ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاذبه های ایرانجاهای دیدنیدانستنی‌های سفر

همه چیز درباره سفر به تبریز 🧳​🛫​✅​

سفر به تبریز یک تجربه جذاب است. شهر تبریز یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران بوده که در شمال غرب کشور واقع شده است. این شهر بزرگترین شهر شمال غرب کشور و سومین شهر بزرگ کشور پس از تهران و مشهد می‌‌باشد. شهر تبریز در بسیاری از دوره‌ها به عنوان مهم‌ترین شهر ایران شناخته می‌شده است که این امر را می‌توان از مدت زمان طولانی که این شهر پایتخت ایران بوده است اثبات کرد. این شهر نه تنها از لحاظ تاریخی جزو شهرهای مهم ایران به شمار می‌آید، بلکه به عنوان یکی از بزرگترین قطب‌های اقتصادی، سیاسی، بازرگانی، ارتباطی و فرهنگی ایران نیز شناخته می‌شود.

قدمت 3500 ساله و قرارگیری در میان کوه‌های شمال شرقی ایران سبب شده تا شهر تبریز از لحاظ تاریخی و طبیعی یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران باشد. همچنین هر ساله تعداد زیادی توریست ایرانی و خارجی نسبت به رزرو هتل در تبریز اقدام می‌کنند. در این مقاله قصد داریم با تبریز قدری بیشتر آشنا شده و جاذبه‌های گردشگری و سوغات آن را بشناسیم. با هومسا همراه باشید.

سفر به تبریز

بیشتر بخوانید: خوشمزه‌ ترین شیرینی تبریز ؛ از باقلوا تا قرابیه

✅آب و هوا و بهترین زمان سفر به تبریز

همانطور که گفته شد شهر تبریز در میان کوه‌های شمال شرقی ایران قرار گرفته است. از این رو دارای آب و هوای خشک و کوهستانی بوده و تابستان‌های خشک و خنک و زمستان‌های بسیار سردی را تجربه می‌کند. دمای هوا در گرم‌ترین روزهای این شهر در حدود 30 تا 40 درجه سانتی‌گراد بوده و سردترین روزهای آن دما به 5 تا -10 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

شب‌های تابستانی خنک تبریز هر ساله گردشگران زیادی را به این شهر فرا می‌خواند. طبق آن‌چه گفته شد می‌توان به این نتیجه رسید که بهترین زمان سفر به شهر تبریز اواسط بهار تا پایان تابستان می‌باشد. لازم به ذکر است که شهر تبریز در فصل تابستان شلوغ‌ترین و البته گران‌ترین روزهای خود برای گردشگران را سپری می‌کند.

سفر به تبریز

✅مسیرهای سفر به تبریز

از آن‌جایی که شهر تبریز یکی از مهمترین شهرهای ایران است، بدیهی است که بتوان از تمامی وسایل نقلیه اعم از قطار، هواپیما، اتوبوس یا ماشین شخصی برای سفر به این شهر استفاده کرد.

سفر به تبریز

افرادی که سفر جاده‌ای را می‌پسندند باید برای رسیدن به تبریز از شهر تهران از شهرهای کرج، قزوین، زنجان، میانه، بستان‌آباد و… عبور کنند تا به تبریز برسند. مدت زمان سفر زمینی به تبریز از تهران در حدود 7 ساعت می‌باشد.

مسافرینی که ترجیح می‌دهند با قطار سفر کنند نیز می‌توانند با طی یک مسافت 750 کیلومتری پس از 11 تا 12 ساعت خود را به تبریز برسانند. در این میان سفر هوایی کوتاه‌ترین و البته گران‌ترین شیوه دسترسی به تبریز بوده که از تهران در حدود 1 ساعت به طول می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: بازار تبریز ؛ طولانی ترین بازار سرپوشیده جهان

✅جاذبه‌های گردشگری تبریز

تبریز به واسطه تمدن طولانی و طبیعت بکری که دارد، زیباترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی را در دل خود جای داده است. از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سفر به تبریز

✔️خانه مشروطه

خانه مشروطه یک بنای قدیمی در یکی از محله‌های قدیمی تبریز بوده که به سبک معماری دوره قاجار ساخته شده است. این خانه تاریخی در حال حاضر به عنوان موزه استفاده شده و در آن می‌توان مجسمه‌ها و وسایل ارزشمندی مانند اسناد تاریخی، سلاح‌های کمری ستارخان، وسایل شخصی سران مشروطه و فرش‌های دوره مشروطه را مشاهده کرد.

علاوه بر جنبه تاریخی، زیبایی معماری بنا با گچبری‌ها و شیشه‌های رنگی در و پنجره‌ها نیز مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

سفر به تبریز

✔️پارک تاریخی ائل گلی | سفر به تبریز

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز می‌توان به پارک تاریخی ائل گلی که به آن پارک تفریحی شاه گلی نیز گفته می‌شود، اشاره کرد. در میان این پارک عمارتی تحت عنوان عمارت ائل گلی واقع شده است که زمان ساخت آن به دوره آق‌قویونلوها برمی‌گردد.

این عمارت در ابتدا به عنوان منبع آب ساخته شده و از آن برای آبیاری باغ‌ها استفاده می‌شده است. گسترش این پارک در زمان صفویان اتفاق افتاد و در زمان پهلوی نیز این عمارت و فضای سبز اطراف آن به عنوان یک مکان تفریحی عمومی معرفی شد.

در پارک شاه گلی یک دریاچه بزرگ با عمق 12 متر وجود داشته که امکان قایق‌سواری در آن نیز وجود دارد.

سفر به تبریز

✔️روستای کندوان

اگر می‌خواهید نمونه منحصربه‌فردی از معماری صخره‌ای را مشاهده کنید، بازدید از روستای کندوان را فراموش نکنید. روستای کندوان در فاصله 50 کیلومتری شهر تبریز واقع شده و یک روستای هزار ساله می‌باشد. روستای کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان بوده و تنها روستای صخره‌ای می‌باشد که در آن امکان سکونت وجود دارد.

در این روستا خانه‌ها در دل صخره‌ها ساخته شده و چشم‌انداز منحصربه‌فردی ایجاد کرده است. در حال حاضر 120 خانواده در خانه‌های لانه زنبوری این روستای صخره‌ای زندگی می‌کنند.

سفر به تبریز

✔️ارگ علیشاه | سفر به تبریز

ارگ علیشاه که تحت عنوان ارگ تبریز شناخته می‌شود، یک بنای تاریخی مربوط به دوره ایلخانیان می‌باشد. این عمارت قرار بود به عنوان مسجد استفاده شود، اما زمانی که در حین ساخت سقف آن فرو ریخته و سبب مرگ علیشاه شد ساخت آن نیمه کاره ماند.

در زمان جنگ میان ایران و روسیه و در طی حکومت قاجار از ارگ علیشاه به عنوان یک قلعه نظامی استفاده می‌شده است. در حال حاضر از این ارگ تنها دیوار جنوبی آن باقی مانده است.

سفر به تبریز

✔️مسجد کبود تبریز

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهر تبریز مسجد کبود است. مسجد کبود در قرن نهم و در زمان حکومت جهانشاه قراقویونلو ساخته شد. خطاطی‌های بی‌نظیر و کاشی‌کاری‌های منحصربه‌فرد این مسجد سبب شده تا این بنا به عنوان یکی از مساجد منحصر‌به‌فرد ایران شناخته شود.

اگرچه در طی زلزله شدیدی که در حدود 300 سال پیش رخ داد بخش اعظمی از این مسجد خراب شد، با این حال بازسازی‌های انجام شده سبب شده تا این مسجد همچنان به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تبریز شناخته شود.

سفر به تبریز

✔️بازار بزرگ تبریز | سفر به تبریز

آن دسته از گردشگرانی که به قصد خرید سفر می‌کنند، در سفر خود به تبریز نباید از بازدید از بازار بزرگ تبریز غافل شوند. بازار بزرگ تبریز بازاری با مساحت یک کیلومتر مربع بوده که به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان شناخته می‌شود.

در این بازار مسجد، مدرسه، تعدادی کاروانسرا و حجره‌های متعددی وجود داشته و برای آن گنبدهای زیبا و نماهای آجری جذابی ساخته شده است. اهمیت بازار بزرگ تبریز در دوران حکومت صفویان بسیار بالا بوده است که البته به واسطه زلزله‌ای که در حدود 300 سال پیش رخ داد بخش‌هایی از آن تخریب شد.

در این بازار می‌توان انواع سوغات تبریز و کسب و کارهای سنتی تبریز را مشاهده کرد.

سفر به تبریز

✔️مقبره الشعرا

مقبره الشعرا که به آن قبرستان سرخاب نیز گفته می‌شود، یک قبرستان قدیمی مربوط به پیش از قرن هشتم هجری است. در این قبرستان افراد مشهوری به خاک سپرده شده‌اند که اغلب این افراد شاعر بودند. همین امر نیز سبب شده تا این قبرستان را مقبره‌الشعرا بنامند.

از جمله افراد مشهوری که در قبرستان سرخاب به خاک سپرده شده‌اند می‌توان به استاد شهریار و حکیم اسدی طوسی اشاره کرد.

سفر به تبریز

✔️مسجد صاحب الامر | سفر به تبریز

در زمان صفویان و به دستور شاه طهماسب اول مسجدی در تبریز ساخته شد که از آن به عنوان مسجد صاحب الامر یاد می‌شود. این مسجد دارای یک گنبد و دو مناره بلند بوده که در سال 1405 تخریب شد. پس از تخریب در زمان شاه سلطان حسین صفوی این بنا بازسازی شد و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز معرفی گشت.

لازم به ذکر است که به واسطه آن که شاه طهماسب اول دستور ساخت این مسجد را داده است، از آن به عنوان مسجد شاه طهماسب نیز یاد می‌شود.

سفر به تبریز

✔️کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس از جمله قدیمی‌ترین کلیساهای تبریز بوده که در میدان نماز تبریز واقع شده است. این کلیسا دارای معماری خارق‌العاده و تزیینات جذابی بود که قدمت آن به دوره ایلخانان برمی‌گردد.

زلزله‌ای که در حدود 250 سال پیش رخ داد سبب تخریب این کلیسا شد و پس از آن معماری آن به سبک صفوی صورت گرفت. در حال حاضر کلیسای مریم مقدس به عنوان محلی برای برگزاری مراسمات مذهبی و آیینی مسیحیان استفاده می‌شود.

سفر به تبریز

✔️خانه استاد شهریار | سفر به تبریز

یکی از دیدنی‌های زیبای شهر تبریز خانه استاد شهریار است. گردشگرانی که به ادبیات علاقه دارند، می‌توانند در بازدید از شهر تبریز به دیدن خانه استاد شهریار بروند. در این خانه کتاب‌ها، دست خط‌ها، لوازم زندگی و یادگاری‌های استاد شهریار در معرض نمایش قرار گرفته است.

سفر به تبریز

✔️خانه بهنام

در اواخر دوره زندیه خانه زیبایی در تبریز ساخته شد که امروزه تحت عنوان خانه بهنام شناخته می‌شود. این بنا دارای معماری زیبایی بوده که پس از تخریب، در دوران ناصرالدین شاه بازسازی شده و معماری آن به سبک قاجار تغییر یافت. خانه زیبای بهنام به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز شناخته می‌شود.

سفر به تبریز

✔️جنگل‌های ارسباران | سفر به تبریز

نمی‌توان به شهر تبریز سفر کرد و زیبایی‌های طبیعی آن را ندید. در تبریز بخش‌های بکر و دست نخورده‌ای از جنگل‌های ارسباران وجود داشته که در آن می‌توان گونه‌های گیاهی و جانوری خاصی را مشاهده کرد. جنگل‌های ارسباران در دامنه و ارتفاعات کوه‌ها قرار داشته و به واسطه گونه‌های گیاهی متنوع به شکلی انبوه دیده می‌شود. بارش باران در این مناطق بیش از میانگین سالانه در منطقه بوده که همین امر جذابیت این جنگل را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تبریز ؛ شهری با بهترین جاذبه های تاریخی و طبیعی

جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز به همین جا خلاصه نمی‌شود. اگر در دل خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های تبریز قدم بزنید می‌توانید دیدنی‌های بسیاری را بیابید. از دیگر جاذبه‌های دیدنی شهر تبریز می‌توان به کاخ و موزه شهرداری، موزه آذربایجان، بازار فرش تبریز، موزه قاجار، خانه حریری، خانه لاله، خانه پروین اعتصامی، موزه کارتون، موزه بازار و مشاغل، موزه عصر آهن، موزه صدا، امامزاده سید حمزه، مسجد جامع تبریز و… اشاره کرد.

سفر به تبریز

✅سوغات و غذاهای محلی در سفر به تبریز

نمی‌توان به تبریز سفر کرد و از شهر مقصد سوغاتی با خود به همراه نبرد. سوغات مهم شهر تبریز فرش تبریز بوده که به ثبت جهانی نیز رسیده است. به واسطه آن که در تبریز دامداری رواج دارد، از دیگر سوغاتی‌های این شهر می‌توان به چرم آن اشاره کرد.

صنایع دستی مانند سفال، گلیم بافی، سوزن دوزی، قلمزنی و منبت کاری نیز می‌تواند جزو سوغات این شهر باشد. در میان خوراکی‌های خوشمزه تبریز نیز شیرینی‌هایی از جمله نوقا، قرابیه، پشمک، باسلوق، اریس و همچنین آجیل و خشکبار تبریز از سوغات‌های محبوب می‌باشد.

شهر تبریز علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و سوغاتی‌های دوست داشتنی با غذاهای خوش عطر و طعمش نیز شناخته می‌شود. از جمله خوشمزه‌ترین غذاهای محلی تبریز می‌توان به کوفته تبریزی، دلمه برگ مو، خورش هویج، کوکوی لوبیا سبز، آبگوشت دیزی، دویماج و شوربای تره اشاره کرد. آش‌های تبریز مانند آش شیله عدس و آش میوه نیز بسیار محبوب هستند.

سفر به تبریز

✅اقامت در تبریز

گردشگرانی که شهر تبریز را برای سفر انتخاب می‌کنند، می‌توانند برای اقامت در این شهر به سراغ هتل‌های لوکس آن رفته و یا نسبت به اجاره ویلا و سوئیت در تبریز اقدام کنند.

از جمله هتل‌های شهر تبریز می‌توان به هتل پارس ائل گلی، هتل آزادی، هتل فرید، هتل سینا و هتل زیبا اشاره کرد که گردشگران می‌توانند متناسب با بودجه خود یکی از این هتل‌ها را انتخاب نمایند. گردشگران همچنین می‌توانند از طریق سایت هومسا نسبت به رزرو انواع سوئیت و ویلا در تبریز اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: غذای تبریز؛ هنر طعم و رنگ بر سر سفره

آماده سفر به تبریز هستید؟

شهر تبریز یکی از شهرهای قدیمی و مهم ایران بوده که در شمال غربی ایران واقع شده است. این شهر به واسطه قدمت 3500 ساله و قرارگیری در منطقه کوهستانی جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی زیادی را در خود جای داده است که این جاذبه‌های گردشگری در کنار آب و هوای مطلوب و غذاهای خوشمزه سبب شده تا سالانه گردشگران زیادی تبریز را برای سفر انتخاب کنند.

شما تجربه سفر به تبریز را داشته‌اید؟ به نظرتان دیدنی‌ترین جاذبه تبریز کدام است؟ آیا تا به حال طعم شیرینی‌های این شهر را چشیده‌اید؟ از خاطرات سفر و چالش‌های خود برای ما بنویسید و اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را برای همسفران خود بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا