ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

بازارچه های مرزی ایران ؛ خرید و گردش با هم

خرید کردن همیشه می‌تواند بخش جذابی از هر سفر باشد. بازارچه های مرزی ایران از جمله محبوب‌ترین بازارهای خرید برای مسافران هستند. این بازارچه ها را در بیشتر شهرهای مرزی ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب می‌توان یافت. ویژگی منحصربه‌فرد بازارچه های مرزی این است که می‌توان در آن‌ها اجناس متنوع خارجی را با قیمت مناسب خریداری کرد. بنابراین در این بازارها از پوشاک و کیف و کفش تا انواع سس و شکلات، از انواع لوازم خانگی تا لوازم الکترونیک مثل موبایل را می‌توان با قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به بازارهای درون‌شهری خریداری کرد. در این مطلب از هومسا به سراغ محبوب‌ترین بازارچه های مرزی ایران در شهرهای مختلف می‌رویم و با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

به نزدیکی هریک از نقاط مرزی کشور که سفر کنید، مطمئن باشد که با کمی جستجو می‌توانید بازارچه مرزی آن منطقه را پیدا کنید. در ادامه با بهترین بازارچه های مرزی ایران آشنا می‌شویم.

1. بازارچه مرزی ماکو، از بزرگ‌ترین بازارهای مرزی ایران

بازارچه مرزی ماکو

بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد ماکو یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مرزی در ایران است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این بازار در کیلومتر ۵ جاده ماکو –  بازرگان قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین جاهای خرید برای مسافرانی است که به این منطقه از کشور سفر کرده‌اند. در بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد ماکو می‌توانید اجناس ترک را با قیمت بسیار مناسبی خریداری کنید. انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم برقی و انواع خوراکی از جمله اجناس ترکی هستند که که در این بازار بزرگ به فروش می‌رسند.

بنابراین اگر علاقه‌مند به خرید اجناس ترک هستید اما تمایل ندارید جهت سفر به کشور ترکیه مبلغ زیادی را صرف کنید می‌توانید با هزینه‌ای بسیار کمتر به آذربایجان غربی و شهر ماکو سفر کنید و اجناس موردنظر خود را با همان کیفیت موردنظرتان اما با قیمتی مناسب‌تر تهیه کنید. البته فراموش نکنید که در کنار خرید از بازار ماکو می‌توانید به بازار مرزی ساری سو و بازار مرزی صنم بلاغی که در همان نزدیکی است نیز سری بزنید و از اجناس مرغوب آن‌ها نیز خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: قره کلیسا

2. بازارچه مرزی سرو، بازارچه مرزی غرب ایران

بازارچه مرزی سرو

در سفر به غرب ایران بازارچه های مرزی زیادی هستند که مسافران می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند و خریدهای خود را انجام دهند. یکی از معروف‌ترین بازارهای مرزی ایران در غرب کشور، بازارچه مرزی سرو است. این بازار در شهر سرو و در ۵۵ کیلومتری ارومیه قرار دارد. در این بازار مسافران می‌توانند اجناس مختلف ترک را با کیفیتی عالی و قیمتی مناسب خریداری کنند. انواع پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی، انواع خوراکی مثل سس و شکلات و قهوه و لوازم برقی را می‌توان در این بازارچه مرزی با قیمت مناسبی خریداری کرد. خرید در این بازار می‌تواند بدون تحمیل کردن هزینه‌های بالای سفر به کشور ترکیه به شما کمک کند تا اجناس ترک موردنظر خود را در ایران خریداری کنید. پیشنهاد می کنیم مقاله ی جاهای دیدنی ارومیه را مطالعه کنید.

3. بازارچه مرزی پیرانشهر

بازارچه مرزی پیرانشهر

بازارچه مرزی پیرانشهر از دیگر بازارچه های مرزی ایران است که در غرب کشور واقع شده‌اند. این بازارچه در پیرانشهر، شهری کردنشین در استان آذربایجان غربی قرار دارد و نزدیک‌ترین شهر ایران به مرز عراق است. در بازارچه مرزی این شهر می‌توان انواع اجناس خارجی را با قیمتی بسیار مناسب خریداری دارد.

از پوشاک تا لوازم آرایشی و بهداشتی، از ظروف تا لوازم برقی و الکترونیک از مرز غربی کشور وارد این بازارچه می‌شوند و با قیمتی مناسب به فروش می‌رسند. بنابراین برای خرید لوازم خانگی و پوشاک و انواع خوراکی‌ها می‌توانید بدون صرف هزینه‌های زیاد، به بازارچه مرزی پیرانشهر بروید و خریدهای خود را انجام دهید.

اجاره آنلاین اقامتگاه در تهران

4. بازارچه مرزی تمرچین

بازارچه مرزی تمرچین

در سفر به استان آذربایجان غربی فرصت برای خرید اجناس خارجی با قیمت مناسب بسیار زیاد است. یکی دیگر از بازارچه های مرزی ایران که در این استان و در نزدیکی مرز عراق واقع شده، بازارچه مرزی تمرچین است. در این بازار مشتریان می‌توانند اجناس بسیار متنوعی را خریداری کنند.

قطعات مربوط به ماشین‌آلات سنگین، پوشاک، لوازم خانگی، لوازم الکترونیک و انواع خوراکی از جمله اجناسی هستند که با کیفیت عالی و قیمت مناسب در این بازار به فروش می‌رسند. بازارچه مرزی تمرچین در پیرانشهر و در نزدیکی بازارچه مرزی پیرانشهر واقع شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین مراکز خرید ایران

5. بازارچه مرزی مریوان، بازارچه مرزی کردستان

بازارچه مرزی مریوان

در سفر به استان کردستان می‌تونید سری به بازارچه مرزی مریوان بزنید. این بازار در ۱۵ کیلومتری شهرستان مریوان و در نزدیکی مرز ایران و عراق واقع شده است. در بخش‌های مختلف این بازار مشتریان می‌توانند انواع اجناس خارجی مثل لوازم الکترونیک، لوازم خانگی، پوشاک و حتی زیورآلات و صنایع دستی را با قیمت مناسبی خریداری کنند.

البته که در این بازار نیز مانند سایر بازارهای مرزی باید مراقب اجناس تقلبی هم بود. با این حال بازارچه مرزی مریوان یکی از بازارچه های مرزی ایران است که در طول سال گردشگران زیادی برای خرید اجناس خارجی با قیمت مناسب به آنجا سفر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: سوغات و صنایع دستی کردستان

6. بازار مرزی بانه

بازارچه مرزی بانه

بانه یکی از شناخته‌شده‌ترین شهرهای مرزی ایران برای خرید اجناس خارجی است. این شهر که در استان کردستان واقع شده دارای بی‌شمار مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلف برای خرید انواع اجناس خارجی است. اما مسافران بیش از هر چیز در این بازار به دنبال خرید لوازم خانگی هستند.

لوازم خانگی مختلف از یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و جاروبرقی تا ریش‌تراش، سشوار و مسواک برقی در این بازار یافت می‌شوند و با قیمت‌های مناسب به فروش می‌رسند. بنابراین افرادی که به دنبال خرید لوازم خانگی اصل از برندهای مطرح خارجی با قیمت مناسب هستند می‌توانند سری به بازار مرزی بانه، از معروف‌ترین بازارچه‌ های مرزی ایران بزنند. البته در این بازار علاوه‌بر لوازم خانگی انواع پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین خوراکی‌های مختلف نیز به فروش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: روستای پالنگان

7. بازارچه مرزی مهران

بازارچه مهران یکی دیگر از بازارچه های مرزی ایران است که در استان ایلام واقع شده است. این بازارچه مرزی در شهر مهران قرار دارد که نقطه صفر مرزی محسوب می‌شود. در این بازارچه ۱۱۰ غرفه فعال وجود دارد که به فروش انواع اجناس خارجی مثل پوشاک و کیف و کفش و لوازم خانه می‌پردازند. اجناسی که در این بازار به فروش می‌رسند از مرزهای غربی کشور وارد می‌شوند و در بین آن‌ها می‌توان برندهای مطرح خارجی را نیز پیدا کرد. کلیه این اجناس با قیمت مناسبی در این بازار به فروش می‌رسند. بنابراین در سفر به استان ایلام و بازدید از جاهای دیدنی این استان زیبا می‌توانید با سر زدن به بازارچه مرزی مهران یک خرید لذتبخش را نیز به تجربه‌های خود در این سفر اضافه کنید. پیشنهاد می کنیم سری به مقاله ی جاهای دیدنی ایلام بزنید.

8. بازارچه مرزی جوانرود کرمانشاه

بازارچه مرزی جوانرود

از جمله بازارچه های مرزی ایران که در سفر به استان کرمانشاه می‌توانید از آن خرید کنید، بازارچه مرزی جوانرود است. جوانرود از شهرهای بزرگ استان کرمانشاه است که بازارچه مرزی آن در طول سال میزبان مسافران زیادی از شهرهای مختلف کشور است. بازارچه مرزی جوانرود که در مرکز شهر جوانرود قرار دارد دارای ۳۵۰ غرفه و تعداد زیادی هم پاساژ و مرکز خرید است. از جمله محصولاتی که در این بازار به فروش می‌رسند می‌توان به لوازم الکترونیک مثل موبایل و لپ‌تاپ، لوازم خانگی، انواع ظروف، لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک، صنایع دستی و مواد خوراکی اشاره کرد. کلیه اجناس خارجی در بازارچه مرزی جوانرود از مرزهای غربی کشور وارد می‌شوند و با قیمت مناسبی به فروش می‌رسند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کرمانشاه

9. بازارچه مرزی جلفا

بازارچه مرزی جلفا

بازارچه مرزی جلفا در کنار رود ارس در شهر جلفا واقع شده است. این شهر که در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی مرز جمهوری خودمختار نخجوان واقع شده، یکی از بهترین شهرهای خرید در ایران است. بازارچه مرزی جلفا که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۳ آغاز کرد به دلیل نزدیکی به منطقه آزاد ارس از بازارهای مرزی شناخته‌شده در ایران است. در این بازارچه اجناس خارجی از کشورهای ترکیه و آذربایجان و عراق وارد می‌شوند و به دلیل نداشتن مالیات، با قیمت مناسبی به فروش می‌روند. بنابراین سفر به استان آذربایجان شرقی می‌تواند یک فرصت عالی برای گشت و گذار در مغازه‌ها و مراکز خرید جلفا و خرید اجناس مرغوب با قیمت‌های مناسب باشد.

بیشتر بخوانید: آسیاب خرابه

10. بازارچه مرزی بیله سوار اردبیل

بازارچه مرزی بیله سوار

بیله سوار یکی از شهرهای مرزی ایران است که در نزدیکی مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده. این شهر که در 170 کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد از مقاصد اصلی خرید در غرب کشور است. بازار گمرک بیله سوار که یکی از دو راه ارتباطی اصلی بین ایران و جمهوری آذربایجان است نزدیک به دویست سال قدمت دارد. در کنار گمرک بیله سوار و در نقطه صفر مرزی بازاری وجود دارد که در آن می‌توان انواع اجناس مختلف را با قیمتی مناسب خریداری کرد. این بازارچه مرزی دارای ۳۰۰ غرفه است که در آن‌ها اجناس مختلف ترک و چینی از پوشاک تا لوازم خانه به فروش می‌رسند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اردبیل

11. بازار مرزی آستارا

بازارچه مرزی آستارا

شهرستان آستارا در شمالی‌ترین نقطه استان گیلان و در نزدیکی مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده است. جاهای دیدنی آستارا را می‌توان به طبیعت و مراکز خرید تقسیم کرد. بازارهایی که در این شهر واقع شده‌اند انواع اجناس خارجی را با قیمت مناسبی وارد کشور می‌کنند و به فروش می‌رسانند. بنابراین در سفر به استان زیبا و سرسبز گیلان و بازدید از جاهای دیدنی این استان می‌توانید سری هم به شهرستان آستارا در ۱۷۰ کیلومتری شهر رشت بزنید و یک خرید عالی را تجربه کنید. در بازارهای شهرستان آستارا می‌توانید انواع خوراکی‌ها، پوشاک، لوازم برقی و لوازم آرایشی و بهداشتی را از برندهای مختلف با قیمت عالی خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: دریاچه نئور

12. بازارچه مرزی دوغارون در خراسان رضوی

اگر به شرق ایران سفر کردید و تمایل داشتید یک خرید ارزان را تجربه کنید می‌توانید خرید از بازارچه مرزی دوغارون را تجربه کنید. دوغارون روستایی در نزدیکی شهر تایباد در استان خراسان رضوی است. این روستا در مرز ایران و افغانستان قرار دارد و مسافران در بازار مرزی آن می‌توانند اجناس مختلف، بخصوص مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی، میوه و تره‌بار و سایر مواد خوراکی را با قیمتی مناسب خریداری کنند.

13. بازارچه مرزی ریمدان در منطقه آزاد چابهار

منطقه آزاد چابهار یکی دیگر از مناطق اصلی ایران برای خرید ارزان است. بازارچه مرزی ریمدان یکی از بازارچه های مرزی ایران است که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهرستان چابهار واقع شده. در این بازار مرزی مسافران می‌توانند اجناس وارد شده از کشورهای چین، هند، پاکستان و کشورهای عربی را با قیمت بسیار مناسبی تهیه کنند. در بازارچه مرزی ریمدان انواع لوازم خانگی، پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، ساعت و زیورآلات و انواع خوراکی از برندهای مختلف با قیمت مناسب و معاف از مالیات به فروش می‌رسند. بنابراین سفر به شهرستان زیبای چابهار می‌تواند با یک خرید لذتبخش از بازارچه مرزی ریمدان همراه شود.

14. بازارچه اینچه برون در استان گلستان

بازارچه مرزی اینچه برون

اگر به استان گلستان سفر کردید و دوست داشتید یک خرید ارزان را تجربه کنید، می‌توانید سری به منطقه مرزی اینچه برون در شهرستان گنبد کاووس بزنید. اینچه برون در شرق استان گلستان و در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان واقع شده است. در این بازار انواع خوراکی بخصوص شکلات، انواع پوشاک و پارچه را می‌توانید با قیمت مناسب خریداری کنید. همچنین پوشاک و زیورآلات زیبای ترکمن نیز در غرفه‌های این بازار به فروش می‌رسند که حتی بازدید از آن‌ها نیز می‌تواند بسیار لذتبخش باشد. برای رفتن به بازارچه مرزی اینچه برون مسافران می‌توانند با ماشین شخصی یا قطار عازم شهرستان اینچه برون شوند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی گلستان

15. بازارچه میرجاوه؛ ارزانترین بازارچه مرزی ایران

میرجاوه یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان است. این شهر که در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی زاهدان واقع شده یکی از مقاصد خرید ارزان در ایران محسوب می‌شود. گذرگاه مرزی میرجاوه شرقی‌ترین دروازه ورودی ایران و تنها مرز قانونی در جنوب شرق کشور است که از طریق خط راه‌آهن، ایران را به شبه‌قاره هند متصل می‌کند. یکی از قدیمی‌ترین گمرکات کشور نیز در همین شهرستان قرار دارد که قدمت آن به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد.

در بازارچه مرزی میرجاوه اجناس مختلفی از کشورهای هند و پاکستان و چین و همچنین از برخی کشورهای عربی وارد می‌شوند. این اجناس از برندهای مختلف هستند و با قیمت‌های مناسبی به فروش می‌رسند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی چابهار

16. بازارچه مرزی اروندکنار در جنوب کشور

اروندکنار از شهرهای استان خوزستان است. بازارچه مرزی اروندکنار از جمله جدیدترین بازارچه های مرزی ایران است. در این بازار اجناس مختلف از کشورهای عربی وارد کشور می‌شوند و با قیمت مناسب به فروش می‌رسند. در بازارچه مرزی اروندکنار انواع لوازم خانگی، لوازم الکترونیک، کیف و کفش و انواع مواد خوراکی از برندهای مختلف با قیمت مناسب به فروش می‌رسد. پیشنهاد می کنیم به مقاله ی جاهای دیدنی خوزستان سری بزنید.

17. بازارهای مهاباد

بازارچه مرزی مهاباد

مهاباد یکی از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی است که در جنوب این استان واقع شده. شهرستان مهاباد به دلیل نزدیکی با مرز دارای بیشمار مغازه‌ها و مراکز خرید اجناس وارداتی است. در بازارهای مختلف شهرستان مهاباد مشتریان می‌توانند اجماس مختلف خارجی بخصوص لوازم خانگی از برندهای مطرح، انواع پوشاک و مواد آرایشی و بهداشتی، صنایع چوبی، صنایع دستی و حتی مصالح ساختمانی را با قیمت‌های بسیار مناسبی خریداری کنند. همچنین در بازار تاناکورای مهاباد مشتریان می‌توانند پوشاک دست دوم خارجی را با قیمت بسیار پایین خریداری کنند.

18. بازارچه مرزی پلدشت در آذربایجان غربی

شهرستان پلدشت یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی در ۳۰ کیلومتری ماکو است که بازارچه مرزی آن در بین معروف‌ترین بازارچه های مرزی ایران قرار دارد. در این بازار مرزی مشتریان می‌توانند انواع اجناس وارد شده از کشورهای ترکیه و عراق و جمهوری آذربایجان را با قیمت‌های مناسبی خریداری کنند. این بازارچه دارای ۳۰ غرفه است که در آن‌ها پوشاک، مواد خوراکی، منسوجات چوبی، لوازم برقی و پوشاک به فروش می‌رسند.

جمع بندی

خرید کردن در سفر همیشه لذتبخش است. بخصوص اگر بتوانیم اجناس متنوع و باکیفیت پیدا کنیم و صدالبته آن‌ها را با قیمت مناسب خریداری کنیم. بازارچه های مرزی ایران جایی هستند که شما می‌توانید در آن‌ها انواع اجناس خارجی، از لوازم خانگی و لوازم الکترونیک تا خوراکی و پوشاک و صنایع دستی را با قیمت بسیار مناسبی خریداری کنید.

شما به کدامیک از بازارچه های مرزی ایران رفته‌اید؟ نظرات و تجربه‌های ارزشمند خود درمورد خرید از این بازارچه ها را زیر همین پست با ما و همراهان هومسا به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول

بازارچه های مرزی ایران کدامند؟

بازار ماکو، بازارچه مرزی سرو، پیرانشهر، بازارچه مرزی تمرچین، بازارچه مرزی مریوان، بازار مرزی بانه، مهران، جوانرود کرمانشاه، بازارچه مرزی جلفا، بیله سوار اردبیل، بازار آستارا و…

بهترین بازارچه مرزی برای خرید لوازم خانگی کدامست؟

می توان گفت که بازرا مرزی بانه بهترین انتخاب برای خرید لوازم خانگی است.

‫10 دیدگاه ها

  1. دوستان عزیز من ساکن منطقه مرزی اینچه برون هستم
    اجناس گرانتر از همه جای ایران هست گول اسم بازار را نخورید ارزان نیست اگه آمدین گران خرید کردین ضرر کردین اگه نیامدی برای خرید ، ضرر نکردید ولی برای دید و بازدید آمدین مهمان نوازند
    همه بازارچه های مرزی ارزان نیستند

    1. میثم جان
      ممنون از توجه شما، حتما این دو بازار را به مقاله اضافه خواهیم کرد. اگر اطلاعاتی دارید که میتونه کمک کنه خوشحال میشیم باهامون به اشتراک بگذارید

  2. من خیلی از وسایل برقی جهیزیه مو از بانه خریدم و واقعا اختلاف قیمتش بهم کمک کرد. خیلی هم مردمان خوب و منصفی هستند.

    1. سارا جان
      از اینکه تجربه خودت را با ما به اشتراک گذاشتی متشکریم

  3. قدیما بازار روس استارا خیلی خوب بود جنس هاش اصل و عالی بودن ولی جدیدا شنیدم مثل سابق نیست وهمه الان از بانه خیلی تعریف میکنن حتما باید برم

  4. سلام لطف کنید جهت تولید کسب وکار ازاین بازارچه ها کمی بیشتر ودقیق تر به بازدید کننده های برنامه خوبتون اطلاعات بدین ممنون

  5. بازارچه مرزی میشی ،واقع در جنوب شرقی استان هرمزگان واقعا محصولات اصلی رو با قیمت مناسب می تونید پیدا کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا