ایران‌ را بگردیمبا نقشه سفر کنجاهای دیدنی

جاهای دیدنی اردبیل بر روی نقشه

آیا تاکنون به اردبیل سفر کرده‌اید؟ جاهای دیدنی اردبیل را دیده‌اید؟ شما اردبیل را به چه چیزی می‌شناسید؟ اردبیل سرزمین جادویی دیار آذربایجان، زادگاه سلسله صفویه با طبیعتی سرسبز و حیرت‌انگیز و آب‌وهوای خنک است.

سفر به اردبیل، نشانه رفتن چند هدف با یک تیر است، در اردبیل هم می‌توانید شمایل واقعی یک زمستان سرد با زمین‌ها و کوه‌های پوشیده از برف را ببینید و هم تابستانی خنک و مطبوع را تجربه ‌کنید. هم می‌توانید بهترین کباب‌ها و آش دوغ‌ها را میل ‌کنید و هم عسل باکیفیت و طبیعی بخرید. هم طبیعت‌گردی ‌کنید و بناهای تاریخی بی‌نظیر را مشاهده ‌کنید و هم در آب‌های چشمه‌های آبگرم آن تنی به آب بزنید. برای آشنایی بیشتر با مکان های دیدنی اردبیل تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

جاذبه‌های طبیعی اردبیل

استان اردبیل به دلیل موقعیت کوهستانی‌اش از یک طرف و از طرف دیگر دربرگرفتن بخشی از جلگه مغان، از نظر جاذبه‌های طبیعی بسیار غنی و پربار است و مناظر متنوعی دارد. آب و هوای اردبیل خود یکی از جاذبه‌هایی است که خصوصا در تابستان گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. پس اگر قصد سفر به اردبیل را دارید، بار و بنه‌تان را جمع کنید که جاهای دیدنی اردبیل در تابستان، در انتظار شماست.

  • دریاچه شورابیل از جاهای دیدنی اردبیل

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و همچنین جاهای تفریحی اردبیل است؛ اطراف این دریاچه امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی مانند قایق‌سواری، زیپ لاین، پیست کارتینگ، دوچرخه‌های قابل اجاره، ماشین برقی مخصوص کودکان، آلاچیق و چند کافی‌شاپ و رستوران فراهم شده است.

مسیر پیاده‌روی سلامت در نزدیکی دریاچه، طولانی‌ترین جاده تندرستی در ایران است که لذت یک پیاده‌روی طولانی در کنار ساحل خوش آب‌وهوای دریاچه را برای شما به ارمغان می‌آورد.

یکی از جاهای دیدنی اردبیل در بهار بازدید از دریاچه شورابیل است؛ چرا که در این زمان آب و هوای بسیار مطبوع و دلپذیری دارد. البته پاییز و زمستان سرد دریاچه هم برای علاقه‌مندان جذابیت‌های خاص خود را دارد.

آدرس دریاچه شورابیل

اردبیل، میدان پلیس، ورودی جاده شورابیل

  • جاده اسالم به خلخال

از رویایی‌ترین و زیباترین جاده‌های کشور و مکان های دیدنی اردبیل است که استان گیلان به اردبیل وصل می‌کند. اگر بخواهید تنها یک دلیل برای سفر به اردبیل بیاورید، دیدن جاده اسالم به خلخال می‌تواند بسیار قانع‌کننده باشد. اما این جاده زیبا تنها یکی از صدها جاذبه طبیعی و تاریخی اردبیل است. اگر اهل لذت بردن از مناظرطبیعی هستید، اردبیل را از دست ندهید.

  • چشمه های آبگرم سرعین

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی اردبیل، چشمه های آبگرم سرعین هستند که خود بخشی از جاهای دیدنی سرعین محسوب می‌شوند. پس یکی از وسایل لازم برای سفر به اردبیل، مایو و حوله است که حتما برای رفتن به استخرهای آب‌گرم به آن‌ها نیاز خواهید داشت. این شهر اقامتگاه‌های متعددی دارد؛ از هتل‌های لوکس گرفته تا هتل‌آپارتمان‌های تمیز و معمولی که از طریق هومسا می‌توانید رزرو کنید. فقط کافیست به هومسا مراجعه کنید، نام سرعین را جستجو کنید و برای اجاره ویلا و سوئیت در سرعین پیش از سفرتان اقدام کنید و با خیال راحت سفر کنید.

  • پیست اسکی آلوارس از جاهای دیدنی اردبیل در زمستان

پیست اسکی الوارس

در دامنه کوه سبلان و در 50 کیلومتری شهر اردبیل یک پیست اسکی در ارتفاع 3200 متری از سطح دریا قرار دارد. این پیست بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران است و در فصل زمستان علاقه‌مندان به این ورزش مهیج را از سراسر ایران جذب خود می‌کند.

به علت بارندگی فراوان برف در طول پاییز و زمستان و به علت دیر ذوب شدن برف‌ها، این منطقه شش الی هشت ماه از سال مورداستفاده قرار می‌گیرد. پیست اسکی آلوارس مجهز به تله‌سیژ است و در زمان بازگشایی پیست مراکز رفاهی و خدماتی آن فعال هستند.

از دیگر جاذبه های گردشگری اردبیل، آبشار گورگور آلوارس در کنار روستای آلوارس است.

آدرس پیست اسکی آلوارس اردبیل

اردبیل، شهرستان سرعین، جاده پیست اسکی آلوارس

  • کوه سبلان

سبلان

از دیگر مکانهای دیدنی اردبیل، کوه سبلان است که در گویش محلی به آن ساوالان می‌گویند. سبلان سومین قله‌ی بلند ایران با ارتفاع 4811 متر و یک کوه آتش‌فشانی نیمه فعال است.

سخن گزافی نیست که بگوییم قسمت عظیمی از جاهای گردشگری اردبیل، مرهون سبلان است. این کوه به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس موردتوجه گردشگران است.

برخی کوه سبلان را محل بعثت زرتشت می‌دانند و از این نظر مکانی مقدس و مورداحترام است.

  • غار یخگان

در دامنه غربی کوهی به نام یخگان داغی و در ۷۷ کیلومتری شهر خلخال، غار یخگان واقع شده است که حدود ۲۴۰۰ متر بالاتر از سطح دریا ارتفاع دارد و در ضلع غربی رشته‌کوه ماسوله‌داغ واقع شده است. غار یخگان از جمله مناطق دیدنی اردبیل است. این غار دو دهانه دارد که با اختلاف ارتفاع حدود ۲۵ کیلومتر از یکدیگر قرار دارند. قطر دهانه ورودی اصلی غار یخگان حدود نیم متر است که با راهرویی تنگ و باریک به طول ۱۰ متر، به یک تالار وسیع می‌رسد. کف غار یخگان را حوضچه آبی به عمق ۲۰ سانتی‌متر و در ارتفاع یک و نیم متری فرا گرفته است. مساحت غار نیز حدود ۱۱۰۰ هکتار است.

آدرس غار یخگان اردبیل

دامنه غربی قله یخگان داغی و 77 کیلومتری شهر خلخال

  • جنگل فندقلو

جنگل فندقلو

جنگل زیبا و بی‌نظیر فندقلو دارای دشت‌های وسیع گل‌های بابونه و درختان کهن‌سال فندق است. فندقلو جای کم‌نظیری برای تخلیه ذهن‌تان از مشغله و روزمرگی و تصفیه ریه‌هایتان از دودودم و آلودگی است. این جنگل بکر در 39 کیلومتری شهر اردبیل واقع شده است و 16000 هکتار وسعت دارد.

قسمتی از این جنگل حصارکشی شده و برای زیست‌گونه در خطر انقراض مارال حفاظت می‌شود. تله‌كابين فندقلو به گردنه حیران و اسکی روی چمن از تفریحاتی هستند که می‌توانید در منطقه فندقلو تجربه کنید.

اجاره آنلاین اقامتگاه در اردبیل

آدرس جنگل فندقلو اردبیل

جاده اردبیل به نمین، روستای خانقاه سفلی، جاده فرعی به جنگل فندقلو

  • دشت مغان

دشت مغان اردبیل

این دشت زیبا در شمالی‌ترین قسمت اردبیل و در ساحل جنوبی رود ارس و غرب دریای خزر واقع شده است. دشت مغان در حقیقت جلگه‌ای است که بیشترین بخش آن در کشور آذربایجان قرار دارد و به دلیل حاصلخیزی بالا، به قطبی برای کشاورزی و دامپروری در این ناحیه تبدیل شده است. دشت مغان که به دشت همیشه بهار معروف است، آب‌وهوای اردبیل را در این محدوده بسیار معتدل و دلپذیر کرده است.

آدرس دشت مغان ادربیل

استان اردبیل، شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل، سه شهر گرمی، بیله‌سوار و پارس‌آباد

  • آبشار هشتجین خلخال

آبشار هشتجین هم از دیگر جاذبه‌های طبیعی اردبیل است که در شهر هشجین و در شهرستان خلخال واقع شده است. این آبشار در ارتفاع ۲۵۰۰متری از سطح دریا قرار دارد و از بلندی حدود ۳۰متری به پایین می‌ریزد و منظره‌ای زیبا ایجاد کرده است.

آدرس آبشار هشتجین

استان اردبیل، خلخال، 15 کیلومتری شهر هشتجین، ضلع جنوبی کوه آق داغ
  • آبشار چالاچوخور گرمی

چالاچوخور، آبشاری بکر و زیبا در شهرستان گرمی است که نزدیک مرز ایران و آذربایجان است. این آبشار در میان پرتگاه‌ها و دره‌های عمیق واقع شده و رسیدن به آن بسیار هیجان‌انگیز است.

آدرس آبشار چالاخور اردبیل

۱۰ کیلومتری شرق شهر گرمی، نزدیک روستای آلیله

  • آبشار کرکری

این آبشار بلند و پرآب در شهرستان مشگین‌ شهر واقع شده و از زیباترین جاهای دیدنی اردبیل است. آبشار کرکری نزدیک روستای ییلاقی قیرخ بولاغ در جنوب مشگین‌ شهر واقع شده است و ارتفاع آن به بیش از ۲۵ متر می‌رسد.

آدرس آبشار کرکری اردبیل

مسیر رودخانه کرکری و در نزدیکی روستای ییلاقی قیرخ بولاغ در جنوب مشگین شهر

  • تالاب جیران گلی

این تالاب در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌ شهر و نزدیک لاهرود قرار دارد و از جذاب‌ترین دیدنی های اردبیل است. ارتفاع این تالاب از سطح دریا ۲۲۰۰ متر است. تالاب جیران‌گلی در زیستگاه شیروان دره‌سی واقع شده که یک دره عمیق و عریض است و به‌دلیل دیواره‌های صخره‌ای و بریدگی‌های ویژه این دیواره‌ها، چشم‌انداز ویژه‌ای دارد تا حدی که انگار سنگ‌های آن به دست سنگ‌تراشان حرفه‌ای تراش خورده است.

آدرس تالاب جیران گلی

۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر و در نزدیکی لاهرود

  • پل معلق مشگین شهر 

مشگین شهر

در سال 1394 در دره کوه سبلان و بر فراز رودخانه خیاوچایی پلی معلق با شکل قوس‌دار ساخته شد. این پل یکی از جاذبه‌های مشگین شهر به شمار می‌رود و همه‌ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. قسمتی از پل که در وسط آن قرار دارد از جنس شیشه ساخته‌شده و ردشدن از روی آن هیجان زیادی دارد. پل معلق مشگین شهر در مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی یا نور سبلان واقع شده است. این مجموعه گردشگری علاوه بر پل کابلی که 365 متر طول و 80 متر ارتفاع دارد دارای یک پل چوبی هم هست. هنگام عبور از روی پل چوبی صدای غژغژ چوب‌های پل به گوش می‌رسد و هیجانی توأم با ترس را به عابران القا می‌کند.

همچنین این مجموعه دارای زیپ لاینی با طول 350 متر و ارتفاع 90 متر است که بر فراز دره زیبای خیاو چای قرار گرفته است.

آدرس پل معلق مشگین شهر

اردبیل، مشگین شهر، جاده موئیل، خیابان سعدی، پشت بیمارستان ولیعصر(عج)، مجموعه گردشگری پل لند یا نور سبلان

  • دریاچه سوها؛ جریان زندگی در طبیعتی بکر

دریاچه سوها

در 35 کیلومتری شرق اردبیل دریاچه‌ای آبی در پهنه‌ی وسیع دشتی سرسبز واقع شده است. دریاچه سوها علاوه بر طبیعت زیبا و خیره‌کننده، آب‌وهوای محشری هم دارد. این دریاچه زیستگاه ماهی‌های قزل‌آلای رنگین‌کمانی و محل مناسبی برای ماهیگیری است؛ البته در زمانی به‌جز فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها.

از دیگر زیبایی‌هایی که در این اطراف این دریاچه غافل‌گیرتان می‌کند تماشای اسب‌های وحشی است. بخصوص در فصل بهار که کره‌ اسب‌ها به جست‌وخیز و بازی می‌پردازند.

آدرس دریاچه سوها اردبیل

استان اردبیل، 36 کیلومتری شهر اردبیل، شهرستان نمین، 4 کیلومتری شمال شرقی روستای سوها

  • دریاچه نئور از دیدنی های اردبیل در تابستان و بهار

دریاچه نئور

دریاچه نئور در نزدیکی اردبیل و خلخال و حدفاصل استان‌های گیلان و اردبیل، دامنه کوه‌های تالش واقع شده است. ترکیب رنگ آبی دریاچه با رنگ سبز علف‌زار و گیاهان معطر کوهی اطراف آن، طبیعت زیبا و حیرت‌انگیزی را در این منطقه به وجود آورده است. آب‌وهوای مطبوع و خنک منطقه در تابستان طبیعت‌گردان زیادی را به این منطقه جذب می‌کند.

آب این دریاچه در فصل زمستان تا عمق 80 سانتیمتر یخ می‌بندد و به محل مناسبی برای اسکیت روی یخ تبدیل می‌شود.

همچنین کوه‌های اطراف دریاچه نئور محل مناسبی برای کوهنوردی هستند؛ از معروف‌ترین قله‌ها برای صعود، قله بغروداغ است که 2300 متر ارتفاع دارد. در کنار این دریاچه امکان اجاره اسب هم وجود دارد. از دیگر تفریحات هیجان‌انگیز دریاچه نئور می‌توان به کمپینگ در اطراف دریاچه و ماهیگیری اشاره کرد.

آدرس دریاچه نئور اردبیل

جاده اردبیل به خلخال، روستای بودالو، جاده فرعی روستای عباس‌ آباد، کمپ نئور

جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی اردبیل

اردبیل در کنار جاذبه‌های طبیعی، چندین بنای تاریخی هم دارد که بازدید از آن‌ها را به هیچ عنوان از دست ندهید.

  • بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی؛ آرامگاه جد بزرگ خاندان صفوی

بقعه شیخ صفی

صفی‌الدین اردبیلی، جد بزرگ خاندان صفویه، صوفی بود که برای خود خانقاهی داشت و پس از مرگش در همان خانقاه دفن شد. بنای این خانقاه شاهکاری از هنر و معماری ایرانی است. در این مجموعه بناهایی از سال 714 تا 1008 هجری شمسی ساخته شده‌اند که از نظر معماری، تزیینات، صندوق منبت و مشبک‌ قبور و غیره، شکوه معماری مذهبی از دوره ایلخانی تا صفوی را به نمایش می‌گذارند.

در این مجموعه شاه اسماعیل اول، مادر شاه اسماعیل، شهیدان ایرانی جنگ چالدران و برخی از مشایخ دوران صفویه دفن شده‌اند.

آدرس بقعه شیخ صفی اردبیلی

اردبیل، خیابان شیخ صفی، میدان عالی‌قاپو

  • موزه مردم‌شناسی اردبیل 

موزه مردم‌شناسی اردبیل

موزه مردم‌شناسی اردبیل در محل حمام تاریخی آقا نقی یا ظهیرالاسلام بنا شده است و افراد محلی بیشتر آن را با نام حمام ظهیرالاسلام می‌شناسند. علاوه بر اشیا به نمایش گذاشته‌شده در موزه، ساختمان موزه و معماری آن هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. قدمت ساختمان موزه به دوران حکومت ایلخانی برمی‌گردد که در طول دو قرن از زمان ساخت آن، قسمت‌های مختلفی به آن افزوده‌ شده است.

در موزه مردم‌شناسی اردبیل با فرهنگ، آداب‌ورسوم، نوع زندگی، لباس، خوراک مردم اردبیل و آیین‌های مخصوص این منطقه آشنا خواهید شد.

آدرس موزه مردم‌شناسی اردبیل

اردبیل، میدان عالی‌قاپو، ابتدای خیابان سعدی

  • آرامگاه سید امین‌الدین جبرائیل

آرامگاه سید امین‌الدین جبرائیل

سید امین‌الدین جبرائیل، پدر شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد بزرگ خاندان صفوی است. سید امین‌الدین در روستای کلخوران شیخ، در نزدیکی شهر اردبیل، به خاک سپرده شده است. در زمان صفوی برای او مقبره‌ای به سبک معماری اسلامی ساخته شد.

پلان اصلی مقبره به شکل هشت‌ضلعی است و گنبد آجری در مرکز آن سوار است. جنس بدنه ساختمان هم از آجر است و سقف آن مقرنس‌کاری شده است.

در این بنای زیبا می‌توانید تزئیناتی مانند مقرنس‌کاری، کاشی‌کاری‌ و گچ‌بری‌ مربوط به معماری اسلامی را ببینید.

آدرس آرامگاه سید امین‌الدین جبرائیل

اردبیل، بزرگراه بسیج، خیابان شیخ جبرائیل، روستای کلخوران شیخ

  • خانه تاریخی رضازاده

خانه تاریخی رضازاده

خانه تاریخی رضازاده در اواخر دوره قاجار در محله اوچدگان ساخته ‌شده و یکی از مکان‌های دیدنی اردبیل است. ساختمان این خانه در دو طبقه ساخته‌شده و پلان ساختمان دوطبقه آن به شکل نعل طراحی شده که اتاق شاه‌نشین در میان ساختمان و در اطراف آن اتاق‌هایی به شکل قرینه در دو طرف بنا ساخته شده‌اند. در تزئینات ساختمان آجر به کار رفته و پایه‌ها و دیوارها از خشت خام هستند.

این خانه تاریخی مدت‌ها به‌عنوان اداره كل میراث فرهنگی استان اردبیل استفاده می‌شد و در حال حاضر به موزه شهدا تبدیل شده است. در این موزه تصاویری از شهدا، وصیت‌نامه، لباس و لوازم جنگ شهدا به نمایش گذاشته‌ شده است.

آدرس خانه تاریخی رضازاده

اردبیل، بلوار طالقانی، کوچه اوچ دکان

  • آرامگاه شاه اسماعیل

آرامگاه شاه عباس

آرامگاه شاه اسماعیل که در مجموعه آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی قرار دارد، اتاق کوچکی با پوشش گنبدی آجری به ابعاد 2.5 متر در 3.5 متر است. قسمت بالای دیوار‌ها و سقف را به‌ شیوه ماهرانه‌ای با گل‌وبته نقاشی و روی آن‌ها بارنگ‌های مختلف و آب‌طلا تزیین کرده‌اند. دیوار‌ها تا ارتفاع 1.69 متر از کف آرامگاه، با کاشی‌های خشتی آبی لاجوردی تزئین شده است. آرامگاه شاه اسماعیل به‌عنوان بخشی از مجموعه آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، از جاهای دیدنی اردبیل به شمار می‌رود و در فهرست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس آرامگاه شاه اسماعیل

اردبیل، خیابان شیخ صفی، میدان عالی‌قاپو

  • گورستان تاریخی شهر یری مشگین شهر

در ۳۱ کیلومتری شرق مشگین‌ شهر و در شمال‌غربی روستای پیرازمیان، منطقه‌ای باستانی به نام شهری یری قرار دارد که به سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشاتپه تقسیم می‌شود. قدمت دژ نظامی و معبد به حدود ۱۴۰۰سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. قوشاتپه هم به ۷هزار سال قبل از میلاد مسیح تعلق دارد.

  • بازار سرپوشیده اردبیل

بازار سرپوشیده با قدمت چندصدساله، از جمله دیدنیهای اردبیل است که علاوه بر اینکه جاذبه تاریخی‌اش، در برخی از راسته‌های آن هنوز کسب‌وکار در جریان است و جاذبه اقتصادی و تجاری هم به حساب می‌آید.

شکم گردی در اردبیل، معرفی انواع رستوران های اردبیل

اردبیل شهر کباب داغ و آش دوغ ناب است. قبل از سفر به این شهر بد نیست لیستی از بهترین رستوران‌ها، فست فودها و مراکز پخت آش دوغ را داشته باشید و از بین آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید.

  • کبابی حاجی قربان

کبابی حاجی قربان رستوران قدیمی و خوش آوازه شهر اردبیل و از آن رستوران‌هایی است که نیم‌قرن تجربه را نسل به نسل تا به امروز انتقال داده است. طبق ادعای این کبابی، حاجی قربان اولین ابداع‌کننده کاسه کباب در ایران بوده و هدف آن تهیه تغذیه سالم برای مشتریان است. قیمت‌ها در این رستوران مقرون‌به‌صرفه و کیفیت غذا بالاست.

آدرس کبابی حاج قربان اردبیل

اردبیل، خیابان سعدی، چهارراه باغمیشه

تلفن: 04533441874

  • کبابی و جگرکی حاجی بیوک آقا

رستوران حاجی بیوک آقا مغازه‌ی کوچکی است که علاوه بر کباب‌های خوش‌مزه و باکیفیت، نان تنوری تازه هم پخت می‌کند و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. دنده کباب‌های این مغازه معروف است و هرکسی که یک‌بار آن را امتحان کرده است به بقیه هم آن را پیشنهاد می‌دهد.

نشانی کبابی و جگرکی حاجی بیوک آقا

اردبیل، خیابان قیام، پایین تراز خیابان اعتماد

تلفن: 04533331470

  • رستوران بره سفید

رستوران بره سفید

بره سفید رستورانی با غذای باکیفیت و محیط دلپذیر و خاص است. به دیوارهای این رستوران تابلوهای هنری و آثار هنرمندان اردبیلی نصب شده است که مشتریان می‌توانند از تماشای این آثار لذت ببرند و آن‌ها را بخرند.

این رستوران با تنوع بالای غذایی، قیمت و حجم مناسب غذا خاطره خوبی از شکم گردی در اردبیل را در ذهن شما ثبت خواهد کرد.

نشانی رستوران بره سفید

اردبیل،بزرگراه شهدا ، مابین فلکه علی‌آباد و فلکه ججین، نبش غفار مقدم

تلفن: 04533250030

  • رستوران سید آقا (پیر عبدالملک)

یکی از بهترین گزینه‌ها بعد از هوس یک کباب خوب و به‌اصطلاح مشتی رستوران سید آقا است. این رستوران در دو وعده ناهار و شام به مشتریان سرویس ارائه می‌دهد.

نشانی رستوران سیدآقا اردبیل

اردبیل، پیر عبدالملک

تلفن: 04533365698

  • رستوران گل سرخ

رستوران گل سرخ در فضایی مدرن و سالنی بزرگ آماده پذیرایی از مشتریان است. طعم کباب‌های این رستوران فراموش‌نشدنی است بخصوص دنده کباب که در زبان ترکی به آن قابرقا می‌گویند.

نشانی رستوران گل سرخ اردبیل

اردبیل، خیابان عطائی، نرسیده به میدان جانبازان

تلفن: 04535511328

  • رستوران معین دربار

رستوران معین دربار از رستوران‌های قدیمی در اردبیل است که انواع غذاهای اصیل و خوشمزه را سرو می‌کند. محیط آن نسبتا بزرگ و برای سرو غذا به‌صورت خانوادگی، جلسه کاری و رسمی، گروهی مناسب است.

نشانی رستورانن معین دربار

اردبیل، خیابان حافظ،، روبروی اداره اوقاف

تلفن: 04537723920

  • رستوران خوانسالار

رستوران خوانسالار هم جزو رستوران‌های خوب و باکیفیت اردبیل است. در این رستوران علاوه بر انواع کباب، غذاهای محلی اردبیل هم سرو می‌شود. اگر اهل امتحان کردن طعم‌های جدید هستید، پیچاق قیمه (خورشت بادام) این رستوران را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نشانی رستوران خوانسالار

اردبیل، بلوار استقلال، بین میدان ارتش و بسیج، کنار بانک تجارت

تلفن: 04533723090

  • رستوران ضیافت

رستوران ضیافت با منویی متنوع و باکیفیت، یک ضیافت تمام‌عیار را برای مشتریان خود تدارک دیده است. این رستوران منوی متنوعی از غذاهای ایرانی و غذاهای محلی اردبیل را برای مشتریان خود فراهم کرده است.

نشانی رستوران ضیافت اردبیل

اردبیل، خیابان امام خمینی، کنار سینما انقلاب

تلفن: 04522455164

  • رستوران خانه صادقی

رستوران خانه صادقی

رستوران صادقی در محل خانه تاریخی صادقی دایر است و محیط سنتی و زیبایی دارد. در این رستوران علاوه بر سرو انواع غذا، انواع دمنوش ایرانی هم سرو می‌شود.

نشانی رستوران خانه صادقی اردبیل

اردبیل، محله‌ی اوچدکان

تلفن: 04533246131

  • کبابی حاج ملک

کبابی حاج ملک جایی است که از تازگی و کیفیت مواد اولیه آن اطمینان خواهید داشت. در این کبابی گوشت یا جگر تازه را خودتان سفارش می‌دهید وهمان گوشت برای‌تان کباب می‌شود. فیله گوسفندی این کبابی بسیار معروف است.

آدرس کبابی حاج ملک

اردبیل، خیابان ساحلی، اول خیابان پیر مادر

  • آش دوغ سید عالی ‌قاپو

آش دوغ سید عالی‌قاپو در یک مغازه نه‌چندان بزرگ به مشتریان سرویس می‌دهد، اما با این ‌وجود به دلیل کیفیت خوب آش دوغ آن در سراسر اردبیل مشهور است. اگر به اردبیل سفر کردید حتما به این مغازه سری بزنید تا طعم واقعی آش دوغ اردبیل را بچشید.

آدرس آش دوغ سید عالی‌قاپو اردبیل

اردبیل، خیابان طالقانی، رو به روی مسجد ملا مومن

  • رستوران شاه‌عباس

رستوران شاه عباس

ساختمان رستوران شاه‌عباس در محل حمام قدیمی ابراهیم‌آباد واقع شده است و معماری سنتی دارد. این رستوران برای افرادی که سرو یک غذای ایرانی در محیطی سنتی علاقه دارند بسیار مناسب است.

نشانی رستوران شاه عباس

اردبیل، خیابان مطهری (ساحلی)، بعد از پل یاقوت

  • آش دوغ حسین

یکی دیگر از مغازه‌هایی که آش دوغ بسیار خوشمزه‌ای طبخ می‌کند، مغازه آش فروشی عمو حسین است. این مغازه که در خیابان دانش قرار دارد و دسترسی به آن راحت است.

آدرس آش دوغ حسین اردبیل

اردبیل، خیابان دانش، جنب رستوران سون

  • آش دوغ مهر

اگر در سفر به اردبیل در حوالی خیابان پاسداران اقامت دارید، می‌توانید به‌محض اینکه هوس آش دوغ کردید خودتان را به آش دوغ مهر برسانید و دلی از عزا دربیاورید.

آدرس آش دوغ مهر اردبیل

خیابان پاسداران، روبه‌روی کوچه فردوس 3

  • آش دوغ روغنی

یکی دیگر از مغازه‌های آش دوغ در شهر اردبیل، آش دوغ روغنی است. در این مغازه علاوه بر آش دوغ، صبحانه و سوپ جو هم سرو می‌شود. اگر در سفر به اردبیل در حوالی خیابان امام خمینی اقامت داشتید، برای سرو یک آش دوغ خوشمزه یا صبحانه‌ای مقوی سری به این مغازه بزنید.

آدرس آش دوغ روغنی اردبیل

خیابان امام خمینی، رو به روی بانک گردشگری شعبه گردشگری

  • آش دوغ ساوالان

آش دوغ ساوالان با 30 سال تجربه و سابقه درخشان از جاهایی است که برای امتحان‌کردن یک آش دوغ خوشمزه به هر فردی پیشنهاد می‌شود. در این مغازه در کنار آش دوغ خوشمزه نان بربری تازه هم قرار می‌دهند که ترکیب جالب و خوشمزه‌ای است.

آدرس آش دوغ ساوالان داغمیشه

داغمیشه، جنب بانک صادرات ایران

  • سوغات و صنایع‌دستی اردبیل

در سفر به اردبیل در کنار تجربه غذاهای خوش طعم، از خرید سوغات و صنایع‌دستی منحصربه‌فرد این شهر نمی‌توان گذشت.

سوغات اردبیل

در سفر به اردبیل می‌توانید مجموعه‌ای از سوغات متنوع را خریداری کنید:

سوغات اردبیل

سوغات خوراکی اردبیل

  • عسل سبلان
  • سرشیر و کره
  • تخمه آفتابگردان
  • قره حلوا، حلوای سفید، حلوای زنجبیل
  • باقلوا
  • شکلات رسته
  • شیرینی قرابیه
  • فطیر
  • قند چوریی (نان برنجی خلخال)
  • بالاتماز (قطاب خلخال)

صنایع دستی اردبیل

صنایع دستی اردبیل

  • گلیم‌بافی دورو
  • جاجیم‌بافی
  • تراش شیشه
  • پلاس بافی
  • اجاق قراقی
  • نمکدان بافی
  • نقاشی روی چرم
  • مسگری
  • ساخت سازهای سنتی

اقامت در اردبیل

اقامت در اردبیل

بعد از اینکه وسایل لازم برای سفر به اردبیل را در چمدان خود جای دادید و قبل از اینکه بخواهید وارد مسیر شوید، لازم است از اقامتگاه خود در این شهر مطمئن شوید؛ لازم است بدانید که قرار است چند شب و در کدام شهرستان استان اردبیل اقامت کنید. می‌توانید به سایت هومسا مراجعه کنید و با اطمینان‌خاطر جایی برای اقامت خود اجاره نمایید تا زمانی که به مقصد رسیدید، دغدغه‌ای برای اقامت نداشته باشید.

اگر دوست دارید اقامتی سنتی داشته باشید و زندگی در روستا را از نزدیک لمس کنید، می‌توانید به اقامتگاه‌های بوم‌گردی بروید و چند روزی را به دور از شلوغی‌ها و برو بیاهای شهر، با آرامش سپری کنید. سایت هومسا با ارائه خدمات اقامتی مناسب می‌تواند در سفر به اردبیل شما را همراهی کند و اقامتگاهی امن در اختیار شما قرار دهد. اجاره آپارتمان مبله در اردبیل یا اجاره ویلا و سوئیت در اردبیل یکی از بهترین گزینه‌هایی است که خانواده‌ها به آن فکر می‌کنند، چرا که علاوه بر اقتصادی بودن، فضای در اختیار و راحتی برایشان فراهم می‌کند.

سخن آخر

در مطلب بالا سعی کردیم مهم‌ترین جاهای دیدنی استان اردبیل را معرفی کنیم و در رابطه با آن‌ها توضیح کوتاهی بدهیم، اما به قول معروف شنیدن کی بود مانند دیدن!

توصیف زیبایی دریاچه‌های زلال، جنگل سرسبز فندقلو، چشمه‌های آبگرم و خانه‌های تاریخی کجا و دیدن آن‌ها از نزدیک کجا! پس در اسرع وقت کوله‌بار سفرتان را ببندید و اردبیل زیبا را از نزدیک ببینید.

‫7 دیدگاه ها

  1. اردبیل واقعا یکی از شهرهای خیلی قشنگ ایرانه با مردم مهربون .جنگل فندق لو زیبا الوارث خیلی زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا