ایران‌ را بگردیمجاهای تفریحیجاهای دیدنی

ائل گلی ؛ دریاچه و مناظر زیبا برای تفریح و خوشگذرانی!

همه ما شهر تبریز را به عنوان یک شهر خوش آب و هوا می‌شناسیم و همین موضوع باعث می‌شود تا مقصدی مناسب برای سفر باشد. وجود آب و هوای خوب در کنار جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر، از تبریز شهری بی همتا ساخته است و وجود آثار تاریخی کار را تمام کرده و تبریز، محبوب قلب‌ها گشته است.
یکی از جاهای دیدنی تبریز باغ و پارک ائل گلی است که شاید حتی نام این جاذبه گردشگری برای شما عجیب باشد. اگر می‌خواهید حسابی شگفت‌زده شوید، در تور کوتاه ما برای بازدید از این اثر تاریخی گردشگری همراه شوید؛ در پایان این گردش کوتاه شما نیز حسابی لذت می‌برید.

معرفی ائل گلی

پارک ائل گلی تبریز

ائل گلی پارکی سرسبز و زیبا در بخش اصلی شهر و در هفت کیلومتری مرکز شهر تبریز است. احتمالا اولین سوال شما این است که ائل گلی یعنی چه؟ گُل (گوُل) در زبان ترکی به‌ معنای استخر است و نام این مکان قبل از انقلاب، شاه گلی بود که معنی استخر شاه یا مردم را می‌داد. البته متخصصان معتقداند که کلمه شاه در اسم شاه گلی معنی بزرگ و باعظمت داشته است، اما با این وجود آن را به ائل گلی تغییر داده‌اند.
ایل گلی یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تبریز برای تفریح و گشت و گذار است. وجود یک استخر بزرگ و درختان و فضای سبز اطراف آن بهترین مکان برای لذت بردن از لحظات زندگی است. کمی قدم بزنید و به صدای پرندگان گوش دهید تا نبض زندگی را در لحظه‌های خود احساس کنید.

ائل گلی کجاست؟

پارک ائل گلی

در جنوب شرقی شهر تبریز و در 7 کیلومتری مرکز شهر به پارک ائل گلی تبریز می‌رسید. در این پارک دیدنی‌ها و البته تفریحات مختلفی در انتظار شماست و می‌توان گفت که این مکان در تمام طول سال تماشایی است. بهار باشد یا تابستان، این پارک همیشه جذاب و دیدنی است؛ برگ ریزان پاییز هم بهشتی از مناظر رنگارنگ ایجاد می‌کند که چشم هر بیننده‌ای را خیره خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: بازار تبریز

مسیر دسترسی به ائل گلی

برای رسیدن به شاه گلی تبریز می‌توانید از خودرو شخصی خود استفاده کنید. مسیر دسترسی به این پارک در حقیقت به مبدا شما بستگی دارد. یک مسیر دسترسی به ائل گلی تبریز اتوبان باکری و بلوار ایل گلی است و مسیر دیگر نیز خیابان گلستان و میدان فردوس خواهد بود. پس ابتدا مشخص کنید که در کدام نقطه شهر قرار دارید و سپس مسیر نزدیک‌تر را انتخاب کنید. البته می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی نیز استفاده کنید که در ادامه به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • تاکسی

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای رسیدن به پارک ایل گلی، تاکسی است. در هر نقطه از شهر که باشید می‌توانید تاکسی گرفته و خود را به آنجا برسید. برای این کار دو راه در پیش روی شماست؛ تاکسی دربست و یا خط ائل گلی! البته تاکسی‌های اینترنتی نیز انتخاب خوبی خواهند بود.

  • اتوبوس

اگر قصد دارید که سوار اتوبوس شوید، خط 101 شما را به شاه گلی تبریز می‌رساند. ایستگاه این خط اتوبوس در نزدیکی ایل گلی قرار دارد و باید مابقی مسیر را پیاده طی کنید.

  • مترو

دسترسی به ائل گلی

یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین مسیرهای دسترسی به شاه گلی، خطوط مترو شهر تبریز است. از هر کجا که سوار مترو شدید، کافی است تا در ایستگاه ائل گلی پیاده شوید. این ایستگاه در قسمت جنوبی پارک قرار دارد و پس از کمی پیاده‌روی به شاه گلی می‌رسید.

شاه گلی از آن جاذبه‌های دیدنی است که گردشگران و مردم شهر برای تفریح و گشت و گذار راهی آن می‌شوند. پارکی زیبا و تاریخی با درختان کهن و سربه فلک کشیده، در هوای معتدل شهر تبریز، انتخاب مناسبی است تا با قدم زدن و تفریح در آنجا، کمی از استرس‌های روزمره زندگی رها شوید.

  • آدرس پارک ائل گلی: آذربایجان شرقی، تبریز، آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، بلوار ایل گلی، پارک ائل گلی
    ممکن است پیش از رفتن به ائل گلی سوال خاصی داشته باشید یا حتی زمانی که آنجا هستید، با مسئله‌ای روبه‌رو شوید، پس بهتر است شماره تماس شاه گلی تبریز را بدانید. البته در این تور ما به شما تمام اطلاعات لازم را ارائه خواهیم کرد.
  • شماره تماس ائل گلی: ۳۳۸۴۹۹۰۴-۰۴۱
  • ساعات کاری ایل گلی تبریز: حالا که با شاه گلی، این جاذبه دیدنی شهر تبریز آشنا شدید، وقت آن است که به این سوال پاسخ دهیم که ساعت بازدید از ایل گلی کی است؟ اصلا فرقی نمی‌کند در چه روز یا ساعتی به ائل گلی می‌روید، این پارک در تمام 24 ساعت شبانه روز روز باز بوده و فعالیت دارد. پس انتخاب زمان دیدن و قدم زدن در پارک به عهده خود شماست و چیز محدودکننده‌ای وجود ندارد؛ حتی برای ورود به پارک ائل گلی تبریز از شما هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

بهترین زمان بازدید از پارک ائل گلی تبریز

بهترین فصل سفر به ائل گلی

پارک شاه گلی در تمام طول سال جذاب و دیدنی است و انتخاب زمان سفر به سلیقه شما بستگی دارد. آغاز طبیعت در فصل بهار، مناظر زیبایی را در این پارک ایجاد می‌کند و هوا نیز بسیار مطبوع و دوست‌داشتنی خواهد بود. در فصل تابستان نیز سرسبزی و زیبایی پارک زبان‌زد است و البته مانند دیگر شهرها، گرمای هوا شما را آزار نمی‌دهد.
برگ‌ریزان پاییزی دنیایی از رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز را تشکیل می‌دهد که تماشای آن روح شما را به رقص در می‌آورد. در فصل زمستان نیز مناظر برفی زیبایی در این پارک در انتظار شماست که البته هوای سرد تبریز در زمستان مورد پسند همه گردشگران نخواهد بود.

تاریخچه ائل گلی تبریز

تاریخچه ائل گلی

تبریز در زمان آق قویونلوها پایتخت این حکومت ترکمان بود و استخر شاه گلی نیز در همین زمان ایجاد شد. با روی کار آمدن حکومت صفویه، این استخر را گسترش دادند تا از آب جمع شده در آن برای آبیاری باغ‌های شرق تبریز استفاده کنند. در آن زمان استخر 12 متر عمق داشت و کف آن نیز ماسه‌ای بود. در زمان حکومت قاجار شاکله اصلی فضای سبز اطراف استخر با کاشت درختان و ایجاد مسیرهای اطراف آن پایه‌گذاری شد.
فضای امروزی پارک ائل گلی تبریز در دوره پهلوی شکل گرفت؛ در این دوران استخر و فضاهای اطراف آن را در اختیار شهرداری گذاشتند. ابتدا کف استخر را از حالت ماسه‌ای قبل تغییر دادند و سپس مسیر اطراف را ایجاد کرده و ساختار پارک را بنا نمودند. این تغییرات موجب شد تا شاه گلی به مکانی زیبا و جذاب برای تفریح تبدیل شود.

دریاچه ائل گلی

دریاچه ائل گلی

تماشای آب همیشه و همه جا آرامش‌بخش و دوست‌داشتنی است و به همین دلیل وجود دریاچه ائل گلی از مهم‌ترین دلایل جذابیت این جاذبه دیدنی است. این دریاچه در ابتدا عمقی برابر با 12 متر داشت که البته پس از تغییرات ایجاد شده، اکنون عمق آن در قسمت‌های میانی و کناره‌ها متفاوت بوده و از 3 تا 9 متر متغیر است.
آب دریاچه ائل گلی از جویبار رودخانه لیقوان تامین شده که از جنوب شرقی دریاچه وارد می‌شود. از دریاچه، مسیری به سمت عمارت کشیده شده و باعث می‌شود عمارت در میان آب شبیه یک شبه جزیره باشد. آب دریاچه در روزهای سرد زمستانی یخ می‌زند و در مابقی روزها انعکاس درختان در میان آب، مناظر چشم‌نوزای را ایجاد می‌کند.

عمارت ائل گلی تبریز

عمارت ائل گلی

عمارت شاه گلی تبریز در گذر روزهای پر فراز و نشیب تاریخی تغییرات زیادی داشت. این بنا ابتدا عمارتی خشتی بود که در زمان آق قویونلوها ساخته شد. این عمارت در دوره صفویه و قاجار پابرجا بود و قهرمان میرزا یعنی هشتمین پسر عباس میرزا، با تغییرات عمارت شاه گلی، از آن به عنوان مکانی برای گردش و استراحت درباریان و شاهزادگان قجری استفاده می‌کرد.
در دوره پهلوی و در سال ۱۳۴۶، با توجه به اینکه بنای عمرات بسیار آسیب دیده و از بین رفته بود، توسط شهرداری تخریب شد و عمرات فعلی را به‌جای آن بنا کردند. این عمارت شکل هشت ضلعی داشته و در میان دریاچه زیبای شاه گلی قرار دارد. امروزه این بنا به عنوان تالار و رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: غذاهای تبریز

تفریحات پارک ائل گلی

از زیبایی‌ها و دریاچه شاه گلی که بگذریم، تفریحات مختلفی در این پارک دیدنی وجود دارد که برای شما و دیگر گردشگران جذاب خواهد بود. پس با رفتن به پارک ائل گلی تبریز خود را برای تفریحاتی جذاب آماده کنید.

  • قایق سواری در ایل گلی

قایق سواری در ائل گلی

قایق سواری روی آب این دریاچه بسیار دوست‌داشتنی است و حس خوبی خواهد داشت. انتخاب نوع قایق به خود شما بستگی دارد، قایق مترو یا پدالی! البته در روزهایی سرد سال مانند زمستان که سطح آب دریاچه یخ می‌بندد، امکان قایق سواری نخواهید داشت، اما این تفریح در روزهای گرم سال انتخاب بسیار جذابی است.

  • مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی ایل گلی

مسیر دوچرخه سواری ائل گلی

یکی از بهترین ورزش‌های هوازی دوچرخه سواری است که طرفداران زیادی دارد. در پارک شاه گلی مسیرهای امن و مخصوصی برای دوچرخه سواری در نظر گرفته شده است تا افراد مختلف از انجام این ورزش محبوب لذت ببرند. اگر اهل دوچرخه سواری هستید، این گوی و این میدان!

  • مینی گلف ائل گلی

مینی گلف ائل گلی

در پارک ائل گلی یکی از استاندارترین زمین‌های گلف وجود دارد که می‌توانید این بازی جذاب را در آنجا تجربه کنید. برای ورود به این مجموعه باید هزینه پرداخت کنید، اما اگر اهل گلف هستید یا دوست دارید این بازی را امتحان کنید، این مکان، مناسب شما است. جالب است بدانید که بسیاری از مسابقه‌های گلف استانی در همین مینی گلف ائل گلی انجام می‌شود.

  • لونا پارک ائل گلی

لونا پارک ائل گلی

در بخش غربی دریاچه ایل گلی یک شهربازی مناسب به نام لونا پارک قرار دارد که بازی‌های هیجان‌انگیزی را ارائه می‌دهد. از جمله وسایل بازی این پارک می‌توان به سالتو، ترن هوایی، ماشین برقی، چرخ و فلک و تاب زنجیری اشاره کرد. این شهربازی انتخاب‌های مختلفی برای بازی بزرگسالان و کودکان دارد.

  • درشکه سواری در ائل گلی

درشکه سواری در ائل گلی

تماشای مناظر زیبای دریاچه و درختان اطراف آن همزمان با شنیدن صدای موزون سم اسب‌ها، از آن تفریحاتی است که در همه‌جا نمی‌توان تجربه کرد. شما می‌توانید درشکه سواری را دورتادور دریاچه شاه گلی امتحان کنید و از این تفریح جذاب لذت ببرید.

امکانات ائل گلی

با توجه با اینکه علاوه بر مردم شهر، گردشگران زیادی نیز به پارک ائل گلی تبریز می‌روند، امکانات مختلفی برای رفاه حال مردم و گردشگران در نظر گرفته شده است.

  • پارکینگ ائل گلی

یکی از نگرانی‌های مسافران در بازدید از مکان‌های دیدنی مختلف، جای پارک ماشین است. خوشبختانه در ایل گلی همچنین نگرانی وجود ندارد، چرا که می‌توانید خودرو خود را در پارکینگ قرار دهید.

  • سرویس بهداشتی

یکی از مهم‌ترین نیازها در یک مکان تفریحی گردشگری، سرویس بهداشتی است که در پارک ایل گلی نیز وجود دارد. سرویس‌های بهداشتی این مجموعه کاملا تمیز و بهداشتی هستند.

  • مجموعه سایمان تبریز

مجموعه سایمان

بازی و تفریح همیشه یکی از جذابیت‌های مهم هر سفری است. اگر شما هم اهل بازی هستید، در سفر به تبریز و در بازدید از ایل گلی به محموعه سایمان نیز سری بزنید. در این مجموعه علاوه بر رستوران و کافی شاپ، امکانات ورزشی مختلفی مانند تنیس روی میز، سنگ نوردی، اسکی و هاکی وجود دارد. این مجموعه در نزدیکی پارک ائل گلی تبریز قرار گرفته و انتخابی مناسب برای ورزش و هیجان است.

اقامت در تبریز و دیدن ایل گلی

اقامت در تبریز

شهر تاریخی و زیبای تبریز با آب و هوایی استثنایی، گزینه جذابی برای سفر است. در این سفر می‌توانید از پارک ائل گلی و دیگر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی تبریز دیدن کنید. بنابراین، اگر به دنبال یک مقصد جذاب و دوست‌داشتنی برای سفر هستید، کوله خود را آماده کرده و راهی تبریز شوید.
راستی پیش از آنکه راهی سفر شوید، برای رزرو هتل، سوئیت یا اقامتگاه تبریز اقدام کنید. اجاره و رزرو هتل تبریز از طریق هومسا خیال شما را بابت اقامت در سفر راحت کرده و نگرانی بابت محل اقامت خود پس از رسیدن به مقصد نخواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا