بریم سفرجاذبه های ایرانجاهای دیدنیدانستنی‌های سفر

دیدنی های شهر کندوان تبریز 👌​😍​⛰️​

روستای کندوان که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز به شمار می‌آید، یکی از منحصربه‌فردترین روستاهای ایران است. روستای کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان بوده و تنها روستای صخره‌ای جهان می‌باشد که همچنان زندگی در آن جریان دارد. قدمت چندین هزار ساله این روستا در کنار آب و هوای مطلوب کوهستانی و البته معماری منحصربه‌فرد خانه‌ها در دل صخره‌ها، و دیدنی های شهر کندوان تبریز ، این منطقه را به یکی از گردشگرپذیرترین روستاهای ایران تبدیل کرده است.

این روستای بی‌نظیر در فاصله 65 کیلومتری تبریز قرار داشته که با ماشین شخصی می‌توان یک ساعته به آن رسید. گردشگرانی که می‌خواهند به این روستا سفر کنند و برای رزرو هتل در تبریز اقدام کنند، در ابتدا باید با استفاده از وسایل نقلیه مختلف اعم از هواپیما، قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی به تبریز بروند و سپس از تبریز با ماشین به سمت روستای کندوان حرکت کنند.

در این مقاله قصد داریم با جاذبه‌های دیدنی روستای کندوان آشنا شویم. البته پیش از آن بد نیست بهترین زمان سفر به این روستا را دانسته و قدری با معماری خانه‌های روستای کندوان آشنا شویم. برای شناخت دیدنی های شهر کندوان تبریز با هومسا همراه باشید.

دیدنی های شهر کندوان تبریز

آب و هوا و بهترین زمان سفر به کندوان تبریز

از آن‌جایی که روستای کندوان در استان آذربایجان شرقی و در منطقه کوهستانی واقع شده است، بدیهی است که آب و هوای آن سرد، کوهستانی و نیمه مرطوب باشد. این روستا در فصل‌های پاییز و زمستان سردترین روزهای خود را طی می‌کند. هرچه از اواسط شهریور به زمستان نزدیک‌تر می‌شویم سرما بیشتر و یخبندان‌ها طولانی‌تر می‌باشد.

سرمای هوا تا اواخر فروردین وجود داشته و پس از آن هوا رفته رفته رو به گرمای مطبوعی می‌رود. البته گرمای فصل‌های بهار و تابستان کندوان همچنان خنک بوده و مردم روستا را از هرگونه وسایل سرمایشی بی‌نیاز می‌کنند.

با توجه به آب و هوای روستای کندوان می‌توان به این نتیجه رسید که بهترین زمان سفر به این روستا و بازدید از دیدنی های شهر کندوان تبریز اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط شهریور ماه است. البته باید بدانید که کندوان در این زمان شلوغ‌ترین روزهای خود را می‌گذراند. بنابراین ممکن است گردشگران در رابطه با یافتن اقامتگاه با قدری مشکل مواجه شوند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره سفر به تبریز 🧳​🛫​✅

دیدنی های شهر کندوان تبریز

معماری داخل خانه‌های کندوان

بخش عمده‌ای از دیدنی‌های روستای کندوان را بافت صخره‌ای خانه‌های آن تشکیل می‌دهد. بسیاری از گردشگران مایلند بدانند که معماری این خانه‌ها چگونه بوده و فضای داخلی خانه‌ها به چه شکلی است. در واقع می‌توان چنین بیان کرد که بخش داخلی خانه‌های روستای کندوان به عنوان یکی از مهم‌ترین دیدنی های شهر کندوان تبریز شناخته می‌شود.

خانه‌های روستای کندوان که از آن‌ها تحت عنوان کران یاد می‌شود، از چند بخش اصلی شامل نشیمن، یوک یری، گزنه، مطبخ، آستانا، آستانه، پنجره و آبگریزگاه تشکیل می‌شود.

دیدنی های شهر کندوان تبریز

✔️نشیمن

نشیمن در واقع فضای اصلی خانه‌های روستای کندوان است که اتاق پذیرایی و اتاق خواب را تشکیل می‌دهد. در بسیاری از خانه‌ها محل خواب به شکل یک سکوی سنگی بوده و نسبت به سایر بخش‌های خانه قدری ارتفاع دارد. در فضای اصلی کران‌ها محلی برای قرار دادن ظروف لبنیات، شیر و آب قرار گرفته و همچنین طاقچه‌هایی برای قرار دادن آینه، کتاب، چراغ و… در صخره‌ها کنده شده است.

برای فرش کردن کف کران‌ها نیز از گلیم، فرش‌های دستباف یا پالاس استفاده می‌شود. یکی از جذابیت‌های فضای اصلی خانه‌های روستای کندوان آن است که در اتاق اصلی تنورهای نان‌پزی نیز در دل زمین کنده شده است.

دیدنی های شهر کندوان تبریز

✔️یوک یری

یوک یری یا جای رختخواب بخش دیگری از خانه‌های روستای کندوان را تشکیل می‌دهد. یوک یری یک بخش مسطح و بزرگ در دیواره فضای اصلی بوده که از آن برای قرار دادن لباس، لحاف، تشک، جاجیم و وسایلی از این دست استفاده می‌شود. یوک یری به وسیله یک پرده از فضای اصلی اتاق جدا می‌شود.

✔️مطبخ

قلب هر خانه‌ آشپزخانه است. در خانه‌های روستای کندوان آشپزخانه یا مطبخ معمولا در خارج از اتاق اصلی ساخته می‌شود. اما گاهی اوقات نیز پیش می‌آید که در داخل فضای اصلی تنوری برای آشپزی تعبیه می‌شود.

دیدنی های شهر کندوان تبریز

✔️آستانا

به قسمت ورودی خانه‌ها آستانا گفته می‌شود. در خانه‌های بزرگتر که محدودیت فضا وجود ندارد، آستانا به شکل جداگانه تعبیه شده که از آن برای شستشوی لباس و ظروف و حمام کردن استفاده می‌شود. این در حالی‌ست که در خانه‌های کوچک‌تر آستانا بخشی از فضای اصلی خانه بوده که با استفاده از یک دیوار سنگی کوتاه از بخش اصلی جدا شده است.

✔️گزنه

گزنه یا صندوقخانه به انبارهای کوچکی گفته می‌شود که در داخل خانه‌های روستای کندوان وجود داشته و مایحتاج خانه در آن نگهداری می‌شود.

دیدنی های شهر کندوان تبریز

✔️درب‌های ورودی و پنجره‌ها

درب‌های ورودی در روستای کندوان قدری متفاوت از سایر طرح‌های ورودی می‌باشد. در این منطقه برای جلوگیری از ورود حیوانات و دشمنان درب‌ها و پنجره‌ها کمی مایل به داخل نصب می‌شوند. به واسطه محدودیت فضا درها معمولا کوتاه بوده و اکثرا از جنس چوب هستند. پنجره‌ها نیز در بخش‌های بالایی کران‌ها قرار گرفته و در حکم نورگیری برای خانه هستند. پنجره‌ها نیز در داخل فضای دیوار تعبیه شده و معمولا از جنس چوب می‌باشند.

✔️آبگریزگاه

از آنجایی که خاک روستای کندوان آهکی است، کندن چاه فاضلاب مرسوم نبوده و به جای آن آبگریزگاه‌هایی در بیرون خانه‌ها ساخته می‌شود. آبگریزگاه در واقع یک اتاقک کوچک دو طبقه دست‌ساز بوده که برای انبار کردن فضولات استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: خوشمزه‌ ترین شیرینی تبریز ؛ از باقلوا تا قرابیه

دیدنی های شهر کندوان تبریز

روستای کندوان علاوه بر معماری صخره‌ای منحصربه‌فردش از جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز برخوردار است که از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دیدنی های شهر کندوان تبریز

✅​رودخانه اصلی کندوان

زمانی که گردشگران به روستای کندوان وارد می‌شوند، در همان ابتدا صدای رودخانه اصلی کندوان را می‌شنوند. رودخانه کندوان در نزدیکی روستا واقع شده که دسترسی به آن به شکل پیاده نیز ممکن است. آبتنی در این رودخانه در ماه‌های گرم تابستان بسیار لذت‌بخش می‌باشد.

دیدنی های شهر کندوان تبریز

✅​دامنه کوه سهند

روستای کندوان در نزدیکی کوه سهند واقع شده است. نه تنها خود قله کوه چشم‌انداز بی‌نظیری را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد، بلکه دامنه این کوه در فصل‌های بهار و تابستان سرسبز و پرگل بوده و فضای آرامش‌بخشی را ایجاد می‌کند.

دیدنی های شهر کندوان تبریز

✅​مناطق ییلاقی

در اطراف روستای کندوان به واسطه بارش‌های زیاد باغ‌ها و ییلاقات زیادی ایجاد شده است. در این باغ‌ها درختانی از قبیل درخت سیب، بادام، گردو و نارون وجود دارد.

دیدنی های شهر کندوان تبریز

✅​چشمه آب معدنی کندوان

از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای کندوان می‌توان به چشمه آب معدنی آن اشاره کرد. این چشمه آبی بسیار زلال و سبک داشته که برای آن خواص درمانی متعددی نیز ذکر شده است. چشمه آب معدنی کندوان در دره پایین روستا واقع شده و با استفاده از شیر آب، آب آن در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

دیدنی های شهر کندوان تبریز

✅​روستای حیله ور

در فاصله 2 کیلومتری از روستای کندوان روستایی تحت عنوان روستای حیله ور واقع شده است. این روستا بر خلاف آن‌ چه انتظار می‌رود سرسبزی و طبیعت خاصی نداشته و در نگاه اول به شکل یک بیابان به چشم می‌خورد. اما زمانی که به دل روستا می‌روید با حفره‌هایی در دل زمین مواجه می‌شوید که خانه‌های روستایی را در خود جای داده‌اند.

روستای حیله ور بافتی شبیه به روستای کندوان داشته با این تفاوت که خانه‌ها به جای آن که در دل صخره‌ها و در دامنه کوه کنده شوند در دل زمین قرار گرفته‌اند. خانه‌هایی که این روزها خالی از سکنه بوده و زندگی در آن جریان ندارد.

دیدنی های شهر کندوان تبریز

✅​کوچه‌های روستای کندوان

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای کندوان می‌توان به کوچه‌های پرپیچ و خم آن اشاره کرد. کوچه‌ها و مسیرهای پیاده‌روی روستای کندوان در واقع شیارهایی هستند که به واسطه جریان آب ایجاد شده‌اند. روی این شیارها پله‌هایی از جنس چوب یا سنگ ساخته شده تا رفت و آمد از آن‌ها آسان‌تر باشد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تبریز ؛ شهری با بهترین جاذبه های تاریخی و طبیعی

دیدنی های شهر کندوان تبریز

امکانات رفاهی روستای کندوان

شاید بسیاری از گردشگران تصور کنند که روستای کندوان فاقد هرگونه امکانات رفاهی می‌باشد. حال آن که این روستا مجهز به برق، آب لوله کشی، رستوران، سوپرمارکت و مغازه‌های سوغاتی فروشی بوده و در آن اماکنی نظیر مسجد، پارک، وسایل بازی کودکان، درمانگاه، آلاچیق، داروخانه و سرویس بهداشتی نیز ساخته شده است.

دیدنی های شهر کندوان تبریز

سوغات روستای کندوان

گردشگرانی که به بازدید از روستای کندوان می‌آیند، می‌توانند خوراکی‌های متعددی را به عنوان سوغات با خود به همراه ببرند. عسل کوهستان از جمله مهم‌ترین سوغات‌های روستای کندوان است. همچنین آب معدنی، لبنیات، گیاهان دارویی، گردو، شیره انگور، بادام، دوشاب و… جزو خوراکی‌های پرطرفدار کندوان بوده که به عنوان سوغات خریداری می‌شوند.

خشکبار و صنایع دستی مانند روسری‌های کلاقه‌ای، گلیم، جاجیم، انواع صنایع دستی چوبی مانند معرق و منبت، قالی، ورنی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، اشیا شیشه‌ای سنتی و… نیز جزو سوغات‌های روستای کندوان می‌باشند.

دیدنی های شهر کندوان تبریز

اقامت در کندوان تبریز

شاید فکر کنید به واسطه آن که کندوان بافتی روستایی و صخره‌ای دارد، نتوان اقامتگاه مناسبی در آن یافت. حال آن که نه تنها اقامتگاه‌های بوم گردی متنوعی در این روستا وجود دارد، بلکه اولین هتل صخره‌ای زنده در دنیا و سومین هتل صخره‌ای دنیا در این روستا ساخته شده است.

گردشگرانی که به روستای کندوان سفر می‌کنند، می‌توانند در هتل بین‌المللی صخره لاله کندوان اقامت کرده و یا به سراغ اقامتگاه‌های بوم گردی مختلف این روستا بروند. امکان رزرو بسیاری از این اقامتگاه‌ها از طریق سایت هومسا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: غذای تبریز؛ هنر طعم و رنگ بر سر سفره

دیدنی های شهر کندوان تبریز از نگاه شما

روستای کندوان که یکی از سه روستای صخره‌ای جهان و تنها روستای صخره‌ای قابل سکونت در جهان می‌‌باشد، یکی از روستاهای گردشگرپذیر شهر تبریز است. این روستا نه تنها به واسطه معماری منحصربه‌فرد خانه‌ها، بلکه به واسطه آب و هوای مطلوب، زیبایی‌های طبیعی و سوغاتی‌های متنوع مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است.

شما تا به حال به این روستای دیدنی سفر کرده‌اید؟ به نظرتان دیدنی‌ترین جاذبه این روستا چیست؟ از تجربیات سفر خود برای ما بنویسید و اگر این مطلب را دوست داشتید، برای همسفران خود بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا