جاهای دیدنیمشهد

جاهای دیدنی طرقبه ؛ ریه‌ های تنفسی مشهد

معرفی جاذبه‌ها و تفریحات، رستوران‌های مهم، سوغات و صنایع‌دستی، اقامت

اگر هدفتان از سفر به مشهد، یک سفر زیارتی سیاحتی باشد، پس از زیارت حرم امام رضا (ع) یکی از بهترین مقاصد سیاحتی این سفر شهر طرقبه خواهد بود. شهری کوهستانی و چهارفصل که بسیار موردتوجه گردشگران و زائران و همچنین ساکنان شهر مشهد است.

با ما در هومسا همراه باشید تا در این شهر زیبا و سرسبز دوری بزنیم. بی‌شک پس از خواندن این مقاله در برنامه‌ سفرهای آینده‌تان جایی را برای طرقبه باز خواهید کرد.

طرقبه مشهد کجاست؟ | آشنایی کلی با شهر طرقبه

در 16 کیلومتری جنوب غربی شهر مشهد و در انتهای بلوار وکیل‌آباد شهری ییلاقی و بسیار خوش آب‌وهوا وجود دارد و یکی از جاهای دیدنی مشهد است که به قول سعدی در آن «هر نفسی که فرو می‌رود ممدّ حیات است و چون برمی‌آید مفرّح ذات!»

این شهر در دامنه کوه‌های بینالود واقع ‌شده و پر از چشمه و کوه و رودخانه است. طرقبه مشهد در زمستان پوشیده از برف و یکی از نقاط مناسب برای تفریحات زمستانی مانند اسکی است اما تابستان‌های خنک و مطبوعی دارد.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد آب و هوایی، روستاهای گردشگری، امکانات تفریحی متنوع، دیزی سنگی و شیشلیک‌های مرغوب و خوشمزه، همه و همه چرخ صنعت توریسم طرقبه را می‌چرخانند و این شهر را به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری شهر مشهد تبدیل کرده‌اند.

تاریخچه طرقبه

عکس قدیمی طرقبه

طرقبه شهری کهن و در گذشته یکی از آبادی‌های طوس باستان بوده که به‌عنوان ییلاق استفاده می‌شده است. ازآنجایی‌که این شهر در مسیر کوهستانی و مالرو مشهد به نیشابور قرار داشته به‌صورت گذرگاه و تفرجگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

امروزه هم طرقبه شهر مهم و مورد توجهی است و به‌عنوان یکی جاهای دیدنی اطراف مشهد با امکانات تفریحی و گردشگری مناسب توانسته توجه گردشگران و زائران مشهد را به خود جلب کند.

تاریخچه نام‌گذاری طرقبه

طرقبه در گذشته به‌صورت ترغبذ تلفظ می‌شده است. واژه ترغبذ از دو بخش «تُرُق» و «بَذ» تشکیل شده و به معنای آبادی بزرگ است. این واژه درگذر زمان و با دگرگونی آوایی، به شکل امروزی یعنی طرقبه درآمده ست.

عده‌ای هم طرقبه را متشکل از دو واژه «طُرُق» و «به» و به معنای راه‌های بهتر می‌دانند. طرق جمع مکسر طریق و بِه، به معنی بهتر است.

معروف‌ترین دیدنی‌ها و تفریحات طرقبه

شهر طرقبه

همان‌طور که گفتیم، شهر طرقبه علاوه بر آب‌وهوای بسیار مطبوع و خنک در تابستان و جاذبه‌های طبیعی مانند ییلاقات و روستاهای گردشگری، از امکانات تفریحی مناسبی هم برخوردار است. این امکانات، مسافران و گردشگران و حتی ساکنان شهرهای اطراف را ترغیب می‌کنند تا سری به این شهر بزنند و از دره‌هایی سبز و خرم، مراتع زیبا، رودخانه‌های پرآب، کوه‌های استوار و امکانات تفریحی آنجا لذت ببرند.

تفریحات طرقبه

تفریحاتی که در شهر طرقبه می‌توانید تجربه کنید، شامل:

پیست اسکی شیرآباد

پیست اسکی شیرآباد

یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند لذت یک روز برفی را در طرقبه تکمیل کند سُرخوردن آزادانه روی شیب‌های برفی در پیست اسکی ویلاشهر شیرآباد است. این پیست 10 دقیقه تا طرقبه فاصله دارد. در صورتی‌که در فصل زمستان به طرقبه سفر کردید و به اسکی علاقه‌مندید، دیدن این مکان تفریحی را از قلم نیندازید.

پیست کارتینگ ارشاد

اگر عاشق سرعت و هیجان هستید؛ در سفر خود به طرقبه، سری هم به پیست کارتینگ آن بزنید. اینجا می‌توانید آدرنالین خونتان را حسابی بالا ببرید و یک رانندگی هیجان‌انگیز با سرعت‌بالا را تجربه کنید.

پیست سوارکاری ارشاد

باشگاه سوارکاری ارشاد

سوارکاری از آن دست تفریحاتی است که طرفداران زیادی دارد. در صوت تمایل می‌توانید در طرقبه سوارکاری را هم تجربه کنید. البته سوارکاری جزو تفریحات لوکس محسوب می‌شود و هزینه آن نسبتا بالاست.

مجموعه تفریحی چالیدره

چالیدره مشهد

مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره در 5 کیلومتری شهر طرقبه، در دره چالیدره و در دل ییلاق‌های طرقبه واقع شده است. این مکان زیبا، علاوه بر دریاچه و طبیعت زیبا دارای تفریحاتی چون ترن کوهستان، تله‌سیژ، تله‌کابین، بانجی جامپینگ و زیپ لاین است که بسیار موردتوجه مسافران و گردشگران است.

از دیگر امکانات چالیدره عکاس‌خانه سنتی آن است؛ می‌توانید در عکاس‌خانه با لباس‌های محلی خراسانی عکس بگیرید و آن را با خود از این سفر به یادگار ببرید.

جاذبه‌های طبیعی و مجموعه روستاهای اطراف طرقبه

دیدنی‌‎های طرقبه به خود این شهر محدود نمی‌شود و می‌توان از جاهای دیدنی بسیاری در اطراف این شهر دیدن کرد:

روستای کنگ

روستای کنگ

روستای کنگ در دامنه‌ کوه‌های بینالود و در ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه واقع شده است. در ابتدا ممکن است این روستا شما را به یاد ماسوله گیلان بیندازد. به دلیل قرارگیری این روستا روی دامنه کوه، خانه‌های آن به‌صورت پلکانی ساخته‌شده‌اند. معماری منحصربه‌فرد این روستا و چشم‌اندازهای کوهستانی زیبا نقش مهمی در جذب توریسم خارجی داشته است.

ازجمله جاهای دیدنی روستای کنگ می‌توان به رباط شاه‌عباسی، رودخانه و آبشار کنگ، قلعه تیغ میان، قبرستان تاریخی کنگ، مزار شیخ عبدالله و قلعه حصار اشاره کرد.

روستای نغندر

روستای نغندر

نغندر در ۱۰ کیلومتری طرقبه قرار دارد. ییلاقات خوش آب‌وهوا و باغات متعدد این روستا همه‌ساله در فصل بهار طبیعت‌گردان زیادی را روانه این منطقه می‌کند.

در نزدیکی نغندر قلعه قدیمی وجود دارد که قدمت آن به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای نغندر می‌توان به باغ‌ها و طبیعت نسبتا بکر آن، قلعه قدیمی نغندر، گورستان تاریخی روستا و مقبره شیخ جمال‌الدین محمد نغندری طوسی اشاره کرد.

روستای جاغرق

روستای جاغرق

روستای جاغرق یکی از زیباترین و مشهورترین روستاهای اطراف طرقبه است که در فاصله 7 کیلومتری طرقبه و در دل کوه‌های بینالود واقع شده است. آب‌وهوای فوق‌العاده‌ این روستای دنج و زیبا و رودخانه‌ها و جویبارهای فصلی آن توجه هر طبیعت‌گردی را به‌سوی خود جلب می‌کند.

جاغرق در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا قرار دارد به همین دلیل زمستان‌های سرد و تابستان‌های بسیار خوش آب و هوایی دارد. از دیدنی‌های مهم جاغرق می‌توان به وجود یک درخت چنار ۷۰۰ ساله که قطر آن در حدود دو متر است، اشاره کرد.

روستای کلاته آهن

روستای کلاته آهن

کلاته آهن در 10 کیلومتری طرقبه و در حاشیه رودخانه دهبار قرار دارد. حاشیه این رودخانه پوشیده از بوته‌های زیبای تمشک، و درختچه‌های زرشک و سماق است. درآمد مردم روستا از کشاورزی و دام‌پروری به دست می‌آید و محصولات باغی عمده آن سیب، گردو، گیلاس و آلو هستند.

روستاهای اطراف طرقبه همگی به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارند تابستان‌های سرسبز و خوش آب و هوایی دارند. از دیگر روستاهای زیبا و خوش آب‌وهوای طرقبه می‌توان روستاهای زیر را نام برد.

  • روستای دهبار در فاصله 14 کیلومتری طرقبه
  • روستای مایان با معماری پلکانی و خانه‌هایی با سقف شیروانی
  • روستای ازغد با مقبره‌هایی چند هزارساله و مساجد تاریخی با معماری مربوط به دوره تیموری
  • روستای حصار

رودخانه طرقبه

رودخانه طرقبه

در شهر طرقبه، رودخانه‌ی زیبا و خروشان پنج دره همچون یک شاهرگ حیاتی جاری است و نقش مهمی در زنده کردن ییلاقات طرقبه دارد.

این رود از رشته‌کوه بینالود سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود از کوه فلسکه و دره‌های پرپیچ‌وخم ارغوان عبور می‌کند. در ابتدای باغات پنج دره ( پنجدر) به رود دیگری که در روستای کلاته آهن جاری است، می‌پیوندد و سپس به رودخانه بار می‌رسد و پس از سیراب نمودن باغات اطراف به سمت بند گلستان جاری می‌شود.

بند گلستان طرقبه

بند گلستان

بند (سد) گلستان در سده نهم هجری قمری و در زمان تیموری در فاصله 4 کیلومتری طرقبه ساخته شده است. این سد از آثار تاریخی مهم خراسان به‌شمار می‌آید.

آبی که از ارتفاعات بینالود سرچشمه می‌گیرد از باغ‌های جاغرق، عنبران و طرقبه عبور می‌کند و سپس در پشت بند گلستان ذخیره می‌شود.

امروزه به دلیل مصرف زیاد آب در بالادست سد، حجم آب قابل‌توجهی برای ذخیره باقی نمی‌ماند. اما در آغاز فصل بهار دریاچه پشت سد پرآب می‌شود و مکان مناسبی برای قایق‌سواری است.

دره ارغوان طرقبه یا بهشت ناشناخته

دره ارغوان مشهد

در 4 کیلومتری طرقبه خطه‌ای از بهشت، روی زمین به تصویر کشیده شده است؛ ارغوان دره دشتی بسیار زیبا با انبوهی از درختان ارغوان با گل‌های زیبا، رودخانه‌ای زلال، چشمه‌های روان و درختان چنار است که در فصل بهار پذیرای گردشگران بسیاری است.

اگر عاشق تماشای رنگ‌بازی طبیعت و استشمام هوای پاک در بهار هستید، حتما در سفر خود به طرقبه سری هم به دره ارغوان بزنید.

پارک‌های طرقبه

طرقبه پارک‌های زیبایی هم دارد که در ادامه تعدادی از معروف‌ترین‌های آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

پارک جنگلی وکیل‌آباد

پارک وکیل آباد

پارک وکیل‌آباد یکی از پارک‌های جنگلی و بسیار سرسبز طرقبه است که از سمت بلوار وکیل‌آباد مشهد هم می‌توان به آن دسترسی داشت. این پارک کوهستانی و خوش آب‌وهوا در منطقه‌ی ییلاقی مشهد واقع است و آب‌وهوای نسبتا سرد و طبیعت زیبایی دارد. همچنین رودخانه‌ای فصلی از سمت بند گلستان در پارک وکیل‌آباد جریان دارد که درنهایت به دریاچه فصلی پارک سرازیر می‌شود، این رودخانه طبیعت پارک را شاداب‌تر کرده و زیبایی بی‌مانندی به آن بخشیده است.

پارک کمر مقبولا

پارک کمر مقبولا

کمر مقبولا یک پارک منحصربه‌فرد در دره داغستان و در 3 کیلومتری شهر طرقبه است. این پارک با تخته‌سنگ‌های آتش‌فشانی و نقوش گوناگون روی آن، بی‌شباهت به یک موزه سنگ نیست.

نقوش زیبا و عجیبی از حیواناتی مثل بز کوهی، گاومیش کوهان‌دار، انسان برهنه، صحنه‌های شکار، اجرای مراسم و جشن‌ها، صحنه‌ی جنگ، و نیز نماد‌های مختلفی مثل گردونه خورشید،

روی سنگ‌های این کوه حجاری شده است. این نقوش بسیار موردتوجه باستان شناسان است و نشان از قدمت حیات در این منطقه دارد.

پارک جنگلی بهمن

در ابتدای شهر طرقبه پارکی جنگلی به وسعت 8500 مترمربع واقع شده است که مکان بسیار مناسب و دل‌نشینی برای پیک‌نیک‌های خانوادگی و آرمیدن زیر سایه‌های درختان سربه فلک کشیده است.

این پارک دارای محیط اختصاصی بازی کودکان است و وسیله‌های بازی متنوعی برای فرزندان دلبند شما دارد.

پارک پونه

باغ پونه طرقبه

ترکیب رودخانه‌ای زلال و دختان سرسبز و سر به فلک کشیده همان چیزی است که موقع سپری کردن اوقات فراغت‌ حالتان را حسابی خوب و انرژی‌تان را شارژ می‌کند. اگر به دنبال چنین جایی می‌گردید پارک پونه یکی از این مکان‌هاست. این پارک با طبیعت زیبای ذکرشده، سه آب‌نما و امکانات رفاهی مانند رستوران، آلاچیق، محوطه بازی کودک و فروشگاه مکان بسیار مناسبی برای تفریح است.

رستوران‌های معروف طرقبه

مجتمع قصر خورشید

پس از گردش و تفریح در طبیعت زیبای طرقبه سرو یک غذای لذیذ و خوشمزه دریک محیط باصفا به‌شدت می‌چسبد. اگر دوست دارید تجربه یک وعده غذایی را در بهترین رستوران طرقبه مشهد داشته باشید، باید با رستوران‌های مهم این شهر آشنا شوید و سپس بر اساس سلیقه خود تصمیم بگیرید.

از رستوران‌های مهم طرقبه مشهد می‌توان رستوران‌های زیر را نام برد.

رستوران تشریفات

رستوران تشریفات با آن شیشلیک‌های خوشمزه و معروفش، یکی از رستوران‌های خوب طرقبه است. منوی تشریفات علاوه بر انواع غذای ایرانی شامل غذاهای بین‌المللی هم هست و انتظار هر مشتری با هر سلیقه‌ای را برآورده می‌کند. این رستوران دارای 14 آلاچیق، کافی شاپ مجزا و پارکینگ اختصاصی است.

رستوران سران

رستوران سران یک رستوران لوکس پنج ستاره است که علاوه بر انواع غذای خوشمزه ایرانی منوی فست فود هم دارد. ساختمان این رستوران، سه‌طبقه و شامل رستوران، تالار پذیرایی، کافی شاپ و پارکینگ اختصاصی است.

رستوران سید و پسران

رستوران سید و پسران جاغرق طرقبه

در روستای ییلاقی جاغرق و در 7 کیلومتری طرقبه، رستوران سید و پسران با بیش از دو دهه سابقه آماده میزبانی از گردشگران و مهمانان است. این مجموعه پذیرایی، بسیار زیبا و سرسبز است و می‌توانید از سرو غذای خود در آلاچیق‌های آن لذت ببرید. منوی این رستوران شامل انواع غذای ایرانی و دیزی سنگی معروف‌ترین غذای آن است.

رستوران آرتیمان

سرو یک وعده غذایی لذیذ در فضای زیبای رستوران آرتیمان؛ در آلاچیق‌های مشرف به آبشار و آب‌نمای آن تجربه‌ای است که در خاطرتان خواهد ماند. از میان غذاهای متنوع منوی این رستوران شیشلیک و خورش گوشت آن معروف است. آرتیمان دارای فضای بازی برای کودکان است و این می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که همراه بچه به رستوران می‌روند.

فست‌ فود دیدار

فست فود دیدار در فضایی خاص و زیبا و در محوطه‌ای سرسبز بنا شده است. آلاچیق‌های این فست فود در اطراف دریاچه مصنوعی احداث‌شده‌ و فضای دل‌نشینی برای سرو یک غذای خوشمزه، در کنار خانواده و دوستان را فراهم کرده‌ است.

ظرفیت دیدار 2000 نفر و مجهز به پارکینگ اختصاصی است. ازاین‌جهت برای برگزاری مراسم و مهمانی‌ها مناسب است.

مجتمع گردشگری قصر خورشید

اگر در منطقه طرقبه به دنبال یک مجموعه شیک و همه چیز برای صرف غذا تمام می‌گردید، مجتمع گردشگری قصر خورشید بهترین گزینه برای شماست. این مجموعه شامل رستوران، کافی شاپ و تالار پذیرایی می‌شود و فضای باغی و زمستانی و آتشکده‌ای بسیار زیبا و دلنشینی دارد.

غذاهای محلی طرقبه

شیشلیک طرقبه

طرقبه غذاهای محلی لذیذ و خوشمزه‌ای دارد که معروف‌ترین آن‌ها دیزی سنگی و شیشلیک هستند. دیزی سنگی مخلوط گوشت و حبوبات است که در ظروف خاصی پخته و سرو می‌شود و غذای بسیار لذیذی است.

شیشلیک از گوشت دنده گوسفندی تهیه و در کنار پلوی ایرانی، گوجه کبابی، سبزی و مخلفات دیگر سرو می‌شود و از غذاهای پرطرفدار سنتی و محلی طرقبه و شاندیز مشهد است.

از دیگر غذاهای محلی طرقبه می‌توان فسنجان و قورمه را نام برد.

صنایع‌دستی طرقبه؛ هنر دست مردمان خطه شرق

ارغوان بافی

پوستین‌دوزی

پوستین‌دوزی هنری است با قدمت چند هزارساله؛ مربوط به زمانی که اجداد ما برای مصون ماندن از سرما مستقیما از پوست حیوانات دارای پشم و مو استفاده می‌کردند.

در این روش طی فرایندی در دباغ‌خانه پشت پوست تازه گوسفند را به‌صورت چرم نرم درمی‌آورند، سپس آن را اصلاح می‌کنند، پارچه به‌دست‌آمده را برش داده و با سوزن به هم می‌دوزند و انواع پوستین را با آن تهیه می‌کنند.

ارغوان بافی

از همکاری طبیعت زیبا و بخشنده‌ی طرقبه و دستان هنرمند هنرمندان این خطه، هنری به نام ارغوان بافی پدید آمده است. از به هم تنیدن ترکه‌های نازک درختچه‌های ارغوان، سبدهای زیبایی با کاربردهای فراوان به دست می‌آید.

لوخ بافی

لوخ بافی هنر دست زنان طرقبه است که از چوب‌های مخصوص و نازک تهیه می‌شود. این چوب‌های نازک در ساخت کلاه و انواع سبدهای حصیری به کار می‌رود.

از دیگر صنایع‌دستی طرقبه سبدبافی، گلدوزی و قالیبافی را می‌توان نام برد.

سوغات طرقبه مشهد

سبد حصیری طرقبه

سوغات، همان چیزی است که وقتی چمدان سفر را باز می‌کنید به عزیزانتان هدیه می‌دهید و به آن‌ها یادآور می‌شوید که در سفر به یادشان بوده‌اید. بازار بین‌المللی بعثت طرقبه محلی مناسب برای خرید انواع سوغات است. سوغاتی که در این بازار به فروش می‌رسند همه بومی خود طرقبه نیستند و برخی از آن‌ها از شهرها و استان‌های دیگر وارد طرقبه می‌شوند.

سوغات بومی خود شهر طرقبه انواع سبد و حصیر است که جزو صنایع‌دستی این شهر است، اما علاوه بر سبد و حصیر سوغات دیگری چون آجیل، خشکبار، زرشک، زعفران، آلوچه و لواشک، نقره، کریستال، خاتم‌کاری و قلم‌زنی هم در بازارهای این شهر به‌وفور یافت می‌شود.

 بهترین فصل سفر به طرقبه

طرقبه مشهد

طرقبه یک شهر کوهستانی واقع در رشته‌کو‌ه‌های بینالود است و به همین دلیل زمستان‌های سرد و سختی را تجربه می‌کند، اما در عوض آب‌وهوای خنکی در تابستان دارد و به داشتن تپه‌های زیبا و شب‌های خنک تابستان معروف است.

به‌جز پیست اسکی بهتر است برای تجربه سایر تفریحات طرقبه فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید.

اقامت در طرقبه

تا اینجای کار از زیبایی‌های طرقبه گفتیم؛ از ییلاقات سرسبز و خنک و شیشلیک و دیزی سنگی‌های ناب و درجه‌یک؛ از رودخانه‌های زلال و آبشارهای روان و از تابستان‌های خنک.

اگر پس از شنیدن این‌همه زیبایی قصد سفر به طرقبه را دارید قبل از سفر باید به فکر اقامتتان در این شهر باشید. می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در طرقبه خیال خودتان را از بابت محل اقامت راحت کنید.

اگر هم مسافر مشهد هستید و برای زیارت و سیاحت به مشهد آمده‌اید، توصیه می‌کنیم حتما سری به طرقبه بزنید. برای اجاره ویلا و سوئیت در مشهد می‌توانید به سایت هومسا مراجعه کنید، ما برای شما نزدیک به 100 هتل و اقامتگاه را لیست کرده‌ایم که بر اساس سلیقه و بودجه‌ خود می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید.

یک دیدگاه

  1. به انتهای بلوار وکیل‌آباد که میرسیم شهر ییلاقی و با صفا هستش که پر از چشمه و رودخونه هست و شاید بشه بهش گفت بهش مخفی مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا