ایران‌ را بگردیمبا نقشه سفر کنبریم سفرجاذبه های ایران

کدام شهرها برای بوم گردی جذاب ترند؟ 👌​🏡​🗺️​

سفرها همواره جزو جذاب‌ترین و خاطره‌انگیزترین اتفاقاتی هستند که در زندگی بسیاری از افراد رخ می‌دهند. سفر رفتن از دیرباز امری متداول بوده است که در گذر زمان همچنان جایگاه خود را در میان مردم حفظ کرده است. با توجه به گسترش فرهنگ و تمدن و مدرن شدن زندگی‌ها سبک سفرها دستخوش تغییراتی شده است. از جمله سبک‌های جدیدی که در چند سال اخیر به دنیای سفرها اضافه شده است می‌توان به سفر به شهرهای بوم گردی یا اکوتوریسم اشاره کرد.

در این مقاله قصد داریم تا با بهترین شهرها برای بوم گردی آشنا شده و تعدادی از بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی ایران را بشناسیم. اما پیش از آن لازم است تا با مفهوم بوم گردی بیشتر آشنا شویم. با هومسا همراه باشید تا با بهترین شهرهای بوم گردی ایران آشنا شویم.

شهرهای بوم گردی

بوم گردی چیست؟

بوم گردی یا اکوتوریسم سبک جدیدی از سفر است که در طی آن گردشگران ارتباط خود را با محیط زیست و فضای سنتی شهری که به آن سفر کرده‌اند حفظ می‌کنند. در واقع بوم گردی به سفرهای مسئولانه‌ای گفته می‌شود که در طی آن تمامی ویژگی‌های یک منطقه اعم از ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی، سنتی، طبیعی و زیست محیطی کاملا حفظ شده و دستخوش تغییر نمی‌شود.

هدف از سفر به شهرهای بوم گردی آن است که کمترین آسیب به محیط طبیعی وارد شده و از طبیعت و البته تاریخ و تمدن یک منطقه به بهترین شکل ممکن محافظت شود. از آن‌جایی که کشور ایران قومیت‌های مختلفی را در دل خود جای داده و هر گوشه آن تاریخ، جغرافیا، طبیعت و فرهنگ ویژه خود را دارد، صنعت بوم گردی رواج گسترده‌ای داشته است.

شهرهای بوم گردی

بیشتر بخوانید: معرفی ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان ۱۴۰۳ ⛰️​🏞️​🧭​

بهترین شهرهای بوم گردی و محبوب‌ترین اقامتگاه بوم گردی هر شهر

همانطور که گفته شد کشور ایران به واسطه تنوع در طبیعت، جغرافیا، تاریخ، تمدن، فرهنگ و قومیت‌ها یکی از بهترین کشورها برای بوم گردی به شمار می‌آید. در واقع گوشه گوشه ایران می‌تواند برای سفرهای بوم گردی تجربه‌ متفاوت و هیجان‌انگیزی را به همراه داشته باشد. با این حال برخی از شهرهای ایران در صنعت بوم گردی رشد بیشتری داشته و گردشگران بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.

از جمله جذاب‌ترین و بهترین شهرهای ایران برای بوم گردی می‌‌توان شهرهای زیر را نام برد.

شهرهای بوم گردی

✅​یزد

شهر باستانی یزد به واسطه بافت تاریخی و فرهنگ و تمدن سنتی که دارد یکی از بهترین شهرهای بوم گردی ایران برای سفر به شمار می‌آید. یزد جزو شهرهای مرکزی ایران بوده که همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده است. زمانی که در کوچه‌های یزد قدم می‌گذارید، می‌توانید خانه‌های خشتی و کوچه‌های تو در توی زیادی را مشاهده کنید که خبر از تاریخ چند صد ساله این شهر می‌دهند. همین بافت تاریخی و فضای سنتی یزد سبب شده تا اقامتگاه‌های بوم گردی آن مورد توجه گردشگران زیادی قرار گیرد.

بوم گردی‌های یزد نیز مانند بافت شهر حال و هوایی سنتی و تاریخی دارد. اغلب این بوم گردی‌ها دارای یک حیاط بزرگ با یک حوض فیروزه‌ای در وسط آن بوده و دور تا دور حیاط را اتاق‌هایی احاطه کرده است که به گردشگران اجاره داده می‌شود. از جمله اقامتگاه‌های بوم گردی مطرح شهر یزد می‌توان به اقامتگاه بوم گردی شهرزاد اشاره کرد.

شهرهای بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی شهرزاد یزد

اقامتگاه بوم گردی شهرزاد که به آن هتل بوتیک شهرزاد نیز گفته می‌شود، یک اقامتگاه 600 ساله بوده که حال و هوای سنتی و تاریخی خود را حفظ کرده است. در این اقامتگاه 9 واحد اقامتی وجود داشته که هر یک به شیوه‌ای سنتی چیدمان شده‌اند. از آن‌جایی که اقامتگاه بوم گردی شهرزاد در بلوار بسیج واقع شده است به بسیاری از آثار باستانی و اماکن دیدنی یزد از جمله باغ دولت آباد، بافت تاریخی یزد، آتشکده بهرام، دخمه زرتشتیان، بازار خان یزد و… نزدیک می‌باشد.

در اقامتگاه بوم گردی شهرزاد کلیه امکانات رفاهی از قبیل سرویس نظافت اتاق‌ها، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، حمام، لباسشویی، وای‌ فای، سیستم تهویه مناسب، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مطلوب، یخچال، تلویزیون و… برای مسافران در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی کویرها و جاهای دیدنی یزد 🏜️​✅​👌​

شهرهای بوم گردی

✅​جزیره قشم

جزیره قشم که به عنوان بزرگترین جزیره ایران شناخته می‌شود، از دیگر شهرهای جذاب برای اجاره اقامتگاه بوم گردی می‌باشد. این جزیره به واسطه جاذبه‌های دیدنی متعدد از قبیل ساحل سرخ، ساحل طلایی، ساحل نقره‌ای، نخلستان‌های بزرگ، دره ستارگان، جنگل‌های حرا و البته وجود بازارهای متعدد مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است. وجود این دیدنی‌های جذاب در کنار مردم خونگرم و مهمان‌نواز قشم و البته دورهمی‌های شاد به همراه ساز و آواز سبب شده تا قشم یکی از بهترین شهرهای بوم گردی باشد.

اقامت در بوم گردی‌های قشم می‌تواند تجربه‌ای بسیار منحصربه‌فرد باشد. اقامتگاه‌های بوم گردی زیادی در قشم وجود داشته که از جمله محبوب‌ترین این اقامتگاه‌ها می‌توان به اقامتگاه بوم گردی نخل ناخدا اشاره کرد.

شهرهای بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی نخل ناخدا قشم

اقامتگاه بوم گردی نخل ناخدای قشم در کنار یکی از بزرگترین نخلستان‌های قشم واقع شده است. این اقامتگاه در حد فاصل روستاهای سهیلی و هفت رنگو قرار داشته و شامل یک بنای چشم‌نواز می‌باشد. اقامتگاه نخل ناخدا مجهز به دو مجموعه مجزا می‌باشد. مجموعه شمالی این اقامتگاه شامل 6 اتاق دو تخته و یک اتاق 10 تخته بوده و مجموعه جنوبی آن را 4 اتاق چهار تخته و 2 اتاق دو تخته تشکیل می‌دهد.

از جمله امکانات رفاهی این اقامتگاه می‌توان به وجود سرویس بهداشتی فرنگی و حمام در تمامی اتاق‌ها، کافی‌ شاپ و سرو رایگان صبحانه اشاره کرد. این اقامتگاه تا شهر قشم در حدود 40 دقیقه فاصله دارد.

شهرهای بوم گردی

✅​شیراز

شهر شعر و ادب شیراز همواره یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران بوده که در تمامی ماه‌های سال گردشگران زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. قرارگیری تاریخ، طبیعت و فرهنگ در کنار هم سبب شده تا شیراز یکی از بهترین شهرهای بوم گردی ایران باشد. اقامت در بوم گردی‌های شیراز می‌تواند یک تجربه واقعی از قرار گرفتن در دل تاریخ و سنت به شمار آید. اقامتگاه‌های بوم گردی شیراز همواره زبانزد عام و خاص بوده است که یکی از مطرح‌ترین آن‌ها اقامتگاه بوم گردی ماه سلطان می‌باشد.

شهرهای بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی ماه سلطان شیراز

اگر در دل بافت تاریخی شیراز قدم بزنید، می‌توانید در دل کوچه نارنجستان قوام اقامتگاه ماه سلطان را بیابید. اقامتگاه ماه سلطان به واسطه معماری جذاب و منحصربه‌فرد و قرارگیری در نزدیکی مهم‌ترین اماکن تاریخی شیراز از قبیل ارگ کریمخانی، بازار وکیل، حافظیه، سعدیه، مجموعه زندیه و مسجد نصیرالملک به عنوان یکی از پرطرفدارترین بوم گردی‌های شیراز شناخته می‌شود.

این اقامتگاه مجهز به اتاق‌هایی بوده که ظرفیت سه نفر مهمان را دارند. اتاق‌های این اقامتگاه با دو تخت یک نفره و یک سرویس سنتی کف خواب مجهز شده است. لازم به ذکر است که در این اقامتگاه وعده صبحانه به شکل رایگان سرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به شیراز و شیراز گردی 👌​🧳​🌏​

شهرهای بوم گردی

✅​بندر بوشهر

از دیگر شهرهای بوم گردی جنوبی ایران که یکی از مقاصد جذاب به شمار می‌آید، بندر بوشهر است. بافت قدیمی شهر بوشهر در کنار مردم مهمان‌نواز و خونگرم این شهر سبب شده تا بوم گردی در آن به یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربیات تبدیل شود. از جمله تفریحات گردشگران در بندر بوشهر می‌توان به ماهیگیری، لذت بردن از موسیقی جنوبی، خیام‌ خوانی، بازارگردی و طبیعت‌گردی در بوشهر اشاره کرد. همچنین کافه‌های قدیمی بوشهر برای ساعاتی استراحت مکان‌های جذابی هستند.

شهر بوشهر به عنوان یکی از شهرهای شب زنده‌دار شناخته می‌شود. از این رو اقامت در بوم گردی‌های آن و شب‌نشینی در این اقامتگاه‌ها می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. از جمله پرطرفدارترین اقامتگاه‌های بوم گردی بوشهر می‌توان به سرای خیام اشاره کرد.

شهرهای بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی سرای خیام بوشهر

در شهر تنگستان استان بوشهر یک اقامتگاه بوم گردی جذاب تحت عنوان اقامتگاه بوم گردی سرای خیام واقع شده است. این اقامتگاه مجهز به یک اتاق شاهنشین 85 متری با ظرفیت 20 نفر و یک اتاق 25 متری با ظرفیت 7 نفر می‌باشد. گردشگرانی که اقامتگاه بوم گردی سرای خیام را برای اقامت انتخاب می‌کنند، می‌توانند از انواع غذاهای سنتی این اقامتگاه مانند شکرپلوی بوشهری، قیمه، قلیه ماهی، قلیه میگو، ماهی شکم‌پر و… میل کنند. البته به شرط آن که از قبل غذای مورد نظر خود را سفارش دهند.

اقامتگاه بوم گردی سرای خیام مجهز به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مناسب، پارکینگ غیر مسقف و راهنمای محلی می‌‌باشد.

شهرهای بوم گردی

✅​اصفهان

در لیست بهترین شهرهای ایران برای مسافرت و بوم گردی نام اصفهان همواره جزو اولین گزینه‌ها می‌باشد. استان اصفهان به واسطه تاریخ کهنی که دارد، اماکن باستانی و تاریخی و همچنین خانه‌های سنتی زیادی را در دل خود جای داده است. بدیهی‌ست که از بسیاری از این خانه‌ها به عنوان اقامتگاه بوم گردی می‌توان استفاده کرد.

لازم به ذکر است که نه تنها در شهر اصفهان بلکه در دیگر شهرهای استان از قبیل کاشان نیز می‌توان جذاب‌ترین اقامتگاه‌های بوم گردی را یافت. از جمله جذاب‌ترین اقامتگاه‌های بوم گردی استان اصفهان می‌توان به اقامتگاه اشکانی اشاره کرد.

شهرهای بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی اشکانی اصفهان

شاید بتوان از اقامتگاه بوم گردی اشکانی به عنوان پرطرفدارترین اقامتگاه اصفهان یاد کرد؛ چرا که این اقامتگاه در بازار نیماور و در نزدیکی میدان نقش جهان و کاخ چهلستون واقع شده است. از این رو گردشگران به سهولت می‌توانند خود را به مهمترین اماکن دیدنی اصفهان برسانند.

اقامتگاه بوم گردی اشکانی در واقع یک خانه سنتی با 9 اتاق و ظرفیت 25 نفر مهمان می‌باشد. اتاق‌های این اقامتگاه به شکل سنتی چیدمان شده و از معماری ایرانی برخوردار هستند. از جمله امکانات این اقامتگاه می‌توان به پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، سرویس‌دهی 24 ساعته، خدمات خشکشویی، اینترنت، راهنمای گردشگری، لابی، کافی‌ شاپ سنتی، رستوران، پارکینگ غیر مسقف و… اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به اصفهان ✈️​🧳​🕌​

شهرهای بوم گردی

✅​گیلان

زیباترین اقامتگاه‌های بوم گردی را می‌توان در استان‌های شمالی به ویژه استان گیلان یافت. گیلان به واسطه طبیعت بکر و آب و هوای منحصربه‌فردی که دارد در تمامی فصول سال میزبان گردشگران زیادی می‌باشد. فرهنگ و آداب و رسوم مردم گیلان به گونه‌ای بوده که بسیاری از آنان همچنان به شیوه سنتی و روستایی زندگی می‌کنند. همین امر نیز سبب شده تا صنعت بوم گردی در استان گیلان رشد چشمگیری داشته باشد.

اقامتگاه‌های بوم گردی متعددی در استان گیلان وجود داشته که هر یک جذابیت‌های خاص خود را دارند. از جمله پرطرفدارترین این اقامتگاه‌ها می‌توان به اقامتگاه بوم گردی سپیدرود اشاره کرد.

شهرهای بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی سپیدرود گیلان

اقامتگاه بوم گردی سپیدرود در روستای فخر آباد گیلان قرار گرفته است. این اقامتگاه یک بنای چوبی بوده که برای آن پایه‌های بتنی در نظر گرفته شده است. محوطه اقامتگاه بوم گردی سپیدرود وسعتی در حدود 900 متر داشته و معماری آن به شکل دو طبقه انجام شده است. در هر طبقه این اقامتگاه دو واحد مجزا با ظرفیت‌های 5 تا 8 نفر قرار دارد. هر یک از اتاق‌های این اقامتگاه مجهز به سرویس بهداشتی فرنگی، حمام، سینک ظرفشویی و گاز بوده و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مناسب، تلویزیون، یخچال و سرویس کف خواب نیز برای اتاق‌ها در نظر گرفته شده است.

از دیگر امکانات این اقامتگاه می‌توان به پارکینگ غیر مسقف و راهنمای محلی اشاره کرد. گردشگرانی که اقامت در بوم گردی سپیدرود را انتخاب می‌کنند، می‌توانند تجربه کاملی از اقامت در یک خانه روستایی را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: موزه روستایی گیلان؛ یکی از زیباترین جاذبه‌های رشت

بهترین شهرهای بوم گردی ایران از نظر شما کدامند؟

صنعت بوم گردی سبک جدیدی از سفر بوده که در چند سال اخیر رواج گسترده‌ای یافته است. هدف از سفرهای بوم گردی آن است که طبیعت، فرهنگ و تمدن مناطق مختلف کشور حفظ شده و سفر با کمترین میزان آسیب به محیط زیست و سنت یک منطقه همراه باشد. بسیاری از شهرهای ایران برای سفرهای بوم گردی مناسب هستند که در بالا بهترین شهرهای بوم گردی و تعدادی از اقامتگاه‌های بوم گردی مطرح آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

شما کدام شهرهای بوم گردی را برای سفر پیشنهاد می‌دهید؟ آیا به شهرهایی که ما معرفی کردیم سفر کرده‌اید؟ از نظرات خود برایما بنویسید و این مقاله را برای دوستان علاقمند به بوم گردی خود بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا