت می‌رسید.

شهرستانک

سایر جاذبه‌های گردشگری شهرستانک

اگر اهل تفریح و خوشگذرانی هستید، روستای شهرستانک گزینه‌های جذابی پیش روی‌تان قرار می‌دهد:

  • قدم زدن در کوچه‌ باغ های شهرستانک

روستای شهرستانک باغ‌های میوه زیادی دارد، باغ‌هایی که یا با حصارهای کوتاه از هم جدا شده‌اند یا اینکه اصلا حصار ندارند. موضوعی که باعث شده کوچه‌باغ‌های زیبایی در گوشه‌وکنار شهرستانک به چشم بخورد و فرصت یک پیاده‌روی شاعرانه در دل این کوچه‌پس‌کوچه‌ها را در اختیارتان قرار دهد. اگر به شهرستانک سفر می‌کنید، این فرصت را از دست ندهید و در طبیعت دل‌انگیز اینجا غرق شوید.

*نکته مهم

به هیچ عنوان در زمان گشت‌وگذار در روستا، وارد حریم خصوصی باغ‌های مردم نشوید و میوه‌های باغ‌شان را بدون اجازه نچینید.

  • پیک نیک در روستای شهرستانک

روستای شهرستانک برای یک گردش یک روزه اطراف تهران و کرج گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. اگر اهل پیک‌نیک در طبیعت هستید، صبح زود به دل جاده چالوس بزنید و از گذران روزتان در دل این روستا نهایت لذت را ببرید.

بیشتر بخوانید: پارک شهید چمران کرج

  • دوچرخه‌سواری و موتورسواری

یکی از تفریحاتی که در روستای شهرستانک طرفداران زیادی دارد، دوچرخه‌سواری و موتورسواری در کوه‌ها و پستی و بلندی‌های داخل و اطراف روستاست.

شهرستانک کرج

لوازم ضروری سفر به شهرستانک

اگر قصد پیک‌نیک یا کوه‌نوردی در روستای شهرستانک را دارید، بهتر است وسایل زیر را با خود همراه ببرید:

آب آشامیدنی، زیرانداز، وعده‌های غذایی، کوله‌پشتی، کفش مناسب کوه‌نوردی، لباس اضافه، لباس گرم، چادر مسافرتی، کیسه خواب، بادگیر، پاوربانک، کیسه زباله، آجیل و خشکبار، کبریت یا فندک، داروهای عمومی

امکانات روستای شهرستانک

با وجود شهرت زیاد روستای شهرستانک، امکانات زیادی برای استفاده گردشگران در آن به چشم نمی‌خورد و تنها در اطراف کاخ ناصری چند آلاچیق برای برپایی چادر وجود دارد. خود روستای شهرستانک هم دو مسجد، یک مرکز بهداشت و یک حسینیه دارد.

اقامت در شهرستانک

برای اقامت در روستای شهرستانک گزینه‌های زیادی در اختیار ندارید و نمی‌توانید روی اجاره ویلا یا خانه محلی در اینجا حساب باز کنید. اگر دوست دارید شب را در شهرستانک بمانید، باید بساط چادر را برپا کنید وگرنه برای اقامت باید راهی روستاها و شهرهای نزدیک مانند کرج و مرزن آباد و اقامتگاه‌های جاده چالوس شوید.

برای آن‌هایی که می‌خواهند شب‌نشینی در طبیعت را با روستای شهرستانک شروع کنند، خواندن مطلب کمپینگ در طبیعت، تجهیزات و نکات ایمنی را توصیه می‌کنیم. آن‌هایی هم که علاقه دارند شب را در خانه محلی یا هتل یا اقامتگاه بوم‌گردی بگذرانند، می‌توانند از پیشنهادهای سایت هومسا برای اجاره ویلا و سوئیت کمک بگیرند.

شهرستانک چالوس

بیشتر بخوانید: رستوران های کرج

کلام آخر

گشتی در یکی از زیباترین روستاها و جاهای دیدنی اطراف تهران زدیم و با دیدنی‌ها و تفریحات روستای شهرستانک آشنا شدیم. روستایی که فرصت یک طبیعت‌گردی جذاب و فراموش نشدنی را به شما می‌دهد و چشم‌اندازهایی تماشایی در برابر چشمان شما می‌گستراند.

‫3 دیدگاه ها

  1. من اهل این روستا هستم و باید بگم نگین البرز همین جاست،تابستان خنک و پاییز رنگارنگ

  2. سلام
    سر این تبلیغات شما و الباقی سایتها
    هر آخر هفته و تعطیلات چنان روستامون شلوغ میشه
    و میریزن تو باغها و عین زامبی به جون درخت‌ها میفتن که با دعوا باید بیرونشون کنیم.
    ممنون میشم تبلیغ نکنین واقعا باعث زحمت ما میشید

    1. سلام
      بله درسته بعضی ها واقعا شعور اجتماعی پایینی دارند
      ولی همه رو به یک چشم نبینید لطفاً

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا