ایران‌ را بگردیمتهرانتهران‌گردیجاهای تاریخی

زیباترین خانه های تاریخی تهران | عکس و آدرس

برای بسیاری از ما تهران‌گردی در گشت‌وگذار در خیابان‌های تهران و کافه‌ها و رستوران‌های این شهر خلاصه می‌شود. آن‌هایی که حوصله و زمان بیشتری دارند برای خوشگذرانی به یکی از مراکز تفریحی و سرگرمی شهر سر می‌زنند و برخی هم اوقات فراغت‌شان در این شهر را با گشت‌وگذار در مکان های تاریخی تهران پر می‌کنند. یکی از این جاهای قدیمی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، خانه‌ های تاریخی تهران است که دنیایی از شگفتی و زیبایی را در خود جای داده‌اند و به انتظار کشف این زیبایی‌ها در گوشه‌ای از بافت قدیمی پایتخت نشسته‌اند. به همین خاطر قصد داریم در این مطلب به سراغ این خانه‌های قدیمی تهران برویم و زیبایی‌های طهران قدیم، پایتخت عزیز ایران  را در کنار هم کشف کنیم. برای یک پیاده روی در تهران همراه باشید.

1- خانه موزه مقدم

خانه مقدم یکی از معروف‌ترین خانه‌های تاریخی تهران است و در بین زیباترین بناهای تاریخی این شهر قرار دارد. خانه‌ای که به دکتر محسن مقدم و همسر ارمنی‌شان تعلق داشته و این روزها به عنوان خانه موزه مقدم محل بازدید علاقه‌مندان به اشیا و کلکسیون‌های قدیمی است.

قدمت خانه دکتر مقدم به دوره قاجار باز می‌گردد و اشیایی مانند سنگ‌های با‌ارزش، کلکسیون پارچه، کاشی، سفالینه، شیشه، تابلوهای نقاشی، انواع سکه، چپق و قلیان، مهر و اسناد تاریخی در آن به نمایش درآمده است.

فضای سبز و گلکاری‌های خانه مقدم شهرت زیادی دارد و یک کافه دنج با صفا هم در آن به چشم می‌خورد.

آدرس: خیابان امام خمينی، بعد از شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک 251

خانه دکتر مقدم

2- خانه تیمورتاش | موزه جنگ

برای بازدید از عمارت تیمورتاش باید تا میدان حر بروید، جایی که امروزه به موزه دانشگاه جنگ تغییر کاربری داده است. بنایی متعلق به دوره پهلوی اول که به شخصی به نام عبدالحسین خان تیمورتاش تعلق داشته و پس از قتل او در سال 1312، مصادره شده است. این خانه دو طبقه با تلفیقی از معماری ایرانی، روسی و هندی ساخته شده است و آینه‌کاری‌های نفیس، گچ‌بری‌های ظریف، پنجره‌های ارسی و سقف قوسی دارد.

در موزه جنگ می‌توانید از سلاح‌های سرد و گرمی که توسط امیرسرتیپ حسین ولی وند زمانی به تدریج جمع شده است، دیدن کنید.

آدرس: میدان حر، خیابان کمالی

خانه تیمورتاش-موزه جنگ

3- خانه موزه سیمین و جلال

یکی از خانه‌های خاطره‌انگیز تهران، خانه سیمین و جلال دو نویسنده معروف ایرانی است، خانه‌ای در محله دزاشیب تهران با یک حیاط دل‌باز و اتاق‌ها و سالن‌هایی متعدد. این خانه این روزها حکم یک موزه را دارد و همه چیز در آن مثل زمانی است که سیمین و جلال در آن زندگی می‌کردند. 3 مجسمه مومی از سیمین و جلال و نیما یوشیج هم در این خانه به چشم می‌خورد و تمام آثار خلق شده سیمین و جلال هم در آن به نمایش درآمده است. اگر به تهران سفر کردید قصد تهران گردی داشتید حتما دیدن خانه زیبای سیمین و جلال را در برنامه سفرتان بگنجانید.

آدرس: محله دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، کوچه پسندیده، بن بست ارض ، پ 1‌‌‌‌‌‌

خانه موزه سیمین و جلال

4- عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران است که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد. ساخت این باغ عمارت زیبا به دستور مسعود میرزا، ملقب به ظل السلطان حاکم اصفهان، فرزند ناصرالدین شاه انجام و در زمینی به وسعت 4000 مترمربع به یکی از زیباترین خانه‌های تهران تبدیل شد.

عمارتی که به زیبایی هر چه تمام‌تر با گچ‌بری‌ها، کاشی‌کاری‌ها، خطاطی‌ها و نقاشی‌های دیواری تزئین شده است و دل از بیننده خود می برد. عمارت مسعودیه تاریخچه پرباری هم دارد، از اینجا به عنوان مکانی برای کمک به پیروزی مشروطه استفاده شد، نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران در آن برپا شد و مدتی هم اولین وزارت آموزش و پرورش ایران در آن جای داشت.

آدرس: خیابان جمهوری، خیابان ملت

عمارت مسعودیه

اجاره آنلاین اقامتگاه در تهران

5- خانه قوام السلطنه | موزه آبگینه

خانه قوام السلطنه یا آن‌طور که بیشتر مردم اینجا را می‌شناسند، موزه آبگینه یکی دیگر از خانه‌های مشهور و قدیمی تهران است. خانه‌ای ساخته شده در دوره پهلوی اول در باغی به مساحت 7000 مترمربع که به احمد قوام سیاستمدار و نخست وزیر شناخته‌شده ایران تعلق داشته است.

این خانه باشکوه و هشت ضلعی تزئینات خیره‌کننده آینه‌کاری، گچ‌بری و آجرکاری دارد و یکی از بهترین موزه‌های ایران محسوب می‌شود. در موزه آبگینه می‌توانید کلکسیونی از بهترین نمونه‌های شیشه و سفال ایران را ببینید و از تماشای هنر دست گذشتگان لذت ببرید.

آدرس: خیابان سی تیر، موزه آبگینه و سفالینه ایران

موزه آبگینه

6- خانه موتمن الاطباء | لوکیشن سریال شهرزاد و خانه پدری

خانه تاریخی دیگری که می‌خواهیم معرفی کنیم، خانه موتمن الاطباست که به احتمال زیاد آن را در سریال‌های شهرزاد و خانه پدری دیده‌اید. این خانه لوکیشن فیلم‌برداری خانه پدری شهرزاد بوده است و نمای بسیار زیبایی دارد.

منزل موتمن الاطباء در دوره قاجار ساخته شده است و به موتمن الاطباء نخستین فارغ‌التحصیل دارالفنون و یکی از پزشکان نامی ایران اختصاص دارد. موتمن الاطبا از بزرگ‌‎ترین جراحان زمان خود بود و تخصص و مهارت بالایی در پزشکی داشت. خانه او بعدها از بازماندگان این پزشک فرهیخته خریده و به محلی برای خرید فیلم و سریال تبدیل شد. این روزها هم می‌توانید برای گرفتن عکس، موزیک ویدیو و فیلم از فضای این خانه استفاده کنید.

آدرس: میدان بهارستان، خیابان سرچشمه، خیابان پامنار، کوچه موتمن الاطبا، انتهای کوچه، پ 13

خانه مؤتمن الاطبا

7- خانه حسین خداداد | موزه تماشاگه زمان

موزه تماشاگه زمان، یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی تهران و شاید ایران است. اینجا در گذشته خانه حسین خداداد بود و حالا جایی برای برپایی موزه زمان است. ساختمان موزه تماشاگه زمان در میان باغی وسیع و تماشایی قرار دارد و با گچ‌بری‌ها، آینه‌کاری‌ها، مقرنس‌کاری‌ها و گره‌چینی‌ها به شکلی هنرمندانه و خیره‌کننده تزئین شده است. ساختمان آبی این موزه متفاوت‌تر از هر ساختمان موزه‌ای است که در ایران و تهران دیده‌اید و یک کافه باصفا هم داخل آن به چشم می‌خورد.

در این خانه قدیمی تهرانی می‌توانید انواع اشیای مرتبط با سنجش زمان را ببینید و امکان بازدید از ساعت‌های قدیمی ایرانی و خارجی از کشورهای سوئیس، انگلیس، آلمان و فرانسه را دارید.

اگر اهل کافه گردی باشید و می خواهید درباره تعدادی از بهترین کافه های تهران اطلاعات جذابی به دست بیاورید، خواندن مطلب کافه های روباز تهران را از دست ندهید.

آدرس: خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی

بیشتر بخوانید: شهربازی برج میلاد تهران

موزه زمان تهران

8- خانه دکتر حسابی

برای بازدید از خانه دکتر حسابی باید تا تجریش بروید و آنجا در کوچه پس‌کوچه‌های این محله قدیمی به دنبال یک خانه آجری با دری سبز رنگ بگردید. خانه‌ای که همان‌طور که از اسمش مشخص است، به دکتر حسابی فیزیکدان مشهور ایرانی تعلق دارد و بعد از مرگ ایشان به صورت موزه درآمده است.

در این خانه باغ قدیمی می‌توانید وسایل زندگی و کار دکتر حسابی را از نزدیک تماشا کنید و با زندگی پدر فیزیک ایران بیشتر آشنا شوید. زمانی که در خانه قدم می‌زنید و به اتاق‌ها و بخش‌های مختلف آن سرک می‌کشید، متوجه می‌شوید چطور دکتر حسابی خانه‌اش را تغییر داده تا خودش و همسر کم‌بینایش بتوانند در خانه احساس راحتی کنند.

آدرس: تجریش، خیابان مقصود بیک، خیابان دکتر حسابی

موزه دکتر حسابی

9- خانه دکتر معین و استاد امیرجاهد | لوکیشن سریال‌های شهرزاد، سرزمین کهن و اکسیدان

این خانه قدیمی تهران در نزدیکی اتوبان امام علی قرار دارد و برای سال‌های طولانی محل زندگی استاد امیرجاهد، تصنیف ساز شهیر و داماد ایشان دکتر معین، دانشمند و ادیب ایرانی بوده است.

خانه‌ای به وسعت 8000 مترمربع که قدمتش به دوره پهلوی اول باز می‌گردد. در این خانه می‌توانید از اتاق کار دکتر معین دیدن کنید و گشتی در یکی از تخصصی‌ترین مراکز موسیقی، ادبیات و خوشنویسی شرق تهران بزنید. این خانه موزه زیبا همچنین لوکیشن سریال‌های معروفی مانند شهرزاد (خانه شهرزاد)، دنگ و فنگ روزگار، سرزمین کهن، اکسیدان و 21 روز بعد بوده است.

آدرس: تهران، خیابان پیروزی، میدان چهارصد دستگاه، انتهای خیابان بایزید بسطامی

خانه دکتر معین

10- خانه دبیرالملک | لوکیشن سریال دکتر قریب

خانه دبیرالملک به مجموعه خانه های بازمانده از دوره قاجار در پایتخت تعلق دارد و صاحب آن فردی به نام میرزا محمد حسین خان فراهانی بوده است. عمارتی در قلب محله تاریخی عودلاجان و سرچشمه که معماری و طراحی زیبا و ارزشمندی دارد و نشانه‌هایی از معماری اروپایی هم در آن دیده می‌شود.

این بنا پیش از بازسازی لوکیشن سریال زیبای دکتر قریب بوده و بعد از بازسازی در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است و مردم می‌توانند از آن بازدید کنند.

آدرس: خیابان امام خمینی، خیابان نصراللهی، خیابان حنیفی زاده

خانه دبیرالملک-لوکیشن سریال دکتر قریب

11- خانه موزه استاد صبا

آخرین خانه‌ای که در این لیست به سراغ آن می‌رویم، خانه موزه استاد صبا حوالی میدان بهارستان است. خانه‌ای که به ابوالحسن صبا، استاد بلامنازع موسیقی ایران تعلق داشته و امروزه به یک موزه ارزشمند تبدیل شده است. در این خانه 230 مترمربعی می‌توانید خود را در مکانی که بزرگانی مانند علی اکبر شهنازی، احمد عبادی، علی اصغر بهاری، علی تجویدی و بسیاری دیگر آنجا آموزش دیده‌اند، تصور کنید. در این موزه لوازم شخصی استاد صبا، عکس‌های کودکی تا بزرگسالی ایشان، نت‌هایی که شاگردانشان نوشته‌اند و نامه‌ها و مکاتبات استاد به چشم می‌خورد.

آدرس: خیابان جمهوری، خیابان ظهیرالاسلام

خانه موزه استاد صبا

اقامت در خانه‌های قدیمی تهران

به احتمال زیاد دیدن خانه‌های تاریخی تهران این هوس را در دل‌تان زنده کرده است که یک شب اقامت و شب مانی در این خانه‌های قدیمی و زیبا را تجربه کنید. اگر به تهران سفر کردید و قصد رزرو اقامتگاه در تهران را دارید باید بگوییم که غیر از امکان اجاره سوئیت در تهران امکان اقامت در خانه‌های تاریخی نیز در تهران وجود دارد. در سال‌های گذشته تعدادی از خانه‌های قدیمی بعد از بازسازی به صورت هتل بوتیک و مهمانپذیرهای دلنشین و شیک تبدیل شده‌اند و فرصت اقامت در یک بنای تاریخی را به شما می‌دهند. از جمله این خانه‌های تاریخی بازسازی شده، بوتیک هتل پهلوان رزاز و مهمانپذیر کرگدن (هاستل کرگدن) است.

خانه‌هایی قدیمی که هم شکل و حال سنتی خود را حفظ کرده‌اند و هم با وسایل به‌روز و شیک و تمیز مجهز شده‌اند تا خاطره یک اقامت دلچسب را برای شما به ارمغان بیاورند. اگر دوست دارید در یکی از این اقامتگاه‌ها، اقامت داشته باشید می‌توانید با کلیک روی اجاره بوتیک هتل پهلوان رزاز و اجاره مهمانپذیر کرگدن از سایت اجاره ویلا و سوئیت هومسا، در یکی از این خانه‌ های تاریخی تهران اقامت کنید.

‫2 دیدگاه ها

  1. خانه حسین خداداد (موزه زمان) و دکتر حسابی به حدی زیباست که واقعا ارزش دیدن داره. مخصوصا اینکه تو فضای بازش کافه و جایی برای نشستن داره.

    1. مهلا جان
      کاملا درسته. مخصوصا موزه زمان با اون گچبری‌های فوق‌العاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا