ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

جاهای دیدنی ایلام ؛ از دریاچه دوقلو تا گورستان چنار

ایلام یکی از استان های پر جاذبه در ایران است که شاید گاهی اوقات هنگام معرفی، مورد کم لطفی قرار گرفته باشد و صحبت زیادی در مورد مکان های دیدنی آن نشده باشد. ایلام هم جاذبه های طبیعی و هم تاریخی زیادی دارد که همیشه مورد استقبال توریست ها قرار گرفته است. طبیعت گردان می توانند در دل کوه بروند و جاذبه های طبیعی مثل تنگه رازیانه یا غار خفاش را ببینند. یا می توانند به جنگل بروند و از دریاچه دوقلو دیدن کنند.

1. غار خفاش ایلام

تنها غار خفاش کشور را باید در ایلام جستجو کنید و غار خفاش در منطقه دهلران واقع شده است. از این پدیده به عنوان یکی از پدیده های نایاب استان یاد می شود که خیلی از گردشگران و حتی طبیعت گردان به این مکان آشنا نیستند. این غار در فاصله یک کیلومتری آبگرم معروف دهلران قرار گرفته است و چون مسافت بین این دو جاذبه گردشگری کوتاه است، می توانید با پای پیاده از غار خفاش به آبگرم بروید. طول این غار 256 متر است که گونه های زیادی از خفاش های مختلف جهان در آن زندگی می کنند.

مکان دیدنی غار خفاش در ایلام

2. دریاچه دوقلو

دریاچه دوقلو در منطقه آبدانان قرار گرفته است که دو دریاچه مختلف هستند و نام یکی سیاه گاو و نام دیگری آبدانان است و به دریاچه دوقلو معروف شده اند. عمق هر کدام از این دریاچه ها به 20 متر می رسد ولی چون توسط یک کانال 10 متری به هم متصل شده اند، یک مکان دیدنی خارق العاده را در ایلام به وجود آورده اند.

مکان دیدنی دریاچه دوقلو در ایلام

3. گل گل یا سنگ نوشته های آشوری

یکی از مکان های دیدنی ایلام که تاریخی کهن و با بیش از 3 هزار سال قدمت دارد، گل گل است. این جاذبه گردشگری در روستایی به همین اسم واقع شده است. در این مکان سنگ نوشته گل گل ملک شاهی وجود دارد که در دیواره کوه قرار گرفته است و یادگار آشوریان است. نقشی که روی سنگ نوشته حک شده است، تصویر یک سرباز مربوط به دوره آشوری است که کلاه نظامی دارد. در بالای سر این سرباز هم ماه و ستاره حک شده است. در قسمت پایینی این سنگ نوشته، جملاتی با خط میخی نوشته است.

جاذبه گردشگری گل گل ایلام

4. گورستان چنار

یکی از قدیمی ترین مکان های دیدنی در ایلام که قدمت آن به 1000 سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. این گورستان به خاطر آیین سنتی ای که قبلا داشته است، مشهور است. در زمان های قدیم مردگان را درون خمره هایی قرار می دادند و تمام لوازمی که متعلق به مرده بوده را همراه جسد درون خمره قرار می دادند و آن را دفن می کردند.

5. تنگه رازیانه ایلام

تنگه رازیانه یکی از مکان های دیدنی ایلام است که در کنار جاده ایلام به دره شهر قرار گرفته است. این تنگه در ارتفاعات کبیرکوه قرار گرفته است و یکی از مکان های پرطرفدار برای گردشگران است. یکی از ویژگی هایی که این تنگه را خاص کرده است، به وجود آوردن شرایط تحقیقاتی برای زیست شناسان و پژوهشگران محیط زیست است. این اثر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

جاذبه گردشگری تنگه رازیانه در ایلام

6. رودخانه سیمره

یکی از تاریخی ترین رودخانه هایی رودخانه سیمره ، رودخانه ای که در مرز ایلام و لرستان قرار دارد و تا رود کرخه هم ادامه دارد. تاریخ ایلام و سیمره به هم گره خورده است و از دیرباز به عنوان یکی از تاریخی ترین مکان های دیدنی در ایلام شناخته می شود.

7. طاق شیرین و فرهاد

شاید عاشقانه ترین جاذبه گردشگری ایلام، طاق شیرین و فرهاد باشد. این طاق مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان ایوان در روستای چهل زرعی قرار گرفته است. پیکره این بنا را طاقی از جنس سنگ تشکیل داده است و یک اتاقک کوچک است که در حدود 3 متر طول و عرض آن است. ارتفاع آن هم به حدود 2 متر می رسد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با لباس کردی

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی ایلام کدامند؟

غار خفاش ایلام، دریاچه دوقلو، گل گل یا سنگ نوشته های آشوری، گورستان چنار، تنگه رازیانه، رودخانه سیمره، طاق شیرین و فرهاد و…

‫3 دیدگاه ها

  1. دریاچه دوقلو که کنار هم هستند دورشون کوهستانی و خزه ای هستش و واقعا جاهای مناسبی برای کمپ کردن داره خیلی توصیه میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا