ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

جاهای دیدنی بوشهر ؛ مقصد گردشگری صنعتی ایران

بوشهر یکی از شهرهای مهم و بندری جنوب کشور، قدمتی 5 هزارساله دارد. این شبه‌جزیره‌ که تنها از ناحیه شرقی به خشکی راه پیدا می‌کند، روزگاری از مراکز حکومتی مهم در دوران عیلامی‌ها، ساسانیان و افشاریان بوده است. این شهر اصیل جنوبی که این روزها پایتخت انرژی ایران لقب گرفته، جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد. جاذبه‌ها و سواحل دیدنی بوشهر به‌دلیل قدمتی که دارند از اصالت و ارزش تاریخی بسیاری برخوردارند. در این مطلب مهم‌ترین مکان‌ها و آدرس جاهای دیدنی بوشهر را معرفی می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید تا سری به این شهر زیبا بزنیم.

1. گنبد نمکی جاشک

جاهای دیدنی بوشهر

این گنبد منحصربه‌فرد در جنوب بوشهر قرار دارد و از فعال‌ترین گنبدهای نمکی نه فقط در ایران، بلکه در خاورمیانه محسوب می‌شود. توده‌های نمکی با شکل و شمایل عجیب، منظره‌ای رازآلود و افسانه‌ای به آن بخشیده است. در بازدید از این کوه به‌ظاهر برفی می‌توانید از پدیده طبیعی معروف به دودکش جن، آویزه‌های نمکی، آبشار کوه‌ها، غارهای بکر این منطقه دیدن کنید.

  • آدرس گنبد نمکی جاشک: استان بوشهر، 144 کیلومتری شهر بوشهر، بین شهرهای خورموج و دیر

2. بندر سیراف

بندر سیراف یکی از مهم‌ترین بندرهای تجاری جنوب کشور، بین دریا و کوه قرار دارد. بندر سیراف مشرف‌به آب‌های نیلگون خلیج‌فارس بوده و چند مکان دیدنی مثل گورستان سیراف و موزه باستان‌شناسی، بازار سیراف را در دل خود قرار داده است.

  • آدرس بندر سیراف: استان بوشهر، بندر سیراف

3. بازار سیراف

اگر دوست دارید حس‌وحال خرید در یک بازار جنوبی را تجربه کنید، بد نیست سری به این بازار قدیمی بزنید. تماشای بخشی از روزمرگی مردم شهر و مغازه‌دارانی که با گویش صمیمی بوشهری به کسب‌وکاری مشغول‌اند، در نوع خود جذاب است.

4. گورستان صخره‌ای سیراف

جاهای دیدنی بوشهر

آرامستان صخره‌ای سیراف بین دو دره لیر و شیلو قرار دارد و قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. در این گورستان مردگانی با دین و آیین مختلف آرمیده‌اند، به علت وجود گورهایی که هرکدام با سبک دین خاصی ساخته‌شده‌اند، باستان‌شناسان به آن لقب گور تمدن‌ها را داده‌اند.

  • آدرس آرامستان صخره‌ای سیراف: استان بوشهر، شهرستان کنگان، شمال غربی بندر سیراف، گورستان سیراف

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی بندرعباس

5. گور دختر

جاهای دیدنی بوشهر

گور دختر مزاری سنگی است که شباهت ظاهری زیادی به آرامگاه کوروش کبیر دارد، به همین دلیل قدمت آن را به زمان هخامنشیان نسبت می‌دهند. البته معماری آن بسیار ابتدایی‌تر بوده و در آن نشانی از جزئیات ظریف آرامگاه کوروش دیده نمی‌شود.

  • آدرس گور دختر: استان بوشهر، شهرستان دشتستان، شهر برازجان، دشت میانکوهی پشت پَر

6. مدرسه سعادت مظفر

این مدرسه از نمادهای آموزش نوین در زمان قاجار است که ازنظر معماری هماهنگی جالبی با بافت کلی بوشهر دارد. در روزگار قدیم این قطب مهم آموزشی کشور محل تحصیل شاعران، نویسندگان و سیاستمداران بسیاری بوده است. این مدرسه دارای دو بخش است؛ بخشی برای دانش‌آموزان و بخش فرهنگی‌تاریخی که بخش دوم برای بازدید علاقه‌مندان در دسترس قرار دارد.

  • آدرس مدرسه سعادت مظفر: استان بوشهر، شهر بوشهر، خیابان امام، روبروی میدان معلم

 7. عمارت گلشن

قدمت این عمارت ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور، به زمان قاجار و نزدیک به 170 سال قبل می‌رسد. این بنا برای انجام سکونت و کارهای تجاری فرد بازرگانی به نام آقای گلشن مورداستفاده قرار می‌گرفت. عمارت در سه‌طبقه ساخته‌شده که طبقه اول برای سکونت و طبقات بالا برای پذیرایی از مهمان‌ها و قرارهای تجاری استفاده می‌شد.

  • آدرس عمارت گلشن: استان بوشهر، شهر بوشهر، خیابان ساحلی، محله بهبهانی

 8. عمارت دهشتی بوشهر

جاهای دیدنی بوشهر

عمارت دهشتی با کاربری مسکونی-تجاری متعلق به یک تاجر روغن به نام حاج غلامحسین دهشتی بوده است. برخلاف خانه‌های قدیمی بوشهر که حداکثر در سه‌طبقه ساخته‌شده‌اند، این عمارت 4 طبقه ازلحاظ معماری منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. علاوه بر جذابیت‌های بنا، موزه علوم پزشکی خلیج‌فارس هم در این مکان وجود دارد که به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی استان بوشهر موردتوجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

  • آدرس عمارت دهشتی بوشهر: استان بوشهر، شهر بوشهر، خیابان انقلاب، ضلع شمال غربی مسجد امام، پشت شعبه مرکزی بانک مسکن

9. موزه رئیسعلی دلواری

رئیسعلی دلواری دلاور تنگستانی است که قیام علیه نیروهای بریتانیایی در جنگ جهانی اول را رهبری کرده است. محل زندگی او امروزه تبدیل به موزه جالبی شده که در آن مجسمه‌هایی از وی، اسناد و سلاح‌های به‌کاررفته در زمان قیام به نمایش گذاشته شده است.

  • آدرس موزه رئیسعلی دلواری: استان بوشهر، شهرستان تنگستان، بخش دلوار

10. ساحل بنود عسلویه

این ساحل از پرطرفدارترین سواحل استان بوشهر است، فاصله کم صخره‌های این ساحل از دریا جذابیت زیادی را در نظر گردشگران ایجاد می‌کند. علاوه بر این غارهایی روبه‌دریا در این ساحل وجود دارد که بکر و بی‌نظیر است. برپایی کمپ شبانه در این ساحل شما را با تجربه هیجان‌انگیزی از شنای فیتوپلانگتون‌ها در زیر نور مهتاب مواجه می‌کند. تا سال‌ها صدای برخورد امواج آب به صخره‌ها در یک شب به‌یادماندنی در خاطرتان نقش می‌بندد.

  • آدرس ساحل بنود عسلویه: استان بوشهر، 35 کیلومتری عسلویه، روستای بنود

11. دهکده گردشگری نخل تقی

جاهای دیدنی بوشهر

نخلستان تقی حاصل اقدامات فردی به نام محمدتقی از مهاجران عرب به منطقه شبیکوه بوده که برای آبادانی این نخلستان تلاش زیادی کرده است. دهکده گردشگری نخل تقی بزرگ‌ترین پارک ساحلی نواحی جنوبی کشور با دارا بودن امکانات تفریحی، از بهترین جاهای دیدنی بوشهر در عید به شمار می‌رود.

  • آدرس دهکده نخلستان تقی: استان بوشهر، شهرستان عسلویه، نخل تقی

12. دهکده گردشگری پازارگاد

این منطقه معروف گردشگری که با نام پازارلند هم شناخته می‌شود در عسلویه قرار دارد. در این دهکده دریایی امکانات و اسباب تفریحی بسیاری مثل پیست اسکیت، جامپینگ، پاراسل، جت اسکی، شهربازی و رستوران‌های ساحلی وجود دارد. این دهکده هم از بهترین جاهای دیدنی بوشهر در عید به شمار می‌رود.

  • آدرس دهکده گردشگری پازارگاد: استان بوشهر، شهرستان عسلویه، 20 کیلومتری منطقه ویژه اقتصادی عسلویه

13. بازار قدیم بوشهر

جاهای دیدنی بوشهر

این بازار بسیار قدیمی از زمان قاجار تاکنون پابرجاست و برای خرید مایحتاج و لوازم موردنیاز اهالی بوشهر مجموعه تقریباً کاملی است. جنب‌وجوش این مکان که بوشهری‌ها به آن بازار صفا هم میگویند به‌قدری ست که هر گردشگری را به هوس خرید می‌اندازد تا با خرید سوغاتی‌های بوشهری با دستان پر به دیار خود بازگردد. بازار قدیم به‌دلیل معماری منحصربه‌فرد و تاریخی خود در شمار آثار ثبت‌شده ملی قرار دارد.

  • آدرس بازار قدیم بوشهر: استان بوشهر، خیابان شهدا

14. کوه پدری جم

پدری، کوهی مخروطی شکل در حوالی شهرستان جم است که به‌دلیل ویژگی‌های خاصش موردتوجه ویژه باستان‌شناسان قرار دارد. در مورد این کوه شایعات و ادعاهای عجیبی توسط مردم مطرح می‌شود که صحت آن‌ها مورد تردید است.

  • آدرس کوه پدری جم: استان بوشهر، شهرستان جم

15. ساحل ریشهر

جاهای دیدنی بوشهر

ساحل ریشهر (لیان) در جنوب بوشهر قرار دارد، تماشای غروب این ساحل با چشم‌اندازی از دریای نیلگون خلیج‌فارس بسیار لذت‌بخش و تماشایی است. همچنین در این ساحل دهکده گردشگری به همین نام وجود دارد؛ در این مکان امکاناتی مثل پیست دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری، کافی‌شاپ و رستوران ساحلی، آلاچیق‌های دوطبقه و حتی مسیرهای جذابی برای شترسواری وجود دارد. در بازدید از جاهای دیدنی بوشهر در پاییز حتماً به ساحل ریشهر سری بزنید.

  • آدرس ساحل ریشهر: استان بوشهر، 12 کیلومتری بندر بوشهر

16. موزه دریا و دریانوردی خلیج‌فارس

در دوران قاجار موزه دریانوردی بوشهر به‌عنوان عمارت سرکنسولگری انگلیس و عمارت کلاه‌فرنگی مورداستفاده قرار می‌گرفت. در این موزه ده‌ها ادوات جنگی سطحی و غیر سطحی از کشتی تا زیردریایی به نمایش درآمده است. همچنین در این موزه ماشین‌های تایپ قدیمی و کشتی معروف پرسپولیس که از دولت آلمان به ناصرالدین‌شاه هدیه شد هم برای بازدید علاقه‌مندان وجود دارد.

  • آدرس موزه دریا و دریانوردی خلیج‌فرس: استان بوشهر، بندر بوشهر، محله بهمنی، جاده سبز آباد

17. عمارت کازرونی

این بنای قاجاری هم متعلق به تاجری به نام سید محمدرضا کازرونی است که وراث این عمارت زیبا را به سازمان میراث فرهنگی اهدا کردند. این عمارت به‌صورت چندطبقه و با ارتفاع زیاد طراحی‌ شده که درواقع تمهیدی برای فرار از گرمای سوزان بوشهر بوده است. این بنا در بافت قدیمی شهر بوشهر بسیار چشم‌نواز و زیباست.

  • آدرس عمارت کازرونی: استان بوشهر، محله بهبهان

18. قدم زدن در بافت تاریخی بوشهر

جاهای دیدنی بوشهر

بافت قدیم بوشهر با وسعت 38 هکتاری در رأس شبه‌جزیره مثلثی شکل بوشهر قرار دارد و از شاخص‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر محسوب می‌شود. این قسمت از شهر شامل چهار محله قدیمی دهشتی، بهبهانی، شنبدی و کوتی است که نام هر محله بر اساس نام ساکنان اولیه منطقه تعیین شده است. اگرچه اوج شکوفایی این بافت تاریخی در زمان قاجار بوده است اما بافت اولیه این ناحیه را به زمان نادرشاه افشار نسبت داده‌اند.

خانه‌های این بخش از نظر معماری منحصربه‌فرد و بسیار متناسب با اقلیم نیمه‌بیابانی طراحی شده؛ به‌کارگیری مصالح مناسب و به‌صورت هیلانی، برای کمک به بهتر شدن گردش هوا و خنک ماندن فضای داخلی تصمیم هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسد.

وجود ده‌ها هزار خانه قدیمی و عمارت‌هایی با قدمتی بیش از 250 سال، از این قسمت خاک بوشهر یک گنجینه ارزشمند تاریخی ساخته است. همچنین وجود مراکز مذهبی مختلف مثل مسجد، کلیسا، حسینیه در کنار هم نشان‌دهنده این است که مردمان این بافت تاریخی با هر دین و مذهبی با صلح در کنار هم روزگار می‌گذراندند.

حال تصور کنید قدم زدن در این بافت قدیمی تا چه اندازه می‌تواند رهگذران را به روزگار گذشته ببرد. گردش در بازار قدیمی، کوچه‌های زیبا و تماشای عمارت‌ها همه و همه نمادی از فرهنگ معیشتی مردم مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی بوشهر است.

19. کافه گردی در بوشهر

کافه‌گردی از تفریحات پرطرفداری است که اگر با زیبایی جنوب همراه شود چاره‌ای باقی نمی‌گذارد جز اینکه گشت‌وگذار در کافه‌های شهر را شروع کنید. کافه‌های ساحلی بندر جان می‌دهد برای نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای و تماشای غروب دل‌نواز کرانه‌های خلیج‌فارس. در سفر به جنوب کشور حتماً از فضای دل‌نشین و خاطره‌ساز کافه‌های بوشهری در کنار هم‌سفرانتان لذت ببرید.

اقامت در بوشهر با هومسا  

در سفر به این شهر بندری بی‌نظیر، هیچ دغدغه‌ای برای اقامت نداشته باشید. برای اجاره ویلا و سوئیت در بوشهر به وب‌سایت هومسا سر بزنید تا انواع گزینه‌های اقامتی از هتل‌های سنتی و لوکس تا اقامتگاه بومگردی را مشاهده کرده و روند اجاره ویلا و سوئیت را به راحتی انجام دهید.

کلام آخر

سفر به شهر بندری بوشهر، سفری به قرن‌های گذشته است. فضای قدیمی شهر با صمیمیت و مهمان‌نوازی مخصوص جنوبی‌ها گردشگران را به یاد روزگار نه‌چندان دور می‌اندازد. اگر در حال برنامه‌ریزی برای یک سفر خاطره‌انگیز هستید، خیام خوانی بوشهری و جاهای دیدنی بوشهر در بهار را از دست ندهید.

سوالات متداول

معروف ترین مکان های دیدنی بوشهر کدامند؟

گنبد نمکی جاشک، بندر سیراف، بازار سیراف، گورستان صخره‌ای سیراف، گور دختر، مدرسه سعادت مظفر، عمارت گلشن، عمارت دهشتی بوشهر، موزه رئیسعلی دلواری، ساحل بنود عسلویه، دهکده گردشگری نخل تقی، دهکده گردشگری پازارگاد و…

یک دیدگاه

  1. گنبد نمکی جاشک خیلی شبیه کوه برفیه و نمای کوهستانی داره درواقع همینه به نظرم که منحصر به فرد و خاصش میکنه و از نزدیک خیلی فانتزی به نظر میاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا