ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

شهری در دامنه کوه سبلان؛ مشگین شهر

بیشتر گردشگران هنگام مسافرت مخصوصا در زمان تعطیلات نوروز که می‌خواهند زمان زیادی را در جایی اقامت داشته باشند، به دنبال شهرهای معروف مانند اصفهان و شیراز و شهرهای شمالی ایران هستند. البته که این شهرها برای مسافرت خیلی خوب هستند اما بیایید این نوروز را کمی متفاوت‌تر بگذرانیم. با مشگین شهر، شهری در دامنه کوه سبلان آشنا شویم.

مشگین شهر یکی از شهرهای استان اردبیل است که در دامنه کوه سبلان قرار گرفته است. میمند، خیاو، وراوی، بیشکین و مشکین شهر نام‌های دیگر این شهر است. این شهر به دلیل محل جغرافیایی آن در 5 تا 8 ماه از سال بارش باران و برف دارد و کلا طبع هوای آن کوهستانی ست. اما در تابستان گرم و خشک است. ولی در کل یکی از خوش آب و هواترین شهرهای استان اردبیل است. شهرستان مشگین شهر قدمتی 8000 ساله دارد و بیش از صدها آثار باستانی ثبت شده دارد.

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

مناطق گردشگری مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر، طولانی‌ترین و زیباترین پل معلق پیاده رو در خاورمینه ست. این پل در ارتفاع 80 متری از رودخانه خیاوچایی و روی پارک جنگلی مشگین شهر بنا شده است. قسمتی از این پل شیشه‌ای ست و هیجان آن را چندین برابر می‌کند.

پل معلق مشگین شهر اصفهان

محوطه باستانی شهریری شامل 280 سنگ افراشته باستانی دست ساز است که قدمت آن‌ها به 8000 سال پیش از میلاد بر می‌گردد. ارتفاع این سنگ افراشته‌ها بین 70 تا 360 سانتی متر است.

بقعه شیخ حیدر که منصوب به پدر شاه اسماعیل صفوی ست. ارتفاع این بنا 18.5 متر و قطر آن 10.5 متر است. درون این بقعه به شکل 12 ضلعی ست. این بنا مربوط به قرن 7 و 8 هجری قمری ست.

کوهستان سبلان، شیروان دره، پارک جنگلی مشگین شهر، مناظر طبیعی تنگ، مناظر طبیعی کپز، جنگل حاتم مشه سی، آبشار کرکری، آبشار پلکانی، دریاچه طاووس گلی، سد روستای قره قیه، سد روستای دوشانلو و… از دیگر جاذبه‌های گردشگری مشگین شهر هستند.

سوغاتی مشگین شهر

این شهر با اصالت و قدیمی سوغات زیادی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به قالی بافی، گلیگ بافی، جاجیم بافی و سفالگری اشاره کرد که از معروف‌ترین صنایع دستی مشگین شهر است. جاجیم یکی از شاخص‌ترین محصولات و سوغاتی‌های اردبیل خصوصا شهر مشگین شهر است.

خوراکی مشگین شهر

عسل معروف‌ترین خوراکی این شهر است. عسل مشگین شهر به قدری معروف است که به عنوان بهترین عسل اردبیل شناخته می‌شود و به سایر کشورها هم صادر می‌شود چون از گرده بیش از 40 گل تهیه شده است. حلوای سیاه، فطیر، گیاهان دارویی و لبنیات ار دیگر سوغاتی‌های معروف مشگین شهر است.

یک دیدگاه

  1. آره واقعا فوق العادست من خودم مشگین شهریم خیلی از جاهایه زیباش تو فهرست نیست مثل چشمه آبگرم موئیل رودخانه خیاو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا