ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیجاهای طبیعیقشم

دره ستارگان قشم ؛ از افسانه تا واقعیت

دره ستارگان قشم، این شاهکار بی‌نظیر دنیای آفرینش، از عجایب هفت‌گانه قشم شناخته می‌شود. نقل‌قول و عجایب اسرارآمیز در مورد این دره آن‌قدر زیاد است که دوست‌داران طبیعت را از هر جای دنیا به سمت خود فرا می‌خواند. این دره زیبا بخشی از ژئوپارک قشم، تنها ژئوپارک خاورمیانه بوده و در کل دنیا پدیده بی‌نظیری محسوب می‌شود.

در این مطلب می‌خواهیم با افسانه دره ستارگان که از مهم‌ترین جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود، آشنا شده و اطلاعات موردنیاز برای سفر به این دره فوق‌العاده را کسب کنیم.

آشنایی با دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم

این دره شگفت‌آور در فاصله 5 کیلومتری از جنوب‌غربی ساحل قشم و  در غرب روستای برکه خلف واقع شده است. قدمت دره ستارگان با عمری به درازای دو میلیون سال، به دوران زمین‌شناسی سنوزوئیک می‌رسد.

ویژگی‌های این دره به‌قدری خاص و منحصربه‌فرد است که در شمار عجایب هفتگانه قشم خودنمایی می‌کند. این شاهکار طبیعی با دارابودن احجام هندسی جالبی از ستون‌های فرسایشی و مخروط‌های نوک‌تیز، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

دره ستارگان قشم کجاست؟

دره ستارگان از جاهای دیدنی هرمزگان است که در ضلع شمالى جزیره قشم و در نزدیكى روستایی به نام بركه خلف قرار دارد. اگر از شهر قشم به‌ سمت ساحل جنوبى جزیره بروید، به روستاى بركه خلف مى‌رسید که در پنج كیلومترى ساحل جنوبى جزیره واقع شده است.

مسیر دسترسی به دره ستارگان

آدرس دره ستارگان: ایران، هرمزگان، جزیره‌ قشم، شمال غرب روستای برکه خلف

مسیر دسترسی به دره ستارگان: ابتدا به سمت جنوب غربی جزیره حرکت کنید، پس از وارد شدن به جاده برکه خلف، وارد روستا شوید. از سمت شمال غربی روستا به سمت دره ستارگان حرکت کنید.

بهترین زمان برای رفتن به دره ستارگان

قشم به‌دلیل قرار گرفتن در نواحی جنوبی کشور، ازنظر اقلیمی جز مناطق گرم و مرطوب محسوب می‌شود؛ بنابراین سفر به دره ستارگان در فصل‌های گرم سال به‌دلیل هوای سوزان و شرجی توصیه نمی‌شود. زمان طلایی برای رفتن به این جزیره و بازدید از این دره سحرآمیز، بازه زمانی بین آبان ماه تا فروردین است.

اجاره ویلا و سوئیت در قشم

اسرار دره ستارگان قشم

در زبان محلی به این منطقه “استار کفتیده” یا “استاله کفته” به معنای ستاره‌ای که افتاده، گفته می‌شود. ساکنان بومی معتقدند در روزگار بسیار دور یک شهاب‌سنگ یا ستاره‌ای از آسمان به قلب زمین فرود آمده و خاک و ماسه‌ها به هوا برخاستند و پس از خشک‌شدن، این احجام جادویی شکل گرفتند.

همچنین از گذشته‌های دور مردم بر این باورند که دره ستارگان جولانگاه ارواح سرگردان و شیاطین است. آن‌ها معتقدند که کسی که در شب به این دره سر بزند موجب ناراحتی و خشم این موجودات ماورالطبیعه می‌شوند. در این هنگام است که ارواح و شیاطین عصبانی با پرتاب کردن سنگ، نارضایتی خود را اعلام می‌کنند.

آب‌وتاب افسانه و داستان‌سرایی‌ها با تاریک شدن هوا شدت بیشتری می‌گیرد. مخصوصاً وقتی صدای موهومی از میان دره به گوش می‌رسد بر این باورهای وحشت‌آلود مردم دامن می‌زند. البته امروزه می‌دانیم که علت ایجاد چنین صدایی پیچیدن باد در فضای پر فرازوفرود دره است.

دریه ستارگان قشم

تفریحات دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم، باتوجه به جاذبه‌های منحصربه‌فردی که دارد، توانسته مقصدی مناسب برای گردشگران و مسافران باشد. بازدید از جاذبه‌های مختلف تا عکاسی و بازدید از موزه سنگ می‌تواند تجربه‌ای دل‌اتگیز برای گردشگران بر جای بگذارد.

بیشتر بخوانید:جذاب ترین تفریحات قشم

  • گردش در بین فضای پر از شگفتی دره ستاره‌ها

دره ستارگان قشم

به پا داشتن یک کفش راحتی برای عبور از شکاف‌های عریض‌وطویل دره اولین نکته‌ای است که باید به‌خاطر بسپارید. با قدم گذاشتن در دره، عرصه تخیل و رؤیا گسترده می‌شود و غروب دل‌انگیز آسمان و جلوه خورشید هم بر زیبایی هرچه بیشتر رؤیاها می‌افزاید.

حین پیاده‌روی در این مسیر وجود سنگ‌ریزه‌هایی که سمت‌وسوی مشخصی دارند توجه شما را جلب می‌کند. این سنگ‌های کوچک به شما کمک می‌کند تا مسیر برگشت را گم نکنید و با خیال راحت در حال و هوای دره غرق شوید.

بیشتر بخوانید: جنگل حرا قشم

  • دره ستارگان قشم در شب

اگر تحت تأثیر شایعات پیرامون دره قرارگرفته‌اید هرچه زودتر بر ترس خود غلبه کنید؛ چون برخلاف هراسی که اهالی از شب‌های دره دارند، با غروب خورشید رفته‌رفته حس آرامش تعمق برانگیزی سراسر آسمان آن را در برمی‌گیرد. اولین نکته در مورد بازدید شبانه از این مکان این است که حتماً باید مجوزی از حراست دره دریافت کنید.

حال که در دل شب قدم به این دره گذاشتید با انبوهی از ستارگان روبه‌رو خواهید شد. گریز از شهر و آلودگی نوری، نقش ستارگان را تا جای ممکن بر پهنه آسمان می‌کشاند و شیفتگی بصری عجیبی را در نگاه گردشگران ایجاد می‌کند. شب‌های رؤیایی این دره اگر بدون ابر و نور ماه باشد مکان مناسبی برای رصد ستارگان و کهکشان راه شیری است.

  • موزه سنگ دره ستارگان

     در این موزه می‌توانید به شنیده‌های خود رنگ‌وبوی علمی بدهید. در بازدید از موزه سنگ، مجموعه جالبی از کانی‌ها و سنگ‌ها را مشاهده می‌کنید که اطلاعات خوبی در مورد اطلاعات دیرینه‌شناسی دره، جنس و دلایل شکل‌گیری احجام این مکان به دست می‌آورید.

  • بازدید از روستای خلف برکه

این روستا که در مجاورت دره ستارگان قرار دارد به شما مجالی برای معاشرت و ارتباط با افراد محلی می‌دهد. می‌توانید در بازدید از این روستا از محصولات و صنایع‌ دستی مردم خرید کنید و از تماشای لباس‌های محلی آنان لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: مسیر رفتن به قشم
  • عکاسی در دره ستارگان

دره ستارگان قشم

در بازدید از این مکان هیجان‌انگیز عکاسی از سوژه‌های ناب و بکر دره را از دست ندهید. مناظر مریخ گونه دره ستارگان لحظاتی پر از شگفتی را به شما تقدیم می‌کند. عکاسی حرفه‌ای از یک آسمان پرستاره هم از جذابیت‌های دره در شب به شمار می‌رود.

  • خرید سوغات و صنایع‌دستی

غرفه‌هایی مملو از صنایع‌ دستی و هنر دست افراد محلی در این مکان وجود دارد که توسط مردم بومی منطقه اداره می‌شود. می‌توانید ضمن تماشای این آثار هنری زیبا، یادگار ارزشمندی از این سفر خاطره‌انگیز را به عزیزانتان پیشکش کنید.

  • شترسواری در دره ستارگان قشم

امکان شترسواری نیز در حین بازدید از دره وجود دارد. با این کار هم از دره بازدید کرده‌اید و هم به‌طور همزمان از شترسواری لذت برده اید.

دره ستارگان قشم، لوکیشن فیلم‌برداری فیلم اژدها وارد می‌شود

دره ستارگان قشم

به‌دلیل زیبایی‌های بصری خارق‌العاده، دره ستارگان یکی از لوکیشن‌های اصلی فیلم اژدها وارد می‌شود به کارگردانی مانی حقیقی بوده است. داستان این فیلم با افسانه‌های روایت‌شده از اهالی جزیره درهم‌آمیخته و دست‌مایه نوشتن یک فیلم‌نامه جالب می‌شود. این فیلم موفقیت‌هایی در جشنواره فیلم برلین و جشنواره بین‌المللی فیلم مستقل بوئنوس آیرس را برای سازندگان فیلم به ارمغان آورد.

داستان این فیلم در پی کشف پدیده‌ای عجیب شکل می‌گیرد؛ یک مأمور ساواک در پی دلیل قتل یک تبعیدی راهی جزیره قشم می‌شود و با پدیده عجیبی روبه‌رو می‌شود. وی در پی مشاهدات خود متوجه می‌شود در صورتی‌ که جسدی در قبرستان متروک دره ستارگان دفن شود، زلزله مهیبی رخ می‌دهد. نتایج تحقیقات وی داستانی دلهره‌آور از روزگار گذشته را روایت می‌کند.

عجایب زمین‌شناسی دره ستارگان با رنگ و لعاب افسانه

دره ستارگان قشم

باورها و افسانه‌های زیادی در مورد حضور اجنه و اشباح در این پدیده نادر زمین‌شناسی توسط مردم نقل می‌شود؛ از صدای موهوم پچ‌پچ فرا‌زمینی‌ها که با تاریک‌شدن هوا شدت می‌گیرد تا عصبانی شدن و خشم جنیان و اشباح از کسانی که قصد گردش شبانه در این مکان را دارند؛ اما علم زمین‌شناسی توضیحات جالب و منطقی‌تری را برای توضیح این پدیده‌ها ارائه می‌دهد.

آنچه در مورد ایجاد این دره محتمل‌تر به نظر می‌رسد این است که فرسایش کوه‌ها و صخره‌های این نواحی توسط عوامل طبیعی مثل تندبادها، رگبارهای فصلی و جریان آب‌های سطحی انجام شده است. دیوارها و ستون‌های نوک‌تیزی که سراسر دره را فراگرفته‌اند به‌دلیل دوران چرخشی آب در میان فضای دره ایجاد شده‌اند. ناگفته نماند که فلات بخش شمالی دره تقریباً بکر باقی مانده و پر از پوسته‌های فسیلی و جنسی از ماسه‌سنگ و سیمان آهکی دارد.

ازآنجایی‌که لایه‌های زیرین دره نسبت به لایه‌های سطحی مقاومت کمتری دارد، علاوه بر مورد فرسایش قرار گرفتن لایه‌های بالایی، دره از سطوح زیرین هم به‌طور هم‌زمان دچار تغییر می‌شود. بارندگی‌های اندک ولی تندی که در این منطقه رخ می‌دهد هم بر شدت و سرعت این اتفاق دامن می‌زند و هیچ بعید نیست که پس از یک باران تند شبانه، تغییرات محسوسی در شکل ظاهری دره در کوتاه‌مدت ایجاد شود.

و اما در مورد صدای ترسناکی که اهالی تصور می‌کنند توسط موجودات عجیب طنین‌انداز می‌شود باید گفت که تمام این صداها حاصل چرخش باد در میان دالان‌های تودرتوی دره است.

اقامت در قشم با هومسا

دره ستارگان قشم

تنوع اقامتگاه‌های قشم بسیار زیاد است؛ به‌نوعی می‌توان گفت یکی از ایده‌آل‌ترین جزیره‌های ایرانی ازنظر تنوع و کیفیت اقامتگاه محسوب می‌شود. شما با ورود به وب‌سایت هومسا می‌توانید حجم انبوهی از این اقامتگاه‌ها را مشاهده و مقایسه کنید. تنها با چند کلیک ساده و صرف زمان کمی اقدام به اجاره ویلا و سوئیت در قشم کنید و از اقامت آسوده خود در این سفر نهایت لذت را ببرید.

سخن آخر

در این مطلب به سراغ یکی از ترسناک‌ترین جاهای دیدنی ایران رفتیم، جایی که شاید آن‌قدرها هم که گفته می‌شود وحشتناک نیست؛ فقط کافی است سری به کشفیات زمین‌شناسی بزنیم تا بفهمیم در پس هر پدیده‌ طبیعی فقط و فقط دلایل علمی نهفته است.

در کنار گشت‌وگذار از جاهای دیدنی قشم و انواع مراکز خرید قشم، به جاذبه‌های طبیعی خارق‌العاده جزیره مثل دره تندیس‌های قشم هم سری بزنید تا ترکیب هیجان‌انگیزی را در تجربیات خود به دست بیاورید.

سوالات متداول

بهترین تفریحات دره ستارگان قشم کدامند؟

گردش در بین فضای پر از شگفتی دره ستاره‌ها، دره ستارگان قشم در شب، موزه سنگ، بازدید از روستای خلف برکه، خرید سوغات و صنایع‌دستی و…

‫3 دیدگاه ها

    1. کاوه جان
      دره ستارگان رو می‌شه تنهایی هم رفت، نیازی به راهنما ندارین

  1. واقعا میتونم بگم که در تمام طول عمرم و تمام سفرهایی که چه داخل و چه خارج از ایران داشته ام، سکوت و لذت آرامش بی نظیری را که در دره ستاره ها تجربه کردم را در جای دیگری تجربه نکردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا