ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاهای دیدنیسفرهای تابستانی

سفر به اردبیل | بهترین زمان سفر و هر آنچه باید برای سفر به اردبیل بدانیم ✅​🧳​🏔️​

اردبیل یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین شهرهای ایران بوده که در شمال غربی ایران و در همسایگی استان‌های آذربایجان شرقی، گیلان و زنجان واقع شده است. از آن‌جایی که شهر اردبیل در میانه ارتفاعات سبلان واقع شده، آب و هوایی سرد و معتدل داشته و در فصول سرد سال شاهد بارش باران و برف زیادی می‌باشد. شهر اردبیل به واسطه طبیعت بکر و تاریخ کهنی که دارد به یکی از پرطرفدارترین شهرهای ایران برای مسافرت تبدیل شده است.

در این مقاله قصد داریم تا با شرایط سفر به اردبیل ، مکان‌های گردشگری این استان، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، مراکز خرید و هر آن چه پیش از سفر به این شهر باید دانست آشنا شویم. پس اگر فکر یک مسافرت نوروزی یا تابستانی را در سر دارید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

سفر به اردبیل

بهترین فصل سفر به اردبیل

همانطور که گفته شد شهر اردبیل در میانه ارتفاعات سبلان واقع شده است. از این رو در فصل‌های سرد سال آب و هوایی سرد و در فصل‌های بهار و تابستان آب و هوایی معتدل دارد. از این رو شاید بتوان بهترین زمان مسافرت و اجاره هتل آپارتمان و سوئیت در اردبیل اواخر بهار، فصل تابستان و ابتدای پاییز دانست. آب و هوای معتدل شهر اردبیل سبب شده تا این شهر به یکی از شهرهای توریستی ایران به ویژه در فصل تابستان تبدیل شود.

گردشگران در سفر به اردبیل در فصل تابستان نه تنها می‌توانند از زیبایی کوهستان سبلان لذت ببرند، بلکه شاهد جاری شدن رودخانه‌ها و جویبارهای زیادی بوده که به طبیعت شهر اردبیل زیبایی دوچندانی می‌بخشد. علاقمندان به طبیعت و افرادی که دوست دارند گل‌های بابونه روییده بر روی کوه‌های سبلان را مشاهده کنند، بهتر است در ماه خرداد به اردبیل سفر کنند.

از آن‌جایی که متوسط دمای شهر اردبیل در حدود 7 درجه سانتی‌گراد بوده، بهتر است مسافران در هر فصلی از سال لباس گرم همراه خود داشته باشند؛ چرا که حتی در فصل تابستان نیز اگرچه روزها آب و هوا معتدل و مطلوب است، شب‌ها ممکن است بسیار سرد باشد.

سفر به اردبیل

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اردبیل بر روی نقشه

چطور به اردبیل سفر کنیم؟

برای مسافرت به شهر اردبیل مسیرهای مختلفی وجود داشته و مسافران می‌توانند از وسایل نقلیه مختلفی برای سفر استفاده کنند.

✅سفر به اردبیل با هواپیما

گردشگرانی که تمایل دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مقصد برسند، می‌توانند سفر با هواپیما را امتحان کنند. شهر اردبیل دارای یک فرودگاه بزرگ در شرق استان بوده که در سال 1370 افتتاح شده است. در حال حاضر سفرهای مختلفی از این فرودگاه انجام می‌شود که از جمله متداول‌ترین این سفرها می‌توان به 60 پرواز تهران-اردبیل و 8 پرواز مشهد-اردبیل در هفته اشاره کرد.

✅سفر به اردبیل با اتوبوس

مسافرانی که طرفدار سفر جاده‌ای بوده و یا می‌خواهند سفر مقرون به صرفه‌تری داشته باشند، می‌توانند با اتوبوس به اردبیل سفر کنند. شهر اردبیل دارای سازمان اتوبوسرانی خوبی بوده و به یک پایانه مسافربری بزرگ نیز مجهز شده است. ترمینال اردبیل به تمامی شهرستان‌های استان اردبیل و البته مراکز دیگر استان‌ها راه داشته و شرکت‌های مسافربری مختلفی در این پایانه مشغول به کار هستند. اتوبوس‌هایی که در پایانه مسافربری اردبیل وجود داشته معمولا از شرایط رفاهی مطلوبی برخوردار بوده و در بین مسیر نیز در ایستگاه‌های مختلف برای صرف غذا و نماز توقف دارند.

✅سفر به اردبیل با ماشین شخصی

گردشگران زیادی هستند که تمایل دارند برای راحتی خود با استفاده از ماشین شخصی مسافرت کنند. مسافرینی که از شهر تهران قصد سفر به اردبیل را دارند، می‌توانند از مسیر زنجان یا از مسیر قزوین خود را به اردبیل برسانند. آن‌چه اهمیت دارد این است که در مسافرت با ماشین شخصی مسافران باید تمامی وسایل ایمنی و بهداشتی را به همراه خود داشته باشند و تا جای ممکن در فصل زمستان که به علت بارش برف ممکن است راه‌ها مسدود باشد به شهر اردبیل سفر نکنند.

بیشتر بخوانید: بهترین کباب اردبیل رو کجا امتحان کنیم؟ 👌​😋​🥓​

مکان‌های گردشگری سفر به اردبیل

شهر اردبیل به واسطه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی که دارد مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. از جمله زیباترین مناطق دیدنی و گردشگری شهر اردبیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✔️بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

سفر به اردبیل

گردشگرانی که علاقمند به بازدید از آثار تاریخی هستند، می‌توانند در سفر به شهر اردبیل از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی دیدن کنند. این مکان تاریخی به واسطه کاشی‌کاری‌های معرق و مقرنس، معماری باشکوه، خطاطی‌های هنرمندانه و منبت‌کاری‌های زیبایی که دارد به یکی از زیباترین آثار تاریخی شهر اردبیل تبدیل شده است.

این بقعه از زمان صفویه بر جای مانده و در آن می‌توان مقبره شاه اسماعیل اول و تعدادی از کشته‌شدگان جنگ چالدران را نیز مشاهده کرد. بازدید از مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 8 شب امکان‌پذیر می‌باشد.

✔️کلیسای مریم مقدس | سفر به اردبیل

از دیگر دیدنی‌های مذهبی شهر اردبیل می‌توان به کلیسای قدیمی مریم مقدس اشاره کرد که در سال 1876 میلادی ساخته شده است. این کلیسا دارای معماری آجری بوده و در داخل آن نقاشی‌های زیبا و چشم‌نوازی وجود دارد. این مکان تاریخی در گذشته دارای مدرسه و حمام نیز بوده که در حال حاضر از بین رفته‌اند. در اطراف کلیسای مریم مقدس پارکینگ، بوفه و رستوران وجود داشته تا شرایط رفاهی برای گردشگرانی که از این بنا دیدن می‌کنند فراهم باشد.

✔️بازار بزرگ اردبیل

بازار قدیمی و بزرگ شهر اردبیل از دیگر مکان‌های دیدنی این شهر بوده که از دوران صفویه به یادگار مانده است. در بازار بزرگ اردبیل حمام، مسجد، سراهای مختلف و چندین تیمچه وجود داشته و بخش‌های مختلف آن شامل بازار بزرگ قیصریه یا چهارسوق، بازار چاقوسازان، بازار اصلی، راسته سراجان، راسته پارچه فروشان، راسته کفاشان، بازار زرگران، بازار مسگران، راسته پیر عبدالملک و… می‌‌شود. طاق‌های جناغی و گنبدهای قرار گرفته در بالای بازار زیبایی مطلوبی به این سازه قدیمی بخشیده است.

✔️آبشار و پیست اسکی آلوارس | سفر به اردبیل

در دامنه سبلان و در نزدیکی سرعین روستایی با عنوان آلوارس وجود داشته که بزرگترین پیست اسکی زمستانی در این منطقه واقع شده است. در اطراف پیست اسکی آلوارس چشمه‌ها و رودخانه‌های متعددی وجود داشته و امکانات تفریحی نیز برای گردشگران در نظر گرفته شده است. پیست اسکی آلوارس در 12 ماه سال پوشیده از برف بوده و در 9 ماه سال قابلیت اسکی دارد.

✔️آبگرم‌های معدنی

از دیگر جاذبه‌های شهر اردبیل که مسافران زیادی را به اجاره آپارتمان در سرعین وسوسه می‌کند، می‌توان به آبگرم‌های معدنی آن اشاره کرد که خاصیت درمانی دارد. در استان اردبیل 118 چشمه آب گرم وجود داشته که در شهرهای مختلف استان اردبیل اعم از مشکین شهر، اردبیل، سرعین، نیر و خلخال قرار دارند.

آبگرم‌های موجود در استان اردبیل دارای خاصیت درمانی بوده و برای بسیاری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مفاصل بسیار مفید هستند. البته این روزها آبگرم‌های معدنی اردبیل بیشتر به شکل استخرها درآمده‌اند. از جمله مشهورترین آبگرم‌های استان اردبیل می‌توان به آبگرم قینرجه، خلخال‌ سویی، سردابه، قوتورسویی، بیله درق و بوشلی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: دیدنی ها و جاذبه های گردشگری خلخال ✨​🏞️​🧳

مناطق گردشگری تابستانی در اردبیل

طبق آنچه در بالا گفته شد، بهترین زمان مسافرت به استان اردبیل اواخر بهار، فصل تابستان و اوایل پاییز است؛ چرا که در این زمان نه تنها آب و هوای اردبیل معتدل و خنک بوده بلکه رودها و دریاچه‌ها پر آب و دشت‌ها سرسبز و پرگل هستند. مسافرانی که فصل تابستان را برای سفر به اردبیل انتخاب می‌کنند، می‌توانند از مناطق گردشگری زیر بازدید نمایند.

☑️​دریاچه نئور

از جمله زیباترین مناطق گردشگری استان اردبیل دریاچه نئور بوده که در 36 کیلومتری کوه باغرو واقع شده است. این دریاچه بین خلخال و اردبیل واقع شده و اگرچه دسترسی به آن ممکن است قدری سخت باشد، اما به زیبایی که در انتظارتان است می‌ارزد. دریاچه نئور محل پرورش قزل‌ آلای رنگین‌ کمان بوده و هر ساله پرندگان آبی زیادی به این دریاچه مهاجرت می‌کنند. توجه داشته باشید که شکار پرندگان آبی در این دریاچه ممنوع است.

☑️​دریاچه شورابیل | سفر به اردبیل

اگر از شهر اردبیل به سمت جنوب شرقی حرکت کنیم به دریاچه شورابیل می‌‌رسیم. قدمت دریاچه شورابیل که آب آن شور بوده بیشتر از دریاچه ارومیه است و در اطراف آن فضای سبز و تپه‌های زیادی وجود دارد. از جمله امکانات گردشگری واقع شده در اطراف دریاچه شورابیل می‌توان به پیست دومیدانی، قایقرانی، باغ وحش، رستوران، پیست دوچرخه‌سواری و… اشاره کرد. همچنین هر ساله پرنده‌های مهاجر زیادی از سمت روسیه به این دریاچه مهاجرت می‌کنند که شکار آن‌ها ممنوع است.

☑️​ارتفاعات سبلان

کوه سبلان در واقع متشکل از سه قله معروف بوده که قله‌های آن همواره پوشیده از برف است. در بالای قله کوه سبلان دریاچه شفاف و زلالی وجود داشته که در روزهای گرم تابستانی دمای آب آن 0 درجه سانتی‌گراد است. دامنه کوه‌های سبلان مانند مشگین شهر در فصل تابستان بسیار سرسبز بوده و دمای هوا در آن در حدود 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

☑️​جنگل فندقلو | سفر به اردبیل

طرفداران جنگل‌گردی بدانند که در شهر اردبیل نیز می‌توانند یکی از زیباترین جنگل‌های شمال کشور را مشاهده کنند. جنگل فندقلو در شهر اردبیل در جاده اردبیل به آستارا واقع شده و امکان اقامت در خانه‌های چوبی کوچک ساخته شده در آن نیز وجود دارد. این جنگل در بسیاری از روزهای سال مه گرفته و دارای آب و هوای معتدل و خنکی می‌باشد. از جمله گونه‌های جنگلی موجود در این جنگل می‌توان به فندق، بیدمشک، بلوط و ممرز اشاره کرد.

☑️​آبشار کرکری

یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای اردبیل آبشار کرکری بوده که در شهرستان مشگین‌ شهر واقع شده است. از آن‌جایی که آب این آبشار بسیار سرد است، بهترین زمان برای بازدید از آن فصل تابستان می‌باشد. در قسمت بالای آبشار عشایر ییلاق‌نشین سکونت داشته و در اطراف آبشار نیز استخرهای پرورش ماهی زیادی وجود دارد.

☑️​دشت مغان | سفر به اردبیل

دشت مغان یکی از زیباترین دشت‌های ایران بوده که در ارتفاعات سبلان و در نزدیکی رود ارس واقع شده است. این دشت در فصل تابستان آب و هوای خنکی داشته و انواع گیاهان دارویی، انواع پرندگان مهاجر و تالاب‌های متعددی در آن یافت می‌شود.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های اردبیل

از آن‌جایی که شهر اردبیل یکی از شهرهای گردشگر‌پذیر ایران بوده، بدیهی است که هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی زیادی در آن واقع شده باشد. از جمله این اقامتگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هتل چهار ستاره سارای
  • هتل سه ستاره دریا
  • هتل سه ستاره سبلان
  • مهمانسرای سه ستاره ایده‌آل
  • هتل سه ستاره شورابیل
  • هتل دو ستاره مهدی
  • اقامتگاه بومگردی باجیلار
  • اقامتگاه بومگردی اوماسلان
  • اقامتگاه بومگردی شوون

مراکز خرید و بازارهای اردبیل

شهر اردبیل به عنوان یکی از مناطق تجاری کشور نیز شناخته می‌شود و بدیهی‌ست که مجتمع‌های تجاری و مراکز خرید زیادی در آن واقع شده باشد. از جمله مراکز خرید و بازارهای اردبیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مجتمع تجاری صدف اردبیل با ساعات فعالیت 9 صبح تا 9 شب
  • مرکز خرید مجلل الماس‌ شهر با ساعات فعالیت 10 صبح تا 11 شب
  • مجتمع تجاری شاه اسماعیل خطایی
  • بازار جدید طلافروشان
  • مجتمع تجاری شورا سنتر اردبیل با ساعات فعالیت 10 صبح تا 11 شب

سوغات اردبیل

بسیاری از افرادی که به هر گوشه‌ای از ایران یا جهان مسافرت می‌کنند، رسم دارند که از سوغات معروف آن شهر برای خود و عزیزانشان تهیه کنند. اردبیل جزو شهرهایی بوده که سوغات فراوانی می‌توان در آن یافت. از جمله سوغاتی‌های معروف اردبیل می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • عسل سبلان با طعم‌های مختلف گشنیز، گون و آویشن
  • حلوای سفید و سیاه
  • تخمه آفتابگردان
  • نان فطیر
  • انواع گلیم و جاجیم
  • ظروف مسی

بیشتر بخوانید: گردنه حیران ؛ بهشتی در میان ابر و مه

تجربه شما از سفر به اردبیل چیست؟

شهر اردبیل یکی از شهرهای گردشگر‌پذیر شمال غربی ایران بوده که هر ساله به ویژه در فصل تابستان و اواخر فصل بهار مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. علت محبوبیت شهر اردبیل در میان گردشگران ایرانی و خارجی تاریخ کهن، طبیعت بکر و البته غذاها و خوراکی‌های لذیذ و خوشمزه این منطقه می‌باشد.

در این متن نحوه سفر به شهر اردبیل، اماکن دیدنی و مناطق گردشگری آن را معرفی کرده و با تعدادی از هتل‌ها و مراکز خرید آن آشنا شدیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما به این شهر دیدنی سفر کنید و لذت ببرید. اگر تجربه سفر به این شهر را داشتید، از توصیه‌های خود برای ما بنویسید و این مطلب از هومسا را برای دوستان خود که به دنبال یک مقصد دل‌انگیز در تابستان هستند، بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا