مناسبت‌های سالیانه

روز جهانی گل و گیاه

روز 25 خرداد برابر با 15 ژوئن به عنوان روز جهانی گل ‌و گیاه در نظر گرفته شده است. اولین کسانی که برای انواع گل‌ و ‌گیاه اسامی را انتخاب کردند، یونانی‌ها بودند و مردم سایر ملت‌ها به تقلید از یونانی‌ها نام‌های بومی برای گل‌ها به کار بردند. در روز جهانی گل و گیاه در کشورهای مختلف از جمله ایران مراسم‌های مختلفی برگزار می‌شوند. هر چند جشن‌های مرتبط با گل، فقط محدود به این روز نیست و از فروردین و اردیبهشت باغ گل‌های متنوعی در سراسر ایران فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

تاریخ گل و گیاه در ایران باستان

تاریخ گل و گیاه در ایران باستان

اولین نشانه‌های استفاده ایرانیان از گل و گیاه، تصاویر حک شده بر نقش برجسته‌های تخت جمشید است. در این سنگ نگاره‌‌ها که بیش از دو هزار و پانصد سال قدمت دارند، چیزی شبیه به دسته گل در دستان داریوش می‌بینیم. گل نیلوفر آبی در نقوش برجسته هخامنشی که به زبان سانکسریت پادما (padma)، به چینی لیینهوا (lien-hua)، به ژاپنی رنگه (Range) و به انگلیسی لوتوس (lotus) نامیده می‌شود یکی از شاخص‌ترین نمادهای گیاهی و باستانی ایران است. ایرانیان این گل را نماد خورشید، کمال، زیبایی و باروری می‌دانستند.
توجه ایرانیان به گل و گیاه با ساخت باغ‌های ایرانی ادامه پیدا کرد تا به امروز که به بهانه‌های مختلف جشن‌هایی مانند جشن گلاب گیری کاشان، جشن گل آسارا کرج و کلات استان مرکزی برگزار می‌شوند.

گل‌ها و گیاهان از جنبه‌های مختلفی در زندگی ما تاثیرگذار هستند. از اسانس انواع گل در تولید عطر استفاده می‌شود. سایر گیاهان در تولید انواع دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نمونه‌ها تنها کاربردهای وسیع و تجاری گیاهان را به نمایش می‌گذارند در حالی که گل‌ها برای نشان دادن اظهار عشق، قدردانی، تبریک، عذرخواهی و… هم بهترین گزینه هستند. اگر علاقه دارید بدانید گل مخصوص ماه تولد شما چه گلی است و نشان‌دهنده چه جنبه‌ای از شخصیت شماست، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

روز جهانی گل و گیاه و نماد ماه تولد شما

روز جهانی گل و گیاه

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید هر ماه علاوه بر سنگ‌های زینتی یک گل مخصوص به خود هم دارد که تا حدی بیانگر شخصیت افرادی است که در هر ماه به دنیا می‌آیند.
در واقع هر ماه دو گل مختلف دارد که یکی گل اصلی و دیگری فرعی محسوب می‌شود. این موضوع به فرهنگ‌های متفاوت و همچنین عدم وجود برخی از گل‌ها در برخی مناطق جغرفیایی بر می‌گردد. تعیین هر گل برای یک ماه تولد بخصوص از دوران باستان وجود داشته و بر اساس ماهی که شکوفا می‌شدند، انتخاب می‌شدند. آگاهی از گل ماه تولد کسانی که دوستشان دارید می‌تواند هنگام هدیه دادن در روز تولد، ازدواج، سالگرد ازدواج و … به شما کمک کند.

ژانویه – گل میخک و گل برفی

گل میخک

گل میخک

گل میخک یکی از گیاهان بومی مدیترانه است و به طور گسترده‌ای کشت می‌شود. در حال حاضر بیش از 50 نوع گل میخک در سراسر دنیا وجود دارد. این گل با بوی تند خود نماد عشق و یادآوری است و سال‌‎هاست که جزو اصلی هدایای روز مادر و ولنتاین محسوب می‌شود.
گل میخک از زبان یونانی ترجمه شده و اغلب به عنوان “گل خدایان” شناخته می‌شود. این گل که در دامنه کوه‌های یونان رشد می‌کرد توسط گیاه‌شناسی یونانی به نام تئوفراستوس کشف و نامگذاری شد. از این گل برای تزئین در معماری دوران روم باستان و یونان استفاده شده است. در حال حاضر از میخک هم در صنعت داروسازی و هم عطرسازی استفاده می‌شود.
میخک سفید در هلند نماد جانبازان و مقاومت در جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود. میخک با رنگ‌های مختلف معانی متفاوتی دارد.

قرمز روشن | تحسین
قرمز تیره | عشق
سفید | بی گناهی، عشق خالص، یادآوری
صورتی | محبت، عشق مادری
بنفش | هوسبازی
زرد | ناامیدی، طردشدن
راه راه (هررنگی) | پشیمانی

گل برفی

گل برفی

اولین گلی که با شروع بهار شکوفا می‌شود گل برفی است به طوری این گل حتی در برف هم رشد می کند و شکوفه می‌دهد. گل برفی بومی مناطق سردسیر کوهستانی، جنگلی و مراتع جنوب اروپا و آسیای صغیر است.
اسانس این گل برای فواید دارویی آن توسط یونانیان مورد استفاده قرار می‌گرفت و بعدها توسط راهبان به اروپا فرستاده شد. این گل نماد همدردی یا جشن است. هنگام شادی نماد خوش‌بینی و امیدواری و پس از مرگ نماد شفقت است. علاوه بر این در برخی از فرهنگ‌ها به دلیل رنگ سفید گل برفی، آن را نماد بی گناهی هم می‌دانند.
طبق یک داستان مسیحی، بعد از تبعید آدم و هوا از باغ عدن، فرشته‌ای دانه‌های برف را به گل برفی تبدیل کرد و آن را به نشانه امیدواری به آدم و هوا داد.

فوریه – بنفشه و پامچال

بنفشه

گل بنفشه

با وجود اینکه روز ولنتاین همزمان با ماه فوریه است ولی در کمال تعجب، گل ماه فوریه رز قرمز نیست. متولدین فوریه با گل بنفشه و فوریه پیوند خورده‌اند. بنفشه‌های وحشی گلبرگ‌های بنفش آبی و برگ‌های قلبی شکل خود در سردترین ماه سال به رخ می‌کشند. پامچال هم یک گیاه کوچک جنگلی است که در زمستان هم شکوفا می‌شود.
بنفشه هم مانند گل برفی جزو اولین گل‌هایی است که در بهار شکوفه می‌دهد. این گل در رنگ‌های بنفش، آبی، زرد، سفید و کرم در طبیعت دیده می‌شوند. برخی حتی دو رنگ آبی و زرد دارند که بسیار چشم‌گیر است.
این گل که بومی اروپا و اسیا و نیمکره شمالی است، نماد فروتنی، وفاداری، عشق ابدی، بی‌گناهی و یادآوری شناخته می‌شود. این گل در عصر ویکتوریا به عنوان نماد صداقت، وفاداری، متفکربودن و قابل اعتمادبودن استفاده می‌شد. یک بنفشه به کسی که دوست دارید هدیه بدهید تا بدانید همیشه در کنارش خواهید بود. در هنرهای دینی و مذهبی، بنفشه به عنوان نماد فروتنی به کار می‌رود. در نقاشی‌های رنسانس می‌بینیم که مریم باکره با نوزادش عیسی مسیح با گل‌های بنفشه دیده می‌شود که اشاره به فروتنی است.
البته برای رنگ های مختلف بنفشه معانی مختلفی وجود دارد.

زرد | ارزش بالا
سفید | معصومیت و پاکی
بنفش | حقیقت و وفاداری
آبی | وفاداری و فداکاری

پامچال

گل پامچال

پامچال با بیش از 500 گونه، دارای منشا اروپایی است. سلت‌های باستان این طور تصور می‌کردند که دسته‌های بزرگ گل پامچال دروازه ورود به قلمرو پریان است و اگر یک گل پامچال را بخورید، یک پری خواهید دید.
یک باور دیگر هم وجود دارد که گل پامچال را وسیله‌ای برای دفع ارواح شیطانی می‌داند. در برخی از فرهنگ‌ها، پامچال نماد یک زن است که هر گلبرگ نشاندهنده مرحله متفاوتی از زندگی اوست.
گل پامچال در اساطیر نورس، سمبل “فریا” الهه عشق است. در دوره ویکتوریا اگر مردی به زنی گل پامچال هدیه می‌داد به معنی عشق جوان بود و به زبان گل‌ها اینطور ترجمه می‌شد “من نمی‌توانم بدون تو زندگی کنم”.

مارچ – نرگس و نسترن

نرگس

گل نرگس

نرگس سنتی گلی زرد یا سفید یا ترکیبی از هر دوی این‌ها است. اما انوع جدیدتر نرگس به رنگ صورتی یا نارنجی هم وجود دارند. گل نرگس از شش گلبرگ و یک تاج شیپوری شکل که قسمت لبه آن به سمت بیرون خم شده، تشکیل شده است. نرگس با نام لاتین Narcissus بومی شمال اروپاست، اما در بیشتر نقاط آمریکای شمالی می‌توانید آن را ببیند. گل نرگس جزو گل‌هایی است که روی هر شاخه تنها یک گل می‌روید اما نسترن که یکی از گونه‌های نرگس محسوب می‌شود و به آن نرگس راش هم می‌گویند، روی هر شاخه چندین گل رشد می‌کنند. فراموش نکنید همه نسترن‌ها نرگس هستند، اما همه نرگس‌ها نسترن نیستند.

گل نسترن
اعتقاد بر این است که گل نرگس به نام نارسیسوس خدای رودخانه در اساطیر یونانی نامگذاری شده است. بر طبق این افسانه نارسیسوس عاشق انعکاس تصویر خود در آب شد و هنگامی که در تصویر خود خیره شده بود در آب سقوط کرده و می‌میرد و گل نرگس در همان جایی که او مرده بود رشد می‌کند.
یکی از اعتقاداتی که در بین مردم ولز درباره گل نرگس وجود دارد این است که اگر کسی اولین گل نرگس فصل را ببیند در سال آینده برکت زیادی خواهد داشت. در چین هم اگر در اولین روز سال گل نرگس شکوفا شود، برای بقیه سال ثروت و اقبال شامل حال تمام مردم می‌شود. در فرانسه گل نرگس را نشانه امید می‌دانند. به طور کلی گل نرگس در جشن دهمین سالگرد ازدواج داده می‌شود.
از نظر معنایی، گل نرگس نماد تولد دوباره و شروعی جدید، بخشش، خلاقیت و الهام بخشی است.

آوریل – گل مروارید و گل نخود

گل مروارید

گل مروارید

گل مروارید نشانه معصومیت، خلوص و عشق واقعی است و گل نخود شیرین راهی است برای خداحافظی و ارسال آرزوهای خوب و ابراز تشکر. نام گل مروارید daisy از عبارت day’s eye به معنی “چشم روز” گرفته شده است. دلیل این نامگذاری این است که گلبرک‌های گل مروارید یا daisy روزها بار می‌شوند و هنگام شب بسته می‌شوند. گل مروارید بومی اروپا و آفریقا و آمریکای شمالی است.
گل‌های مروارید با رنگ‌های مختلف معانی متفاوتی دارند. برای مثال گل مروارید سفید نماد پاکی و بی‌گناهی است. زرد نشانه شادی و دوستی، صورتی نماد محبت و قرمز عشق و عاشقی.
بر اساس یک افسانه قدیمی سلتی، زمانی که یک نوزاد یا کودک می‌مرد، خدایان قبر کودک را با گل‌های مروارید می‌پوشانند تا والدین کودک را شاد کنند.
در اساطیر نورس (Norse) مروارید،گلی مقدس و نماد فریا؛ خدای عشق، زیبایی و باروری است و بعدها به نشانه‌ای برای مادرشدن، زایمان و شروع جدید تبدیل شد. از گل مروارید برای هدیه به مادرانی که تازه مادر شده‌اند استفاده می‌شود.
گل مروارید به صورت دسته‌ای نشانه‌ای از توانایی فرد برای رازداری است. وقتی این گل بین دوستان ردوبدل می‌شود، به این معنی است که “من هرگز نمی‌گویم!”.

گل نخود شیرین

گل نخود شیرین

گل نخود شیرین بومی ایتالیا و منطقه مدیترانه است. عطر بسیار شیریتی دارد که به پرتغال، عسل و یاس تشبیه می‌شود. گل نخود شیرین در رنگ‌های مختلفی وجود دارد و بسته به منطقه‌ای که در آن رشد می‌کند، از بهار تا اوایل تابستان شکوفا می‌شوند.
این گل برای بیان خداحافظی یا تشکر استفاده می‌شود. همچنین معانی مانند سعادت، آرزوهای خوب، مهربانی یا سپاس‌گذاری و دوستی را منتقل می‌کند. در فرانسه هدیه‌دادن گل نخود شیرین به نو عروس‌ها رایج است و نشانه خوش‌شانسی است. عطر بسیار خوب گل نخود شیرین باعث می‌شد که در گذشته این گل را برای خوشبو شدن لباس در جیب می‌گذاشتند.

مه – زنبق دره و زالزالک

گل زنبق

زنبق دره

گل زنبق دره با گل‌های سفید زنگوله‌ای کوچک و خوشرنگ خود به سرعت رشد می‌کند و در صورت مساعد بودن آب‌و‌هوا، منطقه وسیعی را پوشش می‌دهد. این گل نشانه پاکی و شیرینی است.
زنبق دره به نام‌ Our Lady’s Tears (اشک‌های بانوی ما) هم شناخته می‌شود. این گل در واقع زنبق نیست و عضوی از خانواده مارچوبه است.
در طالع بینی باستان، گل زنبق دره توسط پسر الهه مایا محافظت می شود. در اساطیر یونان پسری که محافظ زنبق دره است هرمس و در اساطیر رومی، مکوری نامیده می‌شد. طبق افسانه ها، زنبق عاشق آواز بلبل شد و تنها زمانی شکوفا شد که بلبل به جنگل بازگشت و شروع به آواز خواندن کرد.
ظاهرا زنبق دره با معانی مادربودن، شیرینی، پاکی و فروتنی همراه است و به دلیل پیش بینی شروع تابستان، از آن به عنوان نماد بازگشت شادی هم یاد می‌شود.
در روایات مسیحی دو باور درباره گل زنبق وجود دارد. یکی مربوط به زمانی است که حوا از بهشت عدن اخراج شد. طبق این باور این گل از اشک‌های حوا به وجود آمده است. باور دیگر مسیحیت این است که گل زنبق اشک‌های مریم مقدس هنگام مصلوب شدن مسیح است.

زالزالک

زالزالک

زالزاک‌ها درختچه‌هایی از خانواده رزها هستند که در ماه مه با رنگ‌های سفید، قرمز یا صورتی شکوفه می‌دهند. سپس شکوفه‌ها به میوه‌هایی کوچک به نام زالزالک تبدیل می‌شوند. زالزالک نماد دیرینه امید است. اما از دیگر تداعی های این گل می توان به توانایی آن در ورود به جهان های دیگر و ارتباط قوی با پریان دانست.
ظاهرا یونانیان باستان از این گل برای مراسم عروسی استفاده می‌کردند. در فرهنگ سلتیک تصور می‌شد که زالزالک قلب شکسته را التیام می‌بخشید. حتی مردم صربستان باور داشتند که چوب‌های ساخته شده از زالزالک می‌توانند خوش آشام‌ها را بکشند.

جون – رز و پیچ امین الدوله

گل رز

رز

خانواده گل رز از 100 گونه مختلف تشکیل شده که دارای رنگ‌هایی مانند سفید، زرد، صورتی و قرمز هستند. گونه‌های گل رز به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول آن‌هایی هستند که به طور طبیعی و در طول زمان تکامل پیدا کرده و با شرایط آب‌و‌هوایی سازگار شده‌اند. دسته دوم که به آن رز باغ قدیمی گفته می‌شود آن‌هایی هستند که قبل از دهه 1860توسعه پیدا کرده‌اند. روزهای مدرن که دسته سوم هستند بعد از دهه 1860 توسعه پیدا کرده‌اند.
رومی‌ها گل رز را نماد مرگ و تولد دوباره می‌دانستند و اغلب از این گل بر روی مزار عزیزان‌شان استفاده می‌کنند.

گل پیچ امین الدوله

پیچ امین الدوله

گل پیچ امین الدوله اوایل بهار با آن بوی معطر خود شکوفا می‌شود. این گل 4 گلبرگ دارد و به شکل خوشه‌ای رشد می‌کند. این گل در رنگ های سفید، زرد، بنفش، صورتی و قرمز دیده می‌شوند. بعد از دوران گل دهی، شکوفه‌ها با توت‌های گرد نانجی، قرمز یا صورتی جایگزین می‌شوند.
پیچ امین الدوله با نام انگلیسی honeysouke نماد شادی و عشق جدید است. علاوه بر این به عنوان نمادی از نوستالژی عشق اول یا شعله‌های قدیمی استفاده می‌شود. پیچ امین الدوله در گذشته در نزدیکی خانه‌ها کاشته می‌شد تا حس دلتنگی ایجاد کند. در کنار این معنی، پیچ امین الدوله نوید شادی و انرژی مثبت در زندگی شخص را می‌دهد.
طبق یک افسانه قدیمی کاشت پیچ امین الدوله نزدیک خانه، منفی‌گرایی را دور می‌کند و شما را در برابر ارواح شیطانی محافظت می‌کند.

جولای- گل دلفینیوم یا زبان در قفا و نیلوفر آبی

گل دلفینیوم یا زبان در قفا

گل دلفینیوم یا زبان در قفا

گل دلفینیوم بین 1 تا 3 فوت بلند می شود. این گل ها در اوایل تابستان و قبل از شروع گرمای شدید به صورت گروهی در امتداد یک ساقه رشد میکنند. هر گل 5 گلبرگ دارد و شکوفه ها در انواع تک و دوتایی وجود دارند. این خوشبو سمی است و خوردن آن برای انسان و حیوان خطرناک است.
این گل از سال‌ها قبل نماد مثبت اندیشی، پیوندهای محبت‌آمیز، فداکاری و صداقت بوده و می‌توان این گل را برای توصیف جوانی استفاده کرد. البته رنگ‌های مختلف این گل هم مانند سایر گل ها معانی متفاوتی دارد. برای مثال رنگ آبی آن که کمی نادر است به معنی وقار و لطف است. صورتی نماد بی ثباتی، سفید نشان‌دهنده شادی و بنفش نشان عشق اول است.

نیلوفر آبی

نیلوفر آبی

نیلوفرهای آبی در دو نوع مقاوم و گرمسیری وجود دارند. نوع گرمسیری آن بزرگ‌تر و معطر بوده و در رنگ های متنوعی وجود دارند. این نوع نیلوفر، مدت طولانی تری شکوفه می دهند. جالب است بدانید که عادت گل دهی در دو نوع نیلوفر کاملا برعکس هستند. یک مدل اواسط صبح باز شده و اواخر بعدازظهر بسته می‌شوند و نوع دوم هنگام غروب آفتاب باز شده و صبح روز بعد بسته می‌شوند.
گل‌ نیلوفر سفید نماد پاکی، بی گناهی و پاکدامنی است. نوع صورتی آن نشاندهنده شادی و دوستی، قرمز به معنی شور و عشق، آبی نشاندهنده آرامش و خرد و زرد نماد انرژی و یک شروع جدید است.
در مذهب بودا و هندو نیلوفرهای آبی نشاندهنده رستاخیز و تولد دوباره هستند. این باور از باز و بسته شدن گل‌ها در طول شبانه روز نشات می‌گیرد. بودایی‌ها همچنین معتقدند گل نیلوفر آبی نماد روشنگری است چرا که این گل از کف تاریک و کثیف زیر سطح آب بیرون می‌آیند.

آگوست- گلایول و خشخاش

گلایول

گل گلایول

گلایول یکی از اعضای خانواده زنبق است و بومی آفریقا، مدیترانه و جنوب اروپاست. این گل با 300 گونه مختلف در رنگ های متنوعی وجود دارد.
گلایول به سوسن شمشیری هم شناخته می‌شود. این نام از ظاهر شمشیر مانند برگ‌های آن گرفته شده است. ساقه ها در اوایل تابستان رشد می‌کنند و شاخ و برگهای آن به ارتفاع 2 تا5 فوت می‌رسند. گلایول در 5 دسته مختلف دسته‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی بر اساس اندازه گل‌ها از بزرگ تا مینیاتوری است.
گل های شیپوری شکل گلایول هم از اواسط تا اواخر تابستان شکوفا می‌شوند. گلایول را می‌توانید در انواع رنگ‌های سفید، صورتی، قرمز، بنفش و زرد مشاهده کنید.
گلایول نماد قدرت، پیروزی و افتخار است. این گل همچنین با شخصیت و اخلاق و هوش در ارتباط است.
در دوران ویکتوریا، این گل نماد شیفتگی، عشق در نگاه اول و وفاداری بوده و رومانتیک‌گراها معتقد بودند که زیبایی این گل می‌تواند قلب‌ها را تسخیر کند.
گلایول صورتی شفقت و محبت مادری، قرمز عشق و اشتیاق، سفید بی‌گناهی و پاکی، زرد دوستی و شادی و ارغوانی ثروت و زیبایی را به نمایش می‌گذارند.

خشخاش

گل خشخاش

خشخاش بومی مناطق معتدل اوراسیا، آفریقا و آمریکای شمالی است. معروف ترین گونه های خشخاش، خشخاش ایسلندی، شرقی و کالیفرنیا هستند. اندازه گونه های مختلف آن متفاوت است ولی عموما از 4 تا 6 گلبرگ ظریف تشکیل می شوند که دورتادور تعداد زیادی پرچم قرار گرفته‌اند. گل‌ها روی ساقه‌های پرزدار رشد می‌کنند.
گل خشخاش نماد آرامش و بهبودی است. شاید این معنی بی‌ارتباط با مصرف گیاه خشخاش به عنوان ترکیب داروهای آرامش‌بخش نیست. در اسطوره‌های یونانی- رومی از این گل به عنوان نماد خواب ابدی استفاده می‌شود و قبر مردگان خود را با این گل می‌پوشاندند.
در اساطیر یونانی گل خشخاش با دیمتر الهه کشاورزی در ارتباط بوده و اعتقاد بر این بوده که اگر خشخاش در مزرعه کسی رشد کند، آن مزرعه فراوانی محصول را تجربه خواهد کرد. در یونان باستان، خشخاش با هیپنوس خدای خواب، تاناتوس (مرگ) و مورفیوس(رویاها) مرتبط بوده است.
برخی معتقدند که گل‌های خشخاش به شما کمک می‌کنند تا عزیزان درگذشته خود را به یاد آورید. خشخاش گل ایالتی کالیفرنیا است.

سپتامبر – گل مینا و گل پیچک (نیلوفر)

گل مینا

گل مینا

250 تا 350 گونه گل مینا (aster) در سراسر دنیا با رنگ های سفید، زرد ، صورتی، بنفش، قرمز و آبی وجود دارند. در یونانی aster به معنای “ستاره” است که ظاهرا از شکل ستاره مانند آن گرفته شده است. در فرهنگ یونان و روم باستان اعتقاد بر این بود که سوزاندن برگ‌های گل مینا یا ستاره‌ای، مارها را می‌ترساند و ارواح شیطانی را دور می‌کند.

این گل از دیرباز نماد عشق و خرد و صبر و زیبایی بوده که با ایمان، دوستی و پاکی همراه می‌شود. این معنا برای رنگ‌های مختلف متفاوت است. مثلا مینای بنفش سلطنتی نماد خرد در نظر گرفته می شود. مینای سفید نشاندهنده معصومیت، قرمز نشانه ایثار و اشتیاق و صورتی نماد عشق و مهربانی است.

گل پیچک یا morning glories

گل پیچک

گل پیچک از دسته گل‌هایی است به سرعت رشد می‌کند. این گل هر روز صبح باز شده و بعد از ظهر بسته می‌شود.

گل پیچک آبی و بنقش بیشتر از همه شناخته شده است ولی این گل را می‌توانید در رنگ‌های صورتی، قرمز و سفید هم ببینید. گل‌ها به شکل شیپوری بوده و دارای برگ‌های بزرگ و قلبی شکل است.

این گل هم مانند بسیاری از گل‌های دیگر نماد عشق است؛ عشقی بی‌پایان. البته هر رنگ معنای متفاوتی دارد. آبی نشاندهنده عشق، اشتیاق و قدرت است. بنفش نماد فضل، ثروت و امید، صورتی نشانه قدرت و انرژی، قرمز به معنی اشتیاق و قدرت و سفید نماد پاکی و بی گناهی است.

اکتبر- گل همیشه بهار و گل شاه اشرفی یا ستاره

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار به خاطر سهولت رشد و نیاز به نگهداری و مراقب کم بسیار محبوب است. این گل از اوایل تابستان تا اولین یخبندان شکوفه می‌دهد و بیشتر در قاره آمریکا رشد می‌کند. این گل در انواع فرانسوی، آفریقایی و سیگنت یافت می‌شود و در چند رنگ نارنجی، زرد و قرمز دیده می‌شوند.
در هندوستان هدیه‌دادن گل همیشه بهار نشانه دوستی است. در برخی از فرهنگ‌ها گل همیشه بهار نارنجی و زرد که به نوعی نشان دهنده پرتوهای خورشید هستند، می‌توانستند به متوفی در زندگی پس از مرگ کمک کنند. حتی برخی معتقد بودند که رنگ‌ها زیبایی و گرمای خورشید را دارند و قدرت زنده شدن دوباره.
گل همیشه بهار با خوش یمنی و رفاه، شادی و نشاط، عشق و احساسات قوی، ثروت و موفقیت گره خورده است. البته در موارد بسیار کم این گل معنی مرگ . غم نیز می‌دهد.
جالب است بدانید در بودیسم، این گل برای نشان‌دادن پرستش بودا کاربرد دارد در حالیکه در آیین هندو، این گل با خورشید مرتبط است و در جشن‌های عروسی به کار می‌رود. زمانی تصور می‌شد که گل همیشه بهار می‌تواند از انسان هنگام عبور رودخانه و همچنین در برابر صاعقه محافظت می‌کند.
یونانیان و رومیان باستان از گل همیشه بهار به عنوان دارو، رنگ برای رنگ‌آمیزی پارچه و رنگ در لوازم آرایشی استفاده می‌کردند. در قرون وسطی از گل همیشه بهار برای درمان طاعون استفاده می‌کردند. این گل حتی خواص ضدعفونی کننده و ضد التهابی هم دارد.

گل شاه اشرفی یا ستاره

گل شاه اشرفی

این گل در طیف رنگی زیادی دیده می‌شود. از نارنجی و قرمز و زرد تا صورتی و بنفش و سفید. گل شاه اشرفی بومی مکزیک بوده و بسیار شبیه به بابونه است. شاه اشرفی یا ستاره که از خانواده مرواریدها است، در حاشیه بسیاری از جاده‌ها و مزارع ایالات متحده به صورت طبیعی رشد می‌کند.
نام این گل از کلمه یونانی kosmos به معنی نظم و هماهنگی جهان گرفته شده است. شاه اشرفی از دیرباز نماد نظم، هماهنگی و تعادل بوده هرچند عده‌ای معتقدند این گل نشانه صلح، عشق، شادی و بی‌گناهی است. گل شاه اشرفی قرمز سمبل عشق و اشتیاق، صورتی نماد عشق مادرانه، زرد نماد دوستی و سفید نشانه وفاداری و فداکاری است.
حتی زمانی باور بر این بود که این گل می‌تواند پری‌ها را به باغ و بستان بکشاند.

نوامبر- گل داوودی

گل داوودی

گل داوودی بومی آسیا است، اما نام این گل از پیشوند یونانی chrysos به معنی “طلا” و واژه anthemon به معنی “گل” گرفته شده است. دلیل نامگذاری آن این بود که رنگ اصلی این گل در ابتدا طلایی بوده که در اثر کشت در مناطق مختلف در حال حاضر در طیف‌های مختلفی دیده می‌شود از جمله زرد، نارنجی، سفید، بنفش، صورتی و قرمز.
گل داوودی نماد وفاداری، دوستی و شادی است. با این حال مانند سایر گل‌ها، هر رنگ مفهوم و معنی خاص خود را دارد. برای مثال قرمز نشان‌دهنده عشق واقعی، سفید نشان‌دهنده معصومیت و صداقت، زرد نماد قلب شکسته یا عشق یک‌طرفه است.
در بخش‌هایی از اروپا، گل داوودی نماد غم و اندوه و نماد مرگ و ماتم است. ژاپنی‌ها داوودی را نشانه جوانی می‌دانند به همین دلیل در انتهای لیوان شراب خود یک گلبرگ داوودی قرار می‌دهند تا باعث افزایش طول عمر آن‌ها شود. چینی‌ها از داوودی برای جلوگیری از سفیدشدن مو استفاده می‌کنند.

دسامبر- هالی و نرگس

هالی

درختچه هالی

هالی یک درختچه همیشه سبز است که میوه قرمز رنگ بسیار کوچکی دارد. از شاخه‌ها و میوه این بوته به دلیل رنگ زیبای آن در دکوراسیون جشن‌های مختلف استفاده می‌شود. هالی‌ها بیش از 400 گونه مختلف دارند که انواع درختچه و حتی درخت‌هایی تا ارتفاع 50 فوت را هم شامل می‌شود.
در دین مسیحیت، برگ‌های تیغ‌دار هالی نماد تاجی از خار بوده که در هنگام به صلیب کشیدن عیسی بر سر او گذاشته شده است. توت‌های قرمز هالی هم نماد خون او بوده. رومیان باستان در فستیوال Saturnalia که نوعی جشن برداشت محصول بوده، بوته‌های هالی را در خانه‌های خود آویزان می‌کردند تا ارواح شیطانی را از خانه‌های خود دور کنند.
در بریتانیای کبیر، مردم در پایان زمستان خانه‌های خود را با هالی تزئین می‌کردند که نمادی از تجدید حیات و نور بود.
برخی دیگر از فرهنگ‌ها بوته هالی را نماد امید، ثروت، باروری، شادی و آرامش می‌دانند. اما در برخی دیگر از فرهنگ‌ها به دلیل داشتن برگ‌های تیغ‌دار، هالی را نماد جنگجویی، درد و نیرنگ می‌دانند. هرچند گاهی نشانه دفاع و حفاظت هم هست.
به طور کلی تصور بر این است که کاشتن هالی در حیاط خانه، ارواح شیطانی را دفع کرده و از شما در مقابل صاعقه محافظت می‌کند.

نرگس (سفید کاغذی)

گل نرگس

گل نرگس Narcissus از خانواده Amaryllidaceae است که شامل طیف وسیعی از انواع گل است که مهمترین آن ها همین نرگس سفید کاغذی است.
بر اساس اساطیر یونانی، نرگس نام خود از نارسیوس Narcissusپسر خدای رودخانه سفیسوس Cephissus گرفته است. این مدل نرگس به دلیل گلبرگ های ظریف و سفید خود به نرگس سفید کاغذی هم شناخته می‌شود. رنگ سفید این گل را نشاندهنده خلوص، وفاداری و احترام می‌دانند. بالعکس به عقیده برخی دیگر این گل نماد خودمحوری و غرور است. با این حال این گل گاهی به معنی عشق بی قید و شرط و خالص است.

بازارهای معروف گل در تهران

بازار گل امام رضا تهران:

  • ساعت کاری: همه روزه از 5 صبح تا 12 ظهر | پنج شنبه‌ها تعطیل
  • شماره تماس: 02155344891
  • آدرس بازار گل و گیاه امام رضای تهران: تهران، بزرگراه امام رضا، جاده مشهد، نرسیده به خاورشهر

بازار گل محلاتی تهران

  • ساعت کاری: همه روزه از ساعت 4 صبح تا 2:30 بعد از ظهر
  • شماره تماس: 02133693689
  • آدرس بازار گل محلاتی: تهران، منطقه 13، بلوار کوثر

بازار گل شهید فکوری

  • ساعت کاری: همه روزه از ساعت 8:30 صبح تا 8 شب
  • شماره تماس: 02144691625
  • آدرس بازار گل شهید فکوری: ابتدای جاده مخصوص کرج

بازار گل و گیاه غرب تهران

  • ساعت کاری: از ساعت 9 صبح تا 8 شب
  • شماره تماس: 02122665442
  • آدرس بازار گل و گیاه غرب تهران: بزرگراه شهید آبشناسان، خیابان شعرا

بازار گل و گیاه شهید لشگری

  • ساعت کاری: همه روزه از 9 صبح تا 9 شب
  • شماره تماس: 02144587120
  • آدرس بازار گل و گیاه شهید لشگری: بزرگراه شهید لشگری، نزدیک بلوار دکتر عبیدی

کلام آخر

در این مطلب کمی درباره روز جهانی گل و گیاه گفتیم و به اهمیت گل و گیاه در ایران باستان اشاره کردیم. در ادامه گل های ماه تولد را معرفی کردیم و چند بازار گل معروف تهران را همراه با اطلاعات معرفی کردیم. امیدواریم اطلاعات این مقاله برای شما جذاب و مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا